Ontwerper Adrian Newey heeft een zooitje getallen over de AM-RB 001 de wereld in geslingerd, die de gevestigde orde waarschijnlijk doet sidderen en beven van angst.
Als we de verhalen moeten geloven wordt de hypercar van Aston Martin en Red Bull een auto die simpelweg geen gelijke kent. Vergeet dus kanonnen als de LaFerrari en de Koenigsegg Regera, want de ‘001’ met waarschijnlijk rond de 1.000 pk wordt hele andere koek. Om maar meteen met het meest bizarre prestatiecijfer te beginnen: de 001 gaat van 0-320-0 km/u in 15 tellen. We kunnen ons geen ander voertuig voorstellen dat iets soortgelijks weet neer te zetten.
De 001 moet van 0 naar 320 km/u gaan in ongeveer 10 tellen en de helft van die tijd is nodig om het beest bij een dergelijke snelheid weer af te remmen. Zet voor de gelegenheid wel even zo’n oldskool pilotenbril op. Je oogballen zullen je dankbaar zijn. Verder genereert de niet-straatlegale versie een bizarre 2.000 kg aan downforce, genoeg om de auto met 4G door bochten te jassen.
Buiten vleugels en splitters maakt de AM-RB 001 (laten we hopen dat dit een werktitel is) gebruik van het zogeheten ground effect, waarmee de wagen naar het wegdek wordt gezogen. Dit uiteraard in combinatie met actieve vering, om de neerwaartse kracht enigszins te kunnen compenseren.
Voor belangstellenden: ben er vlug bij, want er komen slechts 175 exemplaren van de 001. Daarbij worden als het goed is 150 straatlegale auto’s gebouwd en nog eens 25 auto’s die enkel en alleen op het circuit mogen worden gebruik. Wel zijn de circuitversies naar verluidt in staat om het LMP1-racers aardig lastig te maken op (snellere) circuits. We zijn benieuwd! (via: Wall Street Journal, paywall alert)
UPDATE: van een BMW-rijder in regenjas begrepen we dat de AM-RB 001 al is uitverkocht dat je er alleen eentje kreeg als je er een peperdure Lagonda Taraf bij bestelde. Italiaanse praktijken bij Aston Martin?
lincoln zegt
Zo .. vet bommetje hoor ..
reggie-boy_rood zegt
@lincoln: wat word bedoelt met bommetje?
smoked zegt
@reggie-boy_rood: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/vishandeldeklok/image/cache/full/3fc1cc25fffbbb0ad5f2e93707ab5257110ed15e.jpg
Hier zijn er 3.
jmeverts zegt
@reggie-boy_rood: wat wordt bedoeld bedoel je?
CBR600rr zegt
@jmeverts: wad wort bedoeldt?
pomoek zegt
Dus een LMP1 is op het circuit sneller dan een dedicated AM-RB-001?
Jammer. Koop ik wel een ouwe Audi.
lekkaah zegt
@pomoek: Lmp1 is 5x zo indrukwekkend als een F1 wagen, die moet 24 uur full throttle doorgaan, maar ja, dat is voor jou natuurlijk kinderspel :’)
Jochempie zegt
@lekkaah: Die kerel heeft geeneens tijd om naar z’n werk te gaan, zoveel vragen z’n vrouwen van ‘m.
pomoek zegt
@jochempie: Van jouw opmerking snap ik helemaal niets. Echt niets.
Jochempie zegt
@pomoek: Het klonk voor mij als inuendo..
pomoek zegt
@lekkaah: Ah, ik denk dat jij mijn opmerking niet begrijpt? Het was zeker niets ten nadele van een LMP1.
