Chrysler heeft de begrafenis van Harold St. John onderbroken. De gepensioneerde Amerikaan overleed op 67-jarige leeftijd aan een mesothelioom (tumor aan de longvliezen). Hij had Chrysler aansprakelijk gesteld voor zijn ziekte. Zijn tumor zou zijn veroorzaakt door blootstelling aan asbest afkomstig van Chrysler remvoeringen die hij in de jaren ’50 en ’60 in de garage van zijn vader installeerde.
Het proces zou op 9 maart a.s. van start gaan, maar Harold St. John overleed ondanks zijn ziekte toch nog redelijk onverwacht. Toen hij nog leefde had hij al een biopsie ondergaan waarbij een stukje long werd verwijderd voor onderzoek, maar dat was volgens Chrysler niet voldoende. Tijdens de begrafenis arriveerde een vertegenwoordiger van Chrysler met een dagvaarding waarin het lichaam van de overledene werd geclaimd voor nader onderzoek. De familie zal een andere datum moeten prikken voor de begrafenis.
Een woordvoerder van Chrysler reageerde als volgt:
Chrysler’s sympathies are with the St. John family for their loss. Unfortunately, this process is routine in such matters in order to preserve tissue needed to establish the cause of asbestos-related disease. Chrysler acted in a timely fashion, in accordance with directions from the New Jersey Court of Appeals, and in full knowledge of the family’s attorneys. Numerous epidemiological studies have, indeed, refuted the link between automotive products and asbestos-related disease.
(via: thetruthaboutcars.com)
Laue zegt
vervelend om te zeggen maar…..
Only in america.
Volvo_440_turbo zegt
Beter zo, dan hem achteraf terug hoeven op te graven, dat zou de familie, die nu al zo hard gekwetst is waarschijnlijk, nog harder kwetsen…
bmw zegt
“Numerous epidemiological studies have, indeed, refuted the link between automotive products and asbestos-related disease. ”
In de epidemiologie zijn er inderdaad discussies over de gevolgen van blootstelling aan asbest. Maar Chrysler moet een beetje correct zijn: als je weefsel van de overledene gaat nemen, is dat niet om er een epidemiologische studie op te doen, want dat werkt natuurlijk helemaal anders. Dat noemen ze argumenten sprokkelen om kost wat kost gelijk te krijgen.
Rick zegt
Laat hem eerst de grond in gaan en graaf hem daarna pas weer op ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Damn, je moet maar durven.
ferrenzi206 zegt
Ik vindt het iet of wat te grof en overdreven dat ze zomaar het lichaam van de man tijdens ‘de begrafenis’ komen weghalen. Om nog iets ofwat respect te tonen doe je dit liefst voor en als het echt niet gaat na de ceremonie maar
tijdens? Die amerikanen ik begrijp ze niet, ze doen allemaal rare dingen, autos wegslepen op de remschijven, oorlog voeren waar niet nodig, een autobedrijf? claimt het lichaam van een man op dude get a life
VivelaFRANCE zegt
Belachelijk! Is dit niet bij de wet verboden?
Gregorius zegt
Weet je ook weer waar de ‘overhead costs’ aan besteed worden bij zo’n bedrijf…
Citrofiel zegt
Tsja, ze hadden natuurlijk ook kunnen wachten en hem stiekem ’s nachts opgraven… Dan is dit toch de betere optie.
Lucas mos zegt
echt die gasten moeten zich schamen en idd typisch amerikaans
Guan zegt
Volgens mij ben ik nog nooit bij een begrafenis geweest waar er direct ‘zand’ over de kist ging. Ik weet niet wat in de V.S. gebruikelijk is, maar hier zouden ze dus waarschijnlijk best even kunnen wachten tot na de koffie en cake…
Daarnaast vraag ik me af wie er het meeste belang bij bewijsmateriaal heeft, zou dit niet de familie zijn? Wanneer zij niet kunnen aantonen dat het verband tussen werkzaamheden en doodsoorzaak daar is, dan is dit toch beter voor Chrysler?
