Het koppelen van Chrysler aan het Fiat-concern was een gewaagde, maar goede zet van Marchionne, het is nu de kurk waar Fiat op drijft. Maar hoe verloopt het praktische gedeelte van de integratie, de rebadging van Amerikaanse modellen voor de Europese markt? Soms goed, en soms…ronduit slecht.
Momenteel worden in Europa de Lancia Thema en Voyager (Chrysler 300 en Voyager) en de Fiat Freemont (Dodge Journey) verkocht. Later dit jaar volgt de Lancia Flavia (Chrysler 200 cabrio). Van de rebadges verkoopt de Freemont prima. De jaarlijkse verkoopdoelstelling is 30.000 stuks, en in Q1 werden er 6.498 afgezet. Bijna op koers dus.
Een heel ander verhaal is het met de Lancia’s. De Thema en Voyager hebben een doelstelling van respectievelijk 11 k en 10k stuks, maar lijken met het huidige tempo volgens Automotive News af te stevenen op 2.400 en 1.350 jaarverkopen. De vraag is dan ook of Marchionne, op de hoogte van de zwakke Europese automarkt, geen onrealistisch hoge doelstellingen hanteert. Hetzelfde kan hem verweten worden met de Fiat 500 in zijn eerste jaar in de VS. Desalniettemin moest de CEO daar het veld gewoon ruimen (hoewel er meer leek mee te spelen).
Vanzelfsprekend omvat een integratie van bedrijven meer dan alleen wat hierboven is aangehaald (zo doet MOPAR bijvoorbeeld nu wereldwijd de aftersales en onderdelen), maar dit is toch een aardige graadmeter van succes. Het helpt echter niet meer dat Italië, de grootste markt, momenteel flink in het slop zit.
Hoe lopen de verkopen in Nederland? De Freemont wordt hier niet verkocht, en de Thema en Voyager verkochten respectievelijk 31 en 56 keer in het eerste kwartaal van 2012. Vooral van dat laatste sta ik te kijken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ smoke: zijn waarschijnlijk 56 dealers… ;)
mout zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ben heel nieuwsgierig naar de tenaamstelling van die 87 auto’s ja…
awesome zegt
@mout: waarschijnlijk mensen die verknocht zijn aan het model en vanuit de Chrysler dealer doorverwezen zijn naar de Lancia-boer voor een nieuwe.
r2d2 zegt
Ze hadden er goed aan gedaan om die amerikaanse lancia’s een andere carroserie mee te geven en niet alleen te rebadgen. Lijkt mij met de huidige stand van techniek niet moeilijk om alleen de buitenkant anders te maken en de binnenmaten hetzelfde te houden…
mout zegt
@r2d2: Ja. En dan nog een andere bodemplaat en motorisering.
De lol is nou net dat ze de boel níet opnieuw willen ontwerpen. Ditmaal een beetje versterkt door het feit dat ze in crisis en in haast fuseerden.
Esprit_de_Flandre zegt
@r2d2: Een andere carrosserie was niet haalbaar, noch economisch, noch qua tijdsbestek. Lancia had zeer dringend en goedkoop nieuwe modellen nodig…
atakan zegt
Hmm.. Chineze fabrikanten?
jippie zegt
Is er ooit een autofabrikant geweest die succesvol was met het rebadgen van andere merken? Dit heeft volgens mij geen enkele toekomst.
mgmgb zegt
@jippie:
BMW’s eerste auto was een gerebadgede Austin 7
sir_smokalot zegt
Jawel hoor :) http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/15/welke-rebadges-waren-wel-succesvol
dragspert zegt
@jippie: Lada met de Fiat 128, Citroen c1, peugeot 107 op de aygo, noem maar op. Lijken me top successen:)
Esprit_de_Flandre zegt
@dragspert: De PSA-Toyo drieling is geen rebadge, maar een samenwerking. Zoals de PSA-Fiat bestellers/MPV’s, en de nieuwe VAG-drieling die op de PSA-Toyo drieling aast…
jon86 zegt
@jippie: wat dacht je van alle VAG-rommel?
awesome zegt
@jippie: GM kan rebadgen als geen ander. De Astra is/was te koop als Opel, Vauxhall, Chevrolet, Holden en Saturn.
De Insignia is er ook als Buick.
Zo zijn er wel meer modellen.
Carreza zegt
Ik ben positief verrast door de Freemont. En negatief verrast door de Thema. Die had het als Chrysler veel beter gedaan denk ik.
gregorius zegt
Dat is goed weinig :D
Ik heb al wel een Freemont hier in Zwi zijn staan. Ben er 2 keer goed omheen gelopen…. en… nee: kon er niks aantrekkelijks aan ontdekken. Maar we zullen zien hoever ze zullen komen. Ik zou zeker een koetswerk-verEuropezing aanraden.
baasbas zegt
Ik wil wel zo’n Lancia 300 hoor. Onafhankelijk van de badge die op de neus zit, ik vind ‘m er top uitzien. Precies voldoende minder in-your-face dan de 300c…
mgmgb zegt
@baasbas:
Helemaal mee eens! Alleen zo jammer dat ze zo vreselijk snel hun waarde verliezen.
