Het zal toch wel doorgaan in 2020?
Uit de reacties onder sommige artikelen kunnen we opmaken dat niet iedereen groot fan is van Prins Bernhard junior. De stenenschuiver en connaisseur van de betere brillen komt misschien niet altijd even handig over en mist daarom wellicht een beetje ‘de gunfactor’. Of misschien is het gewoon die goede oude Hollandse jaloezie die de man die met een zilveren lepeltje in de mond geboren is parten speelt. Doch linksom of rechtsom moet je het Prins Bernhard gewoon nageven: hij en zijn team hebben toch maar mooi de droom waargemaakt om de Formule 1 terug te halen naar Zandvoort.
En wees eerlijk, wie had écht gedacht dat dat mogelijk was? Tuurlijk, Max Verstappen is de grootste Nederlandse publiekstrekker ooit en dat is prima te vermarkten. Maar dan nog waren er veel hordes te nemen. Als het circuit Zandvoort een auto zou zijn, dan was het er eentje die ‘wat werk’ nodig heeft. Daarnaast zijn er nog de traditionele spelbedervers van de overheid en belangengroepen. We leven immers in een land van CO2-tax, geluidsdagen en GroenLinks. Maar de Grand Prix verzamelde zoveel momentum, dat zelfs de grootste geitenwollensokken er nu niks meer over durven zeggen, uit angst het electoraat te vervreemden. En dus kan volgend jaar, na augustus 1985…Wacht…Wat? Oh, het circuit moet nog goedgekeurd worden door de FIA? Dat is nog niet gebeurd dus? Hmmm.
Jazeker, net als je denkt dat alle hordes genomen zijn, doemen er weer nieuwe op. Zoals bekend wil (en moet) Zandvoort aanpassingen doen aan het circuit om het F1-ready te maken. Die plannen zijn al lang bekend, maar nog helemaal niet goedgekeurd door de FIA. De FIA’s nieuwe honcho Michael Masi laat aan motorsport.com weten dat de circuitcommissie zich hier nog even over moet buigen:
Dit proces loopt nog. We hebben om nog wat meer informatie gevraagd.
Het is een normale reactie om nu enigszins ongerust te worden. De FIA is namelijk grotendeels Frans en we noemden hierboven het woord ‘circuitcommissie’. Vooralsnog is er volgens Masi echter geen reden tot panikeren. Er zou sprake zijn van een ‘open dialoog’. Als Zandvoort door alle brandende hoepels springt die de FIA ophangt, kan goedkeuring alsnog ‘snel gebeuren’. Misschien willen ze wel een spekglad dragstripje naast de baan hebben. Hoewel, dat zou leuk zijn en we hebben het over de FIA, dus die kans is eigenlijk klein. Hoe dan ook: heb jij er vertrouwen in dat het allemaal goedkomt, of wordt onze Prins na het overwinnen van de Nederlandse bureaucratie dadelijk op de valreep nog genekt door de Franse?
Dutchdriftking zegt
Je zal maar voor 13k aan kaarten hebben, en nu dit bericht lezen….
borrelnoot zegt
@dutchdriftking: je zal maar voor 13k aan kaarten hebben en naar een saaie optocht a la Monaco moeten gaan kijken. Inhalen is nagenoeg onmogelijk op dat waardeloze circuit. Sowieso zal het denk ik een ‘eens maar nooit weer’ worden daar. Logistiek is het een ramp om er te komen. Dat gaat een stortvloed aan klachten opleveren.
vaakbenjetebang zegt
@borrelnoot: Sterker nog: de stortvloed van klachten is er al, en er is nog niet eens een meter gereden!
Robert zegt
@borrelnoot: die logistieke ramp zal best te handelen zijn, want er zijn meer evenementen geweest die óók altijd volle bak trokken (Masters of Formule 3, DTM) en er wordt bovendien ook nog aan gewerkt om de de knelpunten iig waar mogelijk te verlichten.
Daarbij, circuits als Silverstone, Spa-Francorchamps, Red Bull Ring en Hungaroring zijn óók geen toonbeeld van logistieke wereldwonderen, in tegendeel zelfs, en toch weten ook die races jaarlijks (tien)duizenden Nederlandse fans te verleiden tot een weekeinde live Formule 1.
kenner zegt
@RRRobert: ik heb ooit geprobeerd een DTM race bij te wonen op Zandvoort; nog net de laatste ronde gezien. Wat een drama, die hele regio ! Ik verwacht er weinig van. Ze spelen een leuke show , maar het wordt een drama. Iedereen weet het
gwnbmw zegt
@borrelnoot: ga dit jaar naar spa tijdens de formule 1 en vertel mij dan dat de infrastructuur van nederland/zandvoort slecht is. Wat een gelul.