bassx zegt
@lekkaah: Toch zo’n klein geblazen V6’je in een F1 die 2000-2.5000 km mee moet gaan t.o.v. 6.000 km van een LMP1, is op z’n minst indrukwekkend. Porsche die een kleine halve liter meer inhoud heeft en toch 250pk (40%) minder vermogen heeft maakt de twee race klassen toch wel aan elkaar gewaagd. Niet voor niets gebruikt een F1 motor de laatste 4.000 rpm niet omdat F1 inmiddels een endurance race is geworden, alleen verdeeld over meerdere race weekends. Daarnaast rijdt een LMP1 de rest van het WEC seizoen (de 8 andere races) twee weekenden met één motor wat neerkomt op dezelfde raceafstand dan een F1 motor. En dan hebben we het alleen nog maar over de motor. Ondanks alle voordelen die een LMP1 auto heeft t.o.v. een F1 auto is het toch zo’n 10 – 20 seconden langzamer per ronde (afhankelijk van het circuit). Een LMP1 is zonder meer indrukwekkend maar is bij lange na niet zo indrukwekkend als een F1 auto.
sr20det zegt
De Regera wil zo’n soort 0-300-0 tijd ook gaan neerzetten toch
gtrlove zegt
@sr20det: van 0-300 wel ja, maar niet zo snel weer naar 0
whoppie zegt
“Ben er vlug bij”
Serieus autoblog?
Rick-dos zegt
Zoals ik al vermoedde; De McLaren F1 van deze tijd.
gerjan zegt
@Rick-dos: alleen is de f1 een mooie auto en ziet dit er niet uit.
macready zegt
@gerjan:
Wat is “dit”? Er is nog helemaal geen officieel ontwerp getoond.
gwnbmw zegt
@gerjan: in mijn ogen (14 jaren jong, opgegroeid met de ps3 en gran turismo) is dit een prachtige bak.
mashell zegt
En het belangrijkste getal, hoeveel miljoen triljoen Zlotties dit wel niet mag gaan kostten ontbreekt nog?
viezefreddyw zegt
Zieke getallen, om bang van te worden. Als hij nou ook nog eens zo mooi zou zijn als de getallen zijn, was het helemaal een feest. Maar helaas…
Edge zegt
Zo hé, dat zijn absurde waarden! Toto Wolff verklaarde onlangs nog tegenover ESPN dat de Mercedes-AMG hypercar een echte F1-motor in het achteronder krijgt en dat de data die hij heeft gezien hem kippenvel gaf. Dat gaat dus nog leuk worden tussen deze AM-RB-001 en de nog naamloze Mercedes hypercar. Ik kijk al uit naar de definitieve specs, en -nog belangrijker- bewegend beeld van de wagens!
lincoln zegt
@edge:
Zijn dat inmiddels niet dezelfde toko’s ??
rob5nismo zegt
@Edge: die gaat dan al 10 miljoen kosten dan??
biohazardracer zegt
@Edge: dus die krijgt dan vast ook een 1.6L V6 turbomotor :p
Nee bedankt doe mij dan maar gewoon één van de drie hypercars van nu
trustmeiamanengineer zegt
Opzich leuk, maar om nou te doen alsof de Regera er niet bij in de buurt komt… Ding heeft 1500pk, zijn er toch nog altijd 500 meer dan de RB. Verder zal het natuurlijk best een indrukwekkende wagen worden, hoe meer van zulk soort creaties hoe beter.
ds3thp zegt
@trustmeiamanengineer: de Regera weegt echter ongeveer 1600kg waar deze RB rond de 1000kg moet gaan wegen!
Iets minder gewicht dus om op gang te brengen en weer tot stilstand te krijgen ;-)
tjorque zegt
Lekker hoog van de toren blazen… en nu graag even waarmaken.
De regera rijdt al… dit lijkt me nog een rendertje.
En liefste Jaguar, ik wacht ook nog steeds op dat conceptje met turbine aandrijving…
SimonMc zegt
@tjorque: Die turbine was er snel uitgeflikkert…en vervangen door een 1.6 met turbo en compressor ( en elektromotoren ). Maakt niks uit want die gaat er toch nooit komen.
oetelaar zegt
Behalve waanzinnig snel is het naar mijn mening ook een heel geslaagd ontwerp. Nu maar hopen dat Adrian z’n beste ontwerp volgend seizoen op het circuit te bewonderen is…
henkhupelschoten zegt
om weer heel even de liefhebber uit te hangen…
Mercedes-AMG komt dus ook met zo’n projectje. Deze prestatie’s zijn al beestachtig snel, laat staan wat ze met die AMG motor gaan doen. Duimpje omhoog voor Red-Bull Aston-Martin trouwens! gaaf is het zeker maar mooi….
epimetheus zegt
Ik hoop echt dat dat gaat lukken! Echt een vet ding om te zien! Afwachten!
misterdrogba zegt
Al die cijfers zijn leuk en aardig maar 99% van die dingen gaan in verwarmde garages verdwijnen om binnen 40-50 jaar aan duizelingwekkende prijzen verkocht te worden.
Toch blijft het een indrukwekkende hyper(?)car met duizelingwekkende cijfers.
Ik ben enorm benieuwd hoe de gevestigde orde ( Ferrari, Mclaren, Koenigsegg, Bugatti) hierop gaat reageren.
mrB zegt
@misterdrogba: Die andere 1% worden in no-time rond bomen gevouwen. Geen normale sterveling die dit aan gaat kunnen.
barteld zegt
Ben ik de enige die me afvraagt waarom er een formule1 auto van redbull staat?
pomoek zegt
@barteld: Aston Martin Red Bull 001? Ja je bent de enige.
tvklarenbosch zegt
@barteld: die moest voor een beurtje
futse zegt
@barteld: waarschijnlijk wel…
rob5nismo zegt
@barteld: ze zijn sponsor van red-bull
kempenaer zegt
Dit gaat inderdaad in de verzameling van de gefortuneerde belegger en/of autoliefhebber. Naast auto’s als de McLaren F1, Ferrari F40, F50, enzo, laferrari, porsche 959, 918, etc, etc.
Mpower zegt
Een topfuel-dragster?
kobus1967 zegt
Mijn vrouw vraagt of er luchtvering op zit anders komt ze niet over de drempels hier in het dorp?????
dwersbongel zegt
Heb de Top Gear er even bij over de Regera. Daarbij hebben ze het niet zo zeer over de 0 tot 100 tijd maar over de 0 tot 400. Ze streven naar 20 seconden. Lijkt mij bij dit soort auto’s een prima norm.
berlinetta zegt
Zo indrukwekkend als deze cijfers zijn, zo lelijk vind ik het uiterlijk.
carmasterr zegt
Ground effect en 1000pk?
Dit is dus eigenlijk de spirtuele opvolger van de Groep C racers van weleer.
gwnbmw zegt
1e en 2e stukje spreken elkaar tegen? 15 seconden of 10 seconden naar de 320? ik hoop 10, maar ik denk 15. 10 seconden begint een beetje vliegtuig niveau te worden.
Author zegt
Beter lezen ;)
gwnbmw zegt
ben ik de enige die de voorlopige ontwerpen een beetje heel veel op de tomahawk uit gran turismo 6 vind lijken? eigenlijk alle concept auto’s uit dat spel, maar deze het meest.
https://cdn0.vox-cdn.com/thumbor/1N3S7Qa0apStpRyRexp0f26OBts=/1020×0/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/3750026/CN015_023SR.0.jpg
arthurh zegt
Mijn telefoon heeft ook 4G, alleen geen 1000 pk….
diablogt zegt
Wat gaan ze doen? De natuurwetten herschrijven. Eerst zien dan geloven.
pinut187 zegt
Indrukwekkende cijfers, alleen de voorkant van de wagen ziet er niet ..
Dutchdriftking zegt
Angstaanjagend snel. En nog mooi ook!
carsofnl zegt
Regera gaat naar 400 in 20 seconden, wel gek dat aston met een raar getal als 320 aankomt
baasbas zegt
@carsofnl: Raar getal.. tsja. Vermoedelijk dat ze 320 gekozen hebben om te communiceren omdat ze te lui waren om steeds 321,8688 te typen…. de luiaards…
Esprit_de_Flandre zegt
“AM-RB 001 (laten we hopen dat dit een werktitel is) ”
Waarom?? Perfecte naam toch?