Nu Fiat bij Chrysler behoorlijk wat te zeggen heeft, krijgen de plannen van de Italianen steeds meer gestalte. In deze barre tijd mogen Chrysler en Lancia innig lepeltje-lepeltje tegen elkaar aan kruipen. En wat krijg je wanneer je Chrysler en Lancia met elkaar kruist? Precies, een Lancia met vleugels. Dat geldt althans voor het logo. Wat het resultaat zal zijn wanneer je de auto’s van beide merken met elkaar kruist, valt nog te bezien.
Binnen het Fiat concern is CEO Olivier Francois verantwoordelijk voor de Lancia-divisie. Hij mag nu ook zijn kop gaan breken over de Chrysler-tak. Fiat wil dat Lancia en Chrysler elkaars producten gaan delen. Denk daarbij aan een Lancia Thesis opvolger op basis van de 300C, een nieuwe Lancia op basis van de Chrysler Sebring en andersom de nieuwe generatie Lancia Ypsilon met een Chrysler badge. Een mix van zulke gigantische succesnummers *kuch* kan niet anders dan garant staan voor een verkoophit *kuch*. Wat was dat ook alweer over de dove en de blinde?
Fiat haalt bij Chrysler momenteel een flinke bezem door de top van het bedrijf. Verschillende topmannen werden vervangen, waaronder Chrysler-baas Peter Fong en Dodge-baas Michael Accavitti. De Italianen hebben immers grote plannen met Chrysler, zoals we je eerder lieten weten. Spannend!! (via: automotive news)
JPM zegt
Ben ontzettend benieuwd wat deze samenwerking gaat opleveren. Ik heb het halfjaarverslag van FIAT gelezen en daaruit blijkt wel dat er nog heel erg veel punten bereikt moeten worden voordat FIAT ook maar in de buurt van een meerderheid komt. Als alles volgens plan gaat zou FIAT wel eens goud in handen kunnen hebben.
G_deGroot zegt
En intussen hebben we nog geen enkel resultaat zien rijden…
MattCurlew zegt
@G_deGroot: de samenwerking is ook pas sinds van start gegaan. Denk je nou echt dat ze in paar maanden een nieuw model op de markt kunnen brengen? De rest heeft ook al van die domme reacties. Die Thesis opvolger zal vast niet op basis zijn van de huidige maar op de nieuwe 300C. Nadenken kunnen de meesten hier echt niet zeg. En samenwerken zegt nog niet dat elk model een Chrysler is met Lancia badge. Dumb dumb dumb..
Laurens zegt
@MattCurlew: reken nog eens even uit hoeveel het niet betalen van BPM op een Prius je als koper scheelt. Als jij slim bent…
HDM zegt
Lancia Delta Hemi V8? :P
Benjamin1 zegt
@HDM:
eerder een 1750TB 300C
Headhunterz zegt
nou ben benieuwd, tot nou toe zijn het alleen maar praatjes van FIAT
autoblogger zegt
@Headhunterz: inderdaad, veel praatjes. Dit wordt niks. Fail.
joep zegt
:( Hier kan niets goed uit komen, al was het maar voor het gevoel… Ik hou nog steeds van Lancia als zijn het klassieke maar innovatieve en sporieve maar comfortabele merk dat het ooit was. Dat beeld valt voor mij in ieder geval niet te rijmen met koloniale tractoren…
Supreem zegt
Een nieuwe Thesis op basis van een E-Klasse van twee generaties geleden met andere woorden.
Dat klinkt al helemaal als een topper.
wapz zegt
De dagen van de glorieuze Flaminia, de Thema en de laatste stuiptrekking in vorm van de nieuwe Delta zijn nu officieel voorbij.
Als ik denk aan de grote sedans die altijd de boventoon voerden bij Lancia, en dan tegelijk denk aan de 300c dan begin ik te kokhalsen.
Doodzonde van dat schitterende merk.
Laurens zegt
Als dit mislukt, is het over en sluiten. Duimen dus!
mashell zegt
Ik zie het ook helemaal niet zitten, Lancia is al een tijdje dood. Laat het nou eens rusten!
Maar ik wil zo graag wat positiefs opmerken… denk… denk… denk…
…dat gecombineerde logo is eigenlijk best mooi
cardesigner@USA zegt
In Amerika is de 300C een enorm succesnummer. Hier doet hij het wel redelijk.
