Deze auto’s zijn net groot genoeg om 4 man met niet al te veel comfort te verplaatsen. Ze zijn spotgoedkoop, vooral in onderhoud en onderdelen, maar is het handig om er eentje te kopen?
De Aygo, 107 en C1 in het kort
Peugeot, Citroën en Toyota duiken aan het begin van dit millennium een project in. Zij gaan de volgende kleine stadsauto maken. In 2005 is het zover en laten Peugeot, Citroën en Toyota achter elkaar een 107, C1 en Aygo zien. Drie sterk aan elkaar gelijkende auto’s. Carrosserieën zijn gelijk, allemaal gebruiken ze dezelfde 1 liter driecilinder benzinemotor of Franse 1.4 diesel. Auto’s rollen van de band in Tsjechië. Er zijn zowel 3- als 5-deurs uitvoeringen van alle modellen beschikbaar.
Door samen een auto te ontwikkelen kunnen Citroën, Peugeot en Toyota de ontwikkelkosten gemiddeld laag houden en toch een hele nieuwe auto aanbieden. Ze hoeven geen leentjebuur te spelen in eigen oude onderdelenmagazijnen. Het concept is tot in de puntjes uitgedacht. Dat geeft dit trio een laag gewicht mee, met bijbehorend brandstofverbruik. Hoewel ruimte niet overhoudt is er inderdaad plek voor vier.
Centraal in het project “Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech” staan de kosten. Een lage nieuwprijs, lage onderdelenkosten en laag verbruik moeten de auto’s voor een grote groep mensen bereikbaar maken. Dat lukt aardig. Voor minder dan €9.000,- stapte je in 2005 in één van deze auto’s. Citroën is de echte prijsvechter en laat om de prijs te drukken zelfs hoofdsteunen achterin en stuurbekrachtiging weg.
Comfort en een solide gevoel passen niet in het budget. Prestaties vallen echter niet tegen. Snelwegsnelheden rijden deze biggetjes zonder probleem. Toerentallen lopen met 130 km/u redelijk op, maar de motoren kunnen het prima aan. Daar hadden Smarts in hun vroege jaren meer moeite mee. Gemiddeld verbruiken de C1, 107 en Aygo ook allemaal tussen de 5 en 6 liter op 100 km. Acceleratiesprints naar 100 km/u blijven hangen in de 13 seconden en de opgegeven topsnelheid bedraagt 157 km/u.
Als occasion
Goedkoop? Dat verkoopt! De aantallen Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo zijn groot, heel groot. Er rijden er pakweg 200.000 rond in Nederland, een krappe 4.000 daarvan staan te koop aangeboden. Goed nieuws voor de mensen die iets extra willen. Deze modellen zijn vaak héél kaal geleverd en de charme van een tweedehands is, naast de prijs, ook om een een iets mooiere uitvoering te vinden. De auto bij een dealer tiental kilometers verderop kan dus wel met hoofdsteunen, airconditioning en mistlampen zijn geleverd.
Heel exotisch zijn opties op dit trio overigens niet. Waar een moderne Volkswagen Up! zelf kan remmen in de stad, desgewenst dodehoekwaarschuwingen geeft en leverbaar is met een gigantisch panoramadak, zijn de Frans-Japannertjes standaard kaal. Zelfs centrale deurvergrendeling ontbreekt op de nodige modellen.
Diesels zijn met het wegenbelastingvooruitzicht niet aan te raden. In Nederland zijn de aantallen diesels ook zeer klein. Dieselmotoren lenen zich meer voor lange afstanden, dat past de auto minder. Met de driecilinder heb je een leuke stadsauto, eenvoudige techniek die snel opwarmt en een vrolijk geluid tijdens het rijden. Bovendien blijft het verbruik bescheiden.
Citroëns zijn het meest zeldzaam in Nederland. Toyota’s zijn gemiddeld iets duurder, maar verschillen tussen de auto’s zijn te klein om dit te rechtvaardigen. Dezelfde zwakke punten gelden voor allemaal. Daarnaast verschillen alleen de kleuren waarin de auto’s zijn geleverd. Peugeot is met de felste kleur geel aanwezig, er zijn veel rode Citroëns te koop en Toyota’s zijn vaak grijs. De gemiddelde prijzen van de Toyota Aygo staan hieronder:
Aandachtspunten
Helemaal overtuigd van deze ideale stadsauto? Wacht nog even met de aankoop. Er zijn namelijk wat kritieke punten om na te kijken. Kostenbesparingen in de bouw van dit trio heeft niet altijd tot de beste eindkwaliteit geleid. Efficiëntie is een belangrijk punt voor deze ‘TPCA’, voor zijn omvang is de auto erg ruim, slijtage is echter een zwak punt. Daarbij lijkt water de grootste vijand.
