Zowel Peugeot als Citroën komt met een SUV. Die van Peugeot zagen we gisteren al, de 4007, en ook de variant van Citroën is inmiddels bekend. De naam is C-Crosser. Het is heel typisch maar de looks van deze Citroën SUV vind ik dan wel weer redelijk.
De nieuwe SUV’s zijn het resultaat van de samenwerking van Mitsubishi Motors Corporation (MMC) met PSA Peugeot Citroën. Beide auto’s zullen vanaf juli 2007 op de markt gebracht worden. Ze krijgen de beschikking over een HDi-dieselmotor met roetfilter.
De afbeeldingen van de C-Crosser kwamen gisteravond al bovendrijven via de reacties van Michiel. En zelfs hij vond dit een acceptabel ogende SUV! Wat dat betreft hadden ze de volgende opmerking uit het persbericht niet beter kunnen formuleren: Het streven van PSA Peugeot Citroën is altijd sterk gericht op een eigen merkidentiteit voor auto’s op een gemeenschappelijke basis, ook bij deze nieuwe SUV’s. Beide modellen beschikken over een duidelijk eigen identiteit, zowel aan de buitenzijde als binnenin.
Met een jaardoelstelling van 30.000 stuks wil PSA een volwaardige speler in dit segment worden, een segment waarvan binnen Europa nog veel wordt verwacht.
yo zegt
Ik vind hem net zoals (bijna) alle Franse auto’s niet echt mooi. In het zilver gaat het nog wel, maar de vrolijke kleurtjes die citroen altijd gebruikt staan hem mijn inziens niet.
Snelheidsduivel zegt
Ik vind niet snel modellen van Citroën mooi, maar deze mag er zeker zijn. Vergeleken met de Peugeot is deze helemaal beeldschoon.
Marcel Kaptijn zegt
Ik ben geen fan van Franse auto’s, maar ik vind deze Citroen erg mooi. Als er een Mitsubishi- of Nissanembleem op had gestaan, had het me niet verbaasd. De lange-termijnkwaliteit zal, helaas, wel weer Citroenniveau hebben.
Leo zegt
Dadelijk hebbe we 1 auto van 3 merken !!
wie zit hier nou op te wachten??
Ex- vr6 rijder (snik snik.. met pijn in het hart afscheid genomen) zegt
De typische Citroen grill komt heel mooi uit op deze cayenne achtige motorkap.. en ook de achterkant is mooi strak.. ik wil hem wel !
Alfaxa zegt
deze is wel mooi
Johannes zegt
Alhoewel het bijna een beetje Duits aandoet is het desondanks een mooi gelijnde auto: vooral de geïntegreerde chevron in het front vind ik erg fraai.
Mcello zegt
euhm.. lelijk! maja noem maar 1 mooi citroen model…. (van de huidige modellen bedoel ik he!)
Franqie zegt
Ik vind hem best mooi, mooie velgen ook!
@Mcello: Ik vind de C4 3-deurs ook een goed gelijnde en originele auto, en de C6 vind ik ook prachtig.
mvagusta zegt
Wel een redelijk mooie auto! Niet echt mijn smaak, maar 10x beter als die 4007 van Peugeot! Ik ben geen fan van Citroens modellen! Altijd net iets te veel van het goede!
Rick zegt
oke het ziet er niet slecht uit… en idd zeker vergeleken met die peugeot!
maar ehh geef mij maar een duitse variant :P Q7 of Cayenne
JANUS zegt
Raar maar waar. Voorkant ziet er een stuk beter uit dan de Peugeot. (En zoveel verschil is er niet !)
@Leo. Kijk eens goed om je heen. Dit is niet de eerste auto waar ze dit truckje mee uithalen hoor. (Niet verder vertellen he !) ;-)
KVK zegt
stukken beter dan die Peugeot inderdaad. Die C6 is ook al heerlijk knap. Gaat best goed met Citröen de laatste tijd, wat design betreft tenminste.
Robin zegt
Franse auto’s zijn toch altijd comfortable (slap) geveerd… wordt je hier dan niet gruwelijk misselijk in ;-)
Henk zegt
die velgen zijn lelijk, te klein
slk55 amg zegt
vind de citroen een stuk mooier dan de peugeot, maar nog altijd niet mooier dan de mitsubishi. Ik snap niet welke mensen deze auto kopen. De kwaliteit en betrouwbaarheid van mitsubishi is gewoon simpel weg beter dan de twee fransozen, en de mitsubishi is ook nog eens mooier. maar ik moet wel zeggen dat citroen er wel werk van heeft gemaakt, erg mooie kleurencombi, met mooie strakke velgen, komen die ook op de productie versie?
Peugeot407coupe zegt
slk ,dat klopt niet wat je zegt: ”De kwaliteit en betrouwbaarheid van mitsubishi is gewoon simpel weg beter dan de twee fransozen”…… alle drie zijn ze op dezelfde basis gebouwd en ze delen ook de techniek, dus de mitsibishi is niet betrouwbaarder of minder betrouwbaar maar gewoon hetzelde als de fransozen
JLJ zegt
Veel mooier dan de Peugeot, maar het origineel (mitsubishi) is toch de meest uitgebalanceerde. Helaas heeft deze slechts de VW 140 pk TDI onder de motorkap, en niet de 2,2 van PSA (Ford), die toch stukken geciviliseerder is.
Mr. R zegt
Wie wil er nou nog een Peugeot 4007 als je de Outlander ook in C-Crosser vorm kan krijgen? Dit ziet er toch niet gek uit!
