Is Fiat de reddende engel voor het noodlijdende Chrysler? Vandaag zijn er hardnekkige geruchten opgedoken dat Chrysler LLC en Fiat op hoog niveau onderhandelingen voeren over het leveren van platforms, motoren en transmissies. Fiat zou deze aan Chrysler leveren zodat ze eindelijk de broodnodige kleine en zuinige modellen kunnen gaan produceren.
Ook zou Fiat interesse hebben om een aandeel te nemen in Chrysler. Tot vorig jaar hoopte Chrysler nog een dergelijke deal te kunnen sluiten met het Chinese Chery, maar dat is uiteindelijk op niks uitgelopen.
Voor Fiat zou dit een mooie deal kunnen zijn (als Chrysler blijft leven), want op deze manier hebben ze gelijk een grote afzetmarkt gevonden voor hun eigen onderdelen. Ook zal het dealernetwerk van Chrysler gebruikt kunnen worden bij een terugkeer van Alfa Romeo in de Verenigde Staten. De eerste kleine Chryslers met Fiat techniek zouden in 2010/2011 op de Amerikaanse markt moeten verschijnen.
Ford en GM zijn momenteel ook druk bezig met het ontwikkelen van kleine en zuinige modellen, maar die concerns hebben het voordeel dat ze ook Europese merken in hun portefeuille hebben zitten waar ze de benodige kennis en techniek vandaan kunnen halen.
UPDATE 23:30 Er zou afgelopen vrijdag al een memorandum of understanding zijn ondertekend. In ruil voor 30-35% van de Chrysler aandelen zou Fiat onderdelen leveren aan Chrysler. Op termijn zou Fiat zijn aandeel in Chrysler zelfs uit kunnen breiden tot 55%
Ook zou Fiat auto’s (Alfa’s en de Fiat 500) in Amerika willen gaan bouwen en daar verkopen (bij Chrysler dealers). Chrysler zou gebruik willen maken van het Europese en Zuid-Amerikaanse dealernetwerk van Fiat.
Bronnen: Financial Times & Reuters
Jaapschaap zegt
Een goede stap voor Chrysler, ik betwijfel of het wel zo’n goede stap voor Fiat is…
robbie zegt
@Jaapschaap, waarom niet? Fiat heeft in Europa te maken met dalende verkopen en de fabrieken waar ze motoren en onderdelen maken kunnen op deze manier toch doordraaien. En daar komt nog eens bij dat Fiat de overhead kosten van motoren, transmissies en platforms over meer units kan verspreiden. Oftewel hogere marges.
Baldrick zegt
Als Fiat terug naar Amerika wilt, is dit wsl wel de moment, ze hebben nu wel serieus positievoordeel in hun onderhandelingen met Chrysler…
RenesisHP zegt
Altijd al geweten dat Ferrari Amerikaanse blokken wilde gebruiken. :P
robbie zegt
@mx5/rx8owner, beter lezen ;)
Fiat gaat aan Chrysler leveren, niet andersom :D
Jaapschaap zegt
@ Robbie
Tja als je het zo bekijkt klinkt het nog wel aardig logisch maar toch lijkt het mij een behoorlijke sprong in het diepe waar nog wel aardig veel risico’s aan verbonden zijn…
DonSei zegt
Dit lijkt mij een ideale win-win situatie voor beide partijen
Erik zegt
Chrysler moet eerst falliet, hoe zal Fiat het verlies wat Chrysler dagelijks lijdt opgaan hoesten. Ik zou mij hier never nooit niet de handen aan willen branden, zelfs Mercedes kon niks met Chrysler. Fiat moet niet gaan denken dat de marktsituatie zich dusdanig heeft verbeterd dat de overname/fusie nu wel vruchtbaar is. Integendeel, geen enkele autofabrikant verkoopt nu nog voldoende auto’s om zonder bezuiningen te overleven.
robbie zegt
Waarom zou Fiat de verliezen van Chrysler dragen? Ze hoeven niet perse eigenaar te worden. Ze kunnen er natuurlijk ook alleen voor kiezen om alleen onderdelen te leveren. En daar krijgen ze uiteraard voor betaald.
En daar komt nog eens bij dat Chrysler voornamelijk auto’s verkoopt in Amerika en Fiat de Europa. Beide merken ‘bijten’ elkaar dus niet echt.
Jipp zegt
lijkt mij mogelijkheid voor fiat om modellen als de 500 en de grande punto zo makkelijk te kunnen verkopen via de noodlijdende chrysler dealers te verkopen maken die ook weer wat winst.