Zowel van binnen als van buiten is water een probleem. De waterpomp kan al na 3 jaar lekken. Dit leidt tot koelvloeistofverbruik. Niet iedere chauffeur let hier op en als de koelvloeistof eenmaal op is, gaat de motor verder opwarmen met de nodige schade tot gevolg. Lokaliseer en inspecteer bij iedere C1/107/Aygo occasion dus de waterpomp.
Naast koelwaterproblemen is dit vriendelijke stadsautootje gevoelig voor lekkages. Bij de koppeling en in de achterbak kan regen van buiten naar binnen. Vochtige of zelfs schimmelende bekleding is een belangrijke indicatie. Voor de koppeling betekent wateroverlast extra snelle slijtage. Sowieso is de koppeling een zwak punt van deze auto’s. Controleer op een soepele werking en op slip tijdens een proefrit. Om versnelde slijtage (zonder wateroverlast) tegen te gaan is er een brief uitgegaan de standaard 180 mm koppelingsplaat door 190 mm te vervangen op alle 1.0 benzine uitvoeringen van de Aygo, 107 en C1.
Andere zwakke punten? De achterklep is een gevoelig ding. Op meerdere plaatsen waarschuwt men deze te openen bij sterke wind. Het is slechts een licht vervormbaar klepje en daardoor gevoelig voor beschadigen. Ruitjes van de achterdeuren (5-deurs modellen) schijnen los te laten na verloop van tijd. Lijm verliest dan zijn sterkte en de ruitjes vallen uit de deur.
Uitlaten kunnen binnen enkele jaren stuk. Soms roest de achterste demper al binnen 2 jaar door. Katalysatoren houden het ook niet al te lang uit en auto’s zonder afstandsbediening hebben wel eens last van uitgesleten portiersloten.
Conclusie
Een Peugeot 107, Citroën C1 of Toyota Aygo zijn een goede eerste kennismaking met de wereld van autorijden. Eigenaren van een occasion van een dezer merken zal leren dat auto’s geld kosten en onderhoud nodig hebben. Gelukkig zijn de onderdelen in deze klasse niet al te duur. Wie pech heeft is een keer €1.000,- kwijt aan allerhande dure spullen, zoals een koppeling.
Houd er rekening mee dat iedereen, dus ook deze schattige stadsautootjes, vanaf 1 januari 2014 weer de volle mep wegenbelasting gaat betalen. Gelukkig bedraagt dat slechts zo’n €250,- in dit geval. Het wegvallen van dat wegenbelastingvoordeel én de altijd aanwezige kans van reparaties à €500 maken het wel belangrijk de juiste auto uit te kiezen. Ruim €3.000,- voor een versleten C1 betalen is véél te veel. Zorg voor minimaal 6 maanden garantie en vraag reparatiekosten van koppeling en uitlaat. Neem deze kosten mee in de berekening over de periode dat je de auto verwacht te rijden. Houdt in het achterhoofd dat ze nieuw ook nog steeds slechts €9.000 – €10.000 kosten.
Je kunt doorklikken voor occasions van de: Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo!
gop1 zegt
Tip, de daihatsu cuore is de snelste, lichtste, zuinigste, meest ruime en best gebouwde auto in dit segment.
Want in Japan gemaakt.
sjamp zegt
@gop1: True. Van de week test gereden in een exemplaar met meer dan 250dkm (!) ervaring. Piepje en kraakje extra, maar rolt verder prima. Uiteindelijk toch maar niet aangeschaft.
gop1 zegt
@sjamp: was het het laatste model (7e generatie)? Want dan is 250k kilometer echt veel.
sjamp zegt
@gop1: Modelletje 2006. Is dat generatie 7? Hij is nog een keer licht gefacelift daarna volgens mij
gop1 zegt
@sjamp: Nee dat is nog de 6e generatie. De zevende generatie kwam vanaf 2007 en wordt nu niet meer gemaakt. Er is inmiddels alweer een nieuwe maar die komt niet naar Nederland.
sjamp zegt
@gop1: Und nicht nuer nicht in Holland. Daihatsu hatt am 31.1.2013 den Neuwagenvertrieb in Europa einstellt. Versprochen!
