Dit bedrijfswagentje is buitengewoon Frans.
Mocht je het gemist hebben: de Citroën Ami is terug van weggeweest! Het is alleen geen B-segment hatchback meer, maar een minuscuul elektrisch stadsrakkertje. Het is in ieder geval een excentriek autootje met een aantal leuke designfoefjes. Een echte Citroën dus.
Los van het feit dat de Ami er guitig uitziet is het een slim ontworpen autootje. De Ami is namelijk nagenoeg symetrisch, waardoor de auto goedkoper te produceren is. De deuren openen dus niet alleen in verschillende richtingen omdat de Fransen weer eens gek wilden doen. De naam Ami is overigens niet de enige verwijzing naar het verleden: de retrospiegels en het opklapbare zijruitje zijn een knipoog naar de Eend.
De personenversie van de Ami kenden we al, maar nu presenteert Citroën ook de Ami Cargo. Of eigenlijk moeten we zeggen de My Ami Cargo, want dat is de volledige naam. Om onverklaarbare redenen klinkt er nu opeens een synthesizerdeuntje van Jan Hammer in mijn hoofd. Maar dat terzijde.
Met een lengte van 2,41 meter, een breedte van 1,39 meter en een hoogte van 1,52 meter lijkt de Ami niet het ideale voertuig om spullen te transporteren. Om te zorgen dat je er toch nog iets in kwijt kunt heeft Citroën de passagiersstoel opgeofferd. In plaats daarvan is een opbergruimte verschenen waar je 160 liter aan bagage in kwijt kan, met een maximumgewicht van 140 kg. In totaal is er ruimte voor 400 liter aan bagage.
De Ami heeft niet alleen wat designkenmerken van de Eend overgenomen, maar ook het bescheiden vermogen. De elektromotor levert namelijk maar 6 kW aan vermogen, met een topsnelheid van 45 km/u. Officieel is de Ami dus geen auto. Het moge duidelijk zijn dat dit bedrijfswagentje puur bedoeld is om de stad rond te zoeven. Heel veel range krijg je daarom ook niet: Citroën acht een (theoretisch) bereik van 75 km voldoende.
Dit vertaalt zich ook naar een schappelijke prijs: de Ami is in Frankrijk te krijgen vanaf €6.490. Of de Ami Cargo ook naar Nederland komt is nog niet bekend. Er zal hier vast wel markt voor zijn, want in Amsterdam zou de Citroën My Ami Cargo uitstekend tot zijn recht komen.
JanJansen zegt
Wat een tof wagentje!
Gedachten-experiment; Stel nou dat je alles verdubbelt. Dus 12000 euro, 100km/uur en 140km ver, dan is er weer een auto voor het volk. De nieuwe Fiat 500, VW Kever van deze tijd? Waar blijven deze auto’s?
faalhaas zegt
@JanJansen: Heel graag. Net zoiets als Keicars, minder is meer.
sportabgasanlage zegt
Voor iets meer heb je nu al een Dacia Spring Electric. Deze is er vanaf 17.890 euro en dan krijg je 230km theoretisch bereik.
timh zegt
@sportabgasanlage: ‘iets meer’?? Dat is 10k meer.
sportabgasanlage zegt
@timh 17.890-12.000=5.890, geen 10K (ik reageer op ’t bericht van janjansen, niet het hoofdartikel.
faalhaas zegt
@sportabgasanlage: Dat iets meer is de helft meer.
E550 zegt
@JanJansen: succes op de Afsluitdijk.
boomhauwer zegt
@JanJansen: zoals de elektrische Dacia eigenlijk..
moveyourmind zegt
Of ’t nou echt praktisch is.
Maar het is wel een kek wagentje, zo van voren heeft hij wel heel iets weg van de Fiat Multipla uit de jaren ’60.
frank2b zegt
Hé, Citroën heeft de brommobiel ontdekt.
stekkerkoning zegt
Een elektrische brommobiel is stil, dus geen brommobiel, maar wat dan wel?
sabrerator zegt
@stekkerkoning:
Een zoemmobiel.
Edge zegt
Leuk voor bezorgrestaurants! Die bagageruimte op de plek van de bijrijdersstoel is bij uitstek geschikt voor zo’n warmhoudbox. En omdat de Ami Cargo technisch een brommobiel is, kun je ook al die 16-jarige pizzabezorgers er in laten rijden. Verder, degene die oproepdienst heeft bij de slotenmaker wellicht? Veel meer dan een boormachine, wat cilindersloten en wat specialistisch gereedschap heb je niet nodig. Kun je prima in een kastje aan de bijrijderskant kwijt. En wijkverpleegkundigen/thuiszorgmedewerkers zouden hier ook prima mee uit de voeten kunnen, als je ziet wat die aan materialen bij zich hebben, is zo’n Ami ook groot genoeg.
Maar dan heb je het dus over een klein aantal heel specifieke usercases. Voor de gewone pakketbezorger is dit lang niet groot genoeg. Ik ben daarom ook wel benieuwd of dit een beetje gaat verkopen.
massarati zegt
Deze heb ik in Bergen van het weekend al rond zien rijden. Kek wagentje inderdaad.