Gaat het dan echt gebeuren en zijn dit de laatste stuiptrekkingen van Chrysler? Wie het weet mag het zeggen. Maar mochten ze het hoofd boven water houden, dan hebben we hier in ieder geval een lijstje met wat we de komende tijd van de Amerikanen kunnen verwachten.
Onze buddies bij Jalopnik worden nooit door Chrysler uitgenodigd naar persevenementen en vallen daarom ook niet onder een embargo, waar ze dankbaar gebruik van maken door deze informatie eerder dan alle anderen te onthullen.
Op de Detroit Auto Show in januari krijgen we een elektrische Jeep te zien, de Patriot EV. In Chicago staat de volgende generatie pickups. Ja, ook die moeten nog steeds gemaakt worden, want de benzineprijs staat weer laag en de F-150 gaat alweer als warme broodjes.
De New York Auto Show in april dan: daar kunnen we de nieuwe Grand Cherokee verwachten. Hij schijnt er lekker uit te zien, 3500 kg te mogen trekken en uitgerust te zijn met een aluminium vooras en banden met lage rolweerstand.
De nieuwe Chrysler 300C en Dodge Charger staan op stapel voor modeljaar 2011. Van de interieurs schijnt veel werk gemaakt te zijn. Retro is en blijft het toverwoord. Ook kregen de journalisten een slordig afgewerkt model van de nieuwe Dodge Durango te zien, en een nieuwe optie waarmee je vanuit de auto kunt internetten, compleet met streaming internet radio en liedjes taggen.
Allemaal mooie plannen, maarre jongens… Kleine auto’s? Je weet wel, die dingen die zelfs in Amerika steeds populairder worden?
Karate kameel zegt
ze gingen toch stoppen met produceren……?
“nou en Chrysler is niet mij favoriet maar laat ze maar komen:D”
lincoln zegt
@Ruben Beaten .. kleine auto,s ..
dat is vaak zat gedaan door Amerikaanse fabrikanten ..
noem er eens 1 die echt een succes was ?? (buiten de Le Baron) ..
en ook waarom dat geen succes was ??
RubenBaeten zegt
@lincoln: Be that as it may, als Chrysler nu wil overleven zul je met me eens zijn dat ze met meer moeten komen dan alleen een nieuwe Grand Cherokee en 300C.
lincoln zegt
@Ruben Beaten .. bijzonder hoor .. zeiden ze 30 jaar geleden ook ..
en wat heeft Chrysler toen geredt ??
de Voyager !!
AutoInformatief zegt
Ik zet 50 euro in dat Chrysler als eerste van de drie grote Amerikanen kopje onder gaat. Want op die electrische Patriot na zie ik nu niet echt dat je zegt auto’s voor mensen die super zuinig willen doen.
Een Grand Cherokee, een nieuwe 300C en een nieuwe Charger zitten nu volgens vrij weinig man op te wachten.
Arnoud zegt
@ Lincoln
Maar de Voyager kun je ook met de beste wil van de wereld geen echt Amerikaanse auto noemen. Dat was ronduit de eerste knieval voor een Europeeser aanbod. Niet dat wij toen al MPV’s hadden, maar het was een relatief kleine en lichte auto met relatief kleine motoren. En gemaakt om meer dan 2 personen of alleen vracht te kunnen vervoeren. Het verbruik per passagier of ton vracht ging dus drastisch omlaag.
En daar zullen ze ook nu weer niet aan ontkomen.
Bert zegt
Nu de benzine terug laag staat, willen de Amerkanen best wel terug dikke bakken hoor. Probleem nu is echter dat er geen geld meer is – en degenen die nog wel iets hadden, zijn het kwijt aan Madoff.
Voor de hoge olieprijs bestond er een oplossing : kleinere auto’s produceren. Maar momenteel verkoopt er niets meer ; klein niet, groot niet, electrisch niet, niks. (op enkele kleine nichespelers – Mini vb. – na).