Maar goed: De Generatie 7 heeft (optisch) alleen wat rondere lampjes gekregen achteraan,. zijn ze ook technisch nog gewijzigd?
gop1 zegt
@sjamp: De zevende generatie heeft 20% meer vermogen, heeft een nieuw motorblok. Is iets zuiniger en ruimer.
toyotafortuner zegt
@gop1: K zou denk ik ook eerder voor een Cuore kiezen. Want het ziet er me dunkt net wat ruimer uit. En iets minder mueslihok.
jmeverts zegt
@gop1: wel meteen de een na lelijkste auto, doe dan een alto
jmeverts zegt
@jmeverts: http://youtu.be/Mji2IzalV4U
bmw1m zegt
Crossmobiel!!!
roberto zegt
Hou er wel rekening mee, en dan vooral de nieuwere occasions, dat Toyota 3 jaar Fabrieksgarantie hanteert i.p.v. Peugeot/Citroen maar 2 jaar. Het uitlaatprobleem ben ik bij mijn vriendin ook tegen gekomen, een soort harde brom in het geluid rond de 2500/3000 toeren. Even langs de garage gegaan, en dit hoorde eigenlijk bij de fabrieksgarantie, maar dat was bij onze Aygo al verlopen dus werd er een nette coulance regeling voor getroffen. Persoonlijk vind ik de Aygo het beste ogen, maar het doet elkaar niet veel, op wat opties in de uitvoeringen na..
upstream zegt
@roberto: Hou er ook rekening mee dat bij veel merken deze uitgebreide garantie er slechts is voor de eerste eigenaar…. Indien de wagen wordt doorverkocht is de standaard 2 jaar garantie vanaf datum aanschaf eerste eigenaar van toepassing…
C70_99 zegt
Goed bruikbaar aankoopadvies, ga zo door autoblog!
Mijn broer heeft een 2011 model, ik zal hem eens wijzen op de aandachtspunten.
Het zijn leuk autootjes, voor in de stad echt ideaal. De drie cilinder roffel klinkt ook nog wel aardig vind ik.
Alleen het vermogen is echt ondermaats, inhalen op de snelweg duurt hierdoor wel erg lang. In het stadsverkeer valt dit allemaal wel mee gelukkig.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dit is gemaakt voor mensen die écht alleen maar droog van A naar B willen…. LEKT IE OOK NOG!!!! Mijn god wat een ellende…
EdGaR zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Het blijven rijdende broodtrommels in mijn ogen..
roberto zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Zelfs het lekkerste wijf van Nederland heeft een scheur, dus nou niet gaan klagen ;-)
TimoBac zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Absoluut, sommige garages noemen ze niet voor niks rijdende vissenkommetjes.
pinkie zegt
@TimoBac: Viskommen heb ik nog niet gehoord, maar wel speelgoed
SpeedGeneration zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Mijn ouders hebben er één, en aangezien ik er al aardig wat ritjes mee gemaakt heb, kan ik zeggen dat het absoluut geen saai autootje is om alleen van A naar B te komen, maar ook een heerlijk scheurautootje voor in de stad waar genoeg lol mee te beleven is!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lenny98: dan ben je weinig gewend…
gop1 zegt
Hiermee hebben de fabrikanten toch een hele hoop mensen mobiel gemaakt, die anders geen auto zouden kunnen betalen. Een topprestatie wat mij betreft.
jwstoop zegt
Leuke karretjes, mijn ex had een paar jaar terug een 107 in de lease. Voor 70 euro bijtelling in de maand netto! Ding reed prima en het was een sport om mee te komen op de snelweg. Toeren maken, dan wil het best wel. Die ‘van ons’ was trouwens goed ingereden en haalde 163 gps / 171 teller kilometers, een monster ;-) !
flutterby zegt
@jwstoop: ik betaal 70 euro in de bijtelling voor een Punto, dus was een dure 107. Collega van mij had de Nissan Pixo en betaalde 30 euro.
