Al sinds 2003 loop je het risico om de niet onaardig ogende Citroen C2 op straat tegen te komen. De hoogste tijd voor een kleine opfrisbeurt dus.
Heel schokkend zijn de wijzigingen niet, hoewel de voorkant bijvoorbeeld wel flink is aangepakt. Een nieuwe voorbumper en grille met wat chroom moeten weer een nieuwe lichting C2 kopers gaan verleiden. Echt nieuw is het Stop & Startsysteem dat leverbaar wordt op de 90 pk sterke C2 met 1,4-liter benzinemotor en de Sensodrive gerobotiseerde handbak. Dankzij het systeem moeten het brandstofverbruik en uitstoot in de stad maar liefst 10% lager liggen. Vanaf mei staat de nieuweling in de showroom en voor die tijd maakt Citroen ook de prijzen bekend. Dat had natuurlijk in één moeite door gekund met dit persbericht, maar door ze later aan te kondigen ontstaat er weer een leuk PR-momentje.
Amsterdam, vrijdag 4 april 2008 – Citroën geeft een nieuwe impuls aan de karakteristieke lijnen van de C2 waarvan in geheel Europa sinds de introductie in 2003 in totaal 480.000 exemplaren zijn verkocht. De voorzijde ondergaat diverse wijzigingen, zoals een imposantere bumper en een vernieuwde grille met bredere en grotere chevrons.
Het Stop & Startsysteem wordt leverbaar op de C2 met 1,4-liter benzinemotor met 90 pk. Deze betaalbare technologie levert belangrijk voordeel op voor het akoestisch comfort, het reduceren van resonanties en verbruik, en de bescherming van het milieu. Dankzij het Stop & Startsysteem kunnen het brandstofverbruik en de uitstoot in de stad met tien procent worden teruggedrongen en zelfs met vijftien procent in druk stadsverkeer. De C2 behoudt zijn kwaliteiten als veelzijdig ontwerp en comfort in het interieur en wegligging.
Zijn zuivere lijnen en sterke persoonlijkheid geven de C2 een allure van dynamiek. Het herontworpen front richt zich op deze kwaliteit door krachtiger en meer geprononceerde lijnen. In de opnieuw vormgegeven grille met dezelfde nieuw ontwikkelde chevron als op de achterzijde worden de lijnen in de motorkap voortgezet, wat de auto een krachtige en onderscheidende uitstraling geeft die elegant oogt. Vanaf het tweede uitrustingsniveau is de grille voorzien van een zwartglimmende of een verchroomde strip die de C2 tot een chique en moderne verschijning maakt. Een nieuwe gedistingeerde lakkleur – Gris Manitoba – bekrachtigt het geraffineerde uiterlijk van de nieuwe C2.
De bumper uit één stuk is op alle uitvoeringen identiek. De aandacht is vooral uitgegaan naar het verbeteren van de waarneembare kwaliteit en de indruk van stevigheid. Het onderste gedeelte van de bumper kreeg grotere afmetingen en bevat strips in twee kleuren. Het is ontworpen om betere bescherming te bieden en de mistlampen te integreren zodat het beeld wordt gevormd van een auto die stevig op de weg ligt. De wijzigingen aan de voorzijde passen prima bij zowel de aflopende carrosserielijnen en de diep uitgesneden portierramen als de dynamische lijnen van de achterzijde.
Erkende kwaliteiten
• Stop & Startsysteem: lager brandstofverbruik, minder emissie en meer ontspanning en comfort
Als voorbeeld van de aanhoudende inspanningen van Citroën om het milieu te ontzien, wordt de C2 leverbaar met het Stop & Startsysteem. In combinatie met de 1.4i 16V benzinemotor draagt het systeem bij aan de leefkwaliteit in de stad. Brandstofverbruik en uitstoot in de stad kunnen met tien procent worden teruggedrongen en zelfs met vijftien procent in druk stadsverkeer. Stop & Start maakt in de C2 gebruik van twee technieken: de SensoDrive gerobotiseerde handbak en een elektronisch bediende dynamo, die dienst doet als startmotor. Door dit systeem wordt de motor uitgeschakeld zodra de auto tot stilstand komt (verkeerslichten, files e.d.) en weer gestart als de bestuurder de voet van de rem haalt.
Flexibel ontwerp in dienst van functionaliteit
Ook het flexibele ontwerp van de bagageruimte behield zijn innovatieve karakter. Afhankelijk van het uitrustingsniveau kan de inhoud naar wens worden aangepast door de stoelen achterin naar voren te verschuiven. De achterklep kan in separate delen worden geopend om de toegankelijkheid te vereenvoudigen.
Uitrusting voor meer comfort in het interieur
Een uitgebreide reeks voorzieningen zorgt afhankelijk van de uitvoering voor een hoog comfortniveau. Daaronder bevinden zich cruise control met snelheidsbegrenzer, automatische airconditioning, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, parkeersensoren achter en automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers. Ook is een USB box als accessoire leverbaar waarmee MP3-spelers en andere draagbare muziekdragers kunnen worden aangesloten op het audiosysteem.
Optimale veiligheid
De C2 combineert een ontspannen rijervaring met een reeks geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Afhankelijk van het land van levering zijn die standaard, zoals ABS, noodstopassistent, vier voor- en zijairbags, automatisch inschakelende alarmverlichting of optioneel, zoals ESP (standaard op de 1.6i 16V 125 pk). De uitstekende resultaten die de C2 behaalde in crashtests van Euro NCAP – vier sterren en 29 punten – zijn een bevestiging van de kwaliteiten van het platform voor compacte modellen wat betreft de veiligheid van inzittenden.
