Nadat we een paar dagen terug de nieuwe C5 al konden bewonderen, is het nu tijd voor de C5 Break. Alhoewel we voor de onthulling van de “gewone” C5 nog moeten wachten tot september, laat het Franse automagazine Autoplus in de laatste editie alvast de kont zien van de komende Citroën C5 Break zien.
Aan de afbeelding is te zien dat ze de achterlichten deze keer wat subtieler hebben gelaten, bij de huidige break zien we namelijk verticale achterlicht-units van zo’n 2 meter lang.
MarcO zegt
Als je zegt dat het de mondeo is met andere achterlichten geloof ik het ook.
autoblogger zegt
Het is de mondeo met andere achterlichten!
Didier zegt
is de ontwerper uitgeschoten tijden ’t tekenen van de achterlichten ofzo ? ?
Armada zegt
@ Didier.
Volgens mij kreeg de ontwerper een bloedneus op het tekenvel en dacht ie, “ik vind het wel best zo”.
El Loco zegt
Zo wordt de auto wel heel standaard van achter. Een beetje Citroën-onwaardig als je het mij vraagt.
Maar jullie vragen het niet, dus dat scheelt.
Pier zegt
de sedan die we laatst te zien kregen vind ik vele malen mooier!
vinnie zegt
ze gaan van erg naar erger, waar stopt het?
Stunts zegt
Wat een ontzettende Subaru Legacy.
DeAutogids.nl zegt
Is het niet de Kalina break?
Je noemt de achterlichten subtieler… ik neem aan dat dat met een humoristische ondertoon is?
astra zegt
waar komt opeens die (rare) trend vandaan om de achterlichten door te trekken tot aan de achterportieren? Ik vind het helemaal niks. Al is dit nog net niet zo erg als de achterlichten van de Peugeot 207SW *brrr*
robbe zegt
net een mondeo
die lampen
die velgen
Jeroen zegt
Ik vind ‘m wel mooi, maar achterlichten zien er bij een andere kleur denk ik stukken beter uit.
sven zegt
dan vind ik de Laguna grandtour toch veel beter geslaagd…
audi racer zegt
daar gaat weer een bureau stoel, pats op de grond.
Aero zegt
Hmmm beetje vreemde styling, kzou toch de Mondeo kiezen. Vind deze auto ook wat weg hebben van de nieuwe Laguna (qua lijnen) en die vind ik ook niks.
Kennie zegt
Strx zijn het geen achterlichten meer, maar zijlichten..
Voor de rest vind ik het wel geen mis design. De Mondeo-ontwerpers verdienen een pluim!
Maarten zegt
Ik vond die oude achterlichten best wel mooi, om eerlijk te zijn!
Svennos zegt
Is dit een Citroën ?
Roland zegt
Hoewel niet echt nieuw vind ik het wel mooi dat de C-stijl zwart is (in ieder geval niet opvalt). Wordt een beetje een shooting brake en niet zo’n megabesteller.
Gezien de uitsnede van de achterportieren heeft hij een waanzinnig lange wielbasis.
Bij een break zijn de achterlichten iets waar je je kan onderscheiden. Zeker van Citroen verwacht ik dan wat anders dan plat gedrukte 407 lichten…
De schuine raamlijn onder bij het laatste zijraam is wel een lifestylestationcartrend, na (X3), Mondeo en Laguna!
Knorrit zegt
Hoe kan je die achterlichten “subtieler” noemen? Deze nieuwe zien er uit als een soort van plakken rauwe ham die over de achterkant ‘gedrapeerd’ zijn.
Ik vind hem erg lijken op de nieuwe Mondeo station. Het lijkt haast alsof er gespioneerd is bij de ontwikkelingsafdeling van Ford, of wellicht andersom.
Tombnolz zegt
Subtieler my ass!
Citrofiel zegt
Ai…. Ik kan hier toch niet positief over zijn. De achterkant van de huidige C5 vind ik juist wel mooi, elegant. Maar dit ziet er gewoon lomp uit… Heel saai, standaard, Citroën onwaardig. Het zou zo een ander merk kunnen zijn. Het mag duidelijk zijn, ik vind dit he-le-maal niets… :(
Dit ziet er toch echt beter uit:
En ook de sedan vind ik er beter uit zien dan de break.
@ Armada; :lol:
Jansen zegt
ik vind er eigenlijk niets mis mee, de huidige C5 (sorry Citrofiel) vind ik echt zo lelijk als de nacht, dit is veel beter, en de zwarte c-stijl (werd al opgemerkt) ik vind het er top uitzien, lijkt net een hele grote lange achterruit. Zou hij, net zoals de CX break, weer een langere wielbasis in vergelijking tot de berline hebben? Wat ik wel jammer vind is dat de raamen niet zo hoog (wel lang, niet hoog) zijn voor mijn gevoel, is de ruimtevisie van Citroën nu al weer verdwenen? Krijg je een beetje het Volvo effect, kleine raampjes zijn lelijk.
