Op de L.A. autoshow zien we hoe de Amerikanen hun verbruik aanpakken en toch nog met een V8 kunnen rondrijden. Chrysler presenteert er de Chrysler Aspen en de Dodge Durango het nieuwe ‘Two Mode’ hybridesysteem. Hiermee wordt een brandstofbesparing van 25% gemiddeld en 40% in de stad voorgespiegeld.
Two Mode hybride is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Mercedes-Benz, GM en BMW. Sleutel tot de besparing is een 87 pk sterke elektromotor, de elektronisch aangestuurde continu variabele transmissie (ECVT), en het Multi Displacement System, dat afhankelijk van de (rij)omstandigheden vier cilinders uit kan schakelen ten behoeve van een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Bij lage belasting ‘verandert’ de 5,7 liter V8 dus in een vierpitter, maar niemand die het door heeft.
Two-mode houdt in dat er een modus voor lagere en hogere snelheden is. In de eerste stand kan de auto op drie manieren worden aangedreven: alleen via de elektromotor, alleen via de verbrandingsmotor of een combinatie van deze twee. De tweede ’stand’ is er vooral voor omstandigheden waarbij veel vermogen gevraagd wordt zoals bij rijden op de snelweg, (hogere snelheden, veel inhalen). Het systeem kiest zelf welke stand het meest geschikt is.
Verder maken de SUV’s gebruik van de energie die vrijkomt bij afremmen of uitrollen, die wordt opgeslagen in de accu’s. Dit systeem is bekend, maar bij Chrysler heet het uiteraard niet Brake Energy Regeneration.
Met dit hybridesysteem proberen de Amerikanen het beste van beide werelden te verenigen: wel brandstof besparen, maar niet de SUV afzweren. Hillary zal trots zijn.
Ook GM biedt het systeem aan, ‘The General’ stopt het in de Chevrolet Silverado (met 6.0 liter V8). Wie weet willen de Amerikanen met deze vinding wél aan de SUV.
De Chrysler Aspen (l.) en Dodge Durango (r.):
Tot slot GM’s bijdrage aan een betere wereld:
vla zegt
wauw nu lopen ze een klein beetje minder achter
Alex zegt
“Two Mode hybride is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Mercedes-Benz, GM en BMW.”
En waar past Chrysler in dit plaatje?
noud zegt
Misschien uit de tijd dat het daimler chrysler was
heidekonijn zegt
Het was zo veel cooler geweest als het plaatje “hybrid : two mode hemi” zou hangen op een dikke amerikaan met twéé hemi’s in ipv één. Een benzine/nog méér benzine hybride :-)
vla zegt
nu die fotootjes erbij staan moet ik wel toegeven dat het een stukje Amerika op zijn best is…nu is het aan jullie om te denken wat ik daarmee bedoel…
smoke zegt
@Alex
Chrysler is tot voor kort eigendom geweest van Daimler, wat weer het moederbedrijf van Mercedes-Benz is.
Bovendien is Daimler nog steeds voor 20% eigenaar van Chrysler LLC (de andere 80% is van Cerberus).
G. de Groot zegt
Nou, dan hoop ik toch dat deze hybride wagens hier gesubsidieërd gaan worden door onze groene regering :P .
Solstice zegt
Suffe naam: “two mode Hemi”. SchizoHemi is veel beter! ;-)
rein zegt
Het gaat nergens over die hybride. De normale SUV van chysler zou zonder hybride 1 op 6 rijden ofzo…en met hybride dus ong 1 op 7.5 als het 25% zuiniger is. Die dingen BLIJVEN zuiperts
Nou voor mij is dat echt geen wereld van verschil. Bovendien zal het hybride systeem de SUV alleen maar duurder maken.
Als mensen de Hybrid kopen dan doen ze het omdat ze denken dat het goed is of om ermee te kunnen opscheppen…
Klaas zegt
Zijn ze ook echt te koop, of is dit het zoveelste ‘in de toekomst komen we me zinnige auto’s’ showmodel?