@ robbie, het leek me net beter te gaan met fiat in europa……
Klaas zegt
Als Chrysler licenties neemt op bepaalde Fiat techniek is dat voor Fiat natuurlijk prima. Het risico is beperkt. Aandelen Chrysler zou ik niet kopen als ik Fiat was.
Als ik Chrysler was zou ik overigens bij VW aankloppen. In één keer het hele Seat of Skoda gamma licenceren en dat in de VS als Dodge of Chrysler in de markt zetten. Dan heb je goede compacte auto’s. Voor VW zal dat ook niet direct in de weg zitten. Die twee partijen hebben al een relatie. Chrysler maakt een VW MPV.
six-trey zegt
een fiat 500 met een 5.9L HEMI V8 mmmh, klinkt wel goed :D
RenesisHP zegt
@robbie.
Ook goed. Maakt mij niet uit wie ik tegen de scheentjes schop. ;)
Bij deze; Altijd al geweten dat Chrysler Italiaanse blokken wilde gebruiken.
Esprit_de_Flandre zegt
Durf wedden dat we dan GM-toestanden krijgen. Ik bedoel hiermee:
Een Fiat Punto met Chrysler-snoet, een Lancia Delta met Dodge-grille, een Lancia Zeta als Small Voyager, enz…
Op zich niet zo erg, zolang het maar niet in de omgekeerde richting gaat.
Hanse zegt
@ mx5/rx8owner
Zolang het maar geen japanese kutblokken zijn……
RenesisHP zegt
@Hanse.
Gelukkig niet, dalijk worden ze nog betrouwbaar bij hoge toeren. ;)
A-Alpina zegt
@Six trey
Het zal JUIST andersom zijn denk ik… dat weet ik wel zeker!! Het is best zielig dat ze Fiat nodig hebben om zuinige motoren te kunnen ontwikkelen…
Ik denk eerder dat je een Chrysler 300C of één of ander ”geval” van dodge krijgt met een 1.9 liter 3 cillinder… ;)
Wollie zegt
Je kan maar hopen dat Fiat zich niet laat rollen door Chrysler. Het moet een eenrichtingsverkeer zijn van Fiat richting Chrysler, zonder financiële risico’s.
Maar afgaande op de koers van het Fiat-aandeel heeft de markt er weinig vertrouwen in.
Persoonlijk zag ik toch veel meer in een samenwerking tussen Ford en Fiat. Ford is relatief gezond in vergelijking met Chrysler, en staat bovendien sterk in de landen waar Fiat het moeilijk heeft om marktaandeel te veroveren. Ford en Fiat zijn bijzonder compatibel.
six-trey zegt
@A-Alpina
waarschijnlijk, ook al hoop ik het niet ik hou namelijk van V8 motoren
als ik 1900cc wil koop ik wel een fles melk… maar chrysler kennende ze zullen wel de HEMI op hun optielijst laten staan :D
A-Alpina zegt
@Six trey
HAHA lol :D
Ze zullen naast de HEMI motorvariant mischien ook een hybride model ontwikkelen… lijkt mij tenminste wel interessant!
Citrofiel zegt
Ik vind het in eerste instantie eng klinken… Maar zolang het eenrichtingsverkeer is (dus geen Chryslerdelen in Fiat) en het geen klonen worden, is het alleen maar goed voor Fiat, en heeft het mijn zegen. ;)
robbie zegt
UPDATE Het schijnt echte liefde te zijn tussen Chrysler en Fiat. Meer informatie in het artikel geplaatst ;)
Wollie zegt
30-35% van de Chrysler aandelen ? Ze zijn nu helemaal gek geworden bij Fiat ? De wanhoop van Fiat is duidelijk groter dan die van Chrysler. Denken ze nu echt dat Chrysler blijft leven ? Chrysler trekt Fiat mee in het drijfzand terwijl Ford en GM lachend overeind blijven en toekijken. Fiat/Ford was al een mooie combinatie in Tychy (Polen), en die zouden ze moeten verderzetten in de VS. Marchionne blundert keer op keer. En zeg nu niet dat hij Fiat uit het slop heeft gehaald. Een grote meevaller noem ik het, dat hij toevallig op het juiste moment, vlak vóór de economische bloei bij Fiat kwam. Als hij wérkelijk had bijgedragen tot de heropstanding van Fiat, dan wist hij het schip ook in deze tijden overeind te houden. Maar hij slaat als een razende gek om zich heen en grijpt zich aan ieder touw vast dat hem wordt toegeworpen.