@JLJ: Precies! Wie wil er nog een Outlander met slecht gehumeurde TDI als je zo’n nette HDI kan krijgen?
mark zegt
geef mij geen 1 van beide.
Liever een rasechte duitser
q7,touareg,cayenne,x5,ml
Citrofiel zegt
Zoals ik, bij mijn reactie op de 4007 al aangaf, verwachtte ik niet veel van de ‘C7’, die nu C-Crosser blijkt te heten. Ik vind deze auto echter beter dan ik verwachtte, ik vind hem best goed voor en SUV. Maar ik ben er nog niet uit of ik de Mitsubishi of deze het mooiste vind. De techniek is waarschijnlijk even betrouwbaar, want voor een groot deel hetzelfde en zoals eerder gezegd zal de HDI soepeler rijden dan de TDI van de Outlander. Goed voor Citroën :D
Maar: Toch vind ik een SUV niet bij Citroën horen…. :(
Rick dos zegt
Voorkant en achterkant zien er wel goed uit……alleen komt die Mitsubishi er teveel doorheen en dat irriteert mij enorm! :)
Hilgert zegt
@Robin: dan heb jij de laatste 10 jaar niet meer in een Peugeot gezeten. Mijn 307 is standaard even hard geveerd als een Golf of welke duitse auto dan ook. Peugeot/Citroen fanaten spreken dan ook van een ver-duitsing van de wegligging. Hard en stug.
A-Town zegt
Geef mij maar die Infiniti QX56.
slager korrel zegt
Eigenlijk vind ik het best belachelijk dat wij, consumenten, zo voor de gek worden gehouden! Als ik een Citroën wil, wil ik geen Mitsubishi met een ander front. Gek genoeg wordt deze hier wel geaccepteerd als volwaardige Citroën getuige reacties als “Ik vind niet snel modellen van Citroën mooi”, “Als er een Mitsubishi-embleem op had gestaan, had het me niet verbaasd” en “Ik ben geen fan van Franse auto’s, maar ik vind deze Citroen erg mooi”…. Jongens, het ís geen Franse auto! Het is een gecamoufleerde Mitsubishi!
Ik had gehoopt dat dit soort streken alleen van GM zouden komen (Amerikaanse SUV als Saab vermommen e.d.), maar nu verlaagt zelfs een creatieve merk als Citroën zich ertoe.
Bah!
M.M.M zegt
Eerst is er de Mitsubishi Outlander (type 2)
Toen kwam er ineens een Peugeot 4007 bij. (zullen ze Mits dealers niet blij mee zijn)
Nu weer een Citroen C Crosser (Mits dealers nog minder blij)
Nog heel even wachten mensen en dan wordt ook de Lancia versie bekend gemaakt, zo ging het ook met de 806 en 807. ( …… ik zou toch echt geen Mits dealer meer willen zijn! Hebben ze eindelijk weer eens iets moois ……)
reggie zegt
zowel de peugeot als citroen kunne mij ni bekoren,pppffffffff iets teveel kitch vind ik ;)
Michiel zegt
PSA is kennelijk te klein voor het zelf maken van modellen die enigzins in een niche markt vallen.
Het re-branden van auto’s werkt bijna nooit echt goed. Kennen jullie een bestseller die op deze wijze is gemaakt?
De enige die ik kan bedenken is de vw/porsche SUV, maar zij hebben het net wat suptieler aangepakt (hoewel ook schaamteloos)
Ik vind de auto’s voor geen meter bij Peugeot of Citroen passen.
Het is gewoon een modelletje zonder toegevoegde waarde.
De auto wordt verkocht aan vaste merktrouwe klanten die nu eens een SUV willen.
De Lancia variant heeft daarom zeker zin. Waarom niet? Ik was laatst in Italiew en daar zie je weinig PSA of Mitsu en veel Fiat/Lancia etc.
Leuk voor de thuismarkt. Verdient Mitsu ook nog wat aan Italie, want ik neem aan dat Mitsu ze maakt.
Danny zegt
Ook ik geef toe dat deze er niet slecht uitziet. Maar ik heb zelf 3 citroën’s gehad, en iedere keer begon ik vanaf het 4e jaar mechanische problemen te krijgen.
slager korrel zegt
Danny, snap je het nou echt niet!?
Dit is geen Citroën, dit is een Mitsubishi.
En totaal (op elk vlak behalve het logo) niet te vergelijken met andere Citroëns.
Greg zegt
De styling is van de achterkant behoorlijk ongeinspireerd (van voren bekeken kan de Citroen SUV er wel mee door) Ik snap niet dat fabrikanten weg kunnen komen met dat kopieergedrag; zowel de Peug als de Mits en de Citr met 1 en dezelfde kont.
Dit wordt niets qua verkoopcijfers.. ik vermoed dat de Nissan Qashquai veel marktaandeel zal afsnoepen ten koste van deze SUV
Jan zegt
Mooie auto, ik heb al heel wat jaren een citroen gehad. Tussen die jaren door heb ik ook al wel eens een opel en een volkswagen gehad, maar ik moet eerlijk zeggen de citroen rijd veel fijner! De c4- picasso vind ik nog veel mooier! Ik ben vna plan om de c4 picasso te kopen, echt een fantastische auto met veel ruimte! Citroen blijft voor altijd nu mijn auto!
McCoy zegt
hmz… ze hebbe wel een beetje naar de GL gekeken…
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
de neus is best aardig. Alleen alles daarachter is precies hetzelfde als de Outlander en de 4007. Als je dr achter rijdt weet je niet eens welke het is…
localhost zegt
Erg slim toch van PSA om een samenwerking aan te gaan. Op deze manier sparen ze een hele hoop ontwikkelingskosten uit. Aan de andere kant is het voor Mitsubishi ook zeker niet slecht. Op deze manier kunnen ze toch nog een auto verkopen als men niet voor de Mitsubishi uitvoering gaat.
