Op de autoshow in Detroit laat Chrysler de 200C EV Concept zien. De 200C EV heeft een actieradiusverhogende Electric Drive-technologie en ook het design is een voorproefje voor wat de toekomst te bieden heeft…
Downsizing is hot, vandaar de 200C, en de toevoeging EV maakt het natuurlijk af. De auto heeft een 268 pk sterke elektromotor (actieradius van 60 kilometer) en daarnaast beschikt de auto over een kleine benzinemotor die als generator fungeert (totale actieradius van 640 kilometer). Het batterijpakket van de 200C EV thuis (of buiten de deur) op te laden door de auto via de stekker aan het elektriciteitsnet te koppelen (plug-in). Tevens heeft de 200C EV Concept een regeneratief remsysteem.
De Amerikanen doen opeens erg hu best om schoon en zuinig over te komen, zouden ze echt licht gezien hebben? Of is dit tevens een tactiek voor extra cash?
Netherlands, Jan 11, 2009 – Chrysler heeft een naam hoog te houden als het gaat om realistische toekomstvisies die snel het productiestadium kunnen bereiken. Ook de 200C EV Concept past in die lijn. Zowel zijn design als de gebruikte technologieën zijn richtingwijzend voor de nabije toekomst.
Electric Drive
De Chrysler 200C EV is een auto die wordt aangedreven door de actieradius-verhogende Electric Drive-technologie. Hij heeft een 200 kW/ 268 pk sterke elektromotor, die wordt gevoed door een compact en krachtig lithium-ion batterijpakket. Hiermee is volledig emissievrij rijden mogelijk. De actieradius bedraagt in dat geval 60 kilometer. Daarnaast beschikt de auto over een kleine en zuinige benzinemotor die als generator fungeert. Deze kan ‘bijspringen’ op momenten dat de batterijen leeg zijn. Zo zorgt deze compacte unit ervoor dat de totale actieradius 640 kilometer bedraagt. Uiteraard is het batterijpakket van de 200C EV ook thuis (of buiten de deur) op te laden door de auto via de stekker aan het elektriciteitsnet te koppelen (plug-in). Net als de andere EV-modellen van Chrysler heeft de 200C EV Concept een regeneratief remsysteem. De (bewegings)energie die vrijkomt bij het afremmen en uitrollen van de auto wordt daarbij omgezet in elektriciteit. De Electric drive-technologie maakt van de Chrysler 200C EV een zuinige en schone (SULEV – Super Low Emission Vehicle) auto en zorgt tegelijkertijd voor aansprekende prestaties. De topsnelheid van het studiemodel bedraagt 190 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt circa zeven seconden. Ook afgezien van deze cijfers is de 200C EV Concept een auto waar rijplezier ‘ingebakken’ is: het onderstel is een ingekorte versie van het 300C-platform met achterwielaandrijving.
De vorm van morgen
De Chrysler 200C EV Concept valt op door zijn pure en elegante lijnvoering in combinatie met de krachtige proporties van de 300C. Ook bij het carrosserieontwerp stond efficiency voorop. De aerodynamische vorm van het koetswerk zit hem in de ‘grote lijn’, maar ook in details als de compacte LED-lichtunits, de vorm van de buitenspiegels en de deurgrepen. De ramen zijn van bronskleurig getint glas met uitstekende warmtewerende kwaliteiten waardoor de airconditioning op warme dagen minder hard hoeft te werken.
Uitnodigende hightech
Bij het ontwerp van het interieur hanteerden de ontwerpers van de 200C EV Concept drie belangrijke uitgangspunten: optimaal comfort, maximale ruimte en ‘verbondenheid’. Het interieur is uitgevoerd in lichte tinten die het ruimtelijke effect versterken en er is veel gebruik gemaakt van natuurlijke materialen – in de bagageruimte is zelfs gerecycled leder verwerkt. Opvallend is dat er in het interieur geen enkele schakelaar is te vinden. Een groot touchscreen fungeert als centrale ‘bedieningspost’. Hierin is ook het Vehicle Information Center geïntegreerd en bovendien biedt het diverse mogelijkheden om ‘online’ te gaan. Voor de passagier voorin is zelfs een touchscreen computer in het handschoenvakje beschikbaar. Uiteraard is het mogelijk om elektronische apparatuur als mobiele telefoons en iPods aan te sluiten en op te laden. Het interieur van de 200C is hightech en tegelijkertijd uitnodigend. Dit komt op het conto van Chryslers Advance Interior Design Studio, die op dit moment ook werkt aan de verbetering van de interieurs van alle Chrysler-, Jeep- en Dodge-modellen.
