
Zelf moet Koenigsegg de Regera nog presenteren, maar dankzij toeleverancier Rimac hebben we al beeld en specs. 0-400 km/u in minder dan 20 seconden!
Het nieuwste speeltje van Koenigsegg, de Regera, heeft een semi-elektrische aandrijflijn. Het gecombineerde vermogen komt uit op liefst 1500 pk, terwijl het koppel een lieve 2000 Newtonmeter bedraagt. Dat maakt niet alleen een topsnelheid van meer dan 400 km/u mogelijk, die 400 tik je ook binnen de 20 seconden aan!
De accu heeft een capaciteit van 9,27 kWh, genoeg om de samen 670 pk (500 kW) sterke elektromotoren kortstondig van stroom te voorzien. Bij het remmen kan maximaal 150 kW aan energie worden teruggewonnen. Het accupakket weegt 115 kilo en in puur elektrische modus komt de Regera 50 kilometer ver. Rimac, bekend van de elektrische Concept_One, hielp Koenigsegg bij de ontwikkeling.
Zodra we meer informatie en beeld (zonder een kale constructeur die in de weg staat) hebben, dan brengen we je meteen op de hoogte!
UPDATE 1: we hebben livebeeld.
UPDATE 2: ook studiobeeld is aanwezig!
Goeiemorgen! Dat zijn geen misselijke specs!
Dat is verdomd snel zeg! Alleen vind ik het geen mooie auto..
Specs goed, maar de Agera ziet er toch écht beter uit
Toppunt van engineering. En dat van een hele kleine speler uit Zweden, met een veel kleiner team dan bijvoorbeeld Porsche, McLaren en Ferrari (918, P1, LaFerrari). Volgens Jalopnik heeft deze auto niet eens een conventionele versnellingsbak.
http://jalopnik.com/koenigsegg-will-sell-you-a-car-without-a-transmission-f-1689101650
Christian kwam acht maanden geleden met het idee en heeft het gewoon geflikt. Misschien leuk om te vermelden dat dit het eerste echt nieuwe ontwerp is van Koenigsegg in jaren (alle anderen waren evoluties), deze keer meer een GT dan hardcore sport auto.
@gijsso: al zie ik wel nog een grote gelijkenis in de daklijn en de voorruit.
@gijsso: ook een klein prijsverschilletje
@gijsso: Mag dan wel misschien minder hardcore zijn qua uiterlijk, dit is om te smullen qua design!
Ik zie Italiaanse flair van bijvoorbeeld Pagani terug en dat terwijl het chassis en de kooi zelf zo te zien niet zijn veranderd. Best knap gedaan(, al zal het ze op den duur wel gaan opbreken als ze echt niets nieuws ontwikkelen.)
@gijsso: Gekke prijs als ik die link mag geloven en na het zien van de fraaie achterwerk van de McLaren 675 is dit voor mij een teleurstelling. Rare kont heeft deze Kegg, sip ogend.
@gijsso: het profiel en de zijkant zijn anders wel best wel “evolutie” en geen “revolutie”. De voor en vooral achterkant (die mij erg aan de xj220 doet denken, en dat is zeker geen slecht ding) is een grote verandering.
Maar die zal die hydraulische koppeling niet erg hard slijten zo??, ik moet me daar toch een ff in gaan verdiepen want een vervanging voor de versnellingsbak zag ik niet aankomen :0
@gijsso: geen hardcore sportauto? Maar wel 1500 pk en 2000 nm koppel met een acceleratie naar 400 kmh van 20 seconden? Dat wordt lekker touren dan
@pixeltrooper: Alles is relatief. Zie je de 17 (ruwe schatting) koeien die zijn gesneuveld voor het interieur? Dat is wel wat anders dan het naakte carbon en alcantara dat Koenigsegg normaal levert. Zij zeggen zelf dat het een GT is, zeker ten opzichte van hun vorige modellen.
@pixeltrooper: met 400km/u lijkt het mij een hele kunst om je toupetje vast te houden
Ik vind het wel een mooie auto, maar niet zo indrukwekkend als de Agera. Maar qua specs, niet normaal! 2000 nm koppel, allerjezus
Ik wordt een beetje duizelig van de specs. Ik ben al lang blij als ik in die tijd tegen de 100km/u aan schurk.
Uiterlijk is een kwestie van smaak natuurlijk, maar de neus vind ik in ieder geval een stuk beter te pruimen dan die van de Agera.
1500pk en slechts 2 aangedreven wielen. Succes met die sprintjes.
3,2 sec van 150 km/u naar 250? Dat moet gewoon pijn doen. De versnellingsbak is pleite en dus weegt deze Regera maar 194 lbs =87 kg meer dan de Agera one:1…
Zo en als dit een beetje heel blijft kunnen we de verhalen over de Veyron als summum van techniek in de prullenbak doen… Amazing stukje engineering dit.
