Is dit ‘em dan eindelijk? Een eerste voorteken van de terugkeer van de 2CV?
Citroën zal in Frankfurt deze C-Cactus conceptcar tonen. Naast de C-Airscape is dit de tweede concept die we daar zullen zien. Citroën is sowieso niet vies van conceptcars, denk aan de C-Metisse, de C-Airplay, de C-Buggy en de Sbarro Cruise Crosser.
Het interieur is gemaakt van slechts 200 onderdelen (dashboard is verdwenen), dat is de helft minder als normaal. Daarnaast is de auto in grote mate recyclebaar. En uiteraard is een panoramadak aanwezig…
De C-Cactus heeft een hybride diesel-aandrijving en zou in de markt gezet kunnen worden voor dezelfde prijs als de Citroen C4. De HDi dieselmotor levert 70 pk en de elektromotor levert een extra 30 pk. Dat is in totaal 100 pk voor een studiemodel van 1306 kilo, de topsnelheid is een waanzinnige 150 km/u.
Samengevat, er is komende jaren veel leuks te beleven voor de liefhebbers van kleine (retro) autootjes…
pomoek zegt
Ziet er wat typisch uit, maar in ieder geval beter dan die concept van de retro 2cv die enkele maanden geleden uitkwam.
Alec zegt
wat een gedrocht,
de lijnen zijn verreweg van subtiel.
Ik weet dat ze durven bij citroen, maar dit model overstijgt alles.
gelukkig is het nog een concept….
Flox zegt
Relaxt!! Niks voor citroen maar wel mooi.. misschein juist daarom maar goed:P
Frank zegt
Voorkant doet me beetje denken aan de mini, of ben ik de enige die hier last van heeft?
500 zegt
Lijkt inderdaad op mini. Dit is lelijk, liever geen woorden aan vuil maken meer.
Benny1 zegt
opvolger van de nieuwe twingo ;) ? ( ja ik weet dat het citroën is )
Frank deH zegt
Leuke auto, is weer eens iets anders dan de allemansvrienden die de meeste automakers “creëren”.
Japie zegt
precies 4 posts alvorens er weer iemand de “auto” ergens op vindt lijken….. :)
Ik vind m wel wat hebben,..speels,..maar toch wel practisch (op het eerste oog)
LC zegt
Het is een mooi concept, het heeft wel iets VAGs
PieterA zegt
Origineel, dat wel maar anders gewoonweg lelijk.
C30CDIAMG zegt
het ziet er nu leuk uit als concept, het daadwerkelijk geproduceerde model zal wel weer een burgelijke truttewagentje worden……
pipo zegt
echt mooi is ie niet he, en een link naar de 2cv zie ik al helemaal niet.
Mr. R zegt
Meestal ben ik erg te spreken over de conceptcars van Citroën, maar dit is toch even wat anders. Ze hadden vast een hele hoop ideeën en werkten er niet een paar goed uit, maar stopten ál die ideeën in dit ding. Foute boel.
De C-Airplay was toch hééél wat mooier:
Het wordt eens tijd dat ze bij Citroën nu even stoppen met al die conceptcars en het één en ander in productie gaan brengen. De C2 en C3 zijn hard aan vervanging toe!
Niet spelen Citroën, werken!
jan de marketingman zegt
“…de terugkeer van de 2CV?”
“…dezelfde prijs als de Citroen C4…”
“…1306 kilo…”
ik weet het niet hoor…
BOL zegt
Ziet er beter uit dan de Porsche Cayenne (Y) ;)
L-Fred zegt
Er zijn erg veel variaties op de Eend. Zelfs zoveel, zodat er volgens mij geen originele meer rondrijdt. Denk o.a. aan Lomax, Burton, Voglietta en Manx. In dat opzicht kunnen alle nieuwe auto’s van Citroën een ’terugkeer van de 2CV’ zijn.
Barry330cd zegt
Ruil ik de Mini niet direct op 1 maar hij heeft wel wat…
speedlimit zegt
Ziet er totaal niet uit…laat ’t maar bij ’n concept blijven dan.
Martijn zegt
Ligt waarschijnlijk aan mij maar ik zie er dingen van de Bugatti in…!!! RED BULL NU…!!
nee maar serieus: iemand die net zo gek is als mij?
