Het enige hoogtepunt in een verder vrij matte race was het verdedigende werk van Max Verstappen. Niet iedereen is het eens over de manier waarop de Red Bull-coureur vasthield aan P5.
Teambaas Horner meent echter dat de acties van Max “hard, maar fair” waren. Verstappen zelf haalde in het interview na de race zijn schouders op en vond dat Kimi maar beter op moest letten toen de Fin een deel van zijn voorvleugel stuk reed op de rechter achterband van de Red Bull.
Raikkonen was juist weer van mening dat de Nederlander te ver ging bij het verdedigen van zijn positie. Nog tijdens de race foeterde de Fin dat Max onder het remmen van zijn lijn afweek, terwijl dat niet zou zijn toegestaan. De officials besloten echter geen onderzoek in te stellen naar de acties van Verstappen en dus kunnen we ervan uitgaan dat de manier waarop hij de Finse boot afhield simpelweg is toegestaan.
Zijn jullie het met de officials, Verstappen en Horner eens of waren de moves van Max over het randje?
dutcher zegt
Acties zagen er keurig uit, Max heeft de aanwezige of misschien beter gezegd niet aanwezige ruimte goed gebruikt om zijn auto te positioneren.
allesmetturbo zegt
Strak verdedigt en kimi reed ‘m er zelf tegenaan.
JanJansen zegt
Geen mening, ik ben sterk bevooroordeeld
djpelle zegt
@JanJansen:
Kan wel een heel epos gaan schrijven, maar ik denk dat jouw reactie alles het best omschrijft. =D
bergmm zegt
@janjansen: een politieke carrière is niks voor jou ;)
swid zegt
@bergmm: Moet je ook niet willen.
rodger zegt
Gewoon prima. Denk dat Kimi de achterkant van Max z’n RedBull met z’n ogen dicht kan natekenen inmiddels
motoragent zegt
@rodger: Ik las ergens dat hij dit seizoen al een rondje of 76 klem heeft gezeten achter Verstappen, geen wonder dat hij gefrustreerd raakt.
formulatv zegt
Hoewel ik het hier eens ben met de officials, was dit net op het randje, zulke dingen moet je niet te vaak doen…
dennisjuh95 zegt
@formulatv: Het is racen he. Ze spelen niet met My Little Pony’s
michael_steel zegt
@formulatv: Als Kimi had willen inhalen, dan had hij voor het rechte stuk dichter op Max moeten zitten en had hij Max makkelijk op DRS snelheid kunnen uit remmen bij bocht 1. Dit heeft hij echter nagelaten (of kon hij niet) waardoor de frustratie alleen maar meer is toegenomen. Dit was weer terug te zien in de agressieve aanvalsstijl van Kimi. Dat Max daar een agressieve verdediging tegenover stelt is een gevolg daar van. In dat geval ligt de fout bij Kimi en niet bij Max.
mrrallycross zegt
Geen straffen of onderzoeken dus fia staat het toe…
rufctr01 zegt
Als het op het randje is dan is het niet fout!
stfu zegt
Naar mijn idee ging Kimi zelf vooral alle kanten op en wellicht bewoog Max iets mee maar Kimi maakte zelf de inschattingsfout.
dieselaer zegt
@stfu: maar Kimi mag bewegen wat hij wil natuurlijk. Verstappen mag maar één keer van richting veranderen om te verdedigen. Wat hij deed leek op 2 keer veranderen, maar het is op te vatten als een lijn voor de volgende bocht kiezen. Daarom hebben de officials niets gedaan ermee. Snap echter wel dat Kimi het geen toffe actie vond.
dutchiehd zegt
@dieselaer: Max week 1x van zijn gekozen lijn af, en stuurde vervolgens de bocht in. Het leek alsof hij 2x van zijn lijn afweek, maar dat was puur insturen voor de bocht en perfect legaal dus
desjonnies zegt
Wat een zeursport is het toch geworden dat F1.
Ik houd van Kimi, “leave me alone I know what I’m doing” Raikkonen , maar gaan we straks richtingaanwijzers en cruise control krijgenop eenF1 wagen?
