Je hoort en leest er veel over. Maar hoe zit het nu daadwerkelijk met de elektrificatie van het NL wagenpark?
We hebben er alweer een dik kwartaal opzitten en dus is het tijd voor RAI vereniging om de exacte cijfertjes te publiceren van de automarkt in 2023. Andermaal werd een treurig aantal van slechts 369.791 auto’s verkocht. Dat is een far cry van topjaar 1999 (611.000 stuks) en de jarenlange trend daarna die schommelde rond de 500.000 auto’s per jaar. Inmiddels koopt de gemiddelde Belg en de gemiddelde Duitser twee nieuwe auto’s voor iedere nieuwe auto die een Nederlander koopt. Je wordt bedankt, woke.
Maar goed, dat is nu eenmaal zo voor nu en zal ook dit jaar niet heel anders zijn. Maar als we dan kijken wat er nog wel wordt verkocht, dan zijn dat natuurlijk allemaal Ferrari’s en Alfa Romeo’s. Toch? Nou, neen. De SUV is koning. En veel auto’s, zijn BPM-vriendelijke elektrogebakjes. Hoe is de onderverdeling: welnu, dat lichten we voor je uit in dit artikel.
Puur elektrisch
In 2023 werden 113.981 puur elektrische (EV, BEV, noem het wat je wil) auto’s verkocht. Dat is een stijging van maar liefst 55 procent ten opzichte van 2022. In die zin een belachelijk succes dus. Ware het niet dat de stijging dus komt in een markt die compleet kapot belast is.
PHEV’s
Toch ook nog 47.095 mensen in Nederland kochten vorig jaar een splinternieuw PHEV. Het is een stijging van 35,6 procent. En we begrijpen het wel. Vaak is de PHEV in Nederland niet duurder dan hetzelfde model met verbrandingsmotor. Dit door de lagere BPM als gevolg van de op papier lagere uitstoot. In sommige gevallen neemt de importeur niet eens meer de moeite de niet-PHEV aan te bieden. Toch zullen kopers zich misschien achter de oren krabben. Het kabinet maakte immers afgelopen week bekend dat EV rijders voordeeltjes blijven krijgen qua wegenbelasting. En dat dit opgebracht moet worden door PHEV rijders die de volle mep betalen.
Hybrides
Toch wel een verrassend cijfer: er werden ook nog 90.057 ‘gewone’ hybrides verkocht. Kennelijk kopen toch ook nog relatief veel mensen een Toyota. Of zouden in deze cijfers allerlei neppe mild hybrids worden meegeteld? We vermoeden het laatste, maar hoe dat precies zit staat niet in het nieuwsrapport.
Auto’s zonder stroom behalve een ouderweste accu
Ja, dat is dus de rest van de verkochte auto’s en dit marktaandeel bedraagt nog 32 procent. Het klikt allemaal dus als een enorme wende. Maaaaaar…Precies omdat niemand in Nederland meer een nieuwe auto kan dan wel wil kopen en we daardoor het oudste wagenpark van West-Europa hebben, heeft nog altijd slechts 14 procent van het hele wagenpark iets van elektrificatie. De rest is een Golf IV diesel, in 1999 geleased door een junior account manager van WorldOnline.
Dus ja, of en wat we hier nou mee opschieten…Enfin, it is what it is…
meetsysteem zegt
Er zijn maar twee soorten aandrijving; auto’s mét en auto’s zónder ICE. Dus PHEV, MHEV enz. zijn gewoon brandstofauto’s met elektrohulp.
Alleen identificeren ze zich soms als een e-auto…
P.s. ik ben de waterstofauto niet vergeten….
frederik zegt
Sinds kort heb ik een X5 45e en ik moet zeggen: meer dan de helft van de kilometers zijn elektrisch en dat bevalt prima! Dus PHEV maakt wel degelijk een verschil.
meetsysteem zegt
Ik heb ook niks tegen een PHEV, integendeel: het lijkt me voorlopig voor mijn situatie de beste oplossing. Woon/werk is 45 km., familie woont verspreid door het land. Volgende wordt waarschijnlijk een Superb PHEV.
Dus ik snap dat het je goed bevalt.
pomoek zegt
Ik ben altijd wat kritisch op de zaterdagavond berichten van de scribent van dienst en ga dat helaas weer zijn.
