De paringsdans heeft even geduurd, maar net op de valreep hebben Chrysler en Fiat een definitief samenwerkingsakkoord getekend. Een woordvoerder van Fiat heeft dit nog niet willen bevestigen, maar het Italiaanse dagblad Corriere della Serra laat weten dat het huwelijk vandaag voltrokken is en dat de Amerikaanse president Barack Obama het heugelijke nieuws nog vandaag bekend zal maken inmiddels bekend heeft gemaakt.
Het was tot op het laatste moment spannend, want om voor overheidssteun in aanmerking te komen moest het noodlijdende Chrysler voor vandaag middernacht met een overlevingsplan komen. De deal met Fiat vormt hierin een cruciaal onderdeel en er waren tal van signalen dat de twee niet tot overeenstemming konden komen. Dat zou het faillissement van Chrysler hebben betekend.
UPDATE: Persbericht van Chysler Nederland:
Chrysler LLC en Fiat SpA gaan een strategische samenwerking aan waarbij Fiat een belang van 20% in Chrysler LLC neemt nadat deze een zogenaamde Chapter11-procedure gaat volgen. Dit is een gecontroleerde procedure ter bescherming tegen schuldeisers die een spoedige en gezonde doorstart van het bedrijf in Amerika mogelijk maakt. Continuïteit in Nederland is gewaarborgd.
Fiat neemt initieel een belang van 20% in Chrysler LLC. Deze samenwerking heeft voor beide partijen voordelen. Chrysler kan zo de ontwikkeling van compacte en zuinige auto’s bespoedigen en Fiat krijgt de beschikking over het Amerikaanse distributienetwerk en de productiefaciliteiten van Chrysler LLC. Chrysler wordt binnen dit samenwerkingsverband in staat gesteld om sneller compacte en zuinige auto’s op de markt te brengen. Dit loopt parallel aan al eerder ingezette initiatieven op het gebied van compacte en efficiënte auto’s. Bovendien brengt Chrysler volgend jaar het eerste model met Electric Drive-technologie op de markt. Chryslers bedrijfsonderdeel ENVI heeft diverse aandrijfconcepten met geheel of gedeeltelijk elektrische aandrijving nagenoeg productieklaar.
Continuïteit ook in Nederland
Chrysler Nederland BV valt buiten de herstructurering waardoor de continuïteit van de merken Chrysler, Jeep en Dodge gewaarborgd is. Importeur Chrysler Nederland is een separaat én gezond bedrijf. Samen met het officiële dealernetwerk staat Chrysler Nederland garant voor de beschikbaarheid van auto’s en onderdelen. Klanten kunnen uiteraard aanspraak blijven maken op alle services van de merken en indien nodig een beroep doen op bijvoorbeeld garantieafspraken.
BmwMPower zegt
Verschrikkelijk, een Italiaanse schone en een dikke Amerikaan… ;)
The Honda Spirit zegt
what about a Fiat 500 V8 R/T ?
DRIVR zegt
Goed punt, Honda – wat voor een bastaardskind gaat hier in hemelsnaam uitkomen?!
Peter_D zegt
Ik vind het een goede deal. Ben benieuwd wat er in de komende jaren van te zien zal zijn. Denk/hoop vooral dat ze bij Chrysler de motorenlijn van Fiat gaan gebruiken, deels dan he :P De HEMI’s moeten blijven :D Maar vooral voor in de wat kleinere auto’s, kleinere en zuinigere motoren. Hoop dat die kleine autootjes van Chrysler snel gaan komen DODGE HORNET :D :D Als je dan kwalitatief goed zijn, maken ze een goede kans op goede verkopen!!
En Fiat maakt denk ik ook een zeer goede kans in Amerika. 500 is gewoon een succes en ik denk dat hij dat in Amerika ook gaat worden, de grande punto hetzelfde.