Citrofiel zegt
@ Jansen; Verontschuldig je niet, een mening is persoonlijk, en vooruit dan, mensen mogen met mij van mening verschillen… ;)
Solstice zegt
Dan wordt de oude C5 Break opeens een verrassend mooie auto…. :-s
Sander zegt
Lijkt net de nieuwe mondeo. Ik vind hem wel mooier dan het huidige model, dat vind ik echt heel lelijk. Maargoed, dat is mijn mening, er zullen best zotten zijn die hem wel mooi vinden ;) Het model op het plaatje vind ik overigens ook niet alles, het is een beetje van alles wat, en het doet me totaal niet denken aan een Citroen. (dat laatste hoeft niet negatief te zijn..)
phantom zegt
Al die nieuwe citroens krijgen van die rare uitgeschoten druppel lichten. Tis net alsof er een grote vlek op is gesmeten en klaar is kees.
www.citrofiel.tk zegt
Hoi,
Ik vind de break helaas wat van een Slopel weghebben…
De berline vind ik echter wel geslaagd, eindelijk iets stoerder, heeft echter wel weer wat BMW’s over zich vind ik…
Maar ja, beter even afwachten tot we ze in het echt zien, dan kun je het pas echt zeggen vind ik.
CU on http://www.citrofiel.tk
Mzl. Hans>>
Citrofiel zegt
@ Sander; Nou zeg, zit ik rustig achter mijn PC, wordt ik nóg uitgescholden! (niet dat ik wordt uitgescholden als ik er niet achter zit, maar het staat leuker zo ;) )
@ Phantom; Al die nieuwe Citroëns krijgen druppelachterlichten? Dat is toch een beetje heel kort door de bocht. De énige Citroën met druppelachterlichten waar ik op kan komen is de C4 Picasso 5-zits. De 7-zits heeft niets daarvan, evenmin hebben de C6, C1, C2 enz. druppelachterlichten. Dusssss….
GlennTheMan zegt
Waarom zit iedereen nou maar te zeuren over hoe lelijk deze PRACHTIGE voiture is. beoordeel hem niet op de foto maar in het echt! veel mensen hier op dit forum vinden dit een mooie auto…dat zijn mensen met smaak!! En dat wou ik even zeggen!
Citrofiel zegt
@ GlennTheMan; Hoe kan je dit ooit in het echt beoordelen? Hij is nog niet op de weg of in de showroom. Dit is de eerste foto ervan…!! :? En over welk forum heb je het? Eerst zeg je dat iedereen het lelijk vindt, en dan zeg je dat veel mensen het mooi vinden… Dat kan niet tegelijk…
GlennTheMan zegt
Ik heb het gevoel dat mensen deze auto beoodelen als merk..en dan vinden ze deze auto afzichtelijk. Citroen WAS niet echt een betrouwbaar merk, maar begint het steeds meer te leren. Deze auto kunnen mensen mooi vinden of lelijk vinden.Maar beoordeel het dan niet als merk maar als model!;) Enuh..Citrofiel: ik begrijp wel een beetje wat je bedoel. Ik zei het een beetje verkeerd:S ps: ik heb het over de C5 Break^
GlennTheMan zegt
En Citrofiel; Over de Break zelf: het is inderdaad niet echt Citroën-waardig meer. Maar citroën kan beter geen TE eigenzinnige auto’s maken, want dan gaan de verkopen slecht. Veel mensen houden jammer genoeg niet van geweldig design en mooie lijnen en stappen te snel naar de oersaaie VW Passat of Opel Vectra en de wonderschone nieuwe Ford Mondeo! Ps: wij rijden een Citroen Xsara Picasso Bj. 2005 Gris fer. Dat is pas Design en gedurft.
DeAutogids.nl zegt
@Glenntheman: gedurfd hoor. Fiat Multipla of Renault Avantime kan ik gedurfd noemen…
GlennTheMan zegt
Ja, inderdaad, die zijn ook gedurft, maar waren niet zo’n groot succes, en de Xsara Picasso wel..daar rijden er namelijk wel dik 145000 van rond, en dat is toch niet niks. Ps: Fiat Mulitpla vind ik een goede auto met erg goede rijeigenschappen…tja..alleen het uiterlijk:S terwijl de nieuwe erg mooi is en praktisch
jodocus zegt
Heel duidelijk dat Citroën in het marktsegment van de ruimere middenklasser / break de kaart trekt van een eerder conservatieve vormgeving. Kopers zijn wellicht eerder de bezadigere 40 – plussers en Citroën loopt bijgevolg braaf in het rijtje van de Mondeo, de Vectra, Passat, Laguna en 407.
