Smart thinking van Chrysler; ontwerp een hybride oplossing en stop die in al je modellen. Het resultaat is een stapeltje nieuwe elektrische conceptcars.
We noemen de Chrysler 200C EV Concept, de Jeep Patriot EV, de Dodge Circuit EV en nu ook de Chrysler TownCountry EV Concept. Net zoals de Patriot en de 200C heeft ook deze Grand Voyager een actieradius van 60 kilometer, daarna mag de benzinemotor het overnemen. Het sprintje van 0 naar 100 gaat in circa 8 seconden, de topsnelheid is ongeveer 160 km/u…
Chrysler introduceerde 25 jaar geleden de MPV. En nu vindt Chrysler hem opnieuw uit. De Chrysler Grand Voyager EV heeft namelijk elektrische aandrijving met actieradiusverhogende technologie. De elektromotor en het lithium-ion-batterijpakket maken emissievrij rijden mogelijk, terwijl een compacte benzinemotor de actieradius verlengt. Zodoende is de Grand Voyager EV praktisch en zuinig.
De Chrysler Grand Voyager EV maakt gebruik van een 190 kW/255 pk sterke elektromotor die wordt gevoed door een compact lithium-ion batterijpakket. Met volledig opgeladen accu’s is de Grand Voyager EV goed voor 60 emissievrije kilometers – in de meeste gevallen ruimschoots voldoende voor een dag woon-werkverkeer. De accu’s kunnen thuis of op het werk worden opgeladen door de bijbehorende stekker in het stopcontact te steken. Tijdens het rijden draagt het regeneratieve remsysteem een steentje bij. De energie die vrijkomt bij het afremmen en uitrollen van de auto wordt namelijk ook omgezet in elektriciteit.
Actieradiusverhogende technologie
Het Electric Drive-systeem van de Grand Voyager EV wordt aangevuld met actieradiusverhogende technologie. Dat betekent dat de Grand Voyager EV ook beschikt over een ultracompacte en zuinige benzinemotor. Deze motor fungeert als generator voor de batterijen als deze leeg zijn. Mede hierdoor bedraagt de totale actieradius een zeer bruikbare 640 kilometer. Door deze geavanceerde technologie is de Grand Voyager EV een SULEV ofwel Super Low Emission Vehicle.
Ook de andere prestatiecijfers laten zien dat de Grand Voyager EV klaar is voor dagelijks gebruik: de ‘0-100’ duurt 8 seconden en de topsnelheid bedraagt 160 km/h. Kortom: de Chrysler Grand Voyager is praktisch, zuinig en schoon. Dat maakt hem tot de ideale MPV voor 2010.
Autogek zegt
Ineens hebben alle amerikaanse merken hybride’s op komst. Nu ze bijna bankroet zijn en geld nodig hebben van de staat. En wanneer komen ze dan op de markt? Nadat ze bankroet zijn verklaard? Je zet een sticker EV op een gewoon model en ineens hebben ze een prototype. Hou toch op.
Robertovicioro zegt
@ Autogek
Beter laat dan nooit, dat wel.. maar ik ben het met je eens hoor, dit is TE laat!!
jOnas zegt
hybrideautoblog.nl ? :p
Toch wel een hypocriet landje die VS, elk merk lanceert hybride maar de massa rijdt/koopt nog steeds dikke pick-ups
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ jOnas: tja, net als de US sterren he!
In een Prius naar de premiéres en voor de rest een Hummer of Escalade…
autoblogger zegt
Fimpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/150826
@Autogek: yep, zoiets schreef ik gister ook: De Amerikanen doen opeens erg hu best om schoon en zuinig over te komen, zouden ze echt licht gezien hebben? Of is dit tevens een tactiek voor extra cash?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/11/chrysler-200c-ev-concept
Thibaut zegt
@jOnas: AutoblogGreen.nl dan ;)
(naar analogie van http://www.AutoblogGreen.com)
Buyck zegt
Vraagje?… A
Buyck zegt
Vraagje?… Al die EV modellen die nu de reveu passeren “wanneer worden die daadwerkelijk te koop” voor de man in de straat!?
