DaimlerChrysler bestaat al een tijdje niet meer, maar veel van Chryslers huidige modellen maken nog steeds gebruik van enkele stukjes Mercedes. Het merk stelde ten tijde van de break-up contracten op met Daimler AG waarin stond dat het bedrijf de onderdelen zou blijven leveren. Echter, de laatste tijd laten ze het een beetje afweten waardoor het nu zo ver dreigt te komen dat Chrysler de productie van bepaalde modellen moet stilleggen. Ze hebben de Duitsers nu dan ook aangeklaagd.
De reden dat Daimler de onderdelen achterhoudt, is dat Chrysler een stuk minder 2.2 dieselmotoren heeft afgenomen dan ze beloofd hadden. Deze motor ligt onder andere in de PT Cruiser. Daimler vindt dat Chrysler hen €55 miljoen schuldig is ter compensatie, en tot ze betalen krijgen ze even geen stuurhuizen en koppelomvormers meer.
Chrysler beweert dat het dieselmotorverhaal al opgelost was tijdens de pre-petitieovereenkomst van 17 april 2009, waarin een aantal geschillen tussen Daimler en Chrysler beslecht werden. De Amerikaanse autobouwer is niet ver verwijderd van het punt dat ze de 300C, de Jeep Grand Cherokee en de Dodge Charger en Challenger niet meer kunnen assembleren.
Zoals altijd heeft Autoblog de oplossing. Kom maar op met die overtollige dieselmotoren en gooi ze op de Amerikaanse markt, daar moeten ze toch een keer wennen aan de duivelsbrandstof. Of geef ze door aan nieuwe mama Fiat, die kan ze dan in Bravo’s en Grande Punto’s lepelen en hun klanten daarmee een gratis upgrade van een 1.9 naar een 2.2 bieden. Lagen dingen maar zo simpel, dan konden we weer allemaal lief voor elkaar zijn. (via automotive news)
Gnermo zegt
Autoblog de vredes-stichters… LIEFFFFF
cardesigner@USA zegt
Hoeveel soaps moeten er nog komen? Saab, Volvo, Opel, Porsche en nu dit?!
Kevin_BMW zegt
Staat een fout in het artikel. In de Dodge Caliber ligt een 2.0 TDI van Volkswagen en niet de 2.2 CRD van Mercedes.
-edit: check, helemaal gelijk!-
TBI zegt
die ‘grote’ ceo’s lijken wel kleine kinderen
mercedesfan zegt
Zo erg is dit niet, dit is gewoon een juridische strijd over contracten. Waar Daimler terecht op basis van het rechtsadagium “Exceptio non adimpleti contractus” zijn verplichtingen tegenover Chrysler opschort. Omdat deze zijn contractuele plichten niet na komt.
w0o0dy zegt
Simpel op te lossen door helemaal geen motoren van Mb meer af te nemen en ze te vervangen door Fiat-groep motoren. Fuck die eikels bij Mb! 2,4jtd is minstens zo goed en die Chrysler shit moet toch op korte termijn een update krijgen, dan maar meteen regelen blijft er meer geld over voor de Fiat-groep. Een klant aan een afnamecontract houden terwijl ze zelf de samenvoeging hebben laten klappen…. stijlvol volk daar in Stuttgart.
Jesper zegt
@ TBI:
Dat was het eerste dat ik dacht. :P
“Maar hij liegde tegen me, liegbeest!”
– “Niet waar, jij begon!”
“Nietes”
Als Chrysler inderdaad minder af nam dan ze beloofd hadden, plegen zij contractbreuk, en geef ik Daimler groot gelijk.
europeaan zegt
Laat die amerikanen eens de pest krijgen zeg!!!! Opel willen ze ineens niet verkopen, en Mercedes-Benz proberen ze nu te naaien met hun waardeloze shit. Verkoop Opel, en Laat Mercedes-Benz met rust, kut volk zeg!!
RubenBaeten zegt
En de prijs voor de meest intelligente reactie van de week gaat naar… :?
j zegt
@RubenBaeten:
Naar wooody and eropeaan
KoenvanD zegt
naar europeaan?
cardesigner@USA zegt
Europeaan, verander alsjeblieft je naam, anders zullen wij eraan gaan.
Wat is je IQ echt? Heb je iets nodig om tegenaan te schoppen?
europeaan zegt
Graag geen commentaar op mijn reactie, het is mijn vrije mening. Ga dus daarom met zn allen een leven zoeken.
Laue zegt
contractbreauk = foei & en niet meer doen (en dokken) net als elk ander bedrijf.
Als chryler zou ik meer modellen uitbrengen met 2.2 diesel motor… Amerika moet er maar eens aan wennen wat diesel is.
mashell zegt
Beetje flauw van Chrysler. Iedereen legt de productie stil omdat de auto’s onverkocht blijven maar zij denken Mercedes de schuld te kunnen geven.
Wessee zegt
Hahaha, niemand weet precies hoe de vork in de steel zit en begint meteen te roepen dat het de schuld van Chrysler is. Gezien de geschiedenis, daarmee bedoel ik dus wat Daimler al flikte toen Chrysler daar nog deel van uit maakte, zou het me niks verbazen dat die Duitsers weer aan het rotzooien zijn.
Benz.. zegt
Ach, het is gewoon een en al getouw-trek tussen de grote bazen. Het komt allemaal wel op z’n pootjes terrecht..
@Wessee: Ja, en omdat Daimler in het verleden niet zo aardig is geweest tegen Chrysler is het nu de beurt aan de Yanks om lullig te doen against the Germans wil je zeggen?
Laat ze eerst maar eens een fatsoenlijk aantal auto’s verkopen, iets waar Mercedes-Benz niet echt last van heeft gehad.
Wessee zegt
Benz toch. Jij moet ook weten dat in het laatste jaar/anderhalf jaar het alleen de 300C was die winst maakte voor het hele DaimlerChrysler concern. (Van de 3,4 miljard dollar in 2006 was Chrysler Group verantwoordelijk voor niet minder dan 1,9 miljard. Dan hou je anderhalf over voor Smart, MB, M-AMG en Maybach. En dat verzin ik echt niet hoor. Ok, het begin van de internationale crises speelde ook mee, maar toch. Is gewoon op internet te vinden. Er zijn zelfs boeken, term papers en essays geschreven over de rivaliteit tijdens de zogenaamde samenwerking, letterlijk.
Waar denk je dat de naam Crossfire vandaan komt voor die coupe van Karmann. DaimlerChrysler had ook de hele Veyron hype kunnen voorkomen met behulp van de ME Four-Twelfe maar die mocht niet komen van Stuttgart omdat de mooie SLR het paradepaardje moest worden. Dat kun je immers toch niet aan die rare Amerikanen overlaten?
Benz.. zegt
@Wessee
GM is kansloos failliet gegaan, Mercedes-Benz niet! Daar ging het mij even om.
I rest my case..
C6_R zegt
GM kansloos failliet gegaan? Hmm… weer wat gemist!
Benz.. zegt
Nou ja.. failliet met een flinke berg schulden, mede mogelijk gemaakt door een “fantastisch goed bestuur”..
I rest my case.. :roll: