Bij Chrysler moeten ze als de wiedeweerga een ‘viability plan’ opstellen om hun bestaansrecht duidelijk te maken aan de overheid. En ja, in zo’n wanhoopspoging wil je wel eens íets teveel informatie vrijgeven. Zo kon het gebeuren dat Chrysler per ongeluk uit de doeken heeft gedaan wat de namen zullen zijn van twee nieuwe modellen van Alfa Romeo, onderdeel van alliantiepartner Fiat.
Het gaat om de opvolgers van de 147 en 159; die zullen respectievelijk Milano en, inderdaad, Giulia gaan heten. De Amerikanen noemden deze auto’s in hun plan omdat de US-versies van de Alfa’s wel eens door Chrysler in Detroit gebouwd kunnen gaan worden.
Fiat heeft in januari aangegeven een aandeel van 35% in Chrysler te willen nemen; ze betalen hier dan geen geld voor, maar verstrekken platforms en schone motoren aan de Amerikaanse fabrikant. Ze zijn verder bij de deal gebaat omdat Chrysler een uitgebreid dealernetwerk in de VS heeft, dat Fiat kan gebruiken om Alfa aan de andere kant van de plas te herintroduceren. Optioneel, voor $25-$200 miljoen, kunnen de Italianen hun aandeel uitbreiden naar 55%.
De Milano (project 940) vervangt de stokoude 147 in de lente van 2010; de Giulia (project 953) komt de 159 tegen het einde van 2011 aflossen.
Laue zegt
hopen dat er een beetje US/DE techniek in komt. een italiaan koop je alleen voor de looks.
Jimmie zegt
Zolang er maar geen Alfa’s op Chrysler platformen gaan komen…!
JeMoeder zegt
@ laue ga je mond spoelen en je kamer opruimen!!!!
Djivy zegt
Milano & Giulia: niks nieuws onder de zon dus.
Laue zegt
ja moeder :)
rakim zegt
dus geen 149 kunne ze dan niet beter ook de 169 een ‘naam’ geven
danny zegt
‘stokoude 147’, zo erg is het nu ook weer niet
Bart zegt
hmm, een goede eerste stap…. zeker als de Giulia & Milano namen in ere gehouden worden en er een mooie rwd gefabriceerd wordt…
///M zegt
Succes Fiat/Alfa Romeo :P
Henkie zegt
Op http://www.progetto940.it/ zijn al heel wat actuelere plaatjes van de Alfa Milano te zien. misschien leuk om daar naar te wijzen, want hierop is al te zien dat het dus écht geen Bravo wordt met een ander neusje. Zie oa. de ‘verstopte’ 156-deurgrepen.
De namen: niets nieuws onder de zon, maar het blijft leuk speelgoed.
The Netherlands For Sure zegt
De 169 dus op basis van de 300C?
bmw zegt
@Ruben Baeten: waarom noem je de 147 “stokoud”? Omdat de oververhitte autosector de laatste jaren elke drie/vier jaar een nieuw model uitbrengt? De inflatie van modellen en vernieuwingen maakt het ook allemaal banaler en het woord “tijdloos” wordt heel zeldzaam. De 147 is echter wèl tijdloos en dat is wat mij betreft een verademing in dit opgefokte auto-tijdperk. Jullie journalisten (leuke veralgemening ;-) zouden graag elke maand een ander model hebben…
Henkie zegt
Aanvulling:
Stokoude 147?
Ik zag gister nog een 147 voor een Golf VI (of 5,5) rijden. Qua looks kan de 147 iig nog prima mee, het blijft een plaatje.
En de 169 zal wellicht ook een naam krijgen meen ik: Villa d’Este
Laurens zegt
Lekker, lekker, de Sprint Speciale.
Waarom toen wel relatief betaalbare “specials” op basis van bestaande modellen, en nu niet meer?
Te strenge homologatie eisen ofzo?
Laue zegt
@ Henkie
sorry, maar ik vind de golf onderhand ook wel bejaard uitelijk hebben. ook de nieuwe 5/6 beetje slechte vergelijking. een 159 is nog altijd goed te doen.
Jorrit zegt
Laue schrijft:
18 February 2009 om 17:21
hopen dat er een beetje US/DE techniek in komt. een italiaan koop je alleen voor de looks.
*sigh* Houdt het dan ook nooit op? Kunnen ze niet een speciale Mythbusters aflevering voor Nederland maken?
Laue zegt
@ Jorrit
Sorry, maar mijn recente ervaringen met Alfa zijn nog steeds niet om naar huis te schrijven. alfa is heus niet lelijk. maar dat gepruts met Tspark kan ik niet uitstaan.
rob zegt
hahah een combinatie van een Alfa en een Chrysler, uitkomst een brok ellende!
