Ten opzichte van de eerste, lekker bullige 300C leek de tweede generatie in 2010 nogal tam, met zijn lieve snuit. Chrysler heeft gepoogd dit te verhelpen met deze tussentijdse facelift. Missie geslaagd?
Chrysler wordt al jaren niet meer verkocht op het Europese vasteland, omdat de grote baas Sergio Marchionne het briljante plan had opgevat er een Lancia-badge op te plakken. Dat hebben we geweten: de tot Lancia Thema omgekatte 300 breekt *kuch* verkooprecord na verkooprecord. Zoals het er nu uitziet is het einde verhaal met Lancia, dus als je zo’n 300 wil, dan moet je ‘m uit de VS importeren.
Onder de kap blijft het merk trouw aan zijn dikke 3.6 V6 en zijn dikke HEMI 5.7 V8. Een SRT behoort (voorlopig?) niet tot de mogelijkheden. Verder is het voor ons geen relevant model, maar wij zijn toch stiekem een beetje fan van de 300, die er naar verluidt ook als Kardashian Edition gaat komen.
In deze configuratie moet de grote Chrysler het tot 2018 redden, dan wordt de vervanger van de 300 verwacht.
viezefreddyw zegt
Blijft een lelijk hok.
TimoBac zegt
@viezefreddyw: als je in de vs in deze prijsklasse shopt lijkt dit een prima wagen qua looks en kosten volgens mij!
fetsertje zegt
Gruwelijke wagen. In de serie breaking bad geniet ik er elke keer van.
piquet1986 zegt
Veels te hoog lancia gehalte
sleepyj zegt
@piquet1986: lol
camber24 zegt
I’M THE ONE WHO KNOCKS
Corrado16v zegt
Gelukkig hebben ze het logo een beetje beschaaft klein gehouden. Oh wacht..
Valt dit nou onder een muscle car? Of was dit een chiquer segment? Ik had namelijk altijd een beetje het idee dat dit een “zaken-sedan” was of hoe je het dan ook noemt bij het zien van de eerste generatie , maar ik heb het idee dat het steeds meer naar een muscle car neigt. Als dat een goede benaming is ?
carmasterr zegt
@Corrado16v:
Muscle cars zijn eigenlijk altijd coupe’s, dus nee.
De neiging om alles wat stoer en Amerikaans is een muscle car te noemen is begrijpelijk, maar zeker niet juist.
Gewoon en zakensedan dus, net als een 5-serie, E-klasse of Lexus GS.
deladude zegt
@carmasterr: slow app strikes again! Excuses kerel
carmasterr zegt
@deladude:
No worries mate.
deladude zegt
@corrado16v: maakt het wat uit dan? Een muscle car kan ik dit niet noemen. Muscle cars zijn van oudsher compacte, goedkope modellen met een dikke motor erin. Deze jongen kan ik moeilijk compact noemen. Dit is gewoon een (zaken?)sedan met een dikke motor.
OT: Niet per se een verbetering dit. Kan ook aan het kleurtje liggen. Rood staat hem niet
gtwillem zegt
@deladude: wat jij omschrijft is een Pony Car. Dat is een (relatief) kleine coupe met flinke motor. Een Muscle Car is groot en heeft power.
Chevy Camaro SS: Pony Car
Chevy Chevelle SS: Muscle Car
Ford Mustang: Pony Car
Ford Fairline of Gran Torino: Muscle car.
Esprit_de_Flandre zegt
@gtwillem: Gebruikt iemand die term eigenlijk nog, Pony car? Hier in Europa is die term niet echt bekend, en wie hier een Mustang koopt spreekt natuurlijk liever van een Muscle car, want stoer. Pony car klinkt nogal gay.
Ik vermoed dat dit in the US of A niet anders is, en dat de fabrikanten die dingen liever zullen adverteren als kleine Muscles…
carmasterr zegt
@Esprit_de_Flandre:
De Mustang en co. zijn al lang niet klein meer te noemen.
Ze wegen vaak meer dan de originele muscle cars die @gtwillem noemt.
Dan zou je ze dus zeker wel kunnen aanmerken als moderne muscle cars.
GeoBem007 zegt
Toen ik begin november aan de Nürburgring was, huidig model Chrysler 300C SRT gezien. DIK ding. Zelf nog 1e generatie 300C break gereden
deventernaar zegt
Super mooie auto. Als ik later er 1 kan betalen neem k de 300.
gtwillem zegt
Ik heb wel een zwak voor dit soort auto’s. En de facelift is er flink op vooruit gegaan, alhoewel ik de vorige ook mooi vond. Zeker de zwarte van Walter White was schitterend!