@w0o0dy:
Mag ook wel eens 10 jaar na dato…
Wel opvallend dat de sprint tót 150 niet wordt genoemd. Zie 2WD opmerking. Ben ook benieuwd hoe het met de levensduur van de aandrijflijn zit als er zoveel slip wordt toegestaan om zodoende een CVT-achtig systeem te bewerkstelligen. Temperaturen zijn dan ook interessant.
Nee, doe mij maar de LaF.
@macready: 0-100 km/u in 2.8s, wat rap zat is. En met slijtage zal het wel meevallen als ze voor natte plaatkoppelingen gaan, die kunnen wel wat hebben.
@macready: 15 jaar, de Veyron ging in productie in 2015, maar VW was grotendeels er eerder klaar mee. Inderdaad mag wel na zo’n lange tijd, trouwens deze Kegg moet zich nog helemaal bewijzen. Daar waar de Veyron een naam en reputatie heeft opgebouwd. De techniek is in principe niet nieuw. McLaren, Ferrari en Porsche hebben het al toegepast en hadden die kennis eerder in huis. Tja ook al gaan sommigen het niet toegeven, de Veyron was ontzettend belangrijk voor de supercarwereld. Het heeft de term hypercar een nieuwe invulling en betekenis gegeven en een nieuwe klasse gecreëerd. Dat de Veyron zwaarder is is geen minpunt VW heeft hier bewust voor gekozen. Zie het als een extreem snelle GT met Bentley comfort. Het zijn ook totaal verschillende auto’s. Natuurlijk heb ik respect voor Kegg, vooral wat zij aan het doen zijn op kleine schaal. Ik heb waardering voor alle supecars voor de een misschien meer dan de ander. Alleen dat sommigen een Veyron afbranden omdat het een VAG product is vind ik gewoon heel jammer.
The Koenigsegg Regera is a hybrid megacar with a 1100 hp 5.0-liter V8 engine paired to a set of 700 hp electrical motors at each wheel, being powered by an impressive 9 kWh liquid cooled battery pack (for comparison, the Porsche 918 Spyder features a 6.8 kWh battery pack).
Both the electric motors and the V8 engine work in unison via an innovative (KDD) Koenigsegg Direct Drive system, which is a new type of direct drive transmission invented by Christian von Koenigsegg. The KDD transfers electric and mechanical torque effectively for serious acceleration times. For starters, the Regera is capable of hitting 0-100 kph in just 2.8 seconds.
Once the car begins to pick up speed, the KDD system goes all in – 150kph t0 250 kph in just 3.2 seconds, or 0-400 km/h in a jaw dropping 20 seconds! For comparison, the Porsche 918 Spyder in race mode goes from 0 to 300 km/h in 23 seconds.
To give you another perspective, the Regera stays on tire slip (traction) limit from 0-270km/h at full acceleration. As Koenigsegg say, the Regera truly exhibits a “Dr Jekyll and Mr Hyde” persona.
Another interesting fact is that the Regera doesn’t have a reverse gear in the KDD transmission. Instead the two electric motors help the car go reverse, further reducing component count and weight.
@steef2: dus als je stroom op is kan je niet meer achteruit rijden?
Als ik eerlijk mag zijn zie ik liever deze dan de agera rs, de agera is natuurlijk wel weer meer van hetzelfde(het blijven allemaal prachtige wagens natuurlijk)
Kan niet wachten op alle specs!
Klinkt goed, en het lijkt wel of deze wel mooi is!
Heerlijk. Een kleine beetje Jaguar in de kont en gewoonweg absurde specificaties. Ideaal.
@Bant: Ik moest inderdaad ook even aan de XJ220 denken, en dat vind ik een compliment.
Dit maakt mij als Koenigsegg liefhebber toch wel weer heel vrolijk!
@dennisjuh95: Mij ook!
Allemachtig, wat en specs. Tuurlijk zijn er tuners die nog meer pk’s uit een auto persen, maar dat zijn dan ook onhandelbare, niet normaal te gebruiken auto’s.
Het zal vast wel goed zitten, maar vraag me toch af hoe deze auto al dat vermogen op de weg brengt.
@kapitein: Als ik dit filmpje zo zie, heb ik er wel vertrouwen in dat engineers van Koenigsegg die 1500pk en 2000nm ook wel heel kunnen houden.
Ik zag hem al voorbij komen op instagram bij schmee. Maar wat een vreselijk dikke bak. Niemand kan er meer omheen dan. Dit Is auto nr 4 voor bij topgear te testen.
Haha holy shit, wat een ding! Net als Horacio Pagani is Christian von Koenigsegg een briljante kerel.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar zijn top snelheid als dat ding in 20 seconden op de 400 zit ben ik benieuwd waar hij na 30 seconden zit.
@dirkiii: Koenigsegg zelf had het over “the fastest accellerating car” en niet “the fastest car”. Subtiel verschil. 400 zal wel genoeg zijn zeker?
@dirkiii:
Met de gemiddelde autoblogger hangt hij na 30 sec wel ergens in de bomen vrees ik..