Waar zijn de tijden gebleven dat Senna Prost er expres afreed met een Britse commentator Murray Walker die brulde alsof zijn broek in de brand stond. ?
https://www.youtube.com/watch?v=JknW7h8DS0s
Geloof me sommige dingen waren vroegâh gewoon beter !
Author zegt
Die Murray Walker spreekt toch een aardig woordje Japans als ik het zo hoor! ;)
Grapje, ben het roerend met je eens. Al is het makkelijk om te vergeten dat er vroeger ook genoeg saaie races tussen zaten.
robv93 zegt
@desjonnies: cruisecontrol is er soort van al (de pitlimiter). En doel je met vroegah ook op het geluid?… Agreed
goodolddays zegt
Vind het trouwens een gezeur on niks, hij verdedigde eerst naar rechts en stuurde terug naar links. Klopt maar hoe had die anders de bocht moeten maken? Met andere woorden je kunt maar beter naar links verdedigen anders mag je niet meer terug sturen.
De verdedigingsregel slaat overigens helemaal nergens op. Gevechten als Senna/Mansell dat willen we zien!
MARS zegt
Kimi is net als Vettel en Hamilton een zeikwijf, ga thee drinken ofzo..
motoragent zegt
@MARS: Wat is er mis met Vettel tegenwoordig? Mopperkont tot en met.
michael_steel zegt
@motoragent: Kimi vergeet één ding. Max hoort nu bij het selecte groepje top coureurs bij de F1. Dus wordt Max niet meer als rookie behandeld door de stewards van de race. Ik denk dat Kimi in de situatie van Max ook de boel met hand en tand had verdedigt , en dan was Max de mopperende partij geweest. That’s racing guys, live with it.
soes750 zegt
@mars: en zo is het. Stelletje jankerts zijn het geworden. Waar zijn de Prost’s, Senna’s en coulthard’s gebleven. De mannen met ballen die niet janken maar racen. Verdienen een godsvermogen per jaar. Die FIA zorgt voor de veiligheid. En ze rijden alleen maar langzamer, maar ze janken des te harder.
vorsprungdurchbetrug zegt
@soes750:
-edit: rustig maar-
regels zijn er voor iedereen, alleen worden ze wisselend geinterpreteerd,
oftewel ze gelden voor de een iets meer dan voor de ander.
Dat is de kwestie die hier aan de orde is.
Er wordt niet consequent gestraft.
Dat het verrekt moeilijk is geef ik onmiddellijk toe.
lebeaunl zegt
@mars: zo, dat ‘seriously’ van Vettel vind ik toch mateloos irritant….
sportevo zegt
@lebeaunl: honestly..
sportevo zegt
@sportevo: hoor je hem ook vaak zeggen.
djpelle zegt
@sportevo:
Terwijl de echte zeikerts in de paddock toch vaak: ”For sure..” gebruiken..
spruitstuk zegt
@djpelle: massa? ;)
djpelle zegt
@spruitstuk: For sure.
bassx zegt
@mars: Kimi zeikt niet. Dat hele verhaal over de board radio was meer een antwoord naar het team waarom hij er niet omheen kan. De eerste omroep was naar de FIA in de context van “let op”. Doen rijders heel veel tegenwoordig. Beetje zoals voetballers hun handje omhoog steken. In post race zei Kimi dat hij het twijfelachtig vond maar niet zoveel uitmaakte.
motoragent zegt
Dit is wat er mis is met de Formule 1. Iedereen wil iemand die durft te vechten voor zijn plaats, iemand die moe is van simpel rondjes rijden zoals zijn oma dat zou kunnen. Racers als Senna en Prost willen we zien! En als het dan zo ver is, er staat iemand op die daadwerkelijk durft te racen, wordt elke actie compleet kapot geanalyseerd om tot de conclusie te komen dat hij het toch maar wat rustiger en voorzichtiger aan moet doen. Wat wil de fan nu eigenlijk?
riddertevoet zegt
Max ging regelmatig twee keer van zijn lijn af om Kimi te blokken. Zo kan ik ook F1 rijden, beetje over de baan zigzaggen en geen mens die er voorbij komt. Raikkonen heeft alle gelijk van de wereld dat hij hier boos over is maar hij moet vooral boos zijn op de wedstrijdleiding omdat er geen straf uitgedeeld is. Onbegrijpelijk.
w0o0dy zegt
@riddertevoet: een keer van de lijn af mag en daarna zulje toch echt weer de bocht moeten insturen… Als die dan de andere kant op gaat dan stuur je idd twee keer… 1x van de lijn (verdedigen) enb1x terug naar de racelijn (die nog steeds “aan Max was” aangezien Kimi er niet voor kwam.
