De Amerikaanse autobouwers verkeren in zwaar weer, maar op de West-Europese markt is er eindelijk wat positief nieuws te melden voor de Yanks. Zo heeft Chrysler LLC voor het eerst in 34 maanden een stijging van de verkopen buiten de Noord-Amerikaanse markt gerealiseerd en heeft Ford in maart Volkswagen van de troon gestoten als marktleider in Europa.
Voor Chrysler is dit niet echt een aanleiding tot feest, aangezien de internationale markt voor het merk slechts goed is voor 9% van de totale verkopen. Chrysler noteerde in maart een afzet van 24.032 voertuigen buiten Amerika. Vice-vooritter Jim Press probeert er maar het beste van te maken en is uiteraard blij met de aantrekkende verkopen. Hij dicht de betere verkopen buiten Amerika vooral toe aan ‘zuinige’ modellen als de Jeep Compass en de Jeep Patriot.
Ford noteerde in Europa in maart 146.666 verkopen, en verslaat concurrent VW daarmee met bijna 700 auto’s. Dit is goed voor een marktaandeel van 9,4%.
Op de belangrijke Amerikaanse markt vangen de Amerikanen echter onverminderd klappen. In maart daalden de verkopen van Chrysler, Ford en GM met respectievelijk 19,4% (166.386 st.), 14,1% (226.448 st.) en 18,7% (280.713 st.). Dit is allemaal onder de gemiddelde daling van 12% die de Amerikaanse automarkt in maart te verduren kreeg.
Grootste daler in de V.S. was echter zeer verrassend Porsche. De Duitse fabrikant zag zijn Amerikaanse verkopen met bijna 25% inzakken tot 2.467 voertuigen. Zal de crisis er in de V.S. dan toch inhakken? (via automotive news)
victor zegt
mooi zo voor ford maar wat wil je met zulke geweldige auto’s.
wotevajjjj zegt
als crysler de me-412 zou uitbrengen zou hun verkoop heel hard stijgen :d
lincoln zegt
way to go Ford .. leuk te horen ..
Apache zegt
Fantastische auto’s maken ze hoor. Onze volgende wordt een Ford Galaxy in champagnekleur. Erg comfortabel, maar ja, de enige MPV’s waar ik verder vertrouwd mee ben zijn Renaults, Volkswagens en Citroëns. Als je dat vergelijkt, merk je toch wel dat Ford heel wat meerk aandacht bsteed aan de passagier en bestuurder als inividu dat ook comfort nodig heeft.
Ik heb ook in de S-max gezeten en met de Mondeo gereden en ook weer hetzelfde goede verhaal over Ford. Ze denken goed na over hun producten. Slechts één minpunt: indien je over behoorlijk hobbelige kasseistenen rijdt, kan er wel wat rammeling zijn achterin.
De andere te overwegen keuzes waren en Mercedes C-klasse, een S-max, een Volvo V50 en een Mondeo. Er waren nog andere auto’s ter keuze, maar die kwamen niet in aanmerking. Een Peugeot 407, VW Passat of Alfa Romeo 159 bijvoorbeeld
Auke zegt
Crysler komt hier alleen maar met hun 300C hier naar toe, en de viper. De rest mag daar wel blijven.
En bij ford? bah eigenlijk niets, alhoewel de Focus ST ook wel een lekker bommetje is !
fruitautomatenverhuurder zegt
blijft een zielige vertoning voor het eens zo arrogante ford USA. misschien moeten ze wat meer naar ferrari kijken om te leren wat winstmaken is.
L-M zegt
@ wotevajjjj
Ja zeker nu de diesel en benzine prijzen op recordhoogtes staan …
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Knap werk van ze, alhoewel ik 700 niet echt veel vind.
En je moet je maar afvragen hoeveel winst daarop gemaakt is!
Maarja, daar kunnen ze bij VW ook wel weer wat van: weggeven…
Die dalingen in de VS zijn echter niet normaal!!
Dat gaat echt nog wel verstrekkende gevolgen hebben voor de totale autobranche…
autogier zegt
ha mooi voor ford
mashell zegt
Ford …. verslaat concurrent VW….