Die hoge olieprijs was een luxeprobleem.
lincoln zegt
@Arnoud .. maar het was wel de redding .. het was hangen of wurgen ..
het algemeen advies was kleiner kleiner kleiner ..
ook is het handig te weten is dat het wegennet in amerika niet de cartbaan is die we in nederland kennen ..
europeese/azieatische kleine (zoals wij klein kennen) auto,s doen het ook niet goed in Amerika ..
dus ik denk niet dat klein het antwoord is ..
Arnoud zegt
Is misschien bekend wat de gemiddelde mileage is waarbij de Europese/Aziatische auto in de VS verschroot wordt afgezet tegen de Amerikaanse? Dat zou inzicht kunnen geven hoe bruikbaar de niet Amerikaanse auto is in de VS.
Aan de andere kant.. De Afrikanen zijn niet voor niks verzot op Aziatische auto’s terwijl de Europese auto toch meestal op de sloop in Europa eindigt of verkast richting de Balkan. En het wegennet in genoemde gebieden verdient het predikaat wegennet niet of nauwelijks.
lincoln zegt
@Arnoud .. stick to the subject .. waarom zouden Amerikaanse fabrieken kleinere auto,s willen produceren ..
Arnoud zegt
Ik blijf ook bij het onderwerp. Ik probeer uit te vissen of er voor de Amerikanen een excuus is om geen kleine auto’s te produceren/kopen. Als de Europese/Aziatische auto net zo lang meegaat als de Amerikaanse, wat is er dan nog voor excuus?
peter zegt
De mini loopt overigens erg goed in de US
lincoln zegt
@Arnoud ..
als het voor europeanen betaalbaar was hadden die dat ook gedaan ..
er is hier ook geen excuus om in een grote dure auto te rijden (alles boven de Dacia Logan) .. toch zie ik ze genoeg ..
Arnoud zegt
@ lincoln
Nu stel je het alweer heel anders. Nu ga je producten uit verschillende prijs en kwaliteitsklassen die op dezelfde markt zijn met elkaar vergelijken. Die concurreren dus al met elkaar.
Het gaat er, mijns insziens, om of Amerikaanse en Europese/Aziatische auto’s met elkaar kunnen concurreren op de Amerikaanse markt.
lincoln zegt
@Arnoud .. ga dan eerst maar eens na welke europeese aziatische auto,s er op de amerikaanse markt verkocht worden ..
geloof me .. die zijn minimaal net zo groot als dat de amerikaanse producenten te beiden hebben .. mss nog wel groter ..
Arnoud zegt
En zelfs daar gaat het niet om. Het gaat erom waarom de Amerikaanse autoproducenten geen auto’s aanbieden die in Europa en Azië gemeengoed zijn. En wat is het excuus van de Amerikaanse consument om de auto’s die Europese en Aziatische consument belieft, niet te kopen. Zijn ze kwalitatief minder? Zijn ze praktisch te klein? Of zijn ze gewoon minderwaardig? Ik geef onmiddelijk toe dat de American Dream geen plaats biedt aan een Dacia Logan. Maar is de American Dream niet alleen maar een dream? Of is het time to wake up?
hubert zegt
Weet je waarom de Aziaten zo gewild zijn overal te wereld?
Omdat ze onderhuids nauwelijks veranderen.
Waar de Europese fabrikanten telkens een compleet nieuw platform ontwikkelen, plakken ze er in Azie gewoon een nieuw huidje overheen. Hierdoor blijven ze de bewezen techniek hergebruiken en kan dus iedere afrikaanse bosjesman zo’n auto repareren.
Amerikanen zijn daar niet gewild omdat deze te duur zijn in onderhoud en gewoon niet het praktische hebben van aziatische en Europese auto’s.
Dus de Amerikanen moeten niet naar Europa kijken, maar naar Azië.
Daar weten ze gewoon hoe ze zo kostengunstig mogelijk auto’s moeten ontwikkelen en produceren.
Niet voor niets dat er in Noord / Midden / Zuid Amerika en de diverse Caraïbische eilanden zo verschrikkelijk veel Kia’s, Samsungs en meer van dat soort spul rond rijdt.