De verbondenheid van het interieur
De Chrysler 200C staat ook in het teken van ‘Connectivity’. De auto is bijvoorbeeld continu met het internet verbonden. Dit maakt het mogelijk om op de manier van Twitter en Facebook ‘bevriende’ voertuigen op te zoeken, er contact mee te maken en informatie uit te wisselen. De ‘passagiers-PC’ maakt het onder andere mogelijk om op internet te surfen, deel te nemen aan videoconferenties en toegang te krijgen tot het navigatiesysteem. Ook dit navigatiesysteem is van de nieuwste generatie. Het is namelijk in staat contact te maken met camera’s die langs de weg staan zodat verkeerssituaties op de route vooraf bekeken kunnen worden.
Ook werkt de computer als diagnoseapparaat. Hij kan bovendien aangeven wanneer de volgende servicebeurt voor de auto staat gepland. De 200C EV Concept kan ook verbinding maken met computers thuis en op het werk. Door het gebruik van webcams wordt de situatie daar in ‘real time’ weergeven.
Extra mogelijkheden met de GSM
Door een koppeling met een mobiele telefoon ontstaan nog weer extra mogelijkheden. Dankzij een interieurcamera is de 200C EV via de GSM zelfs op afstand in de gaten te houden. In geval van diefstal is via de telefoon te bewerkstelligen dat de auto niet meer start. Het traceren van de auto kan vervolgens mogelijk gemaakt worden via satellietbeelden. Ook de conditie van het batterijpakket en andere vitale onderdelen is via de telefoon op te vragen.
De gebruikers van de 200C kunnen allemaal een persoonlijk profiel aanmaken waarin hun favoriete ‘settings’ zijn op te nemen. Ook beschikt de 200C EV Concept over een speciale ‘tiener-setting’. Daarbij wordt de maximum snelheid beperkt en kan een bepaalde maximum afstand tot het huisadres worden ingesteld.
Frasker zegt
Interieur is wel mooi, maar kvind het uiterlijk lelijk…
hefmen zegt
Ik vind hem wel wat weg hebben van de Opel Insignia..
jOnas zegt
het regent elektrische wagens vandaag…
BmwMPower zegt
Hebben GM en Chrysler wel allemaal geld voor al deze redelijk leuke concepts…?
robbie zegt
Nice! En heeft idd wel wat weg van een Insignia (en dat is een compliment…)
Rayner zegt
begin die Hybrides en Electro’s op AB een beetje spuugzat te worden…
Brammer zegt
Ligt het nu aan mij of zij alle amerikaanse hybrides hetzelfde qua specs ? Allen hebben ze 60km actieradius enkel op elektriciteit en de Jeep Patriot EV heeft ook een totale actieradius van 640km, exact hetzelfde getal..
G. de Groot zegt
Huh?
Dit ís gewoon een Insignia. Maar die is toch van GM?
Wat is hier aan de hand :P?
Victor-tje zegt
jahaaa!! jongens allemaal even klappen, de eerste geslaagde hybride/elektrische auto ooit waar je ook nog is mensen mee kan vervoeren( dat niet zo is bij een tesla).
chapeau voor Chrysler!
AutoInformatief zegt
EN zie hier de electrische Insignia met een Chrysler badge?
Komt er dan ook een electrische opel?
Naam (verplicht) zegt
Hij heeft inderdaad wel wat weg van de Opel Insignia, interieur vind ik erg mooi :) Net zoals de sportieve kuipstoelen, en eigenlijk de rest ook wel ;)
Patrick T. zegt
Insignia Chrysler?
AutoGeek zegt
@ iedereen die dit op een Insignia vind lijken
Sterker nog: ik vind de Insignia nog mooier ook…
JJM zegt
heeft inderdaad wat weg van die schele insignia, gelukkig zou ik toch nog een afChryslijk kopen :P
JJM zegt
nog=nooit, sorry.
Fred zegt
Hij heeft wat weg van de Insignia? Het is er godverdomme een! Iets andere koplampen en een chrysler grille, klaar ben je :’)!
slk zegt
IK dacht dat het geld op was.Verder wel een geschikte auto.
Esprit_de_Flandre zegt
@Rayner; “begin die Hybrides en Electro’s op AB een beetje spuugzat te worden…”
Dan moet je de hele auto-liefhebberij opgeven jong. Er gaan er alleen maar meer komen. Over 6 jaar is er van ieder (nieuw) model bij ieder merk een hybride- of EV-versie (ja, ook bij Ferrari)
Chrisy76 zegt
Zonder Opel logo ziet zo een auto er toch wel leuk uit :)
Ja, ik vind hem wel nice… Niets bij een 300C uiteraard…
Kawouter zegt
268 pk en dan slechts een top van 190? Dat zijn dan ws. Amerikaanse paarden…
Fova' zegt
Dat verhaaltje van de elektromotor met een generator kan je bij zowat elke Amerikaanse conceptcar opnieuw gebruiken!