Esprit_de_Flandre zegt
@baasbas: Koop er dan één.
Het probleem is niet dat mensen hem niet willen, het probleem is dat mensen die hem kunnen betalen, als het erop aan komt, hem toch niet kopen.
Misschien te duur? Prijzen (in Belgique) beginnen bij 45.000, terwijl een BMW 5 al vanaf iets meer dan 40k te krijgen is. En mensen zijn nu eenmaal schapen, niet bijster origineel…
Laue zegt
te weinig 14% meuk in het modellen gamma zitten. Ze hebben het moeilijk maar je kunt zeggen wat je wilt maar deze auto’s worden alleen door liefhebbers gekocht.
joejojo2012 zegt
@Laue: Met alleen liefhebbers gaan ze het niet echt redden hier op het Europese continent, lijkt me.
@ Sir Smokalot:
”Thema en Voyager verkochten respectievelijk 31 en 56 keer in het eerste kwartaal van 2012. Vooral van dat laatste sta ik te kijken”.
Kijk je er in postieve of negatieve zin? Die Voyagers zijn ontzettend duur geworden tegenwoordig.
sir_smokalot zegt
@joejojo2012: Ik sta er van te kijken dat het busje beter verkoopt dan de stoere Chrysler 300.
joejojo2012 zegt
@sir_smokalot: Roger, got that ;)
Vindt ik niet schokkend. Echter in bepaalde regio’s in het land is het gemiddeld aantal kinderen toch echt hoger dan de 1,8 die in NL officieel geldt… Dacia zag dit aantal verkochte Voyagers in NL waarschijnlijk en dachten: Dit kunnen we beter. Genoeg kerkgaande gezinnen met kleiner budget die voor de Lodgy zullen vallen ;)
jackass266 zegt
Zou het niet te maken kunnen hebben met het vertrouwen wat de consument heeft in het merk Lancia? Heeft lange tijd niet zo’n beste naam gehad. Dit vertrouwen moet natuurlijk groeien
Esprit_de_Flandre zegt
Vreemd dat de Freemont niet verkocht wordt in NL. Hier in Belgique heb ik hem al zien staan bij mijn Fiat-garage, en de dealer is daar behoorlijk tevreden over de verkoop…
toyotafortuner zegt
Had toch wel wat meer verwacht van die Thema en de Voyager, gezien hun Chrysler evenknieen het best wel goed deden in NL.
mopar zegt
@toyotafortuner: 300C deed het ook niet zo goed op de NL markt hoor. Topjaar was 2007 met 700stuks verkocht…en 95% daarvan was een taxi.
toyotafortuner zegt
@mopar: tja gelijk heb je wel, hoewel ik ze ook wel als niet-taxi zie rijden, in zowel sedan als wagon (300c) BTW ik deel je mening wat betreft de Thema: 9 van de 10x is het origineel beter dan nagemaakte/gerebadgde/gecoverde dingen ;)
kaasboerin zegt
31 keer? Damn. Wel toevallig dat ik de(zelfde) Thema al 3x binnen een maand heb zien rijden in Amsterdam.
mopar zegt
Zonde want die Thema is toch wel een mooie auto geworden, zou hem alleen wel als Chrysler importeren…ziet er veel beter uit.
anakiet zegt
@mopar:
Het is een rebadge. Andere embleempjes erop, leer in et interieur en gaan met die banaan. Lijkt mij vrij lastig om 1 van de 2 mooier te vinden, het zijn dezelfde auto’s……
mopar zegt
@anakiet: Zijn wel degelijk verschillen, zo hebben de Chryslers achterlichten met LED knipperlichten terwijl de Thema het met ouderwetse gloeilampen moet doen. Neemt niet weg dat hij er als Chrysler beter uit ziet, niet in de laatste plaats omdat hij dan ook met de V8 leverbaar is.
anakiet zegt
@mopar:
Zeg dan gewoon alleen deze 3 woorden.
Met V8 leverbaar
Die knipperlichten en balkje in de grill zijn verwaarloosbaar. Dus niks mooier of ziet er beter uit ;) :)
Gewoon:
Met V8 leverbaar
Waterdicht, geen speld tussen te krijgen, geen verdere uitleg nodig.
