Met de C5 X presenteert Citroën een nieuw vlaggenschip. Een geheel eigen uiterlijk laat je deze niet snel verwarren met een ander model.
Is het een vogel of is het een vliegtuig? Citroën omschrijft dit nieuwe model niet als een SUV en niet als een stationwagen, maar iets daartussenin. Geef het beestje maar zelf een naam. Feit is dat hier een gloednieuwe vlaggenschip van het Franse merk staat. Dat betekent dat alle snufjes in dit model zijn gepropt en dit de meest luxe Citroën van het moment is.
Een debuut op dit model is het Citroën Advanced Comfort-actieve vering. Gaat dat oude DS-gevoel weer terugkomen? De Fransen spreken over een gevoel alsof je op een op een vliegend tapijt zit. Je hebt 545 liter aan bagageruimte en het model staat wat hoger op z’n pootjes in vergelijking met een traditionele hatchback. Dit moet dus kopers van een stationwagen én van een SUV aantrekken. Met een neergeklapte achterbank heb je overigens 1.640 liter bagageruimte.
Het interieur ziet er op het eerste gezicht lekker strak uit. Een groot 12-inch touchscreen met fysieke knoppen voor de climate control. Achter het stuur zit een digitaal scherm en dan is er ook nog een head-up display.
Motoren
Diesel? Nee, dat hoef je niet te verwachten. De Citroën C5 X komt op de markt met een gewone benzinemotor en een plug-in hybride. Laatstgenoemde zal de meest interessante zijn, met de bekende 225 pk hybride aandrijflijn die we kennen van PSA. Je kunt 50 kilometer volledig elektrisch rijden tot een snelheid van 135 km/u.
Citroën C5 X beschikbaarheid
In de tweede helft van dit jaar komt de C5 X op de markt. De Fransen maken in aanloop naar de introductie meer bekend over de prijzen en beschikbaarheid.
bernoulli zegt
Heeft Mazda al gereageerd op de naam?
doublechevron65 zegt
@bernoulli: waarom? “CX” was al van Citroën en de “5” net zo. Is hetzelfde als “GTI”…
saxoke zegt
@bernoulli: er was al eerder een C5 X. Hier in België toch. Bij de eerste reeks werd het uitrustings nivo uitgedrukt in X, SX en Exclusive. Dus, een C5 met bvb de 90pk 2.0HDi kon je hebben als C5 X
tjorque zegt
Ik hoop dat dit de start van een positieve neerwaartse trend mag zijn.
Gedaan met die hoge hokken.
Een “allroad / scout / …” configuratie heb ik altijd wel gewild.
Als je hem met die actieve vering ook nog een stuk naar beneden kan zetten voor snelweggebruik dan zou het helemaal top zijn.
Nu ook nog een full EV van dit model…
mundus zegt
Ziet er strak uit. Maar ik krijg er totaal geen ‘vlaggenschip’ gevoel bij, iets wat de c6 nog wel lukte.
rikv99 zegt
@mundus: komt denk ik omdat dit geen sedan is.
Richmond zegt
@rikv99: was de C6 ook niet.
Pallas zegt
@benja01: Jahoor, c6 is een sedan, het prachtige concave achterruit komt niet mee met de klep.
tortuga zegt
@benja01: wat was de C6 dan wel? Een bus?
escort77 zegt
@mundus: daarvoor heeft Citroën de DS9.
saxoke zegt
@escort77: nee. DS heeft de 9
cossiekiller zegt
Dat is wel een heel pak minder mooi dan die concept van vorige week!
Ik snap die designtaal ook niet zo goed. Eerst zetten ze er van die ‘koplampen’ in die heel stoer ogen (de bovenste).
Het mag allemaal wel wat op een Viper Defender lijken en daar ben ik nog mee akkoord.
Maar dan komen ze tot het besef dat er nog wel enkele lampen in moeten komen. “Euh…. Ok, dan gooien we die toch gewoon daaronder op een hoopje. Niemand die het ziet…. ” wtf.
De kona is ook zo, maar dan achteraan ;-)
Edge zegt
Als rijder van een niet-SUV/crossover ben ik héél blij met die trend. Voorheen was het zo dat alles hoger was bij SUV’s en crossovers, dus als je dan in je normale sedan of hatchback zo’n ding als tegenligger zag aankomen werd je direct verblind door de koplampen van dat ding die ineens op jouw ooghoogte zitten. Met wagens als deze, de Kona en de Juke heb je dat veel minder omdat de daadwerkelijke koplampen een stuk lager zitten.
mark997gt3 zegt
Bijzonder.
Maar ook bijzonder lelijk…..
rogerzz zegt
Aan je naam te zien ben je niet de doelgroep. Boomers met eigen geld die enigszins confortabel zonder haast naar de kleinkinderen gaan in een stoere SUV met redelijk hoge instap is meer het aandachtsgebied voor Citroën.
In het artikel – “225 pk hybride aandrijflijn die we kennen van PSA” – is dat dan een 1.6THP motor aangevuld met elektra-ondersteuning? Beetje karig artikel qua details, of deelt Citroën weinig details?
tortuga zegt
@mark997gt3: Citroën doet het op de manier dat toyota het doet met de Prius
V8Vantage zegt
Mooi ding en gelukkig gaat dit weg van de SUV’s. Jammer dat er geen diesel komt (kan je ook Co2 neutraal mee rijden) maar begrijpelijk.