Toch denk ik ondanks de kwaliteit dat Chrysler er zeker op vooruit gaat. De motoren zijn voor Europese begrippen misschien nog steeds niet echt zuinig… in de US zijn deze wel degelijk schoner.
Mr Hyde zegt
@henkie
169 = Villa d’Este? Klinkt wel leuk, maar ik heb hier mijn twijfels bij. Ik denk namelijk dat BMW dit niet zo leuk zal vinden.
robbie zegt
Een auto die al bijna 10 jaar op de markt is is in mijn ogen redelijk bejaard. Niet dat zoiets direct slecht hoeft te zijn, maar oud ben je dan wel.
wankel zegt
ikzelf rij met een 159 maar vind het keer op keer jammer van de voorwielaandrijving. In tegenstelling tot laue nog niks/nada/nougabolle mee tegengekomen dus ik blijf optimistisch!
Ze blijven het toch maar doen in Italië, telkens met verfrissende modellen op de proppen komen, kudos daarvoor!
Bert zegt
@ Laue… Twin Spark gedoe, leg eens uit?
Redelijk beproefd concept sinds ik dacht Bentley het uitgevonden heeft.
Heb zelf 1 TS motor gehad, 0,0 problemen…
rij nu met een 2.2 JTS… ook (nog) geen problemen.
haakie zegt
@Jimmie:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/17/alfa-169-wordt-gebaseerd-op-chrysler-300c
Dat gaan ze dus wel doen…
Lexus zegt
@Bert; hij weet niet waar hij over praat joh…
johnny t-jet zegt
prachtig die namen weer terug van een fantastich merk : zo is ie goed http://www.flickr.com/photos/25027683@N06/2889237811/
JMC zegt
Alfa’s zijn er kwalitatief enorm op vooruit gegaan. Ikzelf rij momenteel met een 155 2.5TD van 1993 en daar is alles wat kapot kan gaan al eens kapot geweest BEHALVE de motor… Die is gewoonweg onverwoestbaar alhoewel ik wel af en toe goed doortrap. Vandaag trouwens net de 200.000km(enkel stadskilometers dus eigenlijk x2 of x3) gepasseerd. Hoop er nog vele te mogen doen…
Greetzzz,
JMC
Specht zegt
@ JMC:
Wil niet lullig doen, maar dat 2.5 TD blok is niet van Alfa zelf maar van VM (een motorfabrikant waar alfa destijds de diesels inkocht). :P
Ik rijd zelf overigens ook een 155, maar dan een 2.0 16v.
Btw al lid van het alfa155 register/club?
b0z4 zegt
@ JMC wat jij kwaliteit noemt bij Alfa is de normaalste zaak bij andere merken.
Birger Alfa 147 zegt
Hhhm de 159 blijft nog 3 jaar dezelfde, dus dat wil zeggen dat de nieuwe v6 erin komt en dus misschien zelfs nog wel een gta versie van gemaakt zal worden :) !!
Birger Alfa 147 zegt
Over de leeftijd van de 147, vind ik prima zo. Heeft een extra waarde aan het model en hij zal dan ook nog lang in het geheugen blijven zitten. Bij BMW daarentegen voeren ze tegenwoorden om de paar maanden een facelift door. Ik geraak er niet meer aan uit welk model nu die nieuwe is en welke nie, ik volg het ook niet meer.
johnny t-jet zegt
@b0z4 , dat zou ik niet te snel oordelen . Als Alfa op dit moment het niveau zou hebben van de VAG groep werd ik er niet vrolijk van. Is maar een voorbeeld …..
PAN zegt
Mooie bak en met de motoren komen ze goed mee, vergeet niet dat die TS motoren niet voor niets zolang meegaan, mijn 2.0 TS uit 1996 loopt voor zijn vermogen best zuinig ( 1 op 12 ). Voor deze motoren hadden ze overigens ook een andere filosofie dan VW en bmw. Ze keken niet naar verbruik maar naar prestaties:
Sinds 1996 levert Mitsubishi de moderne
elektronisch geregelde versie van de direct ingespoten
benzinemotor. Alfa Romeo onderzocht
het concept evenals dat van Nissan,
Volkswagen, Audi, Peugeot en Renault. De conclusie
was dat deze motoren in meer of mindere
mate de nodige nadelen bezitten. Zo beletten
het verloop van de inlaatkanalen en de vorm
van de zuigerbodem een hoog koppel en een
hoog vermogen. Het brandstofverbruik in de
praktijk is (lang) niet zo laag als het resultaat
over de Europese rijcyclus doet verwachten. Tot
slot is het rijgedrag niet beter dan dat van IDI
benzinemotoren. Vooral de respons op bevelen
van het gaspedaal is niet optimaal.