Maar er is nog genoeg werk aan de winkel! :P
Citrofiel zegt
Een win-win-situatie. Fiat kan Chrysler helpen met kleinere autootjes, Chrysler kan Fiat helpen met… Met… Hm. :| Laat me daar nog even over nadenken.
Joe_van_Burik zegt
Dat belooft wel goede dingen voor Alfa: er is al zoveel gesproken over de terugkeer van achterwielaandrijving met diverse modellen, en met behulp van enkele onderstellen uit de Chrysler-stal (in sommige gevallen weer met dank aan Mercedes) kan dat nog wel eens in de praktijk gebracht worden :)
fiatfreak zegt
hahaha ik zie het al voor me. een kleine crysler!
Laurens zegt
Wat er ook uitkomt, hopelijk geen via Chrysler verramponeerde Mercedes ellende in een Italiaan :lol:
G_deGroot zegt
Kom maar op met die Alfachrysler-Benz E169C
VonStroke zegt
Een Alfa met Chrysler/Benz onderdelen? Nee dank u.
cardesigner@USA zegt
Fiat Multipla SRT-8?
Nanning zegt
Chrysler de techniek van kleinere, zuinige auto’s en Fiat toegang tot een gevestigd dealernetwerk en Amerikaanse fabrieken die ze al een tijd zochten. Oh ja, en de vette subsidie van Obama natuurlijk! :)
Wolharigbadeendje2 zegt
@Citrofiel
Chrysler heeft heel veel dealergebouwen in Amerika waar Fiat gebruik van gaat maken op ze daar te verkopen
victortje zegt
@Peter D, ik denk dat de Panda een goede auto in amerika zou zijn;), lekker hoekig enzo..
BananaFlip zegt
Is er ook taart?
OT:
Misschien is een licht gefacelifte Seicento een leuke optie?
BmwMPower zegt
Chrysler 300C SRT1.1 .
KEV9 zegt
Heb Obama aangehoord op CNN en je kan alleen maar diep respect hebben voor die man. Die man heeft compleet schijt aan alles wat maar durfkapitalisten zijn. ” ik ga voor de werknemers van het bedrijf en niet voor de durfkapitalisten die alleen maar meer en meer geld willen zien” . Ze konden kiezen of delen. Of niets of bek houden.
Ze kozen voor het laatste.
Vinnie zegt
Bwah, ik weet niet of de VS klaar is voor Europese invloeden.
Kijk maar naar de Smart, een klein en zuinig stadsautootje die in het begin enorm succesvol was in de States en nu de hype-bel gebarsten is, amper meer verkoopt.
En zal Chrysler wel op een goede manier gebruik maken van de nieuwe technologieën die ze tot hun beschikking hebben gekregen?
Wat wel gunstig is voor beide bedrijven is dat ze samen een waterdicht modellengamma hebben voor de opkomende markten in Azië.
cardesigner@USA zegt
Fiat mist eigenlijk bijv. een sedan á la Passat. Of een SUV á la Tuscon. Daarmee kan Chrysler helpen.
six-trey zegt
fiat 500 HEMI STR8 klinkt wel cool
Benjamin1 zegt
Goeie deal voor Fiat. 20% aandelen voor niks (belang), dealernetwerk van Chrysler in een nog onbekend gebied voor Fiat (Alfa Romeo). Het enige wat Fiat moet leveren is technologie en kennis om kleine autootjes ala de 500 en de Grande Punto te bouwen. Er valt dus veel te halen voor Fiat in de VS!
six-trey zegt
Ik snap het echt niet dat mensen denken dat ze in de VS zitten te wachten op Fiat 500s en Grande Punto maar dergelijke auto’s verkopen daar echt niet zo goed hoor, ze verkopen daar ook Astra’s, Vectras, Mini’s maar goed verkopen ze ook niet, amerika houd nog steeds van hun V8
Bob zegt
@ six-trey
Snap het ook niet…wat moeten Amerikanen nu met kleine Fiatjes.