Maurice16 zegt
Een Lancia Ypsilon mag ook wel als succesnummer gezien worden. In Italië dan, waar je ze net zoveel ziet als Panda’s. Hier zien we ze helaas maar vrij weinig! :(
Ben benieuwd hoe dat uitpakt: Lancia en Chrysler combineren..
wapz zegt
@Maurice16:
De Ypsilon is ook veel te duur voor wat je ervoor krijgt. En sinds de Hollanders op hun centen zitten kopen ze liever een Dacia!
floryn zegt
lancia goes overweight! Dit worden hele lelijke fulvia’s. Ach ja hopelijk wordt het meer fiat en lancia techniek met wat oude maserati motoren…
bmw zegt
Weer zoveel negativiteit. NL is maar een miezerig plekje op deze aardbol, Fiat en chrysler vinden heus wel afzetmarkten in de wereld voor hun producten (die hebben ze trouwens al). Ik kijk uit naar wat dit concreet zal opleveren en gun hen ondertussen het voordeel van de twijfel.
Citrofiel zegt
Een nieuwe Lancia op basis van de 300C? Maar dat onderstel is toch nog van de voor-vorige E-klasse, ofwel antiek? Lekker dan… :? Of was het slechts een willekeurig voorbeeld, verzonnen door onze lieftallige blogger?
Voor de rest vind ik denk ik weinig mis met wat delen her en der.
Wollie zegt
Misschien ook het juiste moment om een stuk research te verhuizen naar de VS ? Nu de dollar helemaal in mekaar zakt zou het de kosten voor de Fiat-groep kunnen drukken. Het zou me zelfs niks verbazen dat we in Europa meer en meer Amerikaanse wagens in de toonzaal gaan vinden.
G.Ph zegt
Dit gaat nooit goedkomen. Deze merken liggen zo mijlen ver uit elkaar. En wat gaat er gebeuren met de wegligging van een nieuwe Lancia op basis van een Chrysler???? Wegligging van niks zou ik zeggen! Nee dit is niet de redding van Lancia als ze dat voor ogen hadden met dit plan.
racht zegt
Lancia: style, no substance
Chrysler: no style, no substance
Dus: wordt niks.
Maxx0r zegt
Het wachten is op een electronisch falende ramp waar je geen bocht mee rond komt…
Ik kannie wachte!
TA zegt
Ik denk dat je het anders moet bekijken. FGA’s doel met Lancia is niet het produceren van verkooptoppers. Daar is FIAT voor, voor sportiviteit is Alfa Romeo, en als premium luxe merk is er Lancia.
Van die 3 merken past Lancia toch het beste bij Chrysler? Beter dan FIAT en AR in mijn ogen. Logische stap van FGA om dan op zoek te gaan naar synergie.
Lancia is als merk niet zoveel verandert als iedereen altijd maar roept. Denk maar niet dat de Flaminia zo’n verkooptopper was, een prachtige auto inderdaad. Maar is dat niet inherent aan wel of niet een verkooptopper zijn, exclusiviteit en gedurfd design?
Het doel kan ook zijn om een exclusieve stijlvolle uitstraling uit te dragen, kijk maar naar de events die Lancia aandoet (Filmfestival Venetië, Monaco), dat dat niet rijmt met verkooptoppers denk ik dat Marchionne ook wel snapt.
Overigens is Lancia niet degene die gered dient te worden, dat lijkt me eerder Chrysler…
KoFFiE zegt
@TA: Lancia premium luxe? Lancia was king of the hill in de rally sport tot begin jaren ’90 toen Fiat besloot dat hun eigen merkje daar prioriteit in moest krijgen. Het is altijd wel wat luxe geweest, maar dit sportief + luxe conflicteert enorm met Alfa Romeo merk binnen de FGA… Daarom dat ze 1 van de 2 moeten herprofileren.
TA zegt
@KoFFiE: Niets nieuws voor mij de rally geschiedenis van Lancia. In 1969 toen Lancia onder de Fiat vlag kwam is dit niet direct afgebroken. Wil natuurlijk niet zeggen dat Lancia daarvoor alléén maar rallykanonnen maakte, integendeel.
Tijdens het Fulvia (=rally) tijdperk was er de Flaminia (= luxe). Tijdens de Delta (=rally) was er de Gamma (= luxe) en later de Thema (= luxe). Rally king of the hill én ook premium luxe. Kijk naar de Aurelia B20, het perfecte voorbeeld in dit geval. Als jij het herprofilering wil noemen prima. Ik zie het meer dat er iets is afgevallen, waarbij de andere waarde overeind bleef, niet dat Lancia 180 graden is omgedraaid.
Ieder marketingboekje leert je dat je keuzes moet maken en niet én rallykanonnen én luxe sedans kan maken, verstandige keuze van FGA destijds dus, die Lancia misschien niet aandurfde. Dat is het voordeel van grotere concerns met een groter portfolio van merken, duidelijkheid.