Hoewel, zinnig. Het blijven lompe bakken. Lichter zullen ze ook niet worden met accu’s.
Rein zegt
die dinge zullen zonder hybride ongeveer 1 op 6 rijden…en met dus 1 op 7.5 als het 25% is. Het hybride maakt het nie veel beter dus…en ddaarbij nog duur ook.
Als iemand die hybrid koopt dan is het omdat hij dan wat heeft om op te scheppen of hij denkt nie goed na.
Dr speed zegt
Whahahahah een 6 liter v8 en dat moet zuinig zijn:P
thom zegt
Echt amerikaans wat een sukkels “kom laten we er een voorloorlogse v8 er in hangen schakelen we 4 cilinders uit en heb je 4 cilinders die een immense v8 in beweging moet houden” gelukkig geen DOHC? en is 87 pk niet een beetje weinig in zon auto had de LS600H niet iets van 250 pk electromotor
Als er maar een V8 in of die et nou doet of niet dat maakt niet uit et is een v8
denk dat een 3.0 diesel beter past in dit soort auto’s.
Alex zegt
@ Sir Smokalot:
Ik had nog niet zover terug gedacht.
RA999 zegt
Nou, dit lijkt me wel een goede ontwikkeling, ervan uitgaande dat deze claims kloppen dan. Zo’n V8 blijft in de US toch een unique selling point, en als ie ook nog eens zuinig-ish is, dan spreken ze wel een vrij brede groep aan.
Nu nog iets aan ’t design doen ;)
RA999 zegt
Hmm, mijn reactie wisselt een beetje tussen enkel- en meervoud. Maar you get the
point…
Bertus zegt
Ondertussen koopt de gemiddelde amerikaan ook gewoon redelijk zuinige middenklassers met 4 of misschien een 6 cilinder, en zit er even veel inventiviteit en beweging in Detroit als bij de heren platenmaatschappijen en de RIAA. Blijf de realiteit maar gewoon ontkennen, ook wanneer je jezelf inmiddels volledig overbodig hebt gemaakt.
Juppe zegt
25% besparing is 25% besparing, als dat nou een auto is die 1:5 rijdt, of 1:20. Dus dat argument raakt kant nog wal. De amerikanen die echt zuinig willen rijden kopen wel een echt kleine of zuinige hybride auto. Of een normale middenklasser zals Bertus zegt.
Maar nou bestaat er dus de mogelijkheid voor suv bezitters om ook zuiniger te rijden. Of ze dit ook werkelijk kopen is een tweede, al stijgen de benzineprijzen daar ook flink.
Vind die 25% eigenlijk niet zoveel, als je ziet hoe inefficient die dingen normaal zijn, dan zou dat toch beter moeten kunnen. Maar in het stadsverkeer ziet het er een stuk beter uit volgens hun beweringen.
Wanneer komen ze hiermee op de markt?
Vincentvld zegt
Leuk dat mensen komen met 4/6 cilinders en diesels met dezelfde prestaties, maar we hebben het wel over Amerikanen. En cilinders staan daar voor status. Ze hebben liever een slechte 5 liter 8 cilinder dan een identiek presterende, maar zuinigere 3.0 V6. Waarom? Tsja, toch die status. En ik denk dat Chrysler daarom heeft besloten om een hybride 8 cilinder te maken, de status van een achtcylinder en het verbruik van 6.
Juppe zegt
Het is even afwachten wat de besparing in de praktijk zal zijn. Die besparing zullen over zo’n 3 jaar ook bij BMW en Mercedes zien (zelfde systeem).
Tombnolz zegt
’t Is een begin hé…
Michel zegt
Wat een gezeik. Ik zeg opmaken die fossiele brandstoffen en wel zo snel mogelijk. Op is op, weg is weg!