Als er een persoon is die aangekeken mag worden op de teloorgang van Chrysler onder DaimlerChrysler is het Jürgen Schrempp wel. Hij is degene die de megafusie op poten heeft gezet en degene die het grootste deel van de tijd verantwoordelijk is geweest als CEO van DaimlerChrysler. In 2005 moest hij onder druk van de aandeelhouders opstappen, maar kreeg hij wel een leuke optieregeling mee. Opties die hij nu voor grof geld kan verzilveren. Geschatte waarde: ca. 100 miljoen euro.
Nu Dieter Zetsche de teugels in handen heeft en de rust is weergekeerd binnen Daimler beweegt de koers van het aandeel Daimler AG zich fors omhoog. Als de koers van het aandeel de 100 euro bereikt (het bedrag dat het ook waard was aan het begin van de fusie) is Schrempp meer dan 100 miljoen rijker.
Optieregelingen zijn bedoeld om een manager sterker aan een bedrijf te binden. Als het goed gaat met het bedrijf gaat het per slot van rekening ook goed met de manager. Helaas kunnen er ook dit soort situaties ontstaan; een opvolger kan gaan puinruimen en de voormalig manager parasiteert op de vruchten die dit afwerpt. De Duitse pers reageert behoorlijk giftig op deze situatie, maar Schrempp zal het waarschijnlijk een zorg zijn (bron: Handelsblatt).
Fej zegt
Waarom reageren ze ‘giftig’? De man heeft niets verkeerd gedaan, eigenlijk heeft hij die 100 mio gewoon van DC ‘gekregen’! Toch niemand die daar nee tegen zegt, en zeker niet al die mensen die nu roepen dat het ongehoord is!
Aston Martin Rapide zegt
Boft ie maar met zo’n baan hahaha.
Gonzo zegt
tsja, hier was ik dus al bang voor toen Chrysler ging “samenwerken” met Daimler.
“Samenwerken” met dhr Schrempf is altijd vooral eenrichtingsverkeer.
Wie herinnert zich Fokker nog, en raad eens wie de touwtjes in handen had toen Fokker failliet ging?
Juist ja , deze zelfde Duitse heer.
Greg zegt
So… what’s the problem??
Zie hier ook niets verkeerds in. Hij heeft een arbeidscontract. De aandeelhouders willen hiervan af. Dat gaat niet zonder slag of stoot, dus moeten ze ‘m een compensatie bieden. Hij neemt opties ter compensatie aan en nu stijgen die dingen in waarde. Leuk voor de beste man, shit happens…
smoke zegt
@Fej
Omdat het nogal een gevoel van onrecht geeft als iemand zeven jaar de scepter bij een bedrijf zwaait, dit waarde van dit bedrijf ziet afglijden, vervolgens opstapt met een optieregeling (ok, hoort er bij), op zijn krent kan gaan zitten totdat iemand anders herstructureert, onstlagen en bezuinigingen doorvoert waardoor het bedrijf weer gaat lopen en daar dan ook nog een graantje van mee kan pikken.
Da’s wat moeilijk uit te leggen aan iemand die in het kader van die bezuinigingen zijn baan kwijt is geraakt.
Armada zegt
Ik vind dat ze eigenlijk helemaal moeten stoppen met dat soort regelingen. Gouden handdrukken enzo. Wat wil je ermee zeggen? Bedankt voor het (bijna) omzeep helpen van ons bedrijf?
MarcO zegt
@ Sir Smokalot
Mooi gesproken! 1 kleine opmerking: maak van graantje maar graan!, of voor mijn part een complete graanoogst.
Criminelen komen voor in alle soorten en maten.
chris zegt
Volgens wikipedia had Chrysler een omzet van bijna $60 miljard (2005). Dan vindt ik die 100 miljoen toch wat beter in verhouding staan.
Overigens staat in het bericht niet of Chrysler zelf de opties “koopt”, of dat gewoon via de aandelenmarkt gaat.
chris zegt
Nog een kleine toevoeging: DaimlerChrysler (het moederbedrijf dus) had in 2006 zelfs een omzet van EUR 150 miljard.
Wat is honderd miljoen dan?
Gek op Wielen zegt
Chris…
Omzet zegt helemaal niks! Misschien maakten ze uiteindelijk verlies. Het gaat om de uiteindelijke netto winst die van belang is.
chris zegt
@Gek op Wielen: Ruim EUR 3 miljard http://en.wikipedia.org/wiki/DaimlerChrysler
luc zegt
dat is nog eens makkelijk geld verdienen
Robin zegt
Is het zo slecht? Ze hebben de man uitgekocht, 100 miljoen. Wat krijgen ze er voor terug een beter lopende en stabielere organisatie. Ik weet de financieele situatie natuurlijk niet helemaal (en wikipedia is niet altijd betrouwbaar) dus het kan best dat ze aan deze ‘investering’om hun fout tot het aanstellenv an de heer Schrempp er dubbel en dwars uitverdienen.