Neemt voor de rest niet weg dat ik het niet een bijzonder mooie auto vind. Behalve die voorkant. Die bevalt me wel, maar daar zijn ook andere modellen voor beschikbaar.
Citrofiel zegt
@ Jan
Goed zo!
koen zegt
ik vind de mitsubishi prachtig(de mooiste van alle drie). de citroen komt dicht in de buurt maar de mits blijft mooier. de peugot vind ik van de voorkant gewoon lelijk. maar de Franse hebben nog nooit goed auto’s kunnen maken en dat blijkt hier uit weer!
Autohandelaar zegt
Ik snap niet dat veel mensen zo moeilijk doet over het rebranden en delen van technieken bij auto’s: het is bijzonder nuttig en eerder regel dan uitzondering. Een paar feitjes:
– Volkswagen een van de grootste rebranders/platformdelers: Skoda, Audi, VW en Seat delen alles behalve de looks. Volkswagen is ook met het rebranden begonnen in de jaren 70 met de Polo/Audi 50 die nagenoeg hetzelfde waren.
– General Motors gebruikt tegenwoordig de dieselmotoren van Fiat (gelukkig maar want die Opel-diesels waren zo gruwelijk slecht).
– N.B.: commonrail techniek is een uitvinding van Fiat en wordt door Bosch en Fiat samen verkocht aan andere merken. Dus zelfs BMW en Mercedes rijden met een stuk vrij essentiele Fiat techniek onder de motorkap.
– Ford had ook vrij matige dieselmotoren en gebruikt nu HDI motoren die zogenaamd samen met Peugeot/Citroen ontwikkeld werden (ik denk dat dit eerder geinterpreteerd moet worden als Ford heeft mogen meebetalen aan de doorontwikkeling van HDI motoren en mag ze nu onder eigen naam produceren/verkopen).
– Zelfs BMW deelt de ontwikkeling van kleine motoren tegenwoordig met PSA (!!) waardoor in een nieuwe Citroen dezelfde motor zit als in de 1-er van BMW. Die lui zijn ook niet achterlijk.
Met de techniek van Franse auto’s zit het tegenwoordig wel goed. In de TUV test van betrouwbaarheid van auto’s tussen 4 en 10 jaar kwam de Citroën Xantia eenjaar of 2 geleden nog betrouwbaarder uit de bus dan elke (!!) Mercedes, Opel en Ford. In de praktijk kan ik dit bevestigen. Ik ben dan ook van mening dat de betrouwbaarheid van de meeste Europese merken op gelijkwaardig niveau liggen. De afwerking van Duitse (en Zweedse!) auto’s is nog steeds wel iets beter maar dat zegt niks over de betrouwbaarheid van de techniek.
Echt goede auto’s vind ik zelf Volvo, BMW en Porsche. Daar is bijna nooit iets mee aan de hand. Japanse merken tel ik even niet mee – die zullen vast heel betrouwbaar zijn maar daar hebben we in de werkplaats nauwelijks mee te maken – we hebben ons op de iets luxere Europese automobielen gespecialiseerd. Slecht vind ik Renault (beperkte levensduur motoren – zachte cylinderkoppen).
Om even on-topic te blijven: De C-Crosser ziet er naar mijn mening minimaal net zo mooi uit dan de Mits maar de 2.2 HDI motor is echt een pluspunt: schoner op de lange termijn, geraffineerdere loopcultuur en fors koppel. De TDI heeft als enige voordeel dat deze iets ‘vinniger’ reageert op het gas.
paul zegt
De 2.2 HDI motor is inderdaad de betere diesel in vergelijking met de 2.0TDI. Meer vermogen en koppel, schoner en veel verfijnder. De VW 2.0TDI haalt niet de loopcultuur van de PSA HDI motor.
Verder ziet de C-Crosser er het best uit van de drie SUV’s. Over kwaliteit en levensduur maak ik mij geen zorgen, daar doen de franse auto’s niet meer voor onder, de motoren behoren zelfs tot de besten. Voor de C-Crosser telt dit niet, die wordt gebouwd door Mitsubishi met de eigen mooie PSA HDI motor.
Misschien kunnen de fransen de afwerking nog wat verbeteren, daar zijn de duitsers nog wel wat beter in maar ook dat verschil is marginaal aan het worden. Kijk maar eens hoe mooi afgewerkt een Citroën C6 is!
Verder bieden franse auto’s de beste veiligheid in combinatie met modern innovatief design, verfijnde dieselmotoren, goede wegligging en gemiddeld meer comfort dan een duitse auto. Zet een willekeurige Zafira of een Touran naast de C4 Picasso en je begrijpt wat ik bedoel. De duitse ontwerpers hebben te vaak gebrek aan inspiratie en lef wat betreft design. De C-Crosser vind ik echter qua design minder dan een C4, C4 Picasso of de C6. Hier heeft Citroën toch echt veel water aan de (franse) wijn toegevoegd. Doe mij maar een C6!
CHRIS zegt
Dank aan de autohandelaar voor de gedegen uitleg! We zouden wat meer zo’n mensen aan het woord moeten laten… mensen met kennis van zaken. Ik vind de c crosser een mooie snuit hebben, het achterwerk net niet. Geef mij maar een Volvo.
