De naamsverandering is door Chrysler doorgevoerd om ervoor te zorgen dat jonge doelgroepklanten zich niet meer hoeven te identificeren met de auto’s waarin ze door hun ouders zijn verwekt.
Een imagoprobleem, dat is waar Chrysler mee te kampen had. De Voyager, in de VS sinds jaar en dag “Town & Country” geheten, was de ultieme minivan. En een minivan koop je in de VS als je definitief hebt besloten dat je een volwassen gezinsleven gaat leiden. Weg wilde haren, hallo middelmatigheid, dat idee. En dat wilde Chrysler niet meer, dus daarom: Pacifica.
De Pacifica is dan ook volledig nieuw. Hoewel de buitenmaten nagenoeg hetzelfde zijn gebleven, staat de Pacifica op en volledig nieuw ontworpen onderstel. Er werd ook zo’n 150 kilo van het gewicht afgeschaafd. Voor de lijnen is duidelijk inspiratie gepakt van auto’s als de Chrysler 200, een stuk moderner en strakker dan het vorige model Town & Country. Ook belangrijk in de jacht op de jonge klant: 20 inch kan voortaan, terwijl eerder 17 inch de max was. Het interieur is bovendien een stuk minder wollig, waarbij stoelen leverbaar zijn die volledig in de vloer kunnen worden weggevouwen voor een vlakke laadvloer. Een Pentastar V6 levert 290 pk en 355 Nm.
Hoewel we inmiddels al een hoop segmenten kennen met hybride en plug-in hybride varianten, kunnen we zo snel even niet op een merk komen dat al een grote MPV had met hybride- of elektrische aandrijving. Chrysler doet het gewoon, met de Pacifica die is uitgerust met een 16 kWh batterypack. De auto heeft een elektrische range van 30 mijl (ongeveer 48 kilometer) en heeft als back-up een licht teruggetunede 3.6 Pentastar V6 die ook in de “normale” Pacifica te vinden zal zijn. Deze levert in de Hybrid 251 pk en 312 Nm koppel. Overigens noemt Chrysler het een Hybrid omdat ze niet willen dat klanten schrikken van de toevoeging “plug-in”, maar het is wel een stekkerhybride. De batterijen zitten onder de vloer van de auto, dus je kan geen wegklapbare stoelen krijgen in de hybride variant. Opladen van de batterijen kost twee uur.
victornator95 zegt
Haha als backup een 3.6 V6 in de hybride
phdg zegt
@victornator95: bij de cadillac escalade was het een 4,7 V8. Dus ze gaan erop vooruit in Amerika
E34M5Touring zegt
@phdg: Was dat niet gewoon de 6.0l V8 met batterypack?
phdg zegt
@E34M5Touring: blijkbaar wel. Wist nog dat het een vortec motor was maar niet meer hoe groot. Maakt het eigenlijk alleen nog absurder ☺
Rob zegt
Zozo, stuk ‘vriendelijkere’ auto als de voorganger. Vind ‘em best sierlijk eigenlijk. Iets wat voorheen alleen de Franse merken lukte in dit segment.
Het blijft natuurlijk een bus, maar ik zie die toch liever als zo’n wanstaltige SUV….
mercedesclk350 zegt
@Rob: Hij is niet lelijk, maar toch liever een SUV.
carfreakjim zegt
Werd de naam Pacifica niet al langer gebruikt door chrysler?
Design_Driven zegt
@carfreakjim: Ja klopt voor deze parel:
https://media.ed.edmunds-media.com/chrysler/pacifica/2008/oem/2008_chrysler_pacifica_wagon_lx_fq_oem_1_300.jpg
mercedesclk350 zegt
@sketcher: Weet jij (of iemand) of die officieel in Nederland geleverd is? Ik zie ze nog wel eens rijden, maar dat kan ook import zijn.
clarkson zegt
@mercedesclk350: Ja die zijn hier geleverd. Maar niet veel hoor.
E550 zegt
@clarkson: Nee, die zijn hier nooit officieel geleverd. Alleen via de grijze import.