Ruudje zegt
Zo wat een experts hier allemaal van de internationale autohandel. O nee wacht ze gebruiken NL als wereld voorbeeld. NICE…
Trouwens ik sta aan het eind jullie allemaal wel uit te lachen als de FIAT Groep gewoon even succesjes boeken met hun amerikaanse partners.
Niemand kan het al verkropen dat de Grande Punto evenals de 500 goede verkopen neerzet. De Panda en de Bravo doen het ook niet slecht.
Merken bashen is nog altijd heel leuk hier blijkbaar.
PHILIPPE zegt
Gelukkig is er nog een autobouwer die het aandurft om vernieuwende modellen op de markt te brengen .
De Lancia Delta is een totaal nieuw concept met de allernieuwste technologie . Vergeet ook niet dat Fiat de steeds de uitvinder is geweest van de allernieuwste motors ( common rail Multijet…Multiair Enzz ) En dat deze motoren gretig afgenomen worden door o.a Opel en andere merken . Het is gemakkelijk om critiek te geven op ondernemingen terwij er zeer velen onder u direct of indirect leven van deze industrie . Bekijk het allemaal een beetje positiever en de crisies is sneller voorbij dan u denkt. Groeten vanwege een positief ingestelde ( Italiaanse ) autoliefhebber ……
Vincenzo zegt
en daar zijn de kleuters weer hoor….NL is een van de kleinste automarkten!!! Wat hier niet goed verkoopt verkoopt elders wel goed. Wanneer leren jullie het nou eens? NL maakt zelf niks en koopt alleen saai Duits. Om dat te verdedigen moet natuurlijk alles afgekraakt worden…ga dan in een NL auto rijden….dat betekent dus lopen..losers!
johnny m zegt
Ik las het artiekl en de antwoorden hier waren me al bekend. Een Panda met v8 !
Mischien moeten we eens dimmen hier als we hier geen kaas van gegeten hebben…..
Laue zegt
je moet er van houden maar de 300C is echt dik. het onderstel is dan wel bejaard maar doet het goed. nu kunnen de mensen die niet van amerikaanse styling houden in een hemi rijden met italiaanse *braak* lijnen.
Frank zegt
Italiaans design vermengen met de goedkope plastic afweking van een Chrysler…Dan kan Lancia beter verder zoals het nu is: met een beperkt gamma. Dit gaat nooit goed aflopen!
johnny m zegt
frank , kan het nog simpeler ????
integralechubasco zegt
Een grote achterwielaangedreven lancia gaat wel tegen de principes in. Lancia was door de jaren heen altijd voorstander geweest van voorwielaandrijving. Men zag dit als een combinatie van luxe en innovatie. Nu wordt een achterwielaangedreven platform gekozen voor een grote lancia en alleen maar omdat dit voorhanden is. dat is jammer voor de authenticiteit van het merk.
integralechubasco zegt
kortom ze maken bij FGA nu dezelfde fout als begin jaren ’90, toen ze de achterwielaandrijving van alfa afpakten…
MattCurlew zegt
Laurens, probeer volgende keer inhoudelijk te reageren. En ja alle lanca’s krijgen nu plastic interieurs. Héél logisch..
Laurens zegt
@MattCurlew: heb je wat recente voorbeelden van inhoudelijke reacties? Ik wil graag leren…
MattCurlew zegt
Zie mijn post. Maar daar zul jij het vast niet mee eens zijn en vervolgens zal je vast wat vaags brabbelen over een pete dat ik achterstevoren op moet doen..
MattCurlew zegt
pete=petje
bmw zegt
Een plastic interieur? Elke betaalbare auto heeft een plastic interieur. Ik zou nog wel willen betalen voor het stukje exclusiviteit dat Lancia kan bieden. Maar er mag hier blijkbaar weer niet buiten de kadertjes gedacht worden.
Mr. Dj M. zegt
Eerst dat oude mercedes onderstel voor de grote Alfa, nou weer voor een grote Lancia…
Ik hoop dat ze dit niet menen, dat kan gewoon niet goed zijn voor de verkopen! Misschien dat het gaat om het nieuwe 300C onderstel? Laten we het hopen!
johnny m zegt
alsof wij weten welk onderstel ( u bedoelt bodemplaat..) er onder welke auto zit……
VolvoXCseries zegt
@ TA:
Met de Thema 8.32 had Lancia anders ook een monster in huis voor de sportievelingen die goed mee kon komen met de semi-supercars
KEV9 zegt
Binnen de lancia communitie gaat al heel lang het gerucht, sinds de overname, dat er een nieuwe Lancia Kappa gaat komen. En dat gerucht wordt de laatste weken heviger en heviger
hilbert zegt
Een nieuwe Kappa mag van mij een pracht auto met vele kwaliteiten.
hilbert zegt
Lancia Kappa hopelijk weer met 5-cilinders..