Er wordt eerder naar kosten en baten gekeken dan of iets etisch juist is. Dat kan je je altijd af blijven vragen. Als iedereen er beter van wordt, why not?
Robin zegt
correctie:
* dus het kan best dat ze aan deze ‘investering’ om hun fout tot het aanstellen van de heer Schrempp te herstellen er dubbel en dwars uitverdienen.
DAT zegt
Ik dacht dat dit een blog voor autoliefhebbers was?
100 miljoen voor een patjepejer die een prachtig merk als Mercedes heel veel schade heeft gedaan door roofbouw op kwaliteit.
Schrimp zou met pek en veren in een E-klasse van mid jaren 90 de Pyreneeën in moeten worden gestuurd.
Rick dos zegt
Oh gelukkig maar! Kneuterigheid komt dus blijkbaar ook in andere landen voor. Ik was al bang dat dat alleen in Nederland voor kwam.
Ik begrijp dit soort onzin dingen nooit. Dit zijn nou eenmaal regelingen die voorkomen. Deze meneer die heeft het slimmer aangepakt dan menigeen. Ik neem aan dat er een vertegenwoordiger van de raad van bestuur bij de onderhandelingen over zijn contract aanwezig was. Of wellicht heeft de raad van bestuur dit voorgesteld. Dat het verkeerd heeft uitgepakt is jammer, maar het is niet anders but move on.
Markus zegt
Witteboorden criminaliteit. Dit soort stomme regelingen zouden strafbaar moeten worden. Als ik mijn werk niet goed doe en ik mag oprotten krijg ik ook geen 100 miljoen mee. Ben het helemaal met Smoke eens. Als de gewone man op moet zouten mag ie blij zijn dat hij een uitkering krijgt van 70% van zijn loon. En deze eikel, nog eens hoofdverantwoordelijk ook voor het fiasco, krijgt een beloning voor zijn gepruts!
Bob zegt
Aandelen opties zijn overal in de wereld normaal .. behalve zo te zien in Nederland. Het feit dat zijn opdracht niet is gelukt is natuurlijk niet goed, maar de aandelen opties zijn legaal dus niet zeuren. Had de persoon die de contracten opsteld maar beter zijn werk moeten doen.
DAT zegt
@Rick dos
Kneuterigheid en 100 miljoen. Het is inderdaad een grensgevalletje.
Rick dos zegt
@DAT
“Als de koers van het aandeel de 100 euro bereikt (het bedrag dat het ook waard was aan het begin van de fusie) is Schrempp meer dan 100 miljoen rijker.”
Dus wat er eigenlijk gebeurt is, is dat wat ze aan het begin hebben afgesproken nu tot uibetaling kan komen. Dus de situatie is al jaren bekend, maar nu is het ineens een schande.
En we kunnen wel doen alsof het allemaal de schuld van Schrempp is, maar om ook voor hem te pleiten de aandelenmarkt heeft in zijn periode wel een optatert gehad en we hadden een wereldwijde recessie. Elementen die ook bijdragen aan de performance van een bedrijf.
DAT zegt
Van diezelfde wereldwijde recessie hebben Toyota en BMW geen last gehad.
Schremps ambitie was toch World GmbH ?
Daar is nu helemaal niets van over.
BMW heeft als kleinere fabrikant zwaar en succesvol uitgebouwd en Toyota beheerst echt de wereld.
Dus wat zijn de verdienstelijkheden van de heer Schremp behalve goed voor zichzelf zorgen?
mashell zegt
En daarom wil ik ook top manager worden. Als je het goed doet: dikke vette bonus, doe je het fout dan dikke vette gouden handdruk.
mashell zegt
“BMW heeft als kleinere fabrikant zwaar en succesvol uitgebouwd”
Uitgebouwd? Hoeveel modellen heeft mini? Was Rover een succes? BMW heeft de gave om voor auto’s met in feite achterhaalde techniek (achterwielaandrijving en lijnmotoren) de hoofdprijs te vragen en ook nog te krijgen!
Rick dos zegt
Maar daar noem je dan ook twee fabrikanten die tegen het tij inzwommen. Maar zo zijn er tal van andere fabrikanten die er ook last van hadden/hebben. Denk bijv. aan GM, FORD, VAG, FIAT, Mitsubishi, PSA etc. etc.
In dat opzicht deed Daimler het nog niet eens zó slecht. Er waren verliezen, maar wie weet, had Schrempp daar niet gezeten dan was de schade misschien nog groter geweest.
Al met al Daimler wist wat ze in huis haalde. En dan achteraf zeuren over de arbeidsvoorwaarden waar ze vooraf mee ingestemd hadden. Beetje kneuterigheid vind ik. Kijk, had het allemaal goed uitgepakt dan was Schrempp de grote man, maar nu dat het verkeerd heeft uitgepakt is hij de schlemiel. Een schlemiel met 100 miljoen euro in ieder geval. ;)
@mashell
Had BMW in de periode waar we het nu over hebben MINI al in de gelederen? Of de X5? Of X3? Of Rolls Royce? Of de 6-serie? Of de 1-serie? ;)