Martijn zegt
@Frank: die voorkant van mini ben ik wel beetje met je eens inderdaad!! haha
Maar mij doen de zijkant (die ronde lijn) en de achterkant me aan Bugatti denke..
B64 zegt
Ben het wel met Jan de marketingman eens…
De opvolger van de 2CV heeft de binnenruimte van een C5 Break, een eenliter driecylindertje onder de kap, weegt hooguit 1000 kg en kost niet meer dan 7000 Euri. Een soort Dacia MCV dus, maar dan gebouwd in een louche Chinees fabriekje (niet in dat dure Roemenie). En dan krijg je wel een C-Cactus zonder stekels, want die zijn veel te duur om te produceren.
Dennis zegt
Geweldig concept. Zoals we van Citroen gewend zijn wordt ook dit concept eens realiteit. Kom maar op!
autoblogger zegt
@B64: klopt, vandaar dat het een concept is ;)
david zegt
hij is net zo lelijk als een cactus :p
Base zegt
Van mij mogen ze’m gaan maken.
Ik vrees alleen wel dat dit modelletje in Nederland niet of nauwelijks gaat verkopen, want Nederlanders houden niet van ‘anders’. Dat zie je al aan de ‘…lijkt op een …’ posts, waarin wanhopig geprobeerd wordt iets bekends en reguliers erin te herkennen.
Geniet nou eens gewoon van de originaliteit!
wimbers zegt
tsja,
die motorisering is redelijk, al denk ik dat er uit zo’n config wel meer te halen valt
(1 liter biturbo benzine met 100 / 120 pk en dezelfde electro motor kan ook behoorlijk prettig rijden zijn denk ik) die 1300 kilo vindt ik ook nogal wat.
Ik kan toch niet wennen aan de wilde lijnen die er in de franse studiemodellen worden gestopt. wat mij betreft is iemand vergeten deze modellen te strijken. deze lijnen hebben niet met functionaliteit te maken, niet met airflow. dus ik kan geen reden bedenken on ze niet strakker en evenwijdiger te trekken.
wimbers zegt
aanvulling, wat mij bijvoorbeeld enorm stoort is dt de lijn van de motorkap niet aansluit op die van de koplamp, maar dat er weer 4/5 cm verspringing in zit. zonde, dat soort dingen maakt een model harmonieus of druk, wat helaas ook vertaald wordt als “speels”
TheEdge zegt
Dit ding heeft gewoon geen toekomst!
Citrofiel zegt
Ja, het is een, eh, maf ding. Heeft wel wat daardoor.
@ LC; VAG?! Een Citroën concept dat iets heeft van VAG?! Nee toch…. :?
@ Mr. R; Mee eens. Dit is een beetje een mengelmoesje, en ze moeten idd ook eens aan de C3 en C2 gaan denken.
@ B64; Ook mee eens. Een soort Dacia Logan MCV zou idd leuk zijn. Kans is klein, aangezien er geen auto is om op te baseren (goedkoop genoeg).
@ Base; Het is toch wat hè, die Hollanders…. :(
Master_R zegt
lelijk!!!!!!!!! omg citroen’s slechtste!!!!!!!!
Tombnolz zegt
Grappig om te zien hoe jullie Nederlanders liever een Engels woord *vernederlandsen* dan simpelweg het Nederlandse woord te gebruiken. Waarover heb ik het het? recyclebaar -> recycleerbaar :)
Serieus monster die Cactus.
polomen zegt
…Mini Cooper…
…VW Beetle…
…Fiat 500…
en: Citroën Cactus!
Scar zegt
Eigenaardig ding.