Overigens raar dat ze weer een naam gebruiken van een gebruikt model die van origine een ‘SUV’ is. Is het nou zo moeilijk om een nieuwe en originele naam te vinden?
Wat betreft de nieuwe Pacifica, als dit een nieuwe Toyota Sienna was, had ik het ook geloofd. De Amerikaanse modellen lijken tegenwoordig veel op de Aziatische.
clarkson zegt
@e550: Oke. Grijze import kan ook natuurlijk. Ik weet wel dat er expemplaren tussen zitten die direct op nl kenteken zijn gezet. Vandaar.
dirkiii zegt
@mercedesclk350: mijn achterbuurman heeft er een echt een gedrocht van een auto.
bullzeyersn zegt
@carfreakjim: ja dat was ook een mpv op basis van de Voyager
pindakoning zegt
@carfreakjim: Die was, meen ik, op dezelfde basis als de Mercedes R-klasse
Dutchdriftking zegt
Had Ford de C-max niet als hybride? Toch ook best wel een MPV….
phaeton zegt
@dutchdriftking: Klopt, maar geen grote MPV.
Design_Driven zegt
Mooi vind ik hem niet, de achterkant lijkt er een beetje af te druipen door de taille lijn die na het achterwiel naar beneden loopt. 251pk in een minivan is natuurlijk niet slecht.
Ben benieuwd of hier ook een Dodge versie van komt, maar er staat me iets bij dat Dodge geen minivans meer zou gaan maken. De naam Voyager werd overigens wel gebruikt in de VS voor de Plymouth versie.
baasbas zegt
Haha prachtig die bagagesuggesties. Voor als je zelf niet kan bedenken wat je kan vervoeren. Vooral met of zonder instrument is treffend. Heeft me overtuigd.
Overigens, mooi ding voor als een condoom niet je ding is
PunicaOase zegt
@baasbas: lol, hahaha!
sabrerator zegt
@baasbas:
Ook wel Refocontainer genoemd.
knipperlichtje zegt
Hij is nog meer een bus geworden dan dat hij was, hier in Europa zie ik niet waarom je dit zou kopen i.p.v. een espace of S-Max/Galaxy. Die makkelijk wegklapbare stoelen waren overigens z’n USP, bij de Espace tilde je je een hernia aan die dingen en de Ford’s hadden een nodeloos complex wegvouwsysteem. Nu maakt dat niet meer uit, beide auto’s laten alle stoelen met een druk op de knop wegklappen.
clarkson zegt
Dit ziet er toch verschrikkelijk goed uit? Het begint eindelijk een echt amerikaanse wagen te worden. Lekker veel chrome en zo.
C6_R zegt
@clarkson: Zeker mooi! …voor dit genre verplaatsingmiddel
clarkson zegt
@C6_R: Ja zeker. Voor het zelfde geld had sergio een 500L living laten rebadgen tot voyager. Je weet het naar nooit met hem.
skid zegt
Kijk, dat is weer een mooie people mover. Strakke lijnen en net niet teveel chroom rondom. Daar staan er straks weer duizenden klaar van bij de autoverhuurders.
Ik vind het wel zonde dat ze de naam Town & Country / Voyager hier niet meer aan verlenen, dat was toch een goede naam voor een hele lijn die het altijd goed gedaan heeft.
De oude Pacifica daarentegen kon wereldwijd geen potten breken.
Marketing…who will ever understand it.
Komt er ook weer een Dodge tegenhanger?
potver7 zegt
Geen hybride MPV’s? Ga naar Gaspedaal.nl, selecteer carroserievorm: MPV en aandrijving: hybride, en je vindt de volgende opties:
Ford C-Max hybride
Honda Jazz hybride
Mercedes B-klasse electric drive
Peugeot 3008 hybride
Toyota Prius Wagon – hoewel dat meer een kruising is tussen stationwagon en MPV
En als bonus nog een (nieuwe) Renault Espace, maar die mag van Renault geen MPV meer zijn.