Kan iedereen zich nog de Fiat/GM deal herinneren ? Wie werd hier uiteindelijk beter van ? Fiat zat aan de grond, terwijl Opel tot op vandaag nog steeds verder bouwt op het platform van de Punto/Mito/Corsa/ …
clijde zegt
De lamme helpt de blinde…
sjazz zegt
allemaal koffiedik kijken. Maar een ding is zeker, de reden voor de consolidatie is duidelijk: je hebt volume nodig om te kunnen overleven. Als je wereldwijd voldoende volume hebt kun je ook een productie strategie hanteren waarbij je auto’s maakt in het werelddeel waar je ze verkoopt. In eerste instantie lijkt dit niet optimaal omdat je niet consolideert per platform. Maar ontwikkeling etc kan wel centraal plaatsvinden. Reden voor deze strategie is dat de afgelopen jaren (on)gunstige valuta koersen erg veel hebben uitgemaakt. Zo waren volvo’s erg duur in amerika omdat ze in europa werden gemaakt. fiat is hartstikke leep, ze kopen nu 35% aandelen voor een prikkie. ze hebben onderscheidende modellen voor op de amerikaanse markt, die erg gevoelig is voor hypes. (bijv fiat 500!)
zou wel eens goed kunnen uitpakken.
Klaas zegt
Het klinkt logisch.
Fiat is te klein om te overleven op lange termijn (vinden ze zelf)
Chrysler heeft niet de kennis of middelen om kleine zuinige auto’s te ontwikkelen.
Chrysler moet kleine zuinige auto’s ontwikkelen om steun van de Amerikaanse overheid te krijgen.
Fiat levert de kennis voor kleine auto;s (platformen, motoren).
De aandelen krijgen ze vermoedelijk zo goed als gratis.
Als Chrysler overleeft (dat is de grote gok) dan ontstaat een Renault/Nissan achtig partnership. Fiat heeft toegang tot de VS. Bovendien kunnen platformen en onderdelen over een grotere productie worden verdeeld. Denk niet alleen aan de kleine modellen. Maar denk ook aan een grote Alfa/Chrysler 300/kleine Maserati op een gedeeld achterwiel aangedreven platform.
Het kan heel goed uitpakken – maar er zitten grote risico’s aan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik denk dat het voor Chrysler een goede stap kan zijn om eindelijk eens techniek te gaan leveren die van deze tijd is.
Fiat wint daarbij een enorme afzetmarkt aan onderdelen om het bovenstaande te kunnen realiseren.
Als het in een goede vorm gegoten wordt, en de Amerikanen niet zoals gebruikelijk hun kont er zo indraaien dat ZIJ het uiteindelijk voor het zeggen krijgen, ziet het er goed uit…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Conclusie: nederigheid, dat is wat de Amerikaanse Big Three eens moeten leren…
VonStroke zegt
De wereld zou er terug een stukje beter uitzien zonder Chryslers op de weg. Lekker failliet laten gaan.
Maestro zegt
Zoals ik het lees, krijgt FIAT 30 tot 35% van de aandelen van Chrysler in ruil voor het leveren van kennis en gebruikmaking van onderdelen. Daarnaast krijgen ze toegang tot een voor hen, nieuwe markt. Klinkt niet slecht.
@Wollie : Hield FIAT juist niet een miljard $ over aan de mislukte samenwerking met GM?!?!?!
Dave zegt
Toch wel gaaf dat de geschiedenis zich herhaalt.
In 1987 nam crysler het noodlijdende american motors over
van Renault deze hadden een meerderheids belang in american motors
En hadden geprobeerd via de american motor dealers in america
Het merk renault in america te promoten met de modellen renault 9 en 11
Maar toen de markt instorte en de verkoop van renault en amc minder werd
verkocht renault al zijn aandelen aan chrysler deze schopte de
persone auto divisie eruit en ging alleen verder met het hedendaagse Jeep gebeuren.
Nu fiat 35% van de aandelen in handen krijgt en een optie heeft op 55%
is de mogelijk sterk aanwezig dat de geschiedenis zich herhaalt
En als fiat geen voet krijgt aan amerikaanse bodem en de recessie door zet
Dan gaat chrysler te onder aan de hoogste bieder .
En mogelijkerwijs zal dan het merk chrysler kunnen
verdwijnen net als toen american motors ….