Zelf zou ik binnen die tijd wel aan een schone onderbroek toe zijn..
Ongelooflijk bizar deze specs, 0-200 in 20 sec hoef je je al niet eens voor te schamen, maar dit is helemaal duizelingwekkend. Ben zeer benieuwd naar wat leuke filmpjes in de toekomt.
Der Terung.
Holy crap!! Die specs zijn echt ziek. En die wagen zelf ziet er ook heerlijk uit gewoon :)
De versnellingsbak is pleite en dus weegt deze Regera maar 194 lbs =87 kg meer dan de Agera one:1…
Zo en als dit een beetje heel blijft kunnen we de verhalen over de Veyron als summum van techniek in de prullenbak doen… Amazing stukje engineering dit.
Ik vraag me af of er turbolag is door de grote turbo’s… Volgens mij ben ik de enige hierin..
@rammillius: geen enkel turbo gat want de elektro motoren zijn zo sterk dat die de maximale power al niet op het asfalt krijgen… En pas bij hogere snelheden gaat de brandstof motor ECHT compleet loco.
@rammillius:
Nee hoor, wacht maar tot thieryvth uit de box mag..
Die zal het vast met je eens zijn en dit tot de grond willen afbranden..
Ik, ik ga met @w0o0dy mee..
Heeft er iemand een handleiding rondslingeren “hoe word ik miljonair” zodat ik me een Regera kan aanschaffen. Je mag dan eens meerijden als het zover is.
@jerudo: gewoon miljonair is niet genoeg. .. ;-)
@jerudo:
heb ik wel voor je, voor E150 doe ik hem vandaag nog op de bus.
Leuk. Elk verkeerslicht je eigen prive space mountain…
@baasbas: Trouwens…. zodra die slome linksplakker met 150 oprot naar rechts nóg een keer.
Ik zou me niet in kunnen houden ben ik bang. Ik zou elke keer “engaging hyperdrive” zeggen
Sweet mother of god!!!
bizarre stats en gorte complimenten voor zo’n kleine bouwe uit Zweden. Vind hem alleen van de zijkant niet zo heel geslaagd…liever de Agera
Normaalgesproken ben ik niet zo van de drie-spaaks velgen maar deze mag ik wel. Het ontwerp lijkt op het waarschuwingsteken “Biohazard” en gezien de prestaties kan deze Regera wel gevaarlijk zijn voor de biologie van de bestuurder die deze auto niet aankan.
Geweldig!! Dat zij dit kunnen neerzetten met relatief weinig middelen..
Als je niet uitkijkt breek je je nek als je vol op het gas gaat!
What is next.. 500km/h in 20 sec
@013gta147: De opvolger van de Veyron de Chiron moet 460 gaan aantikken en bedenk dat er op den duur vast ook een Chiron SuperSport zal verschijnen.
@badboys: leuk voor de binnenweggetjes
Zal vast bruut zijn alleen wat vind ik die achterkant lelijk.
@badboys: Leuk om te lezen dat wanneerik het design in mij heb laten bezinken ik van mening ben veranderd. Ik begin hem te waarderen :)
Waaaauw ik vind hem echt prachtig!!!
Hij is apart die achterkant maar het staat erg goed.
De rest is ook heerlijk. En die cijfers.. Bizar.
Ik vind de CCX echt gruwelijk mooi en de Agera dan weer minder. Deze zit naar mijn mening weer op CCX niveau. Wat een gruwelijk mooie wagen.
@jrmpower24: we hadden het laatst erover, maar deze Regera heeft mij over de streep getrokken. Deze auto vind ik de meest bijzondere Kegg. Zeer aparte lijnen die je bezighouden en je herkent geen stijlkenmerken van andere supercars, gewoon een pure Koenigsegg. Dit bewijst voor mij dat Koenigsegg weldegelijk design heeft.
Wahahouw! Wat een ding! Fantastisch wat ze leveren!
Wat een prachtige auto..!! Je ziet wel dat het echt typisch Koenigsegg is met een vleugje Italiaanse flair. Knap ook hoe de achterspoiler is geïntegreerd. Hands down for Koenigsegg.
Nu is het een snel handtasje..
Nu al een van mijn droomauto’s deze Koenigsegg Regera, prachtige auto vanuit elk perspectief adembenemend mooi.
Mijn favoriete supercar merk en nu al een van mijn favo supercars is deze Regera. Schitterende lijnen heeft die en deze auto is zeker adembenemend mooi.
Mijn favoriete supercar merk en nu al een van mijn favo supercars is deze Regera. Schitterende lijnen heeft die en deze auto is zeker adembenemend mooi.
Mijn favoriete supercar merk en nu al een van mijn favo supercars is deze Regera. Schitterende lijnen heeft die en deze auto is zeker adembenemend mooi.
Mijn favoriete supercar merk en nu al een van mijn favo supercars is deze Regera. Schitterende lijnen heeft die en deze auto is zeker adembenemend mooi.