Gideon Buurma zegt
Dank aan de autohandelaar voor de gedegen uitleg! We zouden wat meer zo’n mensen aan het woord moeten laten… mensen met kennis van zaken. Ik vind de c crosser een mooie snuit hebben, het achterwerk net niet. Geef mij maar een Volvo.
idd Chris, er zijn alleen maar mensen die iets van hun vader hebben gehoort van, ja die Citroën (van 30 jaar geleden) roesten als een idioot, slappe vering, slechte motoren
1. vroeger(praat je idd over 30 jaar geleden) werden citroën van slecht plaatwerk voorzien dus snel roest, maar neem een een BMW E36, Opel Astra of een Golf 3?? die roesten ook heel flink, terwijl Citroën in die tijd (jaren 90) hun roest problemen al heel lang op gelost hadden.
2. Slappe Vering? Vroeger! maar toen werd er ook nog niet zo veel gevraagt van een auto. Tegenwoordig ligt Citroën ver voor op gebied van wegligging, (denken de Mercedes S500/S600 rijders natuurlijk: ”maar mijn Mercedes ligt ook goed op de weg” Ja dat klopt, vering van citroën. Kijk bijv. naar de Xantia 3.0 V6 24v Activa, ben je een knappe vent als je zo’n ding bij kan houden in de bochten.
3. PSA, heeft zulke slechte motoren, dat in heel veel auto’s bijv. Ford, Jaguar, BMW(nog niet maar komt), Mini en Land/Range Rover. al de motoren van PSA liggen, en nog wat als VAG niet voor 2007 hun nieuwe motoren niet klaar hebben staan voor ontwikkeling(tot op heden nog niet gelukt), dan zullen ze toch een andere diesel moeten lenen, waarschijnlijk komen ze dan uit bij PSA.
mike zegt
Het is inderdaad waar dat citroën de laatste jaren zeer goede wagens gaan bouwen is. Over uiterlijk en kleuren kan je niet discuteren. Maar ze bieden je onwaarschijnlijk veel auto(plezier) voor veel minder geld dan de duitsers en de jappen. Toen ik jaren terug mijn golf had geplooid, kreeg ik er bij aankoop van een nieuwe golf/audi geen rooie duit voor, hoewel hij voor carrosiers nog perfect te herstellen was. Bij citroen kreeg ik onmiddelijk€1500, zonder dat de dealer hem had gezien. 2 dagen later was hij die al kwijt aan enkele afrikanen. Ik heb toen gekozen voor een xsara break turbodiesel met 90pk onder de kap. Ik heb alles bij elkaar (overname, opties, premie) voor bijna €4000 !!!!()minder betaald dan voor een gelijk uitgeruste golf variant. Ondertussen heb ik reeds 200000km(8jaar) zonder één enkel motorisch of mechanisch probleem afgelegd en ben ik regelmatig op reis in de bergen, of op weg met een zwaar geladen aanhangwagen(nog steeds dezelfde ophanging, bij golf reeds na 100000km moeten vervangen)Bij de jaarlijkse autokeuring nog nooit opmerkingen gekregen. Mijn volgende wagen wordt hoogswaarschijnlijk een C4 picasso of een C-crosser bij gebrek aan het maken van een C4-break.
Gideon Buurma zegt
leuk om te horen mike dat je voor cit. hebt gekozen, ik ben opgegroeid met citroën heb ook 2 jaguars gehad, maar mijn eerst auto was ax, en ik heb er nu weer 2, een diesel en een zelf opnieuw gerestaureerde en gereviseerde AX 1.4 GTI. met 51.000 km. hoe klein ze ook zijn, het blijven de beste boodschappen auto’s die je kan krijgen
Gideon Buurma zegt
C4 Picasso is erg mooie auto, zeer goeie keus, ik heb er laatst mee gereden, rijd erg goed, ik heb alleen het idee, dat de achteras op de lange afstanden net iets te stug is, dat is het precies hetzelfde als met de Xsara Picasso. Heeft natuurlijk ook wel te maken met de enorme laadvermogen. toch vind ik het een minpuntje. Wat natuurlijk DE oplossing was, ff het hydropneumatic systeempje onder de C4 picasso:D
Alfred zegt
Ik ben heel nieuwschierig naar de prijs. In dit segment is zoveel te koop dat de aanschafprijs en de inruilwaarde bepalend gaan worden.
Gideon Buurma zegt
ja ook wel de voorkeur denk ik, als ik iets minder bij citroën weer krijg, dan bij VW zou ik nog voor de citroën kiezen, mede ook omdat ik de rijkwaliteiten beter vind dan die van VW
Citrofiel zegt
Hij krijgt volgens mij voorlopig ALLEEN een dieselmotor tot zijn beschikking, dus de vanafprijs zal hoger liggen dan bij zijn Aziatische concurrenten, maar de prijs zal waarschijnlijk niet veel verschillen met andere diesels (of dat hoop ik)-.
Gideon Buurma zegt
cit. kennende zullen ze wel goed zitten met de prijs.
Ruben zegt
@ Gideon Buurma
Dat wat jij zegt klopt niet over die motoren bij ford en jaguar.
Die motoren die daarin liggen zoals de 2.7 V6 diesel die is in SAMENWERKING met PSA ontwikkeld en dus NIET door ALLEEN PSA zelf!
Kleine benzine motoren van BMW worden ook in samenwerking met PSA ontwikkeld.
En de prijs zegt ook niet alles want kwaliteit is minstens net zo belangrijk anders reden we allemaal wel dacia of lada.
Kwaliteit/betrouwbaarheid is iets waar de fransen nog hard aan moeten werken.
Bij deze auto zal dat wel wat beter zijn aangezien ze ’n joint venture zijn aangegaan met mitsubishi.