Die Pixo was wel een maandagmorgen model…
jwstoop zegt
@flutterby: Dan verdien je OF heel weinig dus lagere belastingschaal, OF je krijgt een bijdrage van je werkgever ;) . Waarde €10.000*14%=€1400 pj = €116,67 pm BRUTO = (42% belasting) € 67,67 NETTO pm.
gop1 zegt
@jwstoop: je rekensom klopt niet helemaal. Je haalt er 42% af, waardoor je in feite met 58% rekent
jack_abarth zegt
Ooit eens als leenauto gehad, geen verkeerd wagentje alleen de keuze van de versnellingsbak aan dit motortje is vreemd.
Mensen die erin gereden hebben zullen onderstaande wel herkennen.
Eerste versnelling loopt lekker vlotjes, 2e versnelling ook, maar wanneer je naar z’n 3 schakelt daalt de motor met behoorlijk wat toeren. Uit het hoofd gezegd 2000 rpm. Hierdoor heeft de auto veel te veel moeite om z’n 3e versnelling te nemen. De 4e en 5e versnelling doen haast niks met het toerental. Je daalt per verzet ca. 500 rpm.
Dus om de 3e versnelling lekker vlot te krijgen dien je de 2e uit te wringen, en dan zijn ze niet zo zuinig meer.
SVDM92 zegt
@jack_abarth: 2 jaar lang in een Toyota Aygo gereden, kan mijn ervaring met dat ding niet beter omschrijven. De 2e versnelling is waar alles gebeurt, 4e en 5e zitten er voor de sier/ om stiller te rijden. Wat wel grappig is, die dingen trekken door tot 110 km/u in z’n 2, ja dit is meerdere malen getest.
norge zegt
Wat ben ik toch blij met standaard 5 jaar garantie op alle merken hier in Noorwegen (het kan wel), hoef je een auto niet te laten staan voor een klein gebrek. Aanrader, kijk naar iets met nog langere garantie als die 3 van Toyota.
mout zegt
@norge: Ghe, onder die voorwaarden zou je zelfs aan VAG kunnen denken! ;-)
norge zegt
@mout: Waarom denk je dat ik een Caddy heb, ding heeft me al vier keer laten staan maar het kost me alleen maar tijd.Opzich is dat ook irritant en kostbaart maar ik hoef in ieder geval de reparatiekosten en sleep kosten niet te betalen.
mattr zegt
Interessant, wel jammer dat je de productie van de afgelopen acht jaar over een kam scheert. De facelifts hebben diverse problemen opgelost, zo speelt onder andere het probleem met de waterpomp vanaf de 2009 facelift niet meer.
bmwuberalles zegt
niets boven een kia picanto diesel…. 300.000km and going…
trident zegt
@bmwuberalles: moet jij je naam dan niet even veranderen?
michelyman zegt
Mn vader gebruikt hem voor zn werk. 1 op 21 en tot nu toe geen gekke dingen. Banden voor pas vervangen. Staat nu meer dan 105k km’s op. Rijd niet verkeerd ;)
Mbaas zegt
Geen topauto’s maar best prima, rijdt 100 in z’n 2. Maar ik zou hm alleen halen als t niet anders is
lincoln zegt
dit is dus de meest succesvolle auto in jaaaaaaaren ..
na 8 jaar nog 50% van de nieuwprijs kunnen opbrengen ..
doet niemand ze na ..
priemiejumnichten uitlachen mag hier onder ..
rarrichris zegt
Aankoop advies: koop er gewoon geen!
w0o0dy zegt
@rarrichris: idd een Panda is ruimer, praktischer en nauwelijks duurder dan deze ukkies.. Ik peins niet over zo’n “benen in de nek en bagage op schoot-pseudo 4-zittertje.
Tonnie zegt
@w0o0dy: Een panda is pas klein van binnen! grotere kofferbak, oke. Maar achterin zit je krap en voorin nog krapper. Het dashboard van zo’n ding is ongelooflijk breed en dik, je zit hoog terwijl het dak laag is, dus je kijkt tegen de zonneschermen aan. Wil je met je benen in je nek zitten, dan moet je een panda rijden. En ik met mijn 1.80 heb daar al last van in een Panda. En de rijeigenschappen zijn nagenoeg gelijk. Dan heb ik toch veel liever een aygo;)
w0o0dy zegt
@Thijsj: waarschijnlijk heb jij rare afmetingen want ik kan met 1:85 prima voor en achterin zitten….. Overigens zou de nieuwste Panda minder ruim kunnen zijn van binnen maar waarschijnlijk is het niet. Wij hebben een 2010 Panda en ik ben zeer tevreden over die auto alleen helt het wat veel over in bochten en piepen de bandjes wat snel, maar ach iets minder hard de hoek on in de bebouwde kom is niet erg.