Het Alfa Romeo team besloot nog eens goed te
kijken naar de ontwerpcriteria. Er is uiteindelijk
gekozen voor een klein gebied met een
gelaagde verbranding, een groot gebied waar
lambda één is en een gebied waar het mengsel
rijk is. Dankzij deze regelstrategie is een ontwerp
ontstaan met de volgende kenmerken:
-optimale rechte inlaatkanalen;
-verstuivers tussen de inlaatkanalen;
-vrijwel vlakke zuigers met een kleine uitsparing;
-een inlaatkanaal zonder extra kleppen die de
gasstroom beïnvloeden;
-een optimaal uitlaatsysteem met twee gekoppelde
katalysatoren;
-een NOx uitworp die beperkt is door interne
recirculatie en een armmengsel, er is geen
Denox katalysator voor Euro4 grenswaarden
nodig;
-maximale prestaties op ‘gewone’ Euro 95 benzine
Bron: AMT.nl
Mo zegt
Goede combinatie, de schroothoop van europa en amerika gaan samenwerken voor nog meer goedkoop plastic en metaal met “mooie looks”
vla zegt
Ik heb zo’n vaag vermoeden dat de Guilia een enorme teleurstelling zal zijn…
LPJ zegt
Maar jij bent ook schattig hoor Mo ;)
WieAndersDasAuto zegt
Ik kan maar 1 ding over de namen zeggen: het klinkt als muziek in de oren! Nu maar hopen dat ze net zo geweldig eruit zien als hun namen klinken!
Citrofiel zegt
Wat mij betreft hoeven ze geen oude namen te recyclen. Ik was wel blij met die lettercodes. Maar als ze dan toch met ‘echte’ namen komen, dan aub iets bijzonders, iets nieuws. En dan doel ik niet op MiTo…
Trouwens, verwijst Giulia ook nog naar een plaats? Dat zou wel zo consequent zijn, met Milano en Milano-Torino (MiTo).
Citrofiel zegt
Ah, er zijn inderdaad plaatsen die Giulia heten. Thanks wikipedia!
“Valle Giulia, valley near Rome
Venezia Giulia, historic region on the Adria”
LPJ zegt
Citrofiel: er zijn dan wel plaatsen die zo heten, maar daar verwijst het eigenlijk niet naar natuurlijk. Alfa Romeo Giulia, Romeo – Giulia, heb j’em? ;-)
Bart zegt
@Laue
US en techniek in een zin noemen, doe eens wat research
latino zegt
Ik heb nu net een mooie witte 147 2.0 Selespeed besteld! Blijft een prachtige wagen waar zo’n Golluf of A3 maar saai bij afsteken.
En een 1-serie laat me steeds denken aan een hangbuikzwijntje ;)
heidekonijn zegt
@henkie
Het enige waar een 147 slechter is dan de Golf is mbt NCAP sterren en die tankdop. Geluiddemping, stuurgevoel, wegligging, uitzicht, olieverbruik, onderhoudskosten zijn stukken beter bij de Alfa.
@latino
Bestel ‘em met sportophanging en ik beloof je dat geen Golf of A3 (R32, S3 of W12 versies niet te na gesproken) je in de bocht kan bijhouden.
johnny t-jet zegt
klasse dat je nog zo”n 147 besteld hebt , tijdloos mooi.
Euphoric zegt
@heidekonijn
Vergeet aub niet alle quattro modellen van de A3 :P
Redelijk zwak verhaal dus, de 147 daarentegen blijft een mooie wagen.
heidekonijn zegt
Waarom zou ik de quattro modellen van de A3 vergeten? Stukken zwaarder dan de standaard en even ondersturend.
Overigens al eens bewezen door vicky in fifth gear, al ga ik vooral af op eigen ervaring.
Bring’em on.
Euphoric zegt
hmmz, je gaat af op je eigen ervaring en Vicky van the fifth gear. Ok, ik twijfel aan deze ervaringen ;) maar goed heb geen bewijzen om deze te weerleggen, echter vraag ik me dan af waarom een R32 en een S3 dan door je buiten beschouwing worden gelaten. de A3 6cylinder quattro en de 2.0 tfsi quattro werken toch met eenzelfde Haldex systeem en daar zie ik buiten een 147GTA ook niet veel 147’s tegen opboxen qua prestaties maar goed.
Heidekonijn zegt
Dude, lees eerst een wat ik typte. En geef me een 147 en het budget voor een S3, dan zorgen ik en Novitec wel voor de rest, en kan ik met wat nog overblijft een paar jaar op vakantie in Italie.