Belangrijkste is… Ik zie knopjes in het interieur! Whoehoe :)
mashell zegt
Meestal ervaar ik een Citroen design als bijzonder, afwijkend en origineel. Maar bij deze blijft het bij meh…
1000bochten zegt
Eens. Voor mij liever de oorspronkelijke Citroën DS5 dan deze nieuwere semi-hoge auto.
hetkannietsnelgenoeg zegt
Kiezen tussen een CX-5 of C5 X. Wat is wijsheid?
mashell zegt
Na de corona pandemie gaat de C in de ban dus wordt het een X5.
wjeurs zegt
Ontwerp mist continuïteit in de lijnen en verhoudingen. Lijkt net een soort object waar willekeurige onderden op willekeurige plekken opgeplakt zijn
deeberton zegt
je praat veel, zegt weinig.
kun je concrete voorbeelden noemen?
Ik vind dit rete interessant namelijk, wat zijn nou die elementen die zorgen van verstoring van een fijn ontwerp?
Groeten,
Een ontwerper
introductiemap zegt
An sich vind ik het niet om aan te zien, maar design-technisch zeker interessant. Wat mij design-technisch ‘stoort’ is de grootte van de achterlichten, die lijken niet in proportie met de kont. Echter, vooral de combinatie van dagrijverlichting & koplamp zorgen niet voor een eenduidig ‘gezicht’ van de auto. Mijn aandacht voor de Zagato Victor-achtige koplampen vallen volledig weg door de strip dagrijverlichting erboven, waardoor het front wat ‘samengeknepen’ overkomt. De auto lijkt continu ’tegen de zon in’ te kijken, en das geen fraai gezicht.
Persoonlijk vind ik dergelijk ‘lijntje-lijntje’-design niet mooi. Schraap er vijf lijnen van af, en je hebt een veel ‘cleaner’ design. Maar das dan weer niet Frans genoeg. Dat ‘lijntje-lijntje’ is ook iets waar Audi een handje van heeft met haar huidige modellen: vooral de A1, A3 en R8 zijn er imo niet op vooruit gegaan.
Groeten,
Een studie-ontwijkende student
introductiemap zegt
*Aston Martin Victor, geen Zagato.
Citrofieleviltwin zegt
Ze hadden bij Stellantis nog wat ‘X’jes liggen nadat ze bij de nieuwe Mokka, Crossland,… zijn geschrapt. Ecologie, niets verloren laten gaan dus dan plakken we ze wel op die nieuwe Citroënmodellen? Good thinking.
PunicaOase zegt
Vind em ‘rommelig’ ogen, niet heel mooi. En leuk die 545 liter (wat niet eens superveel is: Golf en Focus hebben al meer), maar met zo’n aflopende daklijn raak je daar heel veel van kwijt.. dan nog de Franse degelijkheid.. Verwacht niet dat er veel kopers zijn..
Dutchdriftking zegt
Niet gek. Komt et ook een chique DS variant?
Robert zegt
“Citroën omschrijft dit nieuwe model niet als een SUV en niet als een stationwagen, maar iets daartussenin.” Andere merken noemen dit gewoon een ‘cross-over’.
Deze C5 X is inderdaad niet lelijk, maar ik word hier ook niet echt warm van binnen, of zo. Of ze zouden er héle goede stoelverwarming moeten inzetten misschien.
krisp zegt
Ik vind het een mooi design, en inderdaad niet te hoog. Jammer genoeg is er geen EV-variant van.
arias zegt
Vind hem best mooi
87sandyd zegt
Ik ben totaal niet de doelgroep maar ik ben wel blij met Citroën. Ik hou van het merk, omdat ze zo lekker eigenwijs zijn (goh, zijn Fransen dat?)
Daar is dit wel weer een typisch voorbeeld van. Bijzonder uiterlijk en waar elke fabrikant pretendeert “dynamisch” rijgedrag te hebben zegt Citroën gewoon lekker: “Dat hebben wij niet, willen wij niet en dus zeggen wij dat ook niet.” Zij gaan voor comfort, er daar zijn ze lekker uitgesproken in.
Mij zal je er niet in vinden, maar chapeau voor Citroën
Pallas zegt
@87sandyd: Gewoon een keer proberen!
W115 zegt
Valse hoop helaas. Niet de charme van de c5 mk1 t/m 3.
maxw126 zegt
@w115: welke charme? Begrijp mij niet verkeerd, top auto’s, vooral de diesels, maar het zijn wel nogal praktische hokken. Vind dit qua design wel een stuk spannender.
jer81 zegt
Ik vind het een hele eigenwijze en fraaie auto geworden. Hopelijk doet deze hatchback het beter dan de traditionele sedan in het d-segment.
melcon zegt
Als je hem 10 cm zou verlagen dan wordt die een stuk mooier!
Charles Taycan 4S zegt
Wat een vreemd design, het is het allemaal net niet, geen sedan , geen SUV, geen station, geen crossover….. non merci!😉
faithnomore zegt
Weer zo een triestige crossover. De DS, CX, XM & C6 draaien zich om in hun graf.
Wat een wansmakelijke tijden zijn dit toch.