Maar mooi…nee,al draagt ’n aap(fransoos) ’n gouden ring,het is en blijft ’n lelijk ding!
Autohandelaar zegt
@ Ruben
De samenwerking tussen PSA en Ford houdt in dat in het Ford Dieselcentrum te Dagenham de ‘eenvoudigere’ diesels worden ontwikkeld (op basis van wat oudere Ford techniek) voor de bestelwagenseries van Ford en PSA.
De HDI/TDci dieselmotoren worden in het PSA ontwikkelcentrum Trémeri doorontwikkeld op basis van PSA HDI techniek.
De V-diesels zijn niet gebaseerd op eerdere motororen maar worden ook in Frankrijk ontwikkeld.
Ik denk dat je dus wel mag zeggen dat de samenwerking inhoudt dat de personenautodiesels doorborduren op de HDI motoren en niet op die van Ford.
Autohandelaar zegt
Herstel: de V-diesels worden van de grond af opnieuw ontwikkeld in Engeland bij Ford.
Gideon Buurma zegt
@ Ruben
En de prijs zegt ook niet alles want kwaliteit is minstens net zo belangrijk anders reden we allemaal wel dacia of lada.
Kwaliteit/betrouwbaarheid is iets waar de fransen nog hard aan moeten werken.
Bij deze auto zal dat wel wat beter zijn aangezien ze ‘n joint venture zijn aangegaan met mitsubishi.
Maar mooi…nee,al draagt ‘n aap(fransoos) ‘n gouden ring,het is en blijft ‘n lelijk ding!
jij bent zeker zo’n kuddeschaap met een VW/Audi, Nou jochie ik zal je uit je dromen helpen, PSA staat op dit moment op de top op gebied van motoren. Met name diesel motoren, als je een PSA diesel vergelijkt met een VAG diesel, is die VAG diesel net een diesel van 100 jaar oud op gebied van lawaai e.d.
+ dat volkswagen per 1 januari 2007 geen diesels meer mag verkopen, aangezien de roetfilter systemen bij hun nog niet rond zijn
Ruben zegt
@ Gideon Buurma
Nee snotneus…ik rijdt geen stinkduitser…ik blijf bij toyota…zowiezo ’n japanner.
Kan best kloppen dat PSA op de top staat wat motoren betreft,want beter kunnen ze niet en dat is wat de japanners juist wel kunnen en zelfs de duitsers zijn daar beter in met uitzondering van opel.
Met andere woorden: PSA kan z’n benzinemotoren niet verder verbeteren aangezien ze op hun top zitten…andere merken (Toyota/VW) laten zien dat zij dat wel kunnen.
De DCAT diesel van toyota heeft zelfs de laagste compressie verhouding en dat in combinatie met de meeste pk’s in ’n 4 cylinder diesel.
Maar wellicht dat ik je te hard op je pik heb getrapt aangezien je onzin aan ’t schrijven was wat betreft de diesels van PSA/Ford…want dit is waar Autohandelaar ’t eerst wel mee eens was maar zich ’n uur later bedacht…zie zijn bericht van 24/12 11:41 maar eens waar ie ’t wel met me eens is.
Autohandelaar zegt
@ Ruben
@ Gideon
Heren, het lijkt me niet nodig om onfatsoenlijk te worden in de manier waarop we elkaar aanspreken. Als dit zo doorgaat ben ik snel weg hier want dat vind ik niet kunnen.
Ruben: met Toyota heb je een prima keus gemaakt, die vooral door kennis is ingegegeven en niet door sentiment. Dat is je goed recht: Toyota is gewoon kwalitatief de allerbeste groot-volume autobouwer te wereld. Toyota’s 177 pk dieselmotor is waarschijnlijk ook de allerbeste middelgrote dieselmotor ter wereld (er zijn er wel nog niet veel bekend met veel km’s op de teller dus het wordt nog even afwachten voor het definitieve oordeel).
Maar ik, en waarschijnlijk ook Gideon, willen privé waarschijnlijk een auto met een uitstraling die wat meer biedt dan superkwaliteit in een dertien-in-een-dozijn-design. Zo’n auto mag best een keer per jaar meer naar de garage omdat je kilometerteller het niet meer doet of omdat een controlelampje hardnekkig blijft branden.
Overigens mag je me niet verkeerd quoten: ik ben het nog steeds eens met Gideon over het feit dat bijna alle bekende HDI/TDci diesels gebaseerd zijn op de PSA HDI. De V6/V8 diesels zijn een nieuwe gezamenlijke ontwikkeling op gezamenlijke kennis, die in een Ford fabriek geproduceerd gaan worden. 95% van de personendiesels zijn dus HDI-gebaseerd en 5% zijn een gezamenlijke ontwikkeling.
Gideon Buurma zegt
helaas voor onze toyota rijders die denken dat ze nog steeds toyota diesels hebben, helaas voor onze Yaris rijders, deze hebben een PSA 1.4 HDI motor BMW gaat ook volledig over op PSA diesels, dit doen ze zeer zeker niet zonder reden
w0o0dy zegt
@gideon…. wat een onzin weer! BMW gaat voor de Mini aan samenwerking aan met PSA en zal de 1.6 HDI gaan gebruiken, maar verder zal BMW haar eigen 6 en 8 cilinders blijven gebruiken. Misschien helpt het als je zorgt dat je info klopt en dan eerst nog even nadenkt voordat je weer totale onzin schrijft.
