Geen gebakken lucht, maar perslucht. De hieruit voortkomende verbruikscijfers van minder dan 3 liter / 100 km gaan veel prijsbewuste rijders erg blij maken.
Voor PSA (Peugeot-Citroën) was Genève de plek waar ze hun hybrid-air concept ontvouwden. Een innovatie waar Tata zich ook al eventjes mee bezig houdt, maar de Fransen rammen het er nu doorheen. In 2020 mogen we van de EU gemiddeld niet meer dan 95 gr/km uitstoten, en dit systeem is een mooi middel om dat doel te bereiken, zeker als je zoveel kleine autootjes verkoopt als PSA.
Wanneer we dit systeem, dat aanmerkelijk minder weegt dan hybride-oplossingen met batterijen, in productiemodellen gaan vinden is nog niet bekend, maar als opwarmertje kan de wereld alvast kennis nemen van het bestaan van hybrid air, tentoongesteld in deze versierde C3 met donkere ruiten. Een volledige uitleg van de technologie vind je op Groen 7.
midasracer zegt
Slim idee, maa rik had verwacht dat de Tata Nano de eerste met deze techniek zou zijn. Bij de introductie van de Nano had de baas het al over persluchtaandrijving.
Off topic, het valt me tegen dat Gordon Murray er niet staat met zijn T25. Ik had nu toch wel een productiemodel verwacht.
RickB zegt
Ziet er wel tof uit zo op die velgen!
lemans96 zegt
Hartstikke slim idee en vele malen milieuvriendelijker dan die chemisch gore accu’s…
betonstaal zegt
@lemans96: ja dat is een milieuprobleem op zichzelf aan het worden.
thomcarspotter zegt
Gallery niet klikbaar/geen foto’s.
Leuk idee, maar de technologie is nog niet zover.
onlycocksdriveaudi zegt
@thomcarspotter: jij wilt serieus een foto gallery van een C3 gaan bekijken WTF!
norge zegt
@onlycocksdriveaudi: Liever een C3 als een A3 bekijken…
onlycocksdriveaudi zegt
@norge: true die c3 is best een geinig wagentje vindt het in ieder geval een leuke verschijning op de weg kun je van een A3 inderdaad
niet zeggen
lemans96 zegt
@thomcarspotter: Dergelijke technologie is verder dan je denkt. Systemen als dit zijn vele malen eenvoudiger en dus goedkoper te ontwikkelen dan extra electro aandrijvingen.
Citroën is niet de enige die hier mee bezig is.
Check dit rete interessante filmpje van Koenigsegg(wie? Jaa, Koenigsegg) maar eens:
http://www.youtube.com/watch?v=Bch5B23_pu0
thomcarspotter zegt
@lemans96: Ik geloof er niet zo in, net zoals de waterstof auto’s.
moveyourmind zegt
Even eenvoudig als geniaal. Veel goedkoper te produceren dan een hybride met accu’s, er zijn geen schaarse grondstoffen voor nodig en volledig recyclebaar. Bovendien zou je de auto in theorie ook thuis kunnen opladen met een compressor.
lemans96 zegt
@moveyourmind: Nergens voor nodig. Na een kort stukje rijden is je systeem ‘op druk’. Het is daarbij ook geen systeem wat bedoelt zal zijn om lange stukken puur op perslucht te rijden maar om van uit stilstand/lage snelheden te accelereren zodat de brandstofmotor dan niet hoeft te werken. Die massa in beweging zetten is hetgene wat de meeste brandstof gebruikt.
moveyourmind zegt
@lemans96: Accelereren kost inderdaad de meeste brandstof. Neem aan dat het in theorie ook mogelijk is om met dit systeem energie terug te winnen tijdens het remmen.
norge zegt
“Een volledige uitleg van de technologie vind je op Groen 7” ,als je dat een volledige uitleg noemt….Wordt alleen een lijstje met onderdelen opgenoemt ..
Ben dus beniewd naar hoe het luchttankje vullen precies gedaan wordt.
Pallas zegt
@norge: precies, en een irrelevante verwijzing naar de DS. Eerste keer dat ik naar groen7 klikte, waarschijnlijk ook de laatste…
creativetechnologie zegt
@norge
@Pallas
er is volgens mij wel een filmpje bijgekomen dat jullie wellicht nog niet gezien hebben , van PSA zelf. de “luchttank” wordt d.m.v. een hydraulische motor en hydraulische pomp via leidingen gevuld als ik het goed zie..
of heeft iemand een beter idee?
Wellicht in dat geval geen geheel onterechte verwijzing naar de DS vanwege Citroën haar lang verworven kennis.
creativetechnologie zegt
Al met al, Chapeau! ik denk dat dit sneller in productie kan gaan dan we denken.
betonstaal zegt
Geen accu maar een luchtdruk tank, slim!
betonstaal zegt
@betonstaal: zelfde principe als een stoommachine.
jodocus zegt
als ze deze – andermaal innovatieve – technologie snel de markt op krijgen, dan krijgt Citroën – en peugeot – toch weer een streepje voor op de concurrentie.
en dat hebben ze wellicht hard nodig….