Tonnie zegt
Wij hebben een blauwe aygo met een hoop fijne opties erop zoals de radio, elektrische ramen, airco, lichtmetaal, speakers achterin etc. Fijne auto, zal op de aandachtspunten letten, veel hebben we al gehad met nog geen 60k km op de klok zoals loslatende achterruitjes, waterschade, waterpomp. De auto wordt ook niet altijd even rustig gereden want het is best een funbakkie met die driecilinder!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Thijsj: zo hé, een radio EN elektrische ramen??? Wat een luxe zeg…
Tonnie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik zeg niet dat het luxe is, ik zeg dat het fijne opties zijn. Zou jij ze willen missen? Het is gewoon een goedkope auto en dat merk je aan het materiaalgebruik, maar in principe heb je dan wel alles erop wat je wilt.
dotternetta zegt
Niets over de slechte (peugeot) remmen?
jrk68 zegt
@dotternetta:
Dat ding remt als een dolle, alleen grijpt het ABS vroeg in op de standaard kruiwagenwielen,
eerder een grip probleem dan een remprobleem dus.
Het meisje rijdt er sinds 2007 mee en de genoemde problemen zijn hier onbekend.
Het uitlaat verhaal gaat voor alle auto’s op die nooit warm gereden worden.
dotternetta zegt
@jrk68: Ik bedoelde eigenlijk de hangende remmen, na verloop van tijd. De 205 had er al last van en nu zetten ze zulke remmen op de 3-ling..hoezo met de franse slag!
jrk68 zegt
@dotternetta:
Geen idee waar je het over hebt, van horen vertellen soms?
Zij rijdt er nu 6 jaar mee en ik pak hem ook weleens, maar ik heb daar nooit last van gehad, 3 vriendinnen van haar trouwens ook niet.
Bij mijn weten is PSA alleen verantwoordelijk voor het interieur en Toyota voor de techniek, dat zou een hoop verklaren in elk geval.
mout zegt
@dotternetta: Ah, dat is een ander probleem. Juist omdat de remmen wat overbemeten zijn, hoef je ze maar een heel klein beetje te gebruiken, en hebben ze vooral achter de neiging vast te gaan zitten. Een probleem dat je verder overigens vooral hebt met sportwagens waar niet mee wordt gescheurd.
mout zegt
Ik heb er een heel aantal langere ritten in gemaakt (soort leenauto), en het is me niks tegengevallen. @w0o0dy zit er bijvoorbeeld flink naast met ‘benen in de nek’. Ruimte voorin is echt prima voor elkaar. Ik zou een langere, maar vooral anders (schuiner) instelbare stoelzitting een plus vinden, maar kan er verder echt niets op aanmerken.
En het stuurt grappig scherp en direct. Ik ben lange auto’s gewend, met een motorkap plus een overhang. Dit gaat echt haaks de hoek om.
Bagage is wel een puntje, als je er echt vier personen in wilt stoppen. Als die kofferklep zo kwetsbaar is: je kan ‘m net zo goed dicht laten.
w0o0dy zegt
@mout: probeer eens 4 volgroeide volwassenen van 175cm of meer in zo’n ding te proppen…. Flink ernaast zeg je? Mag jij 200+ km achterin. Kijken of je me dan wel of geen gelijk geeft.
Bij een Panda is dat geen probleem.
En ik weet hoe groot/klein zo’n ukkie is want mijn collega reed er bijna 4 jaar mee en die haakte ook af op het formaat, ik weigerde dat ding voor alles boven 50km tenzij het echt niet anders kon.
mout zegt
@w0o0dy: Ah, je hebt het over de achterbank. Ja, daar is de ruimte wel wat minder. Ik zou hem liever niet inzetten voor meer dan 2 personen (vandaar dat ik normaal een flinke MPV rijd, overigens).