Gideon Buurma zegt
@ w0o0dy is helemaal geen onzin, heb je al weleens een bmw diesel bekeken? zitten gewoon PSA onderdelen op, lijkt er allemaal zo verdomt veel op, er zit al techniek van PSA op die diesel motoren van BMW, en ja Mini is leverbaar met de 1.6 HDI 16v 110pk Overboost. maar BMW gaat ook over op PSA waarschijnlijk voorlopig alleen de 4 pitters diesel.
w0o0dy zegt
tuurlijk jongen….. ga nou maar snel kijken of de kerstman op het dak staat!
Gideon Buurma zegt
@ w0o0dy
Ben jij monteur?
Autohandelaar zegt
De samenwerking op benzine-motoren gebied door PSA en BMW is een win-win situatie voor beiden:
BMW produceert qua aantallen te weinig kleine autos om een moderne serie kleine benzinemotoren te kunnen ontwikkelen en te kunnen blijven doorontwikkelen.
PSA had midden jaren 90 ingezet op direct ingespoten benzinemotoren op Mitsubishi techniek. Deze zijn totaal niet aangeslagen en boden niet de voordelen die ervan verwacht werden. Ondertussen had PSA dus al enkele jaren ontwikkeltijd weggegooid en begon het ernaar uit te zien dat haar eigen benzinemotorenlijn niet op tijd vernieuwd kon worden om aan alle eisen te voldoen. PSA was dus ook gebaat bij het gezamenlijk ontwikkelen van een serie kleine benzinemotoren. Zo kan PSA zich richten op de middelgrote serie benzinemotoren.
De samenwerking tussen BMW en PSA is dus ideaal: beiden plukken de vruchten ervan en ze zijn totaal geen concurrent van elkaar. Onderdeel van de samenwerking is inderdaad ook dat BMW de kleine HDI’s gaat gebruiken van PSA voor de Mini’s en de 1-serie. PSA overweegt om de grote benzinemotoren van BMW te gaan gebruiken in de toekomst.
Overigens was de zogenaamd gezamenlijk ontwikkelde 1600 cc benzine motor al bijna volledig klaar bij BMW toen de samenwerking gepresenteerd werd. Het zal dus wel zo zijn dat het een 100% BMW motor is maar dat Citroen beloofd heeft om minimaal een x-aantal af te nemen en mee te betalen /denken aan de doorontwikkeling van dit type blok.
Gideon Buurma zegt
idd en zo zal bijv de C2 R uitkomen met de 175pk sterke Cooper S motor, het mes snijdt idd aan twee kanten. ik had idd ook gehoord, en eigenlijk al gezien bij bmw’s van klanten. dat BMW de 4-cilinder diesels zou vervangen voor een PSA diesel, wat ik al eerder zei, de techniek van zo’n 320d zit heel veel van een PSA motor bij, kijk bijv maar naar de injectoren e.d
second zegt
tja…’k heb zojuist alle reacties gelezen en verbaas me er over dat Citroën er kennelijk in is geslaagd om de tongen los te maken met deze SUV. en dat al zo snel nadat we een vergelijkbaar beeld hadden met de C4 picaso! Ik was geen liefhebber van Fransosen, reed altijd Duits maar ‘schade VW und Audi’ , ik moet erkennen dat Citroën lekker eigenwijs is gebleven en meer dan ooit design in haar modellen stopt.
Ruben zegt
@ Gideon Buurma
Helaas voor jou…de Yaris D4D heeft ’n 16V diesel met 90pk…en die wordt in Nederland in geen enkele PSA auto geleverd…heeft PSA overigens wel ’n 1.4 16V diesel?
Ik kan alleen ’n 1.4 8V diesel van PSA vinden…met 68 en 70pk.
Dat is trouwens dezelfde diesel in geknepen versie die in de Aygo/C1/107 geleverd wordt…de benzineversies komen bij Daihatsu vandaan die in opdracht van moederbedrijf Toyota gebouwd worden.
@ Autohandelaar:
ik quote je helemaal niet verkeerd.
Je hebt zelf aangegeven dat de HDi/TDCi diesels in samenwerking met PSA en Ford worden ontwikkeld/geproduceerd.
Het maakt verder niet uit wie wat en voor hoeveel procent iets doet en waar de motoren op gebaseerd zijn.
Feit is dat wat Gideon Buurma zei niet klopte: dat de diesels in Ford,Jaguar enz. volledig door PSA zelf ontworpen en geproduceerd waren,tenminste zo komt ’t over aangezien ie nergens iets over ’n gezamenlijke ontwikkeling schrijft.
Lees zijn bericht van —22 November 2006 om 16:11— nog maar eens na en dan met name de laatste alinea.
Sean zegt
Ruben: alle 4 cilinder personendiesels worden wel degelijk door PSA ontwikkeld in de Ford-PSA samenwerking (zoals autohandelaar stelt, je interpreteert/quote hem dus wel degelijk incorrect).
Overigens vind ik wel dat we on-topic moeten blijven: ik vind zelf de Mits het mooiste omdat hij inderdaad wat meer in balans is. Ik heb het prototype in Parijs gezien en in het echt ziet hij er wat minder hoekig uit dan op de foto’s dus ik denk dat die C-Crosser er ook nog best geslaagd uit zal zien.
Gideon Buurma zegt
PS PSA heeft wel een 1.4 HDI 16v met 90pk liggende in de C3, Fiesta enz enz.
Ik heb ook nooit gezegt dat PSA deze alleen ontwikkelde, tenminste de 6 cilinder diesel is in samenwerking met Ford gemaakt? waarom met ford, ford is namelijk erg goed in 6/8 cilinder motoren bouwen.
