Branchevereniging Bovag meldde dit weekend dat de brandstofverkoop de afgelopen 4 maanden constant daalde. Waarvan akte. Het CBS is het zowaar eens met ze eens, en signaleert een neerwaartse trend, zij het over een eerdere periode van 2014.
Over het eerste kwartaal van 2014 constateert het Centraal Bureau voor de Statistiek een afzet van 1.247 miljoen liter benzine en 1.750 miljoen liter diesel. Dit was een kwartaal eerder 1.333 om 1.879 miljoen liter, wat neerkomt op een daling van respectievelijk 6,5 % om 6,9 %. De waarden zijn bovendien het laagste van dit decennium, aldus de overheidsstatistici.
OK, dus er wordt minder brandstof verkocht, maar de vraag of dit te wijten is aan tanktoerisme door hoge accijns of aan zuinigere auto’s en minder gereden kilometers zal door iedereen anders beantwoord worden. Maar in ieder geval zijn de organisaties ’t eens met elkaar eens.
Update – de BOVAG reageert op de laatste alinea:
zoals eerder al eens toegelicht, de dieselverkoop in Nederland is voor het overgrote deel afhankelijk van transport. Slechts 20% van de Nederlandse personenauto’s is diesel, waarvan de meeste zakelijk en met een tankpas die alleen in NL werkt.
Voor transport hebben we het over Nederlandse, maar vooral buitenlandse trucks die met 1.000 liter tegelijk de tank vol kunnen gooien en dat niet meer hier doen, maar nu voor de Belgische of Duitse grens op de rem trappen. Volgens vadertje Staat zou de economie aantrekken en dan vooral de export (vanuit Rotterdam, Aalsmeer etc); dan zou er dus ook meer diesel moeten worden getankt…
Daarnaast komen Belgische en Duitse particulieren (waar het dieselaandeel onder personenauto’s véél hoger is) niet meer in Nederland tanken, omdat het prijsverschil niet meer bestaat of is omgedraaid.
Verder vwb de terugloop in benzine en diesel: deels te verklaren inderdaad door zuiniger wagenpark, maar dan zie je normaalgesproken een terugloop van 1 à 2 procent t.o.v. het jaar ervoor. Niet 6 of zelfs 8 procent. En al helemaal niet als de economie groeit. Voor benzine geldt ook dat er 1 januari is geïndexeerd op de accijns, terwijl Duitsland en België dat niet hebben gedaan; prijsverschil is dus wederom opgelopen en nog meer particulieren gaan naar de buurlanden.
Johan-SV zegt
elk automerk maakt haar auto’s zuiniger = minder verbruik
TDI-goeroe zegt
@Johan-SV: op papier ja. Mijn Ibiza uit 2002 was 20% zuiniger dan exact hetzelfde model uit 2007 en zelfs mijn huidige uit 2012 komt daar niet bij in de buurt: 1op17 nu tegen 1op20 toen.
Maar verder vind ik het niet gek dat er minder brandstof wordt verkocht. De rek is er een beetje uit. Zeker in de grensstreek. De buitenlanders tanken niet meer hier en het eigen volk tankt over de grens. Tel uit je winst/verlies
theiz zegt
@TDI-goeroe:
Lol, ja.
Ik heb 2 jaar geleden mijn Mercedes C220 diesel uit 1997 ingeruild voor een Megane Eco diesel.
Die Megane zou 1:31 moeten lopen volgens het boekje, in de praktijk kom in niet boven de 1:19.
De Mercedes reedt 1:23.
Over 2 maanden mag de Renault weer terug naar de Leasemaatschappij. Ik ben ondernemer, ik weet zeker dat er een oude diesel voor terugkomt uit de tijd dat de verbruikcijfers op papier en bij de pomp ongeveer gelijk zijn.
De ECO diesel die ik nu rij is saai, slecht en onzuinig. Ik denk zelfs dat het de minst zuinige diesel is geweest die ik ooit heb gehad. Even een korte selectie:
Toyota Avensis 2005 : Veel zuiniger
Skoda Octavia 2000: Veel zuiniger
Mercedes C klasse 1997: Zuiniger
Opel Astra 2003: Veel zuiniger.
gregorius zegt
’t Wordt pas interessant als je t ook even verdeeld over locatie (grens gebieden, randstad). Nu kunnen we niet veel van zeggen.
endofline zegt
Hey hoe gek. Gisteren op het vlaamse journaal. Brandstofverkoop op een all time high ;-)
http://nieuws.vtm.be/binnenland/102416-nederlanders-tanken-liever-bij-ons
reactief zegt
Dit is toch wat ‘iedereen’ juist wilt? Waarom anders zuinige auto’s subsidiëren?
406_v6 zegt
@reactief: Nee, dat is wat de milieu tokkies van (met name) Groen Links willen; gewone Nederlanders willen gewoon goedkoop tanken. Die subsidies hebben ons sinds 2009 al ruim 5 miljard gekost. Komt neer op €1000 per bespaarde ton CO2, wat op de wereldmarkt voor CO2 zo’n €10/ton kost…. inderdaad, wij -de belastingbetalers- betalen 100x TEVEEL voor elke bespaarde ton CO2.
mashell zegt
@406_v6: die subsidies zijn anders ingevoerd in de tijden met een rechtse regering. Het autominnende VVD heeft nieuwe auto’s gewoon heel aantrekkelijk (bijtelling versoepeld, HSB vrijstelling etc.) gemaakt. Zodat hun stemmers gunstig een nieuwe auto konden leasen en Jan de linkstemmer met de 10 jaar Astra dat via de accijns kan gaan lopen betalen.
RobinM zegt
Kan nu verdomme eindelijk eens die accijns naar beneden..??!!
rammillius zegt
@RobinM: Accijns zal alleen maar omhoog gaan jammer genoeg. De overheid gaat uit van een bepaald bedrag per jaar. Halen ze dat niet, dan verhogen ze de prijs om het bedrag wel te halen…
tvr1974 zegt
1 – Dat was toch de bedoeling van het kabinet minder verbruik is minder uitstoot :)
2 – de automerken geven allemaal op dat hun auto’s 10 – 30 en soms wel 50% zuiniger zijn dan de voorgangers.. dus dan zeg ik, ik vind die brandstofafname nog wat tegenvallen.
3 – Er zijn meer mensen gaan fietsen, enz enz door de crisis.. Ook dat soort dingen spelen een gigantische rol..
rob5nismo zegt
Ik ben schuldig aan tanktourisme maar met die prijzen aan de belgische pomp in de grens streek voelt het gewoon een beetje als stelen
jasperjvr zegt
er wordt door de toegenomen werkloosheid + de afname van zakelijke klussen, allebei gevolgen van de crisis, minder gereden. gevolg: minder brandstof verkoop
mashell zegt
Die grafiekjes tonen een rustige zee, het is dus allemaal een storm in een glas water. Telegraafvulling, meer niet.