En ik ben ook met je eens dat een Panda top is. Ook die heb ik wel eens mee gehad. Dat is echt veel auto voor je geld. En dat houdt niet op achter de voorstoelen.
sjamp zegt
@w0o0dy: Heb je het over een nieuwe panda? Of zo’n klassiek panda?
Ik heb een nieuwe panda gereden.. Voorin kon ik zitten, al zat ik met mijn knie klem tegen de pook. Achterin heb ik ook eens geprobeerd, maar ik kwam er écht niet in. 1.90m in lengte.
Tonnie zegt
@sjamp: Volgens mij is @w0o0dy een dwerg. Ik vind een Panda ontzetten klein van binnen. Tis alleen allemaal gemaakt van iets meer volwaardiger materiaal, maar dat maakt het dus gelijk vol en krap binnenin.
bakfiets zegt
Ik heb 125000 km in de C1 gereden. Uitlaatje remmetjes bandjes, verder niets. Verbruik 1 op 21 of beter. Bijna een cart in de stad.
handschoen zegt
ik heb er zelf eentje, rij er weinig mee maar het blijft leuk rijden, lekker simpel en grappig. met 3 man en bagage trekt ie wel een stuk lanzamer, maar hij haalt dan nog steeds 160! (teller dan). Zowieso een leuke aankoop, gewoon een topwagentje
razzie zegt
Neem een oudere Alto. Dingen zijn veel sterker en onderdelen makkelijk en goedkoop te vervangen.
alfista zegt
geen van 3
Svda zegt
Heb pas een C1 meegekregen omdat mijn ruit vervangen werd maar sorry wat een drama wagen is dat. Na 15 min rijden last van rug, elke bocht zit je op de passagiersstoel omdat er totaal geen steun in stoel zit. Niet vooruit te branden en dan hebben we het nog geen eens over het geluid.
Als je iets in die klasse zoekt zou ik eerder voor een Up gaan of een Alto.
gop1 zegt
@dahlback: Overdrijven is ook een kunst….
tstile zegt
Toen ze net uit waren leken het wel kekke wagentjes. Vaak leuke dames achter het stuur die ‘m als lease hadden.
Nu zijn ze gewoon saai aan het worden. Koop je nieuw neem dan iets anders, Aziatisch, Panda of een Up.
Voor 2dehands is het ook beter om wat anders te kopen. Ze hebben namelijk gewoon teweinig afgeschreven. Daardoor kan je voor hetzelfde geld een klasse groter rijden of iets wat misschien iets ouder is maar van hogere kwaliteit.
Kwaliteit is dus ook matig met loslatende lijm, waterproblemen en versleten slotcilinders. Ook het ontbreken van hoofdsteunen op de achterbank… Als je ooit van achteren bent aangereden dan weet je hoe waardevol zo’n ding is. Wat zou het de fabriek kosten, 15,- euro?
gerben_idsinga zegt
Vreselijke auto’s om mee te rijden.
Stoelen zitten voor geen meter veel te stug , traag. Irritante rammel bij weg rijden. Bij aanrijding van achter zitten de hooftsteunen tegen achterruit aan. Bediening alles is vreselijk aan die auto’s. Schakeld niet lekker koppeld niet lekker.
Alles is echt waardeloos simpel inelkaar gezet. Bumper trek je er bijna zo af.. Er is zelfs nog terug roep actie voor geweest om een plaatje in het midden tussen te zetten voor stevigheid.
Ze hebben veel last van waterlekkage alle rubbers zelf door achterklep slot heen 3e remlicht ze willen na flinke bui opgegeven moment overal gaan lekken.
Ook hiervoor zijn terugroepacties geweest.
Schakelkabels willen breken , ook de kat voorop bij uitlaatspruitstuk breekt vaak af.
Bij de hoge kilometerstanden vanaf 180.000 word het wel minder , waterpompen gaan kapot , motors wel verslijten.
Ook zie ik ook bij deze modellen dat de onderkant nu allemaal kleine lichte corrosie plekjes krijgen , mede omdat ze erg goedkoop zijn gemaakt natuurlijk maar ook slecht behandeld. Binnenkant is niet eens gedekt.
Kortom de Aygo is wel erg zuinig. Koop ze met weinig kilometers hiervan zijn ook nog genoeg te vinden. Voor mensen die niks met auto’s hebben is een Aygo ideaal.