SimonMc zegt
Citroen heeft een 1.4 HDI met 68 pk, Ford heeft en 1.4 TDCI met evenzeer 68 pk.Waar jij vandaan haalt dat die 16 kleppen hebben en dat die 90 pk hebben, weet ik niet hoor.
w0o0dy zegt
nog ff over dat verhaal dat BMW alle (en daarna opeens “alleen alle 4 cilinders”) diesels ging vervangen door PSA motoren….. Laat maar eens zien waar je die wijsheid vandaan hebt want ik WEET dat de dieselmotoren voor de Mini van PSA vandaan komen, maar verder heb ik nog nooit een betrouwbaar bericht gezien dat BMW meer motoren van PSA gaat gebruiken.
Voor de 1 serie hebben ze een prima 2 liter die 122pk levert in de 118d en 163pk levert in de 120d. Het lijkt me sterk dat ze die gaan vervangen door een machine van PSA want wat levert dat op? Minder sterke motoren en een versneld afschrijven van de ontwikkelingskosten voor die motor….. lijkt me erg onlogisch.
Misschien (!) gaan ze een slomere 116d op de markt brengen om de instap voor een BMW omlaag te kunnen krijgen of zo……
Als er een aantal onderdelen in een motorruimte te vinden zijn met een bepaald merkje erop is dan de hele motor ingekocht? Nee, we praten pas over een motor van een ander merk als alle ontwikkeling en/of de productie door een andere partij wordt gedaan…. Alle merken gebruiken onderdelen van toeleveranciers….. en die leveren rustig spullen aan meerdere merken.
w0o0dy zegt
MOTOR Peugeot/Citroen
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1398 cm3
boring x slag 73,7 x 82,0 mm
compressieverh. 17,9:1
brandstofsysteem common rail
klepbediening ohc
turbo ja
katalysator nee
MOTOR Toyota Yaris D4-D
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1364 cm3
boring x slag 73,0 x 81,5 mm
compressieverh. 17,8:1
brandstofsysteem common rail
klepbediening ohc
turbo ja, met intercooler
katalysator partikelfilter
Dezelfde motor met een andere Cilinderinhoud, andere boring, andere slag? Denk het niet.
Gideon Buurma zegt
Hmm [url]http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=25437&cache=no[url] toch wel raar dat jullie slecht met internet overweg kunnen. moelijk he om een auto te zoeken
Gideon Buurma zegt
@WOoOdy
Voor de 1 serie hebben ze een prima 2 liter die 122pk levert in de 118d en 163pk levert in de 120d. Het lijkt me sterk dat ze die gaan vervangen door een machine van PSA want wat levert dat op? Minder sterke motoren en een versneld afschrijven van de ontwikkelingskosten voor die motor….. lijkt me erg onlogisch.
Dus jij zegt alles wat minder vermogen heeft is minder goed. en by the way ze kunnen bij de fabrikanten trouwens ook chippen hoor? ik weet niet of je dat weet maar daar zijn ze best handig. dus een 2.0 HDIF is makkelijk gechipt van 140 naar 170pk.
w0o0dy zegt
De data die ik plaatste is ook van de autoweek database en je punt is? Je verwijst naar de C3 en die heeft dezelfde motor als de 207 (alleen heeft die maar 68/70pk) en die PSA motor heeft een andere boringxslag en dus een andere cilinderinhoud dan de motor in de YARIS…… daarmee wijs je er zelf al op dat de motor niet dezelfde is
Gideon Buurma zegt
dus als de boring en de slag anders is, is het blok niet van PSA.
Gideon Buurma zegt
maargoed wel of geen PSA motor in de Yaris, het is en blijft een feit dat PSA aan de grootste diesel fabrikant is en Toyota dus niet.
PS dit was wat je een paar dagen schreef:
@ Ruben
Maar mooi…nee,al draagt ‘n aap(fransoos) ‘n gouden ring,het is en blijft ‘n lelijk ding!
ach Toyota kan het blijkbaar ook nog niet aangezien ze zo vaak van model veranderen dat er absoluut geen karakter meer in zo’n auto zit, vergelijk de oude met de nieuwe avensis maar eens. ik kan afgezien van het logo niet zien dat het familie is
Rick dos zegt
Willen we gaarne BMW uit deze vergelijk halen. De 2.0 d uit de BMW 320d heeft in de verste verte niks te maken met PSA what so ever!
De vorige Mini gebruikte benzine motoren uit het Tritec concern die samen met Chrysler is opgezet. De diesel versie was afkomstig van Toyota.
In de nieuwe versie zullen motoren gebruikt worden onder de Prince engine agreement. Een samenwerkingsverband tussen BMW en PSA. De diesel in de NIEUWE versie zal afkomstig zijn van PSA.
De stelling dat de diesel uit de 320d van PSA komt is echt te belachelijk voor woorden.
w0o0dy zegt
@Rick dos…. dat zei ik dus ook al.
@Gideon: Je stelt vanalles, maar komt niet met enig bewijs en als iemand dan met bewijzen van je ongelijk komt dan is je verhaal opeens anders…..
Het verhaal van BMW die alle diesels van PSA gaat betrekken eindigt met de conclusie dat de diesel in de Mini van PSA komt en verder…..? Zo heb ik nog geen enkel persbericht of ander bewijs gezien waaruit jij afleidt dat BMW diesels van PSA betrekt….
Een motor waarbij zowel boring als de slag anders zijn met vrijwel dezelfde cilinder inhoud is vrijwel zeker een andere motor. Waarom zou je anders boring en slag aanpassen? Wat is het nut van zulke kleine aanpassingen? Het kost wel veel geld en dat is iets wat fabrikanten nou juist proberen te vermijden.
Leuk om vanalles te roepen, maar een beetje onderbouwd verhaal graag….