Esprit_de_Flandre zegt
@fiatfreak: waarom niet? De Chrysler neon was toch ook klein? Dus waarom geen Chrysler Bravo?
@Citrofiel: “Chrysler kan Fiat helpen met… Met… Hm. :| Laat me daar nog even over nadenken.”
Betaalbare SUV tegenover de PSA 4007/C-crosser bvb.
@Vinnie: “En zal Chrysler wel op een goede manier gebruik maken van de nieuwe technologieën die ze tot hun beschikking hebben gekregen? ”
Simpel. Laat Fiat baas zijn over Chrysler en het komt in orde. Laat Chrysler teveel vrijheid en het zal fout gaan. In een geoliede bedrijvengroep kan er slechts 1 de baas zijn.
@Bananaflip: Hopelijk niet jouw auto want ronduit belachelijk.
VivelaFRANCE zegt
@ Citrofiel, op deze manier kan Fiat het dealernetwerk van Chrysler gebruiken om hun auto’s in de VS op de markt te brengen. Maar als ze al met Chrysler samen kleinere auto’s gaan ontwikkelen voor de VS, worden ze in feite hun eigen concurrent. :roll: oeps, klein probleempje…
Verder weet ik niet echt wat Chrysler toevoegt aan Fiat, misschien grotere motoren (hebben ze volgens mij niet nodig, want ze hebben Ferrari al)?
Weet je, ik heb geen flauw idee ;) , maar Fiat wordt er vast wel beter van, althans dat hoop ik!
Vinnie zegt
@Esprit_de_Flandre:
Dat is nou juist het probleem, Fiat krijgt wel 20% belang in Chrysler maar ze zullen niks te zeggen krijgen over de koers die Chrysler vaart. Dat heeft Chrysler al gegarandeerd tegenover de overheid ivm. de kans op een DaimlerChrysler-debacle.
w0o0dy zegt
Fiat zal vooral baat hebben bij het dealernetwerk, maar vergis je niet in de winsten die gemaakt kunnen worden door techniek te leveren aan Chrysler. Want denk maar niet dat Chrysler die motoren (en andere techniek) gratis levert. En daar hoeft in feite maar heel weinig extra’s voor gedaan te worden. De aantalen die geproduceerd worden zijn hoger en dus kunnen de kosten over grotere aantallen worden verdeeld. Verder kan er een aantal modellen samen ontwikkeld gaan worden, of kan Fiat misschien wel één of meer modellen van Jeep “ombouwen” tot eigen model.
Maar goed, het dealernetwerk is waar eerdere pogingen van Alfa Romeo om de markt in de VS te betreden op stuk zijn gelopen… dus onderschat de waarde van dat netwerk niet. De licensing-fee’s zijn een leuke bonus en keihard rendement op bestaande investeringen….. goede deal dus.
lincoln zegt
hier wil ik iets van vinden ..
maar ik heb hier nix van te vinden ..
hoop dat het een goed doordacht plan is iig ..
hanz zegt
hmm een chrysler 300c met fiat 500 motor?
ben benieuwd of het alleen bij een financiële samenwerking blijft, of dat er ook modelen uitkomen
Brokkenpiloot zegt
Elk merk met enige historie dat niet verloren hoeft te gaan, is er één. Als het omgekeerde maar niet gaat gebeuren, dat Fiat straks mee omlaag wordt gesleept.
Jesper zegt
Hoe grappig om te lezen dat iedereen elkaar napraat met die 500 SRT, HEMI, whatever. Mark my words, de 500 gaat de Mini van de troon stoten daar!
Niet dat het mij niet leukt lijkt hoor, een Abarth V8 :roll:
Was Chrysler trouwens niet vergevorderd met een EV of hybride model? Dat zouden ze dan mooi met Fiat kunnen delen, een hybride Grande Punto zou het toch heel aardig doen denk je niet? :)
SjoerdMini zegt
@Jesper, MINI van de troon stoten? hahahah, dat lukt niet zo snel denk ik.