Sander zegt
Mooi busje
japp zegt
nee.. sorry, ik vind hem er een beetje saai uitzien..
ok, hij is maybe perfect voor de amerikaanse markt waar ze absoluut geen smaak hebben. maar hier? denk niet dat die auto voor veel winst gaat zorgen
gr. japp
StormRAM zegt
@ japp: Mee eens! Het vorige model zag er beel beter uit, was een sportiever uitziende auto. 1 van de mooiste in zijn klasse. Mijn ouders hebben een 2007/2008-model. Uitloopmodelletje van de vorige serie. Mooie auto en rijdt best soepel. :) Van de Dodge Journey weet ik niet zoveel. dat ik deze niet zoveel zie rijden zegt waarschijnlijk genoeg. :roll:
Tegenwoordig vind ik de Volvo XC60 wel wat mooier… leuk misschien voor de Amerikaanse markt, maar voor hier hoeft niet van mij.
JP zegt
Ze lopen idd achter de feiten aan, maar ja dat hebben de Amerikanen eigenlijk altijd gedaan. Maar des ondanks vind ik hem er goed uit zien! Vind het een stoer busje :D
Bartes zegt
-edit: dank u, is gefixt-
Ben erg benieuwd naar deze auto’s. De tekst is veelbelovend, hoop dat ze het waar kunnen maken. Niet als performance car, maar zuinigheid als belangrijkste eigenschap.
Willem vd Velde zegt
@ japp, denk dat ze in amerika vooral klanten willen winnen, wat verkopen ze daarbuiten nu eigenlijk? Das maar een handjevol.
Esprit_de_Flandre zegt
Die dingen zijn nog verre van productierijp. Is gewoon reclame voor meer staatssteun. Eenmaal het geld binnen is, zal het nog jaren duren tegen dat we zoiets op de markt zien. En tegen welke prijs?
Willem vd Velde zegt
Als ze echt zo achterlijk zijn om deze kans op die manier te verprutsen, dan doorziet de regering hun heus wel. Zo niet, dan is Amerika gewoon dommer dan dom.
w0o0dy zegt
Waarom zou dit niet snel in productie kunnen? Technish is dit de simpelste vorm van hybride techniek:bestaande motor, geen versnellingsbak en geen echte koppeling, geen complexe systemen om de boek aan te sturen. Gewoon een aggregaat gekoppeld aan een electromotor en een handvol accus…. En klaar! Niet sexy maar het zou wel gewoon moeten werken en kost geen drol om te ontwikkelen als de accu’s en de electromotor er eenmaal zijn.
Timftw zegt
@StormRam
ik weet niet wat jij gewend bent, maar een Chrysler Voyager rijdt niet echt soepel…
Tinus zegt
Die velgen zijn ok!
Benny1 zegt
Was de barrel prijs nu weer onder de $40 dollar gezakt vanochtend?
Goede ontwikkeling ik denk alleen dat ze op de lange termijn alleen naar winstgevendheid zullen kijken en dat de verbrandingsmotor nog wel even zal blijven.
Simpson zegt
@benny: al is het maar om de electromotoren aan te drijven en het interieur te verwarmen :-)
En zolang er nog geen goeie vroemtones zijn bij jamba voor m’n tesla
Bob zegt
En iedereen rijdt in Nederland hybrides .. het land waar het eigenlijk verplicht moet zijn omdat je toch altijd in de file staat en niemand meer dan 20km rijdt.
Bob zegt
@Benny1 .. idd .. de olie was net rond de 35 dollar.
Citrofiel zegt
Hup! Binnen een jaar moet het leverbaar zijn. Moet mogelijk zijn.
Hoewel… PSA is ook niet snel. Ik houd mijn mond al. ;)
Timmie zegt
Zie, dat snap ik nou niet. In geldnood zitten en toch zulke dure projecten aangaan. Denk nu eens tijdelijk op korte termijn!
Willem vd Velde zegt
Techniek hebben ze immers, daarom komen ze nu elke dag met nieuwe modellen. Lijkt me toch redelijk korte termijn.
Frans zegt
“Grand Voyager een actieradius van 60 kilometer, daarna mag de benzinemotor het overnemen.”
De benzinemotor drijft helemaal geen wielen aan, dus neemt niets over. Als de accu’s leeg zijn springt de zuinige benzinemotor even aan om ze op te laden.
Gemm. verbruik komt bij de Patriot EV +/- 20/23L op 700km te liggen, bij de Gr. Voyager zo’n 35L/700km. Patriot redt zo’n 150km op enkel electr.
landedrie zegt
Ik zou wel eens de verbruikscijfers van die technologie willen weten. Dit lijkt me echter wel de goedkoopste oplossing. Denk wel dat dit nog leuk moet rijden. Hoog koppel van in het begin en stilte binnenin. Eens kijken of deze ook effectief in productie worden gebracht.
@Frans: van waar heb je die cijfers? ik zoek er al een tijd naar.