Met die stootkussens op de achterkant zou je er in ieder geval niet moeten mee inzitten ergens tegen te knallen bij het parkeren.
lincoln zegt
zooooo wat verschrikkelijk gaaf .. heerlijk speels .. en het beste nieuws .. @citrofiel is nu echt genezen .. kan niet anders.
leet zegt
dit is een kruising tussen een:
mini
aygo
smart forfour
humvee
swift
fiat 500
graag gedaan
RScosworth zegt
Dat interieur, heeft iemand van microsoft dat ontworpen? Lijkt wel zo’n Xbox van binnen.
lincoln zegt
oooohh .. ziet een x-box er zo uit van binnen… !!!
polomen zegt
@leet :-D , je vergeet de Beetle ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
Iedereen zegt hier mini. Kijk eens diep in z’n ogen… Ik zie een Porsche Cayenne. De grote muil, en het binnenwerk van de koplampen.
mercedesfan zegt
wat een walgelijk gedrocht is me dat, hij lijkt zelfs niet op de 2CV
Esprit_de_Flandre zegt
Trouwens ik vind het niet mooi. Ik hou van het design van (de meeste) Citroëns – ik wil een C4 Picasso – maar dit? Pffff…
Het is ook totaal geen 2CV. En dan heb ik het niet over het design. Maar over het ‘Idee 2CV’, wat voor mij betekent: stevig, robuust, makkelijk in onderhoud, licht, zo goed geveerd dat je met gemak een veld door rijdt, comfortabel zonder tierlantijntjes, goedkoop, zuinig, en gebouwd om een oldtimer te worden (dus duurzame materialen)
Bij de lancering van de 500 vond hier op autoblog een discussie plaats of het een succes zou worden zoals de mini, of een mislukking zoals de New Beetle. De mini werd een succes door trouw te blijven aan het oorspronkelijke idee, aangepast aan de huidige tijd: een kleine, maar toch ruime wagen.
De New Beetle was niet trouw aan zijn voorganger: dat was een wagen voor het volk! De Beetle was een wagen voor vrouwen en verwijfden (no offense), duurder dan een Golf, die veel handiger is en beter omspringt met de beschikbare ruimte.
De 500 wordt ook een succes. De nieuwe 2CV, als die er komt, zal alleen een succes zijn de nadruk ligt op het idee, het retro-emo-design is slechts bijkomstig.
binkie zegt
Er was eens een Hummer die stiekem verliefd was op een lieve kleine C1. En ja hoor, de liefde was wederzijds en een prachtige romance bloeide op! Uiteraard vonden papa en mama dat niet goed, dus besloten de stoere Hummer en zijn kleine vriendin het geheim te houden. Tot op een dag de stoute Hummer eens vergat zijn roetfiltertje om te doen. Dat is natuurlijk onveilig en dan is het wachten op een ongelukje..
En zo gebeurde het dat alles uitkwam en de hele wereld op autoblog er schande van sprak, want daar was de baby: de lieve, zacht witte, originele maar toch best lelijke kleine C-Hum baby.. en ze noemden hem, heel toepasselijk: Cactus.
Larrs zegt
Lelijker kun je ‘m niet maken, wel makkelijker.
VivelaFRANCE zegt
Wel leuk, maar moet er nog even aan wennen. Ik vond de Citroën Evoque véél mooier net zoals de Citroën Airplay.
DafMaf zegt
Is die ‘200 onderdelen’ incl de schroefjes?
appelsticker zegt
heel gedurfd, maaar echt niet normaal lelijk.
lollz@binkie…
appelsticker zegt
haha!!!
ik wil gewoon laten weten dat ik het bericht van binkie leuk vind (zie vorige bericht) heb ik opeens z’n mail te pakken!!
Adnan Sabir zegt
1306 kg, wat je klein noemt.
een vrolijk smoeltje maakt haar nog niet mooi Citroën.
thompson zegt
niet zo zeer mooi, maar wel interessant en prikkelend die cactus..
carsofcoolhaven.nl zegt
Holy crap… alsof ze een Mini in een forfour kit hebben gereden, en daarna een achterkantje er bij hebben verzonnen. De C-airplay was dan een heel stuk verder als concept, ik neem toch aan dat er hier nog wel wat aan gesleuteld moet gaan worden. De kleinere en goedkopere autootjes kunnen er niet van alle hoeken perfect uitzien met mooi lijnen, maar ÉÉNTJE zou wel leuk zijn…
Jeroen zegt
Doet me een beetje denken aan een lachende derderangs clown.
OWD zegt
Lijkt wel een gestretchde mini cooper
SugarFree zegt
Van bovenaf gezien kan ik wel een leuke lijn ontdekken, maar van voren bekeken is het net een gemuteerde doktersvis met cayenne-ogen.