De titel van dit stuk is: “hoe zit het nu precies met de elektrificatie van het NL wagenpark?”. En dan wordt een daadwerkelijk maar twee zinnetjes besteed aan die cijfers namelijk: 113.981 in 2023. een stijging van 55% ten opzichte van 2022. en: “heeft nog altijd slechts 14 procent van het hele wagenpark iets van elektrificatie.”
Hele summiere cijfers en zeker niet precies. Doe nog eens een poging aub, jullie kunnen dat best, interessante informatie delen: https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-nieuwe-merken-in-nederland-zijn-nu-al-kansloos-6872291
PunicaOase zegt
Roepen dat NL het oudste wagenpark heeft is op zich correct, maar het verschil met omliggende landen als Duitsland, België, Frankrijk en VK is niet erg groot, namelijk ongeveer 10 vs 11 jaar..
mashell zegt
En als je tweede en derde auto’s in een huishouden niet meerekent dan heeft Nederland opeens een heel jong wagenpark omdat we een “auto van de zaak” cultuur hebben.
misterBo zegt
nou dat valt wel mee hoor, veel bedrijven stappen af van de leaseauto en geven een vergoeding (mede door het jobhoppen vd jongere generaties, waardoor bedrijven met dure auto’s blijven zitten). Feit is dat de NL regering teveel geld uitgeeft aan verkeerde zaken (assiel, toeslagen, klimaat, ontwikkelingshulps etc) en daardoor teveel geld nodig heeft….
HZW zegt
Als alle belasting voordelen verdwenen zijn voor al die milieu hokken, moet ik nog zien wat mensen dan gaan kopen.
maotje zegt
Als dr na 2035 niet veel keusin de nieuwe aanschaf meer is zul je wel moeten.
Zelf al eens mee gereden?
SpiderIV zegt
Tja die Jaap schrijft vaker het woord “woke” dan “auto” op Autoblog.
audirs3 zegt
rare zin om dit artikel mee te eindigen. Hou het gewoon lekker bij de statistiek. 14% lijkt misschien weinig, maar dit getal is wel in 5 jaar tijd verdrievoudigd! Als die groei zo doorzet, is er over 5 jaar misschien wel een wagenpark met 40% elektrificatie. En dat zet lekker zoden aan de dijk. En ja, daar schiet je veel mee op, omdat een EV veel zuiniger om gaat met de energie. Zelfs al zou die energie volledig met gascentrales worden opgewekt (wat niet gebeurd, maar toch) dan nog is dat beter dan die benzine direct in je inefficiënte ICE te stoppen met zoveel ongebruikte restwarmte.
jaapiyo zegt
Als dit doorzet komen er elk jaar circa 250.000 auto’s bij met een vorm van elektrificatie. Het NL wagenpark is zo’n 10 miljoen auto’s. Dus je komt zeker niet aan die 40% als dit zo doorgaat. De percentuele ontwikkeling die jij schetst kan alleen als er opeens 3-4 keer zoveel auto’s verkocht zouden worden.
degrotemuis zegt
Zaten we eind 2019 niet op rond de 5% alleen BEV? Nu is nog steeds ruim minder dan 8% BEV, de rest van die 14% is hybride dus.
Daarnaast blijft het lachwekkend dat ook in dit artikel weer gesuggereerd wordt dat 1 jaar 25% wegenbelasting extra op PHEV 6 jaar extra korting op wegenbelasting mogelijk maakt voor BEVs. Of waren we vergeten dat in 2025 PHEV rijders sowieso al 75% gingen betalen en in 2026 vol tarief volgens de oorspronkelijke plannen?
MarcoM zegt
De meeste Nederlanders willen goedkoop, dus auto van 10 jaar en ouder in de vorm van Golf, Astra, Volvo of Renault. Dat ziet je in de meeste woonwijken.
Jeff zegt
Ik moet er stiekem toch elke keer weer om lachen hoe rechts zich zo enorm druk kan maken om verandering. Doet me denken aan dat bekende artikel over de opkomst van de auto en hoe alle paardrijders daar ook zo bang voor waren.
“You’re crazy if you think this fool contraption you’ve been wasting your time on will ever displace the horse.”
Persoonlijke anecdote: Bij mijn eerste EV moest ik nog een eind lopen naar de enige laadpaal in de wijk. Toen was er de luxe van een paal in elke straat. Nu kan ik weer rondjes rijden om een vrije paal te vinden omdat ze allemaal steeds bezet zijn door de golf aan nieuwe EV’s. De EV komt er wel.