Per mei is de opgefriste Citroën C2 verkrijgbaar. Prijzen van de C2 worden voor die tijd bekendgemaakt.
CitroenFan zegt
Ziet er wel beter uit!
FabianVTR16V zegt
Moet er even aan wennen, maar ziet er goed uit 8)
Zou best eens een opvolger voor m’n huidige C2 kunnen worden !
Trouwens, jullie vergeten te melden dat er ook een 1.6 16V HDI komt, welke 110pk heeft.
En nog leuker, de EP6DTS motor (Mini cooper S) komt ook naar de C2, maar heeft dan 150pk 8)
victor zegt
verlelijkt helaas, die vorige was wel heel mooi
victor zegt
hoooo wacht in mijn hoofd schiet iets te binnen met het woord COLLUMN, was er afgelopen week neit zo’n collumn van dat kleine auto’s alleen maar voor vrouwen zijn!? nu ik dit zie ga ik heel erg twijfelen
lincoln zegt
hebben jullie dat ook ??
dat in het echt de C1 C2 C3 eigenlijk meer koppendraaiers zijn dan de 500 ..
Omar Pasha zegt
Waarom hebben ze niet die mooie grille waarbij het logo doorloopt zoals nieuwe C5?
en die lampen op de C5 zijn ook mooier
FabianVTR16V zegt
Jammer trouwens dat er geen foto’s van het interieur zijn.
Hier was namelijk de grootste verbetring nodig :)
autoblogger zegt
@lincoln: check!
victor zegt
@omar pasha, de c5 is wat anders dan de c2.
laat me raden, u rijd audi??
want die kopieren zichzelf ook
Tombnolz zegt
Leuk dat de lichtblokken een keertje niet (of toch zeer weinig) zijn gewijzigd, was ook niet nodig. Ik hoop ook dat de kwaliteit van het interieur een ugrade heeft gekregen.
Citrofiel evil twin zegt
Ik vind het spijtig dat de typische chevron niet doorloopt in de grille. :(
Omar Pasha zegt
@victor
de achterkant is toch anders
en nee ik rijd geen Audi
Omar Pasha zegt
@victor
de C4 heeft ook zoiets
IlCuoreSportivo zegt
saxo en 106 GTI rule,
ze zien er nu misschien iets beter uit (ik vind eigenlijk van niet) maar dat waren de best sturende auto’s in het cheapy segment.
De franse zijn al enige jaren volledig de foute tour op
IlCuoreSportivo zegt
lincoln:
wat sta jij weer te zeuren,
koppendraaiers zijn het toch niet bepaald hoor, hihi
victor zegt
@omar pasha, dat klopt maarja ik zelf word soms een beetje misselijk van die merken die zichzelf maar kopieren, zoals audi, dus ben ik blij dat deze auto gewoon op zijn vorige editie lijkt en niet op de c4 of c5 of c6
Top zegt
Ik rij een Saxo Vtr 1.6 en het blijft een te gek wagentje! Rijdt als een kart, en een C2 komt daar niet in de buurt qua handling.
Omar Pasha zegt
@victor
dan heb je zeker geen bmw
victor zegt
@omar pasha, sorry BMW doet het ook hoor, maarja audi vind ik het altijd het meest doen..
Citrofiel zegt
Krijgt de C3 nou ook een facelift? Ik dacht eigenlijk dat de C2 en C3 binnen een jaar of zo een opvolger zouden krijgen, maar dan valt deze facelift niet te verklaren… Misschien dat ze wel vrij snel komen met de nieuwe C3, maar dat de C2 nog een poosje langer meeloopt?Dat lijkt me eigenlijk vreemd, aangezien de opvolgers wel dezelfde basis krijgen, en de C2 en C3 meer op elkaar zullen lijken. Dus waarom dan wachten met de C2… Ik snap het niet helemaal… :?
En nu over de auto zelf. De voorkant is wat ronder geworden. Op zich leuk, maar het sluit niet mooi aan bij de rest. De C2 was juist de scherpere auto, sportiever. De afgeronde vormen hebben dat niet. Daarbij zijn de koplampen weer niet veranderd, die zijn nog wel scherp. Ook vreemd… Nee, de veranderingen zijn op zich leuk, maar niet i.c.m. de rest van de C2. Maar mss toont het in het echt anders.
VivelaFRANCE zegt
Hmm, ziet er in ieder geval prima uit! Maar blijft toch voor mijn gevoel de minst goede Citroën. Hij is gewoon té hoekig. Daarentegen zijn de verbeteringen juist aan de goede kant omdat ze de hoeken iets afzwakken.
En inderdaad:
@Citrofiel, ik wacht ook op een opvolger voor deze twee auto’s. Ze passen niet echt meer bij de nieuwe, prachtige, lijn die Citroën volgt met de nieuwe C5 en c-crosser.
J. Stienstra zegt
Het wordt er in ieder geval niet minder van ;) En de ‘oude’ C2 vond ik al een zeer leuk autootje.. Wat de post van Lincoln betreft dat heb ik eerlijk gezegd met (bijna) elke willekeurig Cit’ t.o.v. ‘de concurrentie’. M.i. moet de autodrop niet verboden worden maar moeten ze iets heel anders verbieden..
Danny zegt
ik vind de Dongfeng C2 mooier
vooral die gril vind ik stukke beter dan deze C2
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2006/09/001.jpg
wat vinden jullie van deze C2 ?