phaeton zegt
@potver7: Is het artikel aangepast? Dan heb ik niks gezegd maar nu staat er ‘grote’ MPV. Die uit jouw lijst zijn allemaal tamelijk kleine MPV’s. Van die midi-midsize net niet hokken. En de Espace is ook niet vergelijkbaar met een Voyager, niet écht tenminste. Hoewel ik hem in het echt vele malen mooier vind. Dat zal bij deze Voyager niet zo zijn.
simonderuiter zegt
genoeg foto’s in de gallery in ieder geval. Zeker de twee foto’s met en zonder gitaar achterin voegen voor mij veel toe.
toyotafortuner zegt
Vind dit er gewoon erg strak uitzien!
thezwart zegt
Weer strak genoeg om de volgende generatie van babyboomers de kans te geven zich te vermenigvuldigen.
stationcar zegt
@thezwart:
Volgende generatie babyboomers?? Over wie heb je het? Er is niet een volgende generatie baby boomers :-) Er is maar één ‘babyboom’ geweest na de oorlog :-)
Maar verder ben ik niet zo moeilijk hoor :-)
lverheul zegt
Mooie opvolger voor mijn Lancia Voyager. Enige niet-aannemersbus waarin ik met mijn wat grote gezin op vakantie kan zonder dakkoffer of aanhanger.
Sexy: nee, maar sometimes life happens ?.
baasbas zegt
@lverheul: Dacia Lodgy? Werkt na aanschaf ook echt zaaddodend zodat je probleem in ieder geval niet verder uitbreidt
;-)
stationcar zegt
@baasbas:
Doe even normaal joh
stationcar zegt
Binnenkort bij uw plaatselijke Lancia winkel te koop als Lancia Pacifica.
Anyway, om eens de vergelijkingsmongool uit te hangen, ik zie er een stukje oude Renault Espace in, of ligt dat aan mij? Maar al met al vind ik het een mooi ding, en wat een zee van ruimte zeg, onvoorstelbaar! Wel jammer dat het ding van binnen zo verschrikkelijk Amerikaans vormgegeven is, maar goed, dat heb je soms.
fmgarcia zegt
@stationcar: Beste vergelijkingsmongool, ik zie er ook espace in! Gr
flik2punt0 zegt
Vind het wel een mooie wagen ben benieuwd of we hem hier veel gaan zien denk van niet
beefcake zegt
Dus je wilt een jongere doelgroep aanspreken en dan kom je met de meest belegen gezinsplaatjes ever op de proppen, vergezeld door een quizje “wat past erin”? Ik zeg: iets hoger, partijtje plastic erop en een surfplank op het dak. Niet mijn keuze, maar dan krijgt de jongere bij het zien van de foto’s in ieder geval het gevoel van vrijheid in plaats van benauwing.
mout zegt
@beefcake: Precies. Dat bewijst fijn dat het holle marketing-bla is.
Elke paarse broek weet zo zoetjes aan, dat je de portemonnee van grijze haren openkrijgt door te beginnen over jonge generaties. Daihatsu Young Recreational Vehicle, Yaris Verso, Golf +: Allemaal werden ze afgeleverd met een verhaal over de jonge, dynamische doelgroep.
Edge zegt
Zo te zien is de Pacifica vooral goed voor het vervoeren van gephotoshopte spullen.
alfalion zegt
Is Chrysler nou nog van FIAT of niet?
Esprit_de_Flandre zegt
Ze hadden de naam beter gewoon gelaten, en een nieuwe crossover à la nouveau Espace ernaast gezet. Noem die dan Pacifica voor de “jonge doelgroepklanten”…
Citrofiel zegt
Niet echt bijzonder vormgegeven, maar gewoon op een Amerikaanse vorm strak. Die kan weer even mee, maar korter dan dat ze hem in het programma gaan houden, durf ik nu al te stellen.
Nemus zegt
Mijn… God…
Dit is net zo’n wagen die op foto best ok is, maar de eerste keer dat je hem ziet rijden een onafwendbare “wat een lelijk hok is dit”-gedachte door je hoofd laat gaan…