Spa is alleen bereikbaar via smalle bergweggetjes, die overgaan in onverharde paden, die uitkomen op een modderig weiland van een of andere geen engels of nederlands sprekende boer.
In hongarije zijn alle parkeerplaatsen (modderige weilanden van boeren die geen engels spreken) alleen bereikbaar via een smal 1 richtings weggetje, volgebouwd door de hongaren met merchandise stands en etens tenten.
In duitsland rij je van de snelweg af, rij je 2 uur lang stapvoets door mannheim, om vervolgens op… een weiland uit te komen van een niet engels sprekende boer.
Je snapt em al?
Spa en duitsland hebben overigens geen ov naar heet circuit, hongarije alleen een trein zonder dienstregeling waar zo’n 300 mensen in kunnen.
vaakbenjetebang zegt
@gwnbmw: Moraal van het verhaal: alle boeren moeten op Engelse les?
vroaaar zegt
@vaakbenjetebang: nee, die domme boeren die naar een F1 race gaan moeten de taal van het land leren… of in ieder geval Google translate op hun smartphone installeren en gebruiken.
vaakbenjetebang zegt
@vroaaar: heeeij, but wie alrèddie spiek purfect stoonkoolingliesj! Wie doont nied toe spiek Frensj or Djermen. Dey nied toe spiek Engliesh, dose dom farmers, jes?
gwnbmw zegt
@vaakbenjetebang: ik spreek een klein beetje frans, kan mezelf aardig verstaanbaar maken en spreek vloeiend engels door mijn opleiding. het minste wat ik verwacht is dat de franse mij niet uitlachen als ik probeer duidelijk te maken wat ik bedoel. wanneer ze dit wel doen (erg vaak) lopen we naar de volgende eettent/parkeerweiland.
lincoln zegt
@vroaaar:
Die “domme boeren” organiseren zelf wel een race ..
Wat hebben die op gayparade te zoeken dan ??
carfreakjim zegt
@vroaaar: Ja, want al die Duitsers die hier elk jaar op vakantie komen hebben wel de moeite genomen om Nederlands te leren. En de polen die hier jaren lang blijven om te werken spreken ook goed Nederlands. Oh nee, toch niet. Engels is een wereldtaal en zou door iedereen in ieder geval een beetje gesproken moeten worden, zeker in Europa met al die verschillende talen dicht bij elkaar.
vroaaar zegt
@carfreakjim: oh ja, dat argument. Zeiken over Polen die hier komen en de taal niet goed spreken (ken er genoeg die voldoende spreken om een parkeerplek te kunnen vinden) maar zelf niet de moeite willen nemen om even een paar woorden te leren om jezelf enigszins te kunnen redden. Bovendien spreken veel Hongaren wel wat Duits, of voel je je daar ook te goed voor om dat te proberen?
gwnbmw zegt
@vroaaar: ohja, want als ik 3 dagen naar budapest ga leer ik eerst hongaars omdat ik misschien 1 iemand tegenkom die op een evenement waar meer buitenlanders dan hongaren lopen geen engels spreekt.
vroaaar zegt
@gwnbmw: jij wil toch zonodig een bezoek brengen aan het buitenland! Maar een paar woorden van de taal leren zodat je een beetje uit de voeten kunt, is dan teveel gevraagd.
vaakbenjetebang zegt
@vroaaar: Dat vind ik ook altijd deel van de charme van in het buitenland zijn, je moet dan soms wat creatiever zijn en/of moeite doen om iets heel eenvoudigs te bereiken of te begrijpen. Daar leer je van, en met wat geluk de andere partij ook. En waar een wil is, is een weg – ik heb me tot nog toe overal en altijd kunnen redden. Gebaren, een tekeningetje… je komt er wel uit. Over het algemeen heb je toch alleen maar vrij basale dingen nodig.
gwnbmw zegt
@vroaaar: ik zoek altijd even op hoe je gedag zegt, hoe je om de rekening vraagt, of een restaurant ontbijt seveert etc. maar als er op dat hele circuit park geen enkele hongaar van de organisatie is die mij kan uitleggen hoe ik bij ‘parkeerterrein’ 1957358cfg kom weet ik het ook niet meer. moet ik eerst vloeiend een taal spreken voordat ik naar een land mag gaan?
gwnbmw zegt
@vaakbenjetebang: ‘5 euro’ in het engels kunnen zeggen moet toch voor iedereen te doen zijn? desnoods schrijf je het op een bord.