Ok, de C5 – neus zit mooi in lijn met de huidige Citroën huisstijl – en die is toch wel erg geslaagd! Maar verder lijkt de break behoorlijk banaal met uitzondering van de weggecamoufleerde C-stijl. De vertikale achterlichtblokken van de vorige versie vond ik persoonlijk toch esthetisch méér verantwoord.
Als ik daarbovenop nog verneem dat de Citroën-hydropneumatische vering enkel in optie verkrijgbaar is… tsja, dan is het duidelijk dat Citroën veel auto’s aan een scherpe prijs wil verkopen. Vraag is of dat een goede strategie is, want zo doe je niet aan klantenbinding in the-long-run.
Immers, als je éénmaal met een Citroën met veerbollen hebt gereden, dan wil je geen andere auto meer !
Citrofiel zegt
@ Jodocus; I couldn’t agree more…
@ deautogids.nl; Nou, dat ei van een Xsara Picasso was ook wel origineel hoor. Het is dat men er nu aan gewend is omdat er zo veel van zijn, maar het wás wel origineel.
GlennTheMan zegt
Citrofiel heeft helemaal gelijk. Nu ben je er aan gewend. Maar in 1999 was dat een erg orginele auto. als je bedenk dat toen nog de XM in productie was, kun je waarschijnlijk het verschil wel zien in lijnen en dergelijke. Citroën was niet een van de beste, en zal het ook niet worden. Maar Citroën blijft wel de auto’s maken die andere merken niet durven te maken omdat ze dan bang zijn dat ze slecht gaan verkopen.
Citrofiel zegt
@ GlennTheMan; “Citroën blijft wel de auto’s maken die andere merken niet durven te maken omdat ze dan bang zijn dat ze slecht gaan verkopen.”
Dat zeg je nou wel, maar kijk eens bij welk topic we dit zeggen. Ik moet zeggen dat deze break er toch heel behoudend uitziet, net als de sedan eigenlijk… :( En dat ze geen hydropneumatiek standaard krijgen duidt ook al op dat Citroën zich meer gaat aanpassen aan de geldende smaak… Helaas. :(
GlennTheMan zegt
@ Citrofiel; Eigenlijk heb je wel een beetje gelijk. Dit lijkt niet echt op een Citroën, maar op foto’s lijken ze altijd anders door belichting en dergelijke. De C5 zal in het echt beduidend beter lijken dan op de foto, die alleen van de achterkant is genomen. En laten we nou eerlijk zijn…De huidige C5 break is ook niet echt wat je zegt gedurft of apart. Alleen die heeft natuurlijk weer Hydropneumatiek (standaard!!). Neem maar van mij aan dat de nieuwe het ook krijgt. Alleen NIET standaard:S
Citrofiel zegt
@ GlennTheMan; De huidige C5 break vind ik best wel apart, met die golvende lijn van opzij, en de langwerpige (mooie!) achterlichtunits. Deze foto van de nieuwe C5 break ziet er heel standaard uit, op alle fronten… Zoals velen hier al opmerken: het zou zo een ander merk kunnen zijn, en dat kun je volgens mij niet zeggen over de huidige C5 break…
Citrofiel zegt
@ Roland; Over de zwarte C-stijl, die heeft de huidige C5 break ook al, zoals je op mijn plaatje kunt zien. Alleen valt het bij deze nieuwe break meer op, omdat de B-stijl gek genoeg wél meegespoten is… Dat vind ik echt vreemd staan, hopelijk een pre-productiefoutje of uitprobeersel…
GlennTheMan zegt
Ok, da’s waar, mja. Ik vind ‘m mooi. Citroen is en blijft toch mijn merk. En met de huidige C5 is ook helemaal niks mis..alleen hij raakt te erg op leeftijd, dus daarom deze nieuwe. We hadden al bijna een C5 break gekocht (phase I). Maar gaf toch niet de doorslag. Toch maar een bijna nieuwe Xsara Picasso:)
Citrofiel zegt
Ja, Citroën is ook míjn merk, maar dan moeten ze zich wel blijven onderscheiden van de rest… Ik val juist op dingen die anders zijn dan de rest, dus. Hoewel Citroën hoe dan ook áltijd een warm plekje in mijn hart zal hebben… :D
GlennTheMan zegt
Helemaal met je eens!! Hebben we toch nog wel wat gemeen:P Citroen heeft de afgelopen tijd wel mooi verschijndende auto’s gemaakt, neem de C4 Picasso, C6 en C4. Dat is niet erg onopvallend. Ik hou van opvallende auto’s. Als ik zou moeten kiezen tussen een focus, golf of c4. Doe mij maar de C4.