RH zegt
Wat een onzin, mesothelioom is mesothelioom, en de link met asbest is ook wel duidelijk. Chrysler moet alleen aantonen dat het door het asbest in hun producten komt, daar heb je geen dood weefsel voor nodig want dat ga je echt niet terug vinden…
Realhustler zegt
Met die belachelijke schade bedragen in amerika kan ik dit begrijpen. Die man is 67 geworden, niet heel oud maar ook niet jong.
Asbest is jaren gebruikt, oa in remvoeringen. Het was wel een van de eerste asbest dingen die verdwenen, toen bekend werd hoe slecht asbest kan zijn.
Alle merken hadden het, dus niet alleen Chrysler is verantwoordelijk.
RH zegt
dat moet natuurlijk zijn: dat het niet door het asbest in hun producten komt…
Citrofiel zegt
Trouwens, ik las vandaag nog ergens iets over remvoeringen. Toen asbest in remvoeringen verboden werd, is het vervangen voor koper. Nu is net uit een onderzoek gebleken dat koper een deel van het fijnstofprobleem is. Tadaa! Weer verbieden, volgende stap. ;)
http://www.nu.nl/auto/1922580/koper-in-de-lucht-door-remvoeringen.html
“Koper uit remmen is de belangrijkste bron van de stof in de lucht in Nederland en West-Europa.”
Tombnolz zegt
Dat is een platvloerse en onmenselijke daad. Je kan tenminste wachten tot de ceremonie achter de rug is.
Rob²in zegt
In Amerika wordt alles toch zo goed doordacht. Even een filmpje ter nagedachtenis voor de oude man. waarschijnlijk zag hij deze reclame zelf nog wel.
http://www.dumpert.nl/mediabase/28435/906d9388/koopt_allen_asbest.html
bozewolf zegt
Corpse-napped.
Race_Kees zegt
Ach waarschijnlijk is het verhaal wat aangedikt om lekker aandacht te trekken, zoals in de Chrysler quote te lezen is wisten de advocaten van de overledene/nabestaanden er vanaf!
Het hele tafereel heeft zich heus niet op het kerkhof afgespeeld.
appieflappie zegt
Ach ja, autoblog is lekker weer bezig om aandacht te trekken door het verhaal aan te dikken.
Dat mensen hier nog op ingaan. Autoblog is geen nieuwszender mensen, het is een sensatieblog :)
japp zegt
in 1 woord stijlloos :p echt..
grafschennis.. of.. begrafenisschennis of whatever..
gr. japp
lincoln zegt
doe es niet zo spastisch over een cadaver ..
een dood persoon heeft totaal geen waarde .. voor niemand niet ..
behalve bij dit soort ervenissen ..
dus een beetje verdrietig doen bij een lijk dat je wil roven is comedy ..
Einser zegt
“We take him for his last Voyager…”
Sorry…
Verder wel een behoorlijk respectloze actie.
lincoln zegt
sterker nog ..
zou er ook maar 1 dooie zijn die zou beweren nog 10 euro van mij te krijgen .. dan had ik de hele plaatselijke begraafplaats omgespit tot minimaal 3 meter diep ..
alleen al om die 10 euro terug te geven ..
BananaFlip zegt
“Chrysler’s sympathies are with the St. John family for their loss.”
Jaja. Zou ik ook zeggen.
Hadden ze die kerel niet later nog even ongezien kunnen opgraven?
Dit is wel weer heel erg lomp.
Maar toch weer wat sensatie op de maandagavond!
BmwMPower zegt
@ lincoln
Jij komt er wel hoor ;)
BananaFlip zegt
@ appieflappie
Wat doe je hier nog?
Oprotten voor er een bericht verschijnt dat John McCain uit zn graf is opgestaan om GM een paar nuttige tips te geven.
Of was ie nog niet dood?
MetalPig zegt
Iedereen heeft het over de lompe actie van Crysler, maar het is een uitvloeisel van de juridische kwestie die door *de overledene* is aangezwengeld.