Opzich wel een gave bak hoor, vond de vorige wel mooier en vooral stoerder. Ik zag een keer in zo’n tunings programma dat je er redelijk eenvoudig een charger voorkant op kon zetten. Op tv kan natuurlijk alles, maar et stond iig wel erg goed, dus dan maar geen nieuwe auto.
mopar zegt
@anakiet: Sorry hoor maar als ik ‘m er mooier vind uitzien dan die Thema dan is dat toch echt mijn goed recht, en ben je daar dan ook zeker geen uitleg over schuldig. Dat jij daar anders over denkt moet je zelf weten.
anakiet zegt
@mopar:
1e deel van m’n tweede reactie is natuurlijk niet serieus en met een knipoog.
Denk gooi er een :) en ;) tegen aan, maar het kwam dus niet helemaal over dat:
“Dus niks mooier of ziet er beter uit”
niet serieus bedoeld is.
Of iig niet dat je hem niet mooier mag vinden ofzo.
En met MOPAR als nickname is het natuurlijk logisch dat je de V8 zou importeren. Tenminste dat zou voor mij geen verdere uitleg nodig hebben, dat bedoelde ik.
Vond het alleen appart en vroeg me wel af waarom je de Chrysler er veel beter uit vindt zien.
En dat is nu duidelijk, vanwege het LED knipperlicht in het achterlicht. (of zet het in de laatste 2 zinnen nu wel heel lullig neer ? )
Het is iig allemaal niet zo serieus bedoeld.
Prettig weekend :)
mopar zegt
@anakiet: no hard feelings hoor, had een rot dag maar dat is geen excuus om zo op je te reageren.
wimbers zegt
@mopar: die thema hadden ze echt ook als wagon moeten verkopen, alleen taxichauffeurs kochten de sedan..
mopar zegt
@wimbers: ik heb ook een sedan :oops:, maar vind hem er wel wat stoerder uitzien als de wagon. Heb ook nog geen kids dus de extra ruimte heb ik niet nodig.
Megakix zegt
Rebadgen is iets geheel anders, dan ‘samen ontwikkelen’ van auto’s (zoals de C1, Aygo en Peug). Feit is dat een nieuw model (Freemont) nog best verkocht kan worden in de eerste fase of het eerste jaar. Je zal zien, dat de toekomst van deze rebadges een verkeerde keuze is geweest door Marchionne. Het was vele malen beter geweest om de Alfa familie uit te breiden, danwel een Alfa te ontwikkelen met een ander merk. Nu is er een ´tijdelijke´ noodgreep toegepast….tijdelijk dus. Marchionne is geen strateeg, geen visionair, maar een boekhouder.
mashell zegt
@Megakix: als je Macaroni rationeel zou besluiten dan had hij de stekker uit Alfa en Lancia getrokken. Tijdelijke oplossing, ja. Boekhouder, verre van.
pomoek zegt
Heb de 300c altijd wel een aardige auto gevonden, als Chrysler of Dodge, dat maakt mij niet zoveel uit. Lancia staat voor mij toch meer synoniem met een zekere “Europese” verfijning, en dat mis ik wel een beetje bij de 300c. Een leuke auto, maar wat grof. De Freemont vind ik ook wel een aardig model, maar ik vind het toch wel verrassend dat het zo’n succes is. Ik denk dat Chrysler als merk best wel een plek heeft in Europa. Je moet daar wel een goede marketingcampagne gaan voeren om Europeanen zo ver te krijgen dat ze in grote getale in dit merk gaan rijden. Het rebadgen heeft naar mijn idee in dit geval niet zoveel zin.
lincoln zegt
een badge is zeeeeeeer belangenrijk (als je een handtasje koopt) ..
tomleeuw zegt
Jammer, de hele wereld wist dit behalve Marchionne…..
meneersander zegt
De Chrysler 300C deed het vele malen beter, maar dat was wel in een andere tijd hé. We hebben het over 2012 waar benzine ruim 1.80 per liter kost.
Ook denk ik dat mensen het stoerder vinden om hun Chrysler sleutels op de bar te ploffen, dan die van Lancia.
deltabelg zegt
ik heb een lancia voyager gekocht (heb recent tweeling en in totaal 3kids)
en ben er uitermate tevreden mee…
dennisr zegt
@deltabelg: Was er echt niks anders? :lol:
Nja goed, geniet van je kids..
deltabelg zegt
@dennisr:
ik koop enkel italiaans
alfamail zegt
Yeah, wright! Wat had je dan gedacht, dat iedereen zich maar een beetje laat FOPPEN???
We worden al genaaid door regeringen, banken enz; ook nog door een fucking Italiaans sprekende canadese amerikaan?
Grow up Chrysler/Fiat, bouw gewoon echt nieuwe goede auto’s en stop met het omplakken van badges, who do you think we are? George Bush 2? We ain’t stupid!