Victortje. zegt
@lincoln, de ford KA is toch wel een aardig suc6, ford fiesta ook wel ehhm opel corsa ook al jarenlang nog meer namen nodig?
G. de Groot zegt
@ Hubert
Nee, nee, nee, nee!
http://www.babble.com/CS/blogs/strollerderby/2008/06/23-End%20of%20Month/Geo%20Metro.jpg
hubert zegt
Ik weet het, ik moet er ook niet aan denken.
Maar het is nu een kwestie van overleven.
Rob USA zegt
Wat een heerlijke auto die 300C station hmmm een vriend van mij heeft deze in de SRT 8 uitvoering,ik moet hem snel maar weer eens bellen voor een ritje.
Rob USA zegt
Amerikanen willen gewoon geen kleine 1.1L autootjes ze willen power!!!
Nieuwe Camaro bv: 85% heeft de V8 besteld!!! F150 zijn er te weinig op dit moment,door de grote vraag!! …hmm lekker zo ken ik ze weer!! :)
lincoln zegt
@Rob USA .. dat willen europeanen ook hoor .. daar hoef je geen Amerikaan voor te zijn .. alleen zijn er hier teveel remmende factoren waar door kleinere auto,s aantrekkelijker zijn ..
Erwin zegt
@ Rob USA
benzineprijzen, wegenbelasting, verbruik, etc
Erwin zegt
Wat niet weg neemt dat ik mezelf ook graag verplaats in benzineslurpende brullende achtpitters ;)
Bob zegt
@Erwin .. ik betaal 50 dollar wegenbelasting per jaar voor mijn Range Rover. Daarnaast rij ik liever in een iets grotere auto met 4WD vanwege de sneeuw en de dingen die ik versleep. In Nederland betaal je heel veel belasting op je benzine wat bijvoorbeeld gaat naar het sociale vangnet dat er niet is in de VS .. ik betaal 15,000 dollar per jaar voor mijn ziektekosten verzekering voor mijn familie en als ik mijn baan kwijt raak hoef ik niet mijn hand op te houden, want geld krijg je niet.
Dus … je moet niet alleen maar naar autos kijken.
Rob USA zegt
@Lincoln/Erwin: Die remmende factoren kunnen mij er toch niet van weerhouden en een 740i/S-klasse/A8 schrijft ook een berg af en kosten ook niet te weinig.
Waar een wil is is een weg zeg ik altijd maar! :) Dus als je ervan houd koop er dan 1 of 2 en laat je niet remmen door rationele (Europese) gedachten!
En ik blijf erbij dat Amerikanen meer liefde/emotie hebben voor de auto in het algemeen.
Maar mijn punt was meer bedoelt dat ondanks de crisis in de States men nog vollop dikke motoren/auto’s willen en ze niet allemaal een mini aan het bestellen zijn.
lincoln zegt
@Robbie USA .. wij hebben makkelijk praten .. teminste ik wel ..
gelukkig heb ik wel dat besef dat het zeker niet voor iedereen op gaat ..
zaterdag ben ik GM bezitter .. en Jag owner af ..
Rob USA zegt
@ Lincolntje: Ik mag niet klagen .. ook GM bezitter,van je geloof afgevallen?? welke dan??
lincoln zegt
@Rob USA .. niet helemaal van mijn geloof afgevallen .. heb sinds mijn rijbewijs altijd minimaal 1 FoMoCo V8 ..
sta te popellen om het te melden .. maar dat doe ik als ie hier staat ..
1970 iig ..
Bob zegt
Europese autos kosten gewoon een berg qua onderhoud in de VS. Ik betaal rustig 15 dollar voor een wielbout voor een Range Rover .. de onderhouds kosten voor een gemiddelde Euro bak liggen gewoon hoger EN over het algemeen moet je toch premium benzine erin gooien wat zo’n 30 cent per gallon duurder is.
Als je dus dan gaat rekenen .. dan kun je gemakkelijk een dikke Amerikaanse V8 rijden voor minder geld dan bijvoorbeeld een 320i of een Volvo V60