Oscar zegt
Stel hij is echt overleden aan asbest uit die Chrysler, dan vind ik nog dat je niet met terugwerkende kracht kan claimen. Ik neem aan dat toen Chrysler asbest in hun auto’s gebruikte, de gevaren daarvan nog niet bekend waren. Toen die wel bekend werden ga ik er vanuit dat Chrysler gestopt is met het gebruik van dat materiaal. Iedereen die daar toen al ziek van was geworden heeft in mij ogen geen recht op claimen.
Rik zegt
@bananaflip
FF rustig tegen appieflappie, ik denk dat hij gewoon gelijk heb. Het is wel Amerika en een groot bedrijf, maar niemand is zo lomp om een begraafplaats op te lopen waar mensen om het graf heen staan en te zeggen, sorry die nemen wij ff mee, later.
Dit is trouwens ook nergens terug te lezen, maar iedereen denkt wel dat het zo gegaan is :?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Einser!
:D
JeMoeder zegt
@Oscar Beetje naief niet :
Ik neem aan dat toen Chrysler asbest in hun auto’s gebruikte, de gevaren daarvan nog niet bekend waren.
terug onder je steen!
Jochempie zegt
Ongelofelijk dit. Hoe bot kun je zijn zeg!
Th!nk Tank zegt
Als die dooie (respect voor de doden maar dat is hij toch) en dus nu zijn familie Chrysler aanklaagt om zo’n 100 miljoen te kunnen eisen , wat ook alleen in de States kan…moet je ook niet komen klagen als ze het lichaam willen onderwerpen aan verdere tests. En er is nu eenmaal geen 3 maanden tussen sterven en begraven worden… Sorry voor de familie maar het is nu eenmaal zo: GELDWOLVEN. Geen medelijden mee.
Benz.. zegt
100 miljoen..
Dat kan Chrysler sowiezo nooit betalen!
dekster zegt
@JeMoeder
De Asbest-heise is best wel overdreven, asbest is alleen schadelijk in stofvorm (dus wat deze man heeft gedaan) maar het is niet gevaarlijk in vaste vorm.
Verder heeft deze man z’n geld verdient met het vervangen van remschoenen, dus moet hij chrysler niet aanklagen.
Henk zegt
Idd! Only in America, waar iedereen voor alles wordt aangeklaagt! Ga toch gewoon dood zonder te zeuren man! Ik hoorde dat ze daar ook marlboro aanklagen voor hun longkanker, ja ze wisten niet dat het slecht was ja, ga maar gewoon dood hoor;)
Lotus Omega zegt
als ik familie was had ik de desbetrefende vertegenwoordiger voledig in elkander geslagen nadat hij ter pleke (kerkhof) ook en plekje uitgezocht had!
@ dekster: sluit ik me volledig bij aan!
lincoln zegt
maarrrrrr .. only in Holland .. kunnen steuntrekkers hun bank+televisie declareren bij de sociale dienst .. om dat ze abnormaal snel slijten ..
kunnen die amerikaanse losers niet ..
Potver7 zegt
Uhhh… “this process is routine in such matters”. Jaja! Dus het is normale gang van zaken bij Chrysler dat ze dit doen? En ze vinden het gek dat niemand hun auto’s meer koopt? Nou, ik zie wel een soort van verband hoor.
Markus zegt
Helemaal met Th!ink Tank hierboven eens.
JeMoeder zegt
@deksteren Omega
Het is onomstotelijk bewezen dat asbestremvoeringen bij vervanging bij een categorie mensen (40%) na ongeveer 20 jaar incubatietijd buikvlieskanker opleverd. Dit was bij alle bedrijven die asbest toepasten 10 jaar eerder bekent!
Zelfs in Nederland waar we zo extreem terughoudend zijn, is er een algemene afspraak gemaakt dat ieder asbestslachtoffer een financieelecompensatie krijgt.
DROMERS!
Ondertussen de asbest remschoentjes van je trommelremmetjes blijven vervangen. Wel eerst met een luchtslang schoonspuiten, daarna bij mij thuis langskomen om het asbestdak van mijn schuurtje een beetje op te poetsen met een schuurpapiertje. Wie het eerst klaar is met zijn helft mag een rondje in een Fort Pinto rijden terwijl ik probeer je van achter te raken met de traktor!