GlennTheMan zegt
Al hoewel, de C4 is niet echt meer een van de opvallendste is hier in NL.:D Maar doe mij ‘m toch maar;)
Citrofiel zegt
Daar ben ik het helemaal mee eens!
C5 rijder zegt
Het is een heel mooie auto en het zal ook zeker een apparte auto worden. Ik hoop alleen dat hij bijzonder genoeg is zonder hydropneumatische vering om mensen naar de Citroën dealer te lokken. Het verschil met Peugeot moet toch niet alleen het uiterlijk zijn! Citroën moet Citroën blijven en daarom zou ik graag zien dat er veel meer hydropneumatische vering wordt toegepast in plaats van minder. De C4 Picasso met pneumatische vering achter is ook zo’n gemiste kans. Op dat gebied: Slecht bezig Citroën. De C5 van nu vind ik een mooie auto en het rijdt!! Geweldig. Evenals de C6. Als je de kans krijgt, echt eens proberen.
Palo Vieluc zegt
Wat een teleurstelling!! Waar ging het hier mis?! ik HOOP dat dit niet de definitieve versie is want dit doet de zeer geslaagde Berline oneer aan. Die achterpartij past toch helemaal niet bij de nieuwe Citroënfilosofie?! Zo saai en conservatief,.. Citroën is wel het laatste merk waar ik aan denk bij het zien van deze wagen. Eerder aan een upgrade? van de Toyota Avensis Break die zijn DNA ook weer gehaald heeft bij Ford. Terug naar de tekentafel hiermee!!!
de sjonnies zegt
Citroen is de weg dus weer kwijt, vond citroen eerst dat hun auto’s niet meer lang en laaaaaag moesten zijn, nu vinden ze dat de hydro-pneumatiek maar bij het grofvuil moet worden gezet voor hun middenklassers.
Wat de eikels van Citro-marketing kennerlijk NIET begrijpen is dat het grootste gedeelte van de goegemeente JUIST een Break koopt omdat ie hydro-pneumatisch geveerd is wat bij het rijden van zware lasten het rijden verprettigt ! (nieuw Nederlands woord!) Dat het model voor de middenklasse wat conservatief en niet gewaagd overkomt, daarin kan ik mezelf wel vinden maar de techniek die citroen meer dan 40 jaar heeft toegepast zomaar overboord te smijten daarin kan ik mezelf niet vinden !
Fedde Grunstra zegt
Ik vind dat Ploue er weer wat moois van heeft gemaakt, zoals elke citroen is ook deze weer uniek. De prijs zal alleen een blok zijn voor velen want er gaan geruchten dat hij vanaf 38000 euro gaan voor een 2.0 benzinemoter met 136 pk. Dus als je echt wat wilt dan ga je toch richting 50000 euro.
sven zegt
hoe kunnen de verticale achterlichten van de huidige break 2 meter lang zijn als de auto niet eens 2 meter hoog is?
verder vind ik het wel mooi, echt uniek ontwerp zoals je van citroen kan verwachten.
alleen heeft hij inderdaad wel wat weg van een mondeo of legacy (de achterlichten)
Citrofiel zegt
@ C5 rijder; Mee eens.
@ Palo Vieluc; Helemaal mee eens!
@ de sjonnies; Ook hierin kan ik me prima vinden!
@ Fedde Grunstra; Dat denk ik toch echt niet. Zeker nu de prijzige HP overboord is zou hij juist minder moeten kosten (heel naïef gezien). Als hij zo veel zou kosten als jij zegt, zou het concurrentie worden voor de BMW 3, Audi A4 en Mercedes C. Dat is toch echt te hoog gegrepen, het is gewoon een klasse hoger dan nu, en niets heeft erop gewezen dat Citroën een premiummerk wil worden. Ik denk dat de prijs gewoon tussen de 25 en 30 mille blijft.
@ sven; Dat was bij wijze van spreken, gewoon overdrijving om aan te geven hoe verschrikkelijk hij het wel niet vond of zo. En wat je verder zegt is onmogelijk. Je zegt dat het een uniek ontwerp is, maar tegelijk dat het wat weg heeft van andere ontwerpen. Uniek betekent: zoals niets anders. Deze twee beweringen gaan dus niet samen.
Neuteleers Marc zegt
Zoals reeds velen hebben opgemerkt doet het achterfront me teveel denken aan de nieuwe Mondeo. Men had bij Citroën een aparte koers gezet, met de facelifts van de C5, de mooie voorfront bij C4, C5 en C6. Jammer dat men die koers wat verlegd. Maar men doet er alles aan om goede verkoopcijfers te halen.
Let op. Ik ben helemaal niet negatief over dit model; maar dit had ik van Citroën toch niet verwacht.