De afgelopen 7 jaar daalde de filedruk met 50%, maar de bodem lijkt in zicht. In 2014 stabiliseerde de hoeveelheid files in Nederland.
Dat er een einde aan de afname van files zou komen is een trend die al eerder dit jaar gesignaleerd werd, en die nu onderschreven wordt door voorlopige cijfers van de Verkeers Informatie Dienst (VID). Het mat ongeveer 8 miljoen kilometerminuten in 2014, en de A20 Hoek van Holland – Gouda was met afstand het grootste knelpunt.
De jaarrecords werden pas laat gebroken: de drukste ochtendspits werd op 9 december gemeten (400+ kilometer), de drukste avondspits stond op 27 november (550+ km). Wegens het uitblijven van horrorsneeuw des doods bleven absolute filerecords ver buiten bereik.
Foto credit: autojunk.nl
wimpster zegt
Op de A4 bij Leiden is het ook weer alsof het 2008 is, met dagelijks lange files. Goed idee joh al dat extra gerits vlak voor die parallelbanen… Not!
De “gewone” 3 doorgaande stroken die er de afgelopen maanden lagen werkten veel beter, maar dat is vast niet vernieuwd genoeg voor de heren theoretici, ofzo.
We sluiten wel weer aan…
lincoln zegt
o.k. ..
VID wil alvast hun subsidie-belangrijkheid vastleggen voor 2015 ..
way to go captain Hindsight ..
n54coupe zegt
De hele noordkant van de ring van Rotterdam is al jaren diep triest.
Al die 80km zones en akties van milieudefensie en consorten hebben daaraan bijgedragen.
Geen 100km/u verkeer, maar stilstaande auto’s voor de deur.
Alsof dat beter is voor je fijnstofbeleving.
Verder is de A20 vanaf Schiedam tot Gouda al jaren een drama stuk weg waar niks verbeterd wordt…
bmw7 zegt
@n54coupe: ben ik helemaal met je eens. Vooral bij afslag den haag.
maurits123 zegt
De A20 bij moordrecht, word van alles verbouwd maar ze vergeten een 3e rijstrook neer te leggen. Plek zat!