Brammer zegt
@ Kawouter
Jij hebt duidelijk geen flauw idee waar je over spreekt ? Er zijn niet veel elektrische motoren die boven de 190 gaan, je kan dit niet zomaar vergelijken met benzinemotoren. Je mag trouwens toch nergens sneller ;)
kowalsk zegt
Na de Lexus en de Subaru weer een auto die geen pijn aan je ogen doet, yay for that!
delomi zegt
mooiste Chrysler in jaren vind ik.
thijs zegt
Sorry hoor maar iedereen die zegt dat dit een kopie van de Insignia moet eens wat verder kijken dan de vorm van de koplampen en de grill…
Vind dit mooier dan de Insignia maar ze mogen er allebei zijn. Alleen zou ik zoiezo de auto zonder opel-logo liever rijden.
Raf zegt
Welke ouwerwetse mercedes zouden ze hiervoor gebruikt hebben
de 300C was ook een vermomde e-klasse van de jaren stillekes.
maar ik vind deze wel leuk uitzien.
replo zegt
Ben zelf verwend met een 300 C, maar deze 200 C mag er ook zijn! Gewoon weer wat anders dan al het Duitse gedoe op de weg….nou ja, die Insignia mag er ook zijn, ook al is het een Opel!
Citrofiel zegt
Van mij mogen alle concepts tot nu toe wel in productie worden genomen. Prima wagens, prima techniek. Maar tegen de tijd dat ze (eventueel) op de weg verschijnen, vrees ik dat we al heel wat jaartjes verder zijn… :(
Mark zegt
huh? een tweede Insignia:S
Scorso zegt
En de gewone Insignia is al lelijk… Laat staan dat Chrysler hem nog eens verneukt?!
freek zegt
[kuch]Opel Insignia[/kuch]
maargoed wel een mooie auto!
Als ze daar nou even een 450+ pk in leggen, hebben ze een leuke auto om te concurreren met de Duitse garde..
Erik zegt
De grote 3, zullen nu natuurlijk bij elk (studie) model zeggen dat er een elektromotor onder de kap ligt ter ondersteuning van de verbrandingsmotor. Anders moet de 14 miljard als nog terugbetaald worden begin maart.
JzAero zegt
Top, ik herken aan de daklijn beetje 300C terug.
Enne voorkant is idd wel opelachtig, maar goed best mooi.
marruk zegt
Als deze volgens sommigen van jullie toch zoveel op de Insignia lijkt,
doe mij dan maar de Insignia!
floris zegt
hhhhhmmmm, waarom spookt er nou toch opel insignia door mij hoofd :?:
weet iemand trouwens waarom we vandaag zoveel onthullingen te zien krijgen.
replo zegt
@ floris
Het is immers januari!
sjonnie zegt
opel insignia? anyone?
Chris zegt
@ Insginia replyers; de niere zijn totaal anders (minder scherp) de kont ook, slechts de neus lijkt erop, dus valt best mee met look-a-like hoor ;-) btje ’tzelfde als een cherokee vegelijken met een pathfinder, omdat ze van de zijkant tzelfde lijken..
Jaapschaap zegt
Geen geld meer genoeg om zelf een neus te verzinnen? :?
WieAndersDasAuto zegt
Hij heeft wat weg van de Insigna, maakt niet uit, ze hebben niet meer geld…
Laat maar komen deze auto. Ziet er niet verkeerd uit. Alleen de meeste details zullen helaas het productie stadium niet halen. Maar we zullen het zien over een jaartje of 2/3.
Citrofiel zegt
@ floris; Vanwege de autoshow van Detroit, die is binnenkort.
floris zegt
oke, Detroid komt en het is januari, maar waarom vandaag allemaal op zondag, zondag is normaal toch niet de dag dat er nieuws word rond verteld?
autoblogger zegt
Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/150827
@floris: in Amerika houden ze dit soort persdagen in het weekend, dat was vorig jaar ook…
VLS54 zegt
Deze ziet er gewoon goed uit. Ook voor Europese begrippen!
floris zegt
@ autoblogger
oke, dankje
Simpson zegt
wordt het al tijd voor hybrideblog.nl? :P
maargoed, lijkt me wel duidelijk dat electro is teh way to go.
net als die gigantische caterpillar dumptrucks een verbrandingsmotor om de elctromotoren op gang te houden (en het interieur warm)
Apache zegt
Ik vind die achterkant zeer origineel en geslaagd. Erg verhelderend design vanuit Chrysler hier!
primramessar zegt
Ja, nieuwe chef design natuurlijk.
kees zegt
chrysler 300C + chrysler crossfire + opel insignia = chrysler 200 C
Camaro zegt
Lancia??