Tussen mei en augustus zijn er in totaal maar liefst 3.423.794 boetes uitgedeeld. Het grootste deel hiervan waren voor snelheidsovertredingen, voornamelijk bij trajectcontroles.
In mei, juni, juli en augustus 2013 werden er 2.826.069 boetes opgelegd wegens te hard rijden. Hiervan zijn er 730.206 afkomstig van trajectcontroles; 310.059 meer dan dezelfde periode vorig jaar.
Vooral op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht en op de A4 bij Leidschendam was het goed raak. Knap, want de trajectcontrole op de A2 is nog maar sinds 15 juli in gebruik. In die kortere periode is er 116.170 keer geflitst.
De A10, A13, A20 en trajectcontroles in Zeeland scoorden lager omdat deze (deels) waren uitgeschakeld voor onderhoud en vervanging. Als je ’s avonds laat op deze plekken de maximum snelheid van je auto hebt opgezocht, is de kans dus groot dat je er zonder extra kosten vanaf bent gekomen.
Andere goed scorende overtredingen in Nederland zijn rijden door rood licht, fout parkeren, het niet dragen van een gordel of helm, handheld bellen en het ontbreken van fietsverlichting. Wel blijven opletten, hè?
wimpster zegt
“Andere goed scorende overtredingen in Nederland zijn rijden door rood licht, fout parkeren, het niet dragen van een gordel of helm, handheld bellen en het ontbreken van fietsverlichting.”
Percentages daarvan zijn respectievelijk: 0.05, 0.02, 0.015, 0.01 en 0.006.
Overigens reed 95% van de snelheidsovertreders minder dan 5% te hard.
100% van deze percentages zijn trouwens uit m’n duim gezogen, maar ik weet 90% zeker dat ze in de buurt komen.
widodh zegt
@wimpster: Terwijl dit JUIST de zaken zijn waar de aandacht heen moet.
Door rood licht rijden is stukken gevaarlijker dan iemand die 120 rijd waar je 100 mag. Laatst had ik nog iemand bijna in mijn zijkant zitten die om 03:00 het niet nodig vond om voor rood te stoppen.
Nu is snelheidsovertredingen bekeuren véél makkelijker, maar het is puur een cashcow.
potver7 zegt
Hoezo, “voornamelijk bij trajectcontroles”? Om precies te zijn, zijn iets meer dan een kwart van de snelheidsboetes van trajectcontroles afkomstig, dat wil volgens mij dus zeggen dat snelheidsovertredingen voornamelijk worden geconstateerd met flitskasten en mobiele controles, en juist ***niet*** bij trajectcontroles.
Dat het aantal boetes bij trajectcontroles verdubbeld is t.o.v. vorig jaar is ook al niet zo verwonderlijk, omdat de trajectcontrole op de A2 richting Utrecht eind juli vorig jaar is aangezet. In mei, juni en het grootste deel van juli werd er nog volop mobiel geflitst. Bovendien is het in bovenstaand artikel onduidelijk of die 116.170 boetes op de A2 het totaal van beide rijrichtingen is (met richting Utrecht trajectcontrole gedurende de hele periode, en richting Amsterdam alleen vanaf 15 juli). Maakt nogal een verschil.
Ik krijg dus een beetje het idee dat AB hier een bepaald punt wil maken en daar een paar cijfertjes bij gezocht heeft, in plaats van andersom.
Pino143 zegt
@potver7: Ze hebben het over de A2 Adam Utrecht! De andere kant is al veel langer actief.
chrisej2 zegt
Traject Boetes
A2 Amsterdam-Utrecht 335.921
A4 Leidschendam 306.671
A12 Utrecht 27.099
A12 Harmelen-Woerden 18.360
A58 Bergen op Zoom-Roosendaal 17.136
A4 Hoofddorp-Nieuw Vennep 16.320
A12 Den Haag-Voorburg 8.576
Westerscheldetunnel 1325
Zeelandbrug 647
A10 Amsterdam 119
A13 Rotterdam 4
A20 Rotterdam 0
Wat duidelijker
midasracer zegt
Ik begrijp werkelijk niet waarom er nog steeds zoveel mensen worden bekeurd bij de trajectcontroles. Het zou nu zo langzamerhand wel bekend zijn hoe hard je wanneer mag. Het voordeel van een trajectcontrole is, is dat het duidelijk is waar die zit en geen stiekem flitswerk vanuit de bosjes. Je kunt een keer een fout maken, maar zoveel keer? Kom op zeg, eigen schuld gewoon.
Search zegt
@midasracer: Ik rijd zelf regelmatig door de diverse controles overdag, en het valt mij op dat iedereen zich erg aan de snelheid houd. Ik denk dat het dan vooral de mensen zijn die ’s avonds op de weg zitten, als het ook rustiger is en de mensen die minder vaak rijden.
midasracer zegt
@Search: Dat is toch dom? Je weet dat het 24-7 doorgaat, dus cruisecontrol erop en klaar. Het is frustrerend en voor de veiligheid zou wat sneller beter zijn (laatst op Jalopnik nog een interessante documentaire over dit verschijnsel gezien). Maar de law is de law, dus cruisecontrol aan, muziekje erbij, vrouwtje eventueel wat aan het zuigen enz.