Als Chrysler in 1987 eigenaar wordt van Lamborghini, wordt besloten de twee merken te verenigen in één conceptcar. De techniek komt van Lamborghini, de styling overduidelijk niet.
In 1986 tekent de dan nog jonge Kevin Verduyn de Chrysler Navajo. Verder dan een kleimodel komt het niet, maar als Chrysler een jaar later Lamborghini koopt, wordt het ontwerp nog eens afgestoft. Verduyn krijgt de beschikking over een verlengd Lamborghini Jalpa-onderstel, met 3.5 V8 net voor de achteras en mag daar een op de Navajo gelijkende auto op ontwerpen. Dat wordt deze Chrysler Lamborghini Portofino. Met 226 pk niet echt een krachtpatser, maar het ging dan ook vooral om de looks.
Hoewel de Portofino rijkelijk bestrooid wordt met Lamborghini-logo’s, op de neus zien we het bekende stiertje zelfs in Chryslers vijfhoek, zijn de lijnen overduidelijk te herkennen als Chrysler. Daar doen vier Lambo-style deuren niets aan af. Dat de auto zo overduidelijk Chrysler is , mag overigens een groot compliment aan Verduyn’s adres worden genoemd.
Op dat moment zijn de productiemodellen van Chrysler namelijk nog met een lineaal ontworpen. Het revolutionaire cab forward design van de Portofino zal jarenlang het uiterlijk van vele Chryslers, Dodges en Eagles bepalen. De lijnen van de Dodge Intrepid en Chrysler Cirrus (die in ons land met ander neusje en kontje als Chrysler 300M te koop was) zijn al goed te herkennen.
Anders dan voor Ferrari, zijn vierdeurswagens Lamborghini niet vreemd. Natuurlijk is er de LM002, maar in 1978 was er ook al de vierdeurs Faena Concept. De fantastische Estoque uit 2008 heeft helaas het productiestadium nooit gehaald, de Urus-suv komt er wel.
En de Portofino? Die raakte in 1991 zwaar beschadigd door een ongeluk tijdens het transport. Hoewel de conceptcar verder geen doel meer had, zag Chrysler de historische waarde van de auto in en lieten ze de Portofino voor 300.000 dollar restaureren. Momenteel staat de auto tentoongesteld op Chryslers hoofdkantoor.
jaguarjunk zegt
Blegh.. Doe mij maar een OV-Chipkaart.
retsok zegt
@jaguarjunk: Een ov chipkaart? Shoot me please.. :p
papa zegt
Ik herken aan de achterkant er wel een dodge stealth in
gieltj zegt
@papa: inderdaad zeg!
clarkson zegt
@papa: de voorkant heeft er ook wel wat van weg vind ik. Maar scherp hoor!
alfablog zegt
Leuk stuk!
mercedesbenz63 zegt
Alleen de deuren lijken me van Lambo zeg..
bas038 zegt
Futuristisch.
bsxc2 zegt
Mazda 323F?
jpoers zegt
BMW i8?
E34M5Touring zegt
Je haalt er inderdaad veel invloeden uit die voornamelijk bij Chrysler zijn gebruikt. Zo te zien heeft vooral de Intrepid er flink van geleend. En Eagle, mijn eerste auto was een Eagle Talon GSI. Ik vond het te gek. 1owner (mijn stiefmoeder) met handbak! Liep als een trein dat ding. Tikte bijna 8000RPM aan. Menig BMW zich in verslikt. Daklijn heeft er wel wat van weg. Grappig dat Lamborghini best veel van de techniek heeft aangeleverd maar eigenlijk niks van het design heeft gebruikt.
dikdraak zegt
En dat terwijl ik de periode dat de forward cab-stijl helemaal in was juist de minste periode van Amerikaanse autofabrikanten vind.
Tonnie zegt
@dikdraak: kan ‘ebeurn.
sr20det zegt
Er is ook wel wat van een Eagle Talon in te vinden..
Dutchdriftking zegt
Als ik dit zie ben ik heel blij dat VAG de boel heeft over genomen…
norge zegt
Was Gewoon een gaaf ding….Toen…
Forza zegt
@norge: jep. Als jong ventje voor het eerst deze foto’s te kunnen zien van een ‘sportwagen’ met maar liefst vier (!!!1!) vleugeldeuren maakt het ding sowieso legendarisch. Oh, how time flies…
atakan zegt
Grappig, Portofino is de naam van een Italiaans restaurant (a.k.a Pizzeria) hier in Zaandam.
rob5nismo zegt
Wel stoere deuren zo
Heb wel eens een golf 2 gezien die ook dit soort deuren had
philipf zegt
Gadver! Gelukkig maar dat het een concept gebleven is.
dewitt zegt
Ja het is echt een auto van de toekomst ala jaren tachtig ,leuk hoor
Alfarobert zegt
Als VW het niet had overgenomen was Lamborghini dus al jaren geleden failliet gegaan.
mrrallycross zegt
Maar goed dat hij bijna vergeten was