Jax zegt
LIIIIIIIIIJJJJJJJJJP-edit: beetje volwassener graag-Dit wordt mijn nieuwe auto :D no doubt about it :D
H zegt
Het uiterlijk zal ok sparen door er gewoon over te zwijgen, maar die onderdelen besparing vanbinnen geeft toch wel een leeg gevoel. Hopelijk slaat het niet aan.
jodocus zegt
Ceci n’est pas un Citroën !
Alleszins schrijft dit vehikel zich niet in, in de lijn van recente Citroën design-traditie
Of toch weer wél ?
Vergelijkingen met de mogelijks nieuwe 2PK slaan nergens op , waar het de vormtaal betreft. Die heeft inderdaad iets van een Porsche Cayenne – en dat is nu éénmaal een lelijk opgeblazen ding – ’t snoetje heeft ook wél wat van de Mini… maar op het logo en het serre-dak na: geen greintje Citroën.
Maar als je je designers een conceptuele opdracht meegeeft ‘ontwerp een auto met de helft minder onderdelen’..en bijgevolg goedkoper, méér bedrijfszeker, duurzamer en beter te recycelen ….
mjjjaaa….dan ben je conceptueel bezig het fenomeen auto te herdenken én zit je op het niveau van de 2PK.
Daarvoor kregen de toenmalige ontwerpers de opdracht mee: “ontwerp een goedkope wagen, waarmee een boer drie zakken aardappelen, twee geiten en een palet eieren kan vervoeren, over een veld rijden en dat alles zonder ook maar één ei te breken”…en dat is ze met de 2PK destijds ook meer dan aardig gelukt.
Moedige conceptcar dus van Citroën !
Patrick zegt
als citroen weer met een lelijke eend komt wilt iedereen hem hebben! weer is wat anders.. lekker eigenwijs behalve dan bmw rijders want voor hun is citroen natuurlijk te min
appelsticker zegt
hmmm… prikkelend…
vca examen zegt
Wow cool design ! ik hou van nieuwe concepten ! maar deze ziet er wel erg speciaal uit
Citrofiel zegt
@ binkie; LOL!!! :lol:
eenden lover zegt
hoe durven ze dit de nieuwe lelijke eend noemen? deze mislukking os dik lelijk en de eend de mooiste auto ooit! er kan nooit een auto komen die aan de eend kan tippen!!
jan zegt
Wat willen we nou met z´n allen. Dure Benzine of een spaarzames autotje. Geld genoeg om op den duur 2,00 € voor een liter benzine/diesel betalen te moeten, duurt niet lang meer! Citroen harstikke goed gedaan hoor een goede betaalbare auto met alle nieuwe technieken die jullie gebruikt hebben. Ga zo door!!
aafke van wijnen zegt
ik vind hem helemaal leuk!
zou hem wel willen hebben hoor!
dus citroen, als je nog iemand nodig hebt om reclame te rijden,,,,,,
Audi-Lover zegt
Tjonge jonge de voorkant gewoon van de mini af geplukt ;)
Donald zegt
Cactus,origineel leuk autootje, er is zeker een markt voor!
zosten zegt
hoe zit het nu met die lucht autootjes?
dat is pas milieubewust en goedkoop rijden!
als ze nu es die conceptwagentjes verbouwen om op lucht rond te rijden?
zoals de MDI car….grrr….die mens moet alles alleen doen me dunkt!
Freddy Van der Straeten zegt
Mooi wagentje.
Na mijn Xsara wordt indien mogelijk dit mijn nieuwe voiture.
Bram zegt
Leuk al die reacties.Laat maar komen die eend of gaat tie zwaan heten?
Miesj zegt
Heel erg gaaf! Als dit 1 op 1 in de showroom staat dan ruil ik meteen mijn huidige auto in!
Jan zegt
Hoe durft men een auto van 1300 kg en 150 pk met een 2cv vergelijken?
Toen de AX uitkwam, werd die ook de “nieuwe 2cv” genoemd.
Gewoon belachelijk, met de 2 cv hebben beide alleen de 4 wielen en 1 stuur gemeen.
mike zegt
hema-product!