Die 500 is een echte vrouwenauto, MINI daar durf je als zelfrespecterende man ook nog in te rijden.
Hier is dat misschien minder, maar in de US lijkt me dat nog meer meetellen.
Citrofiel zegt
@ Wolharigbadeendje en VivelaFRANCE; Ah ja! Daar zocht ik naar! Natuurlijk, hoe kon ik dat vergeten. Fiat wil Alfa laten terugkeren, gebruikmaken van een groot bestaand netwerk is dan handig. Of hadden ze daar Maserati al voor, om het exclusief te laten lijken? In dat geval kunnen ze inderdaad Fiat zelf nog exporteren.
@ Esprit; Heeft Chrysler dan een SUV ter grootte van de Outlander? En daarbij denk ik toch niet dat een grote Fiat-SUV zo goed zal verkopen. Grote Fiats zijn prima auto’s, maar toch wijst de ervaring uit dat ze het op de markt niet al te goed doen…
sebastianchubasco zegt
amerikanen willen niet alleen maar een v8… ze willen een auto van deze tijd. dat betekent dus betere technologie (zuinig) en modern ogende auto’s. als amerikanen alleen maar een v8 willen dan hadden chrysler, ford en GM geen problemen. het wordt tijd dat die oogkleppen een keer worden afgedaan. de wereld veranderd. de meeste amerikanen heb dat al door, behalve de amerikanen op deze blog.
sebastianchubasco zegt
@sjoerdmini
500 en mini zijn beide vrouwenauto’s… daarom verkopen ze ook zo goed.
C6_R zegt
Als dit klopt: RIP Viper :(
http://www.leftlanenews.com/chrysler-plant-closures-to-spell-end-of-viper.html
six-trey zegt
@sebastianchubasco
dan waarom is de F150 de meest verkochte amerikaan?
en heb je al eens in amerika gereden? de meeste europeese wagens kunnen zo veel km’s dagelijks voor jaren aan een stuk niet aan.
GM en Chrysler gaan niet failliet door dat ze V8’s gebruiken maar door jaren van slecht besuur, en financiele planning.
Ik heb misschien oogkleppen op maar heb nog echt ‘rijplezier’ en wil geen 3cilinder. Ik wil er 5 meer…
bryan zegt
misschien een fiat punto grand met achterwiel aandrijving en 300pk ofso dat zou toch erg leuk zijn en voor in amerika gewoon de zelfde lijn als in europa dan zijn ze al tevrede genoeg denk ik.
johnny t zegt
een fiat met 800 pk. Dat weten we nu wel. pffffff
sebastianchubasco zegt
@six-trey
natuurlijk, als autoliefhebber begrijp ik je redenatie, maar zoals je zelf al aangeeft (slecht bestuur = produkt dat niet op de markt aangepast is = onhoudbaarheid V8 benzineslurpers) hebben de grote 3 dertig jaar kansen laten liggen om vlot te trekken. lang tijd geleden dat er nog winst gemaakt werd. met een goed verkopende truck op de thuismarkt red je het niet alleen. het aanbod over de gehele breedte moet renderen. amerika bestaat voor een heel groot gedeelte over stadse bevolking. die gaan echt niet allemaal met de F150 naar hun werk.
Benz.. zegt
@Six trey
Huhh…. wat je nu zegt begrijp ik niet helemaal. Jij zegt dat de Amerikaanse bevolking alleen maar V8 wil rijden en dat de Fiat 500 of Grande Punto daar niet of nauwelijks verkocht gaan worden.
Denk even na als je wilt:
Waarom zou het nu zo dramatisch slecht gaan met de Amerikaanse auto-industrie (De Grote Drie)??
Omdat men in Amerika energiezuinige auto’s wil rijden. Men wil besparen. Men wil een auto van deze tijd. Men wil moderner gaan rijden. Ook qua looks en design zijn de meeste Amerikaanse modellen minder dan de Europese merken (Mercedes, Bmw, Audi enz…)
Men heeft ook hele goede en mooie auto’s tussen het modellengamma zitten hoor. Ik noem: Chrysler 300C, Dodge Challenger, Cadillac Escalade, Corvette Z06, de nieuwe Ford Mustang GT…
En ja,
een dikke V8 van minstens 6 liter is hardstikke leuk natuurlijk. Ik rijd zelf een 5 liter V8 Mercedes S-klasse en het geluid wat zo’n motor voort kan brengen is ronduit fenomenaal. Bij het verkeerslicht ben je redelijk veel mensen te snel af. vooral de zogeheten sjonnies die met hun sjonnie-vw golf met veel geknetter naast je komen staan geef je dan het nakijken. :)
C6_R zegt
De aanname dat het nu slecht gaat met de amerikaanse autoindustrie omdat Amerikanen opeens geen V8 meer willen is natuurlijk ronduit onjuist!
Mensen stellen grote aankopen uit en krijgen moeilijk een krediet, hierdoor dalen de verkopen van alle modellen. Nog belangrijker is dat producenten amper winst kunnen maken omdat ze aan gigantische ‘legacy costs’ (pensioenen ed) vastzitten. Maar dat de problemen veroorzaakt zouden worden door het bouwen van V8 modellen die de mensen niet willen hebben is bullshit.
Natuurlijk zijn er ook steeds meer mensen die een zuinigere auto willen hebben, maar ook de grote onzuinige modellen blijven populair, zeker als de benzineprijs weer naar beneden gaat.
Ik heb vanochtend wat verkoopcijfers gezien van Chevy. Er zijn een aantal modellen die het april 2009 relatief goed hebben gedaan tov april 2008 (dwz kleine groei of relatief bescheiden daling). Onder die modellen: Suburban (-6.3%) Tahoe (+0.3%). Terwijl het gemiddelde van Chevy een daling van 26.7% was…
C6_R zegt
Hier die verkoopcijfers (check de pdfjes):
http://www.gm.com/corporate/investor_information/sales_prod/
Ford en Chevy doen het minder slecht dan het oh zo zuinige Toyota:
http://www.leftlanenews.com/april-2009-sales-figures.html
Arnoud zegt
@ C6_R:
Kijk! Daar zit ‘m de kneep. De hedendaagse consument doet aankopen met geld dat nog verdiend moet worden. Ze kopen eerst iets, creëren daardoor een gat in hun portemonnee, en dat gat vullen ze op met zand dat ze uit een ander gat gehaald hebben. En ondertussen wordt het product dat ze gekocht hebben maar minder en minder waard (auto’s schrijven nu eenmaal snel af) dus het onderpand staat in geen verhouding met de schuld.
Op die manier geld uitgeven wordt niet langer getolereerd door banken en andere kredietverstrekkers (en terecht). Dat is waarom de autoverkopen zo ineen gezakt zijn. Maar anderzijds ook doordat er geen op de markt afgestemd product is. Ook wordt er veel te weinig geadverteerd met modellen die wel op de markt afgestemd zijn, wat komt doordat de olieslagers een te flinke vinger in de pap hebben te brokkelen. Tja, zo wordt het nooit wat natuurlijk en dus gaan de amerikaantjes voor de minst ongunstige deal, wat steevast een V8 is.
niels zegt
5.7 hemi in punto zou lache zijn :d
akie zegt
tuurlijk jongens, laten we fiat 500’tjes en 300C’s op 1 dezelfde plek gaan produceren…
Over een jaar rijden we in een Chrysler Crossfire abarth of een Chrysler panda…
hilbert zegt
Een vette Lancia met een dikke V8 waarom niet???