Gideon Buurma zegt
hoho ik zei dat BMW op dit moment al veel techniek gebruikt van PSA ik weet niet of hier monteurs rondlopen. maargoed ik zie zelf regelmatig een BMW’tje op de brug en die lijken wel heel veel op PSA als je naar de spul kijkt wat er om heen zit
Rick dos zegt
@Gideon Buurma
Oké zoals wat dan?
Gideon Buurma zegt
ga jij eerst maar even het hele topic doorlezen voordat je erin haakt, dan weet je waar je over praat
Rick dos zegt
Dus jouw hele argument is gebaseerd op: dat ze technieken met elkaar delen………….Jaja heel goed knul! En nu voorbeelden en feiten graag. En niet. Ik heb wel eens een BMW op een brugje gezien en daar zie ik jadajadajada……………..daar overtuig je niemand mee namelijk.
karlo zegt
Sommige mensen willen blijkbaar echt niet inzien dat ze ongelijk hebben, wat heel betreurenswaardig is. Anyway als BMW ooit op het niet zo lumineuze idee zou komen om PSA motoren in bijvoorbeeld de 320d te gebruiken dan zal mijn toekomstige wagen geen BMW worden. Ook al zou dat een goede motor zijn, het is de gedachte en wie wil nu veel geld uitgeven voor de motor die je ook aantreft in die “leuke” citroën of al even coole peugeot? Ik in ieder geval niet.
Gideon Buurma zegt
@ Dick Ros
Dus jouw hele argument is gebaseerd op: dat ze technieken met elkaar delen………….Jaja heel goed knul! En nu voorbeelden en feiten graag. En niet. Ik heb wel eens een BMW op een brugje gezien en daar zie ik jadajadajada……………..daar overtuig je niemand mee namelijk.
ik hoef het niet te onderbouwen, ok zeg nu maar Gideon je hebt ongelijk.
Over een tijdje denk je goh die vent had toch gelijk.
Ruben zegt
@ Gideon
En dat ik gelijk heb dat zul jij ook pas later merken!
Die 1.4 HDi 16V wordt niet eens meer geleverd door PSA…die link van jou verwijst naar ’n C3 die geleverd is van nov. 2002 tot april 2005…wel bij de tijd blijven hoor!
Ik kan geen enkel PSA model vinden waar de 1.4 HDi 16V NU in geleverd wordt…jij wel?
En de gegevens die bij de yaris staan kloppen niet op autoweek…de D4D heeft toch echt 16 kleppen ipv de genoemde 8 kleppen.
Rick dos zegt
Waarom zou ik dat over een tijdje doen?
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_MINI#_note-Auto_Express
http://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine
Gideon Buurma zegt
@ Ruben Die 1.4 HDi 16V wordt niet eens meer geleverd door PSA…die link van jou verwijst naar ‘n C3 die geleverd is van nov. 2002 tot april 2005
Zal wel een fout in autoweek zitten, ik kan namelijk nog steeds een nieuwe citroen c3 1.4 hdi 16v configureren op de site, en ze worden nog steeds nieuw geleverd op de zaak.
Danzig zegt
Ik vind het jammer dat nu ook Citroën zich met SUV’s gaat bezighouden. Sowieso nutteloze wagens.
Gideon Buurma zegt
handel is handel
Alfred zegt
Ik ben benieuwd hoe de dealers omgaan met een SUV. Mijns inziens komt er nu bij zowel Citroën als Peugeot een conument binnen die anders niet zo snel binnenkomt. Met waarschijnlijk ook weer inruil die ze weinig tot nooit krijgen aangeboden. Ik denk dan aan Santa Fe en Sorento’s. Ik ben bang dat het dealers de kop gaat kosten om nieuwe SUV’s op de weg te krijgen er te hoge inruilprijzen worden geven en verlies op de inruil te gaan draaien. Ik heb zelf al een afspraak gemaakt met mijn dealer zodra er een C Crosser beschikbaar is hij mijn Berlingo Dangel 4×4 gaat inruilen.
Jeroen zegt
ben benieuwd wat ie gaat kosten???
chevron zegt
He jongens toch, ik als echte Citrofanaat ga gelijk de C-Crosser kopen als ie bij de dealer staat……Kan ik ook eens met een knik omlaag kijken naar de gewone blikken dozen zoals die BMW-, Mercedes-rijders etc….deden toen ik nog Xantia reed. Trouwens de DS doe ik zowiezo never weg !
Ik vind de C-Crosser aan de voorkant zeer geslaagd, zij wat minder maar achter, nou ja. Er zit Japan bij sowat?
tom zegt
toffe auto
JL zegt
Heb afgelopen zaterdag 2,5 “proef” gereden in de C-Crosser, na ook in de Tiguan te hebben gereden. Ik kan je vertellen dat deze Citroen wat mij betreft de test met de Volkswagen met glans gewonnen heeft. De Citroen is stiller, beter geveerd maar ook weer niet te (Frans) zacht. Interieur ziet er mooier uit (is een kwestie van smaak), de ruimte binnen is groter. Hij rijdt echt geweldig, met een bijzonder mooie 2.2 diesel die ondanks het gewicht van de wagen genoeg trekkracht en snelheid ontwikkeld (pas op voor bekeuringen). Staat op mijn lijstje op dit moment NUMMER 1.
Ik heb gereden in de Exclusive versie met daarbij nog alle optie’s, inclusief geluidssysteem. Het kost wat, maar is uiteindelijk toch nog goedkoper dan de VW Tiguan met dezelfde optie’s. Citroen: 52000 Euro – VW: 55.000 Euro.