NeoVeloci zegt
Vind het wel een geslaagde facelift. De vorige was inderdaad iets te lief en daardoor saai geworden. De populariteit van dit model kwam juist door het imposante “poor man’s” Bentley-achtige voorkomen.
lexushondagtr zegt
Wie vindt een Chrysler 300C SRT8 nou niet ontzettend dik en stoer zou graag eentje willen hebben. Overigens een goed gelukte facelift.
bastiaangt zegt
Door die grille begint het langzaam op een Bentley-neus te lijken, wat op zich geen achteruitgang is. Gelukkig hebben ze wel nog afwijkende koplampen.
carmasterr zegt
@bastiaangt:
Dat was bij het eerste model oom al zo.
Je kon als optie ook een soort van “Bentley grill” krijgen.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSTiB8oF02Q2s3-vP12wpa2gvWv89UivdAbnyeWB2KsIqlV0evrZg
Klojum zegt
‘k Vind hem gewoon een botox-look hebben. Totaal strakgetrokken en geen expressie (meer).
JamesBond007 zegt
Niet verkeerd, veel on-wetende vrienden vragen ook regelmatig aan mij of dit een Bentley is..
reggie-boy_rood zegt
Die in Breaking bad was vet
reistje zegt
Ik zeg geslaagd, ziet er weer een stuk moderner uit.
Zeker in het rood mag hij er wel zijn.
mercedesamg63 zegt
De voorkant lijkt een beetje op audi
dillon zegt
@mercedesamg63: Vond ik ook! Terwijl ik door de homepage aan het scrollen was dacht ik door door voorkant van de blauwe auto ook een audi te zien.
mopar zegt
Zo doe mij die blauwe maar…heb zelf de eerste en tweede generatie 300C en zijn echt geen slechte wagens.
dikdraak zegt
De voorkant is erg goed geslaagd.
De achterkant… doe mij de oude maar.
carmasterr zegt
Het is beter, dat zeker.
Maar tippen aan het origineel?
Dat doet ie zeker niet.
mopar zegt
@carmasterr: kan niet. Origineel blijft het best. Ondanks dat die wagen behoorlijk retro is, zou je niet zeggen dat het design al bijna 14 jaar oud is. Denk dat die 1st gen zeker de potentie heeft om een “future classic” te worden. Zeker nu Chrysler weg is uit Europa is exclusiviteit gegarandeerd.
carmasterr zegt
@mopar:
Dat weet ik bijna wel zeker.
Wat ik wel jammer vind is dat ze niet verder gegaan zijn met de stationcar.
Aan de andere kant van de vijver heette die gewoon Dodge Magnum, maar hier had ie de fijne 300 neus.
Stiekem is die station toch een stuk fijner dan de sedan.
En dat kun je ook niet van veel wagens zeggen.
mopar zegt
@carmasterr: nou daar verschillen de meningen dan over. Zat zelf te twijfelen tussen de sedan en de station, maar de achterzijde is nogal saai ik vergelijking met de voorkant. Kan duidelijk zien dat het een Dodge (lager segment) was. Daarom maar voor de sedan gegaan. Persoonlijk vind ik de sedan nog altijd de mooiste automobiel vorm en wagons worden gewoon niet verkocht in Amerika en het midden oosten dus logisch dat ze daar niet mee doorgegaan zijn.
Zjonnie zegt
Dan nog, 1e generatie was bruut aan de buitenkant maar binnen in is de 2e generatie zeker vele malen mooier en een super fijne auto om mee te rijden, zeker de V6 icm met 8 traps automaat rijdt heerlijk ondanks t gewicht van de auto is hij niet langzaam..
rd1991 zegt
Nou wachten op de 707pk 300C Hellcat!
carmasterr zegt
@rd1991:
Die zal er niet zo snel komen.
Daar is de Charger al voor namelijk.
st33fie zegt
Ja lancia had nog 300 bumper kits Inc grilletjes liggen dus easy as 123
autofanaat zegt
Prachtige auto, dikke amerikaanse auto’s zijn altijd leuk. Nog met een lekkere v6 en brute v8 leverbaar.
marinepower zegt
Lekkere dikke Audi!
st33fie zegt
@marinepower: je bedoelt e klasse
maurizio zegt
Afgelopen voorjaar de 300S als huurauto gehad voor mn werk in Toronto en ik moet zeggen, het beviel me goed! Met een wat strakkere vering mag ie wel voor mn deur staan. Laat deze facelift maar komen.
Frankypanky zegt
De eerste generatie blijft onovertroffen qua looks…maar deze is duidelijk beter eerdere G2.
Geslaagde facelift!
toyotafortuner zegt
Best geslaagde facelift!