Glimlach :-)
Ford profiteert van de vernieuwde Focus en de Mondeo. Volkswagen wacht op de Golf 6 (heeft de Golf 5 al in de aanbieding gedaan) en merkt dat de Passat de jongste niet meer is. Dit gaat volgens mij niet lang duren.
markieanta zegt
Yeah ;)
Way to go Ford.
Greg zegt
Kunnen jullie me hiermee helpen… Ik vraag me dit al zo lang af..
Waarom noemt men Ford zo vaak een Duits merk? Ford wordt zeer regelmatig in een adem genoemd met VW, Opel, Audi enz… als een Duits merk. Is het omdat Ford een Europese tak heeft die in Duitsland is gevestigd?
En als dit dan zo is, is het dan nog steeds terecht om Ford dan Duits te noemen. De inkomsten van Ford in Europa worden toch gewoon opgeteld bij het bedrijfsresultaat van Ford USA??
Snap er niets van… :-S
9000cse zegt
@ Greg
Je kunt het waarschijnlijk het beste zo zien, (al zitten daar ook haken en ogen aan):
Ford is géén Duits merk. Ford is een Amerikaans merk, genoemd naar de oprichter Henri Ford I.
Er zijn wel Duitse Fords, omdat deze oorspronkelijk (alleen) in Duitsland werden geproduceerd (Eifel, 12m, 15m, 17m, 20m en 25m, Capri, Taunus, Consul, Granada, Scorpio, enz.) Maar zo waren (en zijn) er ook Engelse Fords, zoals Anglia, Consul, Zephyr en Zodiac bijv. maar tevens ook Granada en Scorpio. Er waren zelfs Franse Fords, zoals bijv. de Ford Vandome en Versailles. En er worden natuurlijk ook Fords gebouwd in bijv. België. Allemaal dus auto’s van het Amerikaanse MERK, maar niet van Amerikaanse OORSPRONG. En aangezien de hoofdzetel van dit merk in Europa in Keulen is gevestigd, noemt men de Europese Fords Duitse Fords, eender waar ze gebouwd worden.
Hoe moeilijk het echter kan worden, moge blijken uit het feit, dat bijv. de Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroën C1 alledrie in Tsjechië worden gebouwd in één en dezelfde fabriek en toch worden gezien als resp. Japans en Frans.
Misschien niet 100% verhelderend, maar ik hoop, dat ik je een beetje op weg heb geholpen.
9000cse zegt
@ Sir Smokalot
In je artikel schrijf je in de voorlaatste alinea:
“Dit is allemaal onder de gemiddelde daling van 12% die de Amerikaanse automarkt in maart te verduren kreeg”.
Laat mij nou denken dat er moet staan: “Dit is allemaal BOVEN de 12%……”
Greg zegt
@9000cse
Thanks very much. Het is me nu wel wat duidelijker geworden ja.
Ik zou Ford ook na jouw uitleg nog steeds een Amerikaans merk noemen, maar ik begrijp wel beter waarom een hoop autobladen en autoliefhebbers Ford een Duits merk vinden.
Esprit de Flandre - Krottegemse Rommelmarkt 6 zegt
@Auke
En de Voyager dan? Tock ook al jaren een vaste waarde. En sinds kort een reeks Dodge-modellen.
Chrysler zou beter een auto ontwikkelen a la 107/C1/Aygo. Wie weet kunnen ze nog onderhandelen met PSA/Toyota en dat model met een eigen snoetje uitbrengen. Het zou de verkopen en naambekendheid in Europa ferm vooruit helpen.
Citrofiel evil twin zegt
Met de nieuwe Kuga,Fiesta,ka en de facelift van de focus zal Ford wel verder groeien maar Chrysler daar vrees ik voor.
six trey zegt
Bold moves :P
Ik zou Ford toch wel liever de Mustang zien verkopen in europa
en Chrysler mag ook nog wel de Dodge Challenger en Charger importeren van mij. Dan zullen we eindelijk nog eens deftige auto’s zien rijden inplaast van de lelijke hatchback’s nu