De Citroën Basalt is kort en pittig.
De coupé-SUV begon als een echte patserbak, met auto’s als de BMW X6 en later de Mercedes GLE. De gewone man wil echter ook een coupé-SUV, want eh… ja, waarom weten we eigenlijk ook niet. Maar er is markt voor, dus daarom zijn er nu auto’s als de Volkswagen Taigo en de Renault Arkana.
Basalt
Citroën presenteert nu een coupé-SUV die nog een maatje kleiner is: de Basalt. Dit is nog een concept car, dus wellicht dat de naam nog verandert. C3X of C3 Coupé ligt voor de hand, want deze Basalt is gebaseerd op hetzelfde platform als de nieuwe ë-C3. Daarmee zal het sowieso een betaalbaar model zijn.
Oud logo
Qua neus lijkt deze Citroën Basalt veel op de nieuwe C3 Aircross, die niet naar Europa komt. Gek genoeg heeft deze auto ook nog het oude Citroën-logo, terwijl er inmiddels een nieuw ovaal embleem is. Niet dat we dat erg vinden, want het oude logo is veel mooier.
Eigen look
Van achteren heeft de Basalt wel echt een eigen look vergeleken met de andere Citroëns. Het ziet er natuurlijk een beetje apart uit, zo’n compacte coupé-SUV, maar dat past ook wel weer bij het merk. En er zijn Franse auto’s geweest met een gekkere kont.
Slecht nieuws
Voor degenen die deze megahippe B-segmenter wel zien zitten hebben we slecht nieuws: de auto komt vooralsnog niet naar Europa (net als de eerdergenoemde Aircross). De Basalt is bedoeld voor Zuid-Amerika en India. Daar komt ‘ie volgend jaar op de markt.
Maar zeg nooit nooit: het zou kunnen dat deze auto, of een variatie daarop, alsnog onze kant opkomt. Een compacte coupé-SUV is immers een model waar ook Europeanen wel warm voor lopen.
Johanneke zegt
Het is wel echt heel triest dat autodesign slechter wordt in plaats van beter. Minder aerodynamisch, krapper, gevaarlijker. Ronduit debiel.
Richmond zegt
hoe is dit krapper en gevaarlijker? Ook het minder aerodynamische gaat niet op..het staat wat hoger op de wielen, maar het frontaal oppervlak is niet groter. Dat het minder onderscheidend wordt is ook discutabel. Vroeger had je allemaal hatchbacks die veel op elkaar leken en sedans en stationwagons en een enkele liftback. Maar een Vectra verschilde niet enorm van een passat
Johanneke zegt
Krapper dan een hatchback of mpv door de aflopende daklijn.
Gevaarlijker dan een hatchback of mpv voor voetgangers en fietsers door de hoge motorkap.
Minder aerodynamisch dan een hatchback of mpv door de hogere rijhoogte en hoge motorkap.
Richmond zegt
volgens mij is er geen ncap test bewijs om jouw beweringen te staven. Aero, denk dat de coupe vorm een lagere cw heeft dan een hatch. Hogere rijhoogte klopt, in hoeverre dat het invloed heeft weet ik niet. Het is ook weer geen X3 of X5 zeg maar.
Johanneke zegt
Hier:
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoge-motorkap-verantwoordelijk-voor-dode-voetgangers-5220107
En ja een sedan of coupe heeft een lagere luchtweerstand dan een hatchback, wat weer een lagere luchtweerstand heeft dan een crossover. Beetje non argumenten die je geeft.
JelmerS zegt
gevaarlijker door de grote velgen; na verloop van tijd en eigenaren komen er steeds slechtere merk banden onder omdat die grote maten zo duur zijn.
potjak zegt
Het is een reactie op wat de autokoper wil… dat wij niet de doelgroep zijn kan een automerk als Citroen geen rekening mee houden.
Mini Joe zegt
Bij Citroën had je natuurlijk al de DS5, ( die in 2015 samen met de 4 en 3 voor zichzelf zijn begonnen) als Coupé SuV.
Ik vind het uiterlijk wel wat hebben van de GS (A)
Jagris zegt
De ds5 vond ik nu geen suv, naar mijn maatstaven is dat gewoon een mpv.
potjak zegt
Coupé SUV? de DS5. Dat klopt niet. Het was een cross-over en Citroen noemt het Crossback.
harrie zegt
LOL het is net een doorgesnoven chihuahua. Kijk mij dan eens eens gevaarlijk zijn jonguh! Kef!
cossiekiller zegt
Die gaan we weer zien voorbijkomen met hippe zeventigers erin…
rollingstoned zegt
Dan moet je wel eerst even naar Zuid-Amerika of India, want volgens het artikel komt hij hier niet op de markt ;-)
martijnev zegt
De Ami 8 is terug!
micrak11 zegt
Het wordt tijd dat autofabrikanten hier eens gauw mee ophouden, wat een absurde gedrochten worden er toch ontworpen de laatste paar jaar..
mashell zegt
Ik heb echt geen zin vandaag. Helemaal geen zin. Gisteravond veel te veel wijn gehad.
Maar Jean-Claude vandaag is de deadline voor de naam voor de nieuwe kleine cross-over!
Ik kan echt niet Jean-Philipe, mijn hoofd voelt als een blok basalt…
potjak zegt
Nieuwe auto, oud logo… begrijp dit soort zaken niet.