kempenaer zegt
@gwnbmw:
Het ene kwaad met het andere vergoelijken is drogredeneren. Maar los van de bereikbaarheid, veel belangrijker is het dat circuit Zandvoort een waardeloze baan is voor de huidige F1. Een saaie optocht op die opgepluste kartbaan, dat is het maximale te verwachten resultaat.
dawwg zegt
@dutchdriftking: 13K aan kaarten is handelswaar en dus is dat ondernemersrisico, niets medelij.
str8six zegt
Wow, wat voor montuur draagt dat skelet? Very classy, much style, wow.
ghost zegt
@str8six: vlot montuurtje van Bernard Junior…
Hele snelle planga!
str8six zegt
@ghost: snel én duur!
quinn zegt
Hoogmoed komt voor de val. De FIA geeft never nooit goedkeuring voor het waardeloze en sterk verouderde circuit van Zandvoort.
vaakbenjetebang zegt
Ondanks dat ik er onder geen voorwaarde bij zou willen zijn en het in vrijwel alle opzichten een slecht idee vind, hoop ik toch dat het allemaal gaat lukken. Niemand is toch gebaat bij een fiasco?
jaspervdwinden zegt
Connaisseur van de betere brillen…
??
hplh zegt
@jaspervdwinden: mooi ja. En ook een uitstekende foto boven dit artikel?
camber24 zegt
Heerlijke photoshop. Moet je wat mee doen.
Mukmans zegt
Denk dat er hier en daar best redelijk geïnformeerd zal zijn of het al verstandig is om de kaartverkoop te doen starten? Alsof die hele boel nu nog teruggedraaid zal worden. Daarbij hoop ik we dat Assen ook ooit een kans krijgt!
KEV9 zegt
nee.. zeker niet in 2020 en ook zeker niet in 2021. voor alle bezwaren, beroepen, gang naar de Raad van State etc etc etc gedaan zijn en dan is het echt de vraag of de Raad van State het beroep afwijst want als de Raad van State achter de klagers gaat staan is het over en uit met de pret en is Assen de lachende tweede. Die lieten vorig weekend en tijdens de TT zien dat zij zonder enig centje pijn zoiets groots kunnen organiseren
maar ja sentiment he, sentiment. nou de middelvinger met je sentiment. ze hadden beter logisch moeten nadenken.
seba zegt
@soulmaster: en zo is het! volledig mee eens.
carfreakjim zegt
@Soulmaster: Wat zou dat zonde zijn. Als ze op assen met f1 auto’s willen rijden moeten er dingen veranderen aan de baan die voor de motogp niet goed zijn. Dus dan verpest je een schitterend motogp circuit voor een paar f1 races omdat er nu een Nederlander mee doet.
rob5nismo zegt
Ik vind de reclame onder dit artikel wel humor
duderuud zegt
Een dragstrip naast de baan? Heel graag, hoef ik niet elke keer naar Hockenheim ? Maar Topduels genereren een kleine aardbeving (serieus) dus dat gaan de geitenwollen sokken nooit goedkeuren…helaas.
duderuud zegt
@duderuud: Topfuels. Stomme autocorrect…
Gulli zegt
Ze kunnen ook bos-uit door de slipschool van Slotenmakers laten lopen. Spektakel gegarandeerd.
kempenaer zegt
Ik vind het circuit Zandvoort echt een aanfluiting. Een aftandse oude baan die volkomen ongeschikt is voor de hedendaagse Formule 1. Een saaie optocht wordt het, zoals Monaco, maar dan zonder de grandeur.
Je slaat als NL een modderfiguur door Zandvoort naar voren te schuiven. Assen was sowieso veel geschikter geweest.
De vraag is of NL überhaupt een F1 race moet willen organiseren. Het is zo enorm opportunistisch.
Ik vraag me af of je Verstappen er een plezier mee doet, de associatie met die vergane glorie in Zandvoort. Het lijkt me niet.
lincoln zegt
Moeilijk ..
Milieu-boefjes vs pleebril ..
Wie O wie is de corruptste ..
Denk dat de pleebril het meeste chantage materiaal heeft om ambtenaartjes te “overtuigen” ..
Anyway .. ik ben financier van alle bovengenoemde stichtingapen ..
donotfeed zegt
Het schijnt dat ze ook ergens in Zuid-Oost Azië gaan racen.
Daar ligt nu nog een straat
riborg zegt
Ik hoop echt dat het niet doorgaat. Zal een schande zijn, dat heel de wereld dit beeld krijgt te zien van Nederland. Bij dit verouderde soort van circuit. De straten in het gemiddelde Oostblok zien er 100x meer up to date uit dan dit “circuitpark”.