De Peugeot 508 RXH krijgt wat concurrentie uit eigen huis.
Wie met zijn stationwagen wil uitdragen dat er ook wel eens van de gebaande paden geweken wordt, kan terecht bij Audi voor de Allroad-varianten, bij Peugeot voor de RXH-lijn of bij Opel om een Insignia Country Tourer aan te vinken. Stationbakken met overdadig kunststof op de wielkastranden, een verhoogde ophanging en soms met vierwielaandrijving. Citroën schaart zich vandaag in dit rijtje met de C5 CrossTourer.
Hij heeft de C5 Station als basis en is uitgerust met Hydractive III+ vering, waarmee de auto 15 mm hoger komt te staan en de rijhoogte continue kan worden aangepast en gestabiliseerd. Bij gemiddelde snelheid beschikt de C5 CrossTourer over twee bodemhoogtes (+ 6 cm tot 10 km/uur en + 4 cm tot 40 km/uur), om bij lage snelheid makkelijker over obstakels heen te komen.
Qua kunststof spatbordverbreders hebben de Fransen zich erg ingehouden: dat zijn simpelweg vier subtiele randjes geworden. De 18-inch matgrijzen velgen en dakdragers in dezelfde tint zijn een aardige toevoeging. Verder hebben de voor- en achterbumper beschermplaten van geborsteld aluminium gekregen en zijn de spiegelkappen in het chroom gestoken. Le bling.
De Hydractive III+ vering is verkrijgbaar met alle motoren, behalve de e-HDi 115 Airdream ETG. Citroën zegt dat er versies met 20% bijtelling naar Nederland komen, maar geeft nog geen prijzen vrij. De Fransoos debuteert op de Autosalon van Genève.
White_Lightning zegt
Vandaar de Franse uitdrukking: “faire semblant”
tbone zegt
Van deze carrosserievorm zie ik echt de toegevoegde waarde niet. Lelijker, niet ruimer, minder aerodynamisch dus hoger verbruik én duurder…
rufctr01 zegt
Ik vind het wel een beetje te laat!
thomcarspotter zegt
@rufctr01: ik wil net zeggen, volgens mij is veel volk al op dit model uitgekeken!
Design_Driven zegt
Door die kunststof randjes staan de wielen erg naar binnen, spoorverbreders zouden hem goed doen.
tjorque zegt
nu met volledige hydractieve vering… hij kan dus ook lager?
mout zegt
@tjorque: Ja, dat is zo leuk. Heb zelf een paar hydractieverds gereden. Behalve de schakelaar niveau-regeling, kan je ook de hoogtesensoren verrassend simpel verplaatsen.
RuVi zegt
Volgens mij was Volvo met de V70 XC de eerste?
eklasse zegt
@RudyV: Als je niet verder durft te zoeken wel. probeer Peugeot 504 eens..
toyotafortuner zegt
@RudyV: nee. In de 80s had je een AMC Eagle wagon: http://www.autojunk.nl/2013/04/amc-eagle-wagon. Misschien niet dé voorloper van XC70-achtigen als deze Citroën. Maar wel aan van de.
OT: Wel erg laat… Mooi, maar laat. Volgens mij is deze niche al aan het uitsterven.. Geen idee hoe de Audi’s allroad en XC70’s doen. Maar k zie ze niet meer zoveel
jopk1992 zegt
Ik vind persoonlijk het uiterlijk niet verkeerd, maar er zijn toch echt veel alternatieven waaronder enkele die wel AWD etc hebben. Gaat geen succes worden denk
audirs3 zegt
Belachelijke auto, zonder 4WD wordt het geen succes. Snap uberhaupt niet waarom er nog steeds zoveel 2WD wordt verkocht, kom net weer uit de Alpen zo ongelofelijk meer tractie met 4WD
super zegt
@audirs3:
waarom geen 4wd? misschien omdat je door extra gewicht en wrijving meer verbruikt, je hogere onderhoudskosten hebt, en je door al dat extra gewicht slechter remt en stuurt? Ik rijd met m’n 330xd vrijwel elke week in de bergen (woon niet in nederland), en heb in een paar jaar maar 1x echt voordeel van 4wd gehad; namelijk toen ik te lui was om kettingen om te leggen, dus tel uit je winst… 4wd op personenautos is 99% marketing, maar goed, ik snap wel dat je het wil verdedigen als je er in hebt geinvesteerd….
remydeb zegt
Het feit dat ik nog nooit van die Insignia op hoge poten had gehoord zegt wel iets over de populariteit van dit segment.
In mijn ogen zijn Volvo en Audi de enige merken die in dit segment enigszins succesvol zijn (geweest).
thomcarspotter zegt
@remydeb: “Het feit dat ik nog nooit van die Insignia op hoge poten had gehoord zegt wel iets over de populariteit van dit segment. ” dat komt omdat die er pas kwam bij de facelift :)
futse zegt
Best wel interessant omdat de Hydractive III+ vering momenteel enkel op de Exclusive verkrijgbaar is, die niet combineerbaar is met 1.6 VTi en 1.6 HDI. Enkel met de zwaardere motoren met andere woorden. Tot nu dus :-)