
Bij Renault is er nog geld, bij PSA is het op. Daarom knalt eerstgenoemde in Parijs een nieuw eco-concept, en moet Citroën het doen met een C4 Cactus met een nieuw printje, beter bekend als de Airflow 2L.
De Airflow is een studiemodel dat moet werken naar een auto zonder elektomotor die 1 op 50 rijdt. Dit moet worden bewerkstelligd door het verminderen van de weerstand (door toepassing van allerhande aerodynamische trucs) en het gebruik van PSA’s Hybrid Air-technologie.
Gewicht is een killer voor het verbruik, en dus viel de van zichzelf al lichte C4 Cactus nog eens 100 kg extra af. Logisch, als je leeft op lucht krijg je niet zoveel calorieën binnen (aan de andere kant zou de Mulsanne Speed volgens die filosofie ook een lichtgewicht moeten zijn, maar we drijven af).
Citroën heeft serieuze plannen met het implementeren van hybrid air; of het een succes wordt of toch meer gebakken PR-lucht blijkt te zijn, moeten de komende jaren uitwijzen.
Knal: Daar sta je dan als autofabrikant met batterijen mooi voor Joker. Leuk idee dit en werkt ook nog.
Ik lach me dood om de logica van die deur beschermer, geen beschadiging op je deur als je hem ergens tegen stoot dus je beschermt praktisch gezien dus gewoon een deel van je auto die (door dat hij onder stoot kussens zit) je toch niet ziet haha
@privilege: En zo doe je mee waar het Citroën allemaal om gaat; er wordt weer gepraat over die Airbumps(mooi,niet mooi.stom,niet stom.handig,onhandig etc,etc) Zo hou je een auto dus spraakmakend en op het netvlies van prospects.Slim hoor,er bestaat immers geen slechte publiciteit.Of dacht je dat het bij Citroën echt ging om het voorkomen van krasjes,putjes en deukjes?
Leuke kleurencombi
Ik ben benieuwd tot hoever de Air-technologie het schopt. De theorie er achter klinkt in ieder geval boeiend en positief.
Persoonlijk vind ik de Cactus wel leuk. Het geeft mij het echte Citroen gevoel wat ik de laatste decennia een beetje mis. Keuze voor technieken die niemand anders heeft, en ook kiezen voor een exterieur dat opvalt en anders is zoals met de air-bumps.