Gezeik over niets. Als je niet kunt winnen ga je maar miepen.. mietjes zijn het geworden.
mrB zegt
@w0o0dy: Dat is volgens mij ook het briljante van Max verdedigings-werk, hij komt precies zo uit dat een tweede actie kan omdat hij moet insturen voor de bocht.
addiction4cars zegt
@riddertevoet: als Kimi net zo goed kon inhalen als max had ie m zelfs ergens in een buitenbocht nog gepakt gezien ie nieuwere banden had en nog op supersofts ook.. de pech voor Kimi is alleen dat Max net zo goed kan verdedigen als inhalen…
rob5nismo zegt
Ik denk dat kimi hem een keer eraf rost
bastiaangt zegt
@rob5nismo: Als Kimi zich dan wel moet verantwoorden voor de stewards, kun je me opvegen.
rob5nismo zegt
@bastiaangt: hahahha misschien een incidentje net als met bottas ofzo zie ik nog wel een keer gebeuren
arii zegt
Tuurlijk wil ik t hoogste positie voor Max, maar hij veranderde (al was het minimaal) 2x van zn lijn
vorsprungdurchbetrug zegt
Ik de duitse tv heb ik het gevolgd, een van de Duitse commentatoren, die Max heel erg hoog heeft zitten, het voor hem de vierde Duitser die in de F1 mee rijdt, die schande sprak van de acties van Max.
Volgens de commentator waren het twee verschillende pogingen waar Max over de schreef ging.
Overigens is die commentator zelf coureur, ik ga er van uit dat hij weet waarover het gaat.
freeze zegt
De actie bij het ingaan van bocht 1 vond ik net over het randje. De actie waarbij Kimi zijn vleugel kapot reed was perfect verdedigen
casanova zegt
Kimi moet niet zeuren, hij heeft Max ook rondenlang afgeblokt na zijn bandenwissel om zodoende Vettel uit te laten lopen. Nu kreeg hij een Fins koekje van eigen deeg.
Overigens moet Max zich tijdens tv-life uitzendingen niet te negatief uitlaten met : “Een 5e of 6e plaats interesseert me geen zak”. Hij is onderdeel van een team van vele personen en dat team heeft super gepresteerd: Podiumplaats, Ricciardo 3e in alg klassement, Ferrari tot op 1 punt genaderd in constructeurs kampioenschap.
djpelle zegt
@casanova:
Ik vind het eigenlijk wel grappig dat Raikkonen na zowel Sochi en Mexico vorig jaar roept: ”It’s racing in the end!”
Dan vervolgens nu graag wil dat er beter naar de regels gekeken wordt, terwijl die manier van ‘racing’ toch een stuk harder en voor hem uiteindelijk tweemaal minder gunstig was.
Als je trouwens Max op SKY, NBC-Sport en Channel4 zag was hij een stuk rustiger dan bij Ziggo.. Misschien de volgende keer even 5 minuten extra nemen om op adem te komen..
w0o0dy zegt
@djpelle: denk wel dat Kimi terecht het inconsequent toepassen (of juist niet toepassen) van de regels op tafel brengt. Ik denk dat de meetings vooraf aan de race over dit onderwerp zouden moeten gaan. Duidelijheid over “the rules of engagement”.
djpelle zegt
@w0o0dy:
Ben inderdaad ook allang blij dat het van ”er zijn rijders voor minder bestraft” snel overging naar ”ze moeten duidelijker maken wat de regels precies zijn”… Echter, bij de FIA lijkt het nogal moeilijk te zijn om er een duidelijk lijn in het toepassen van de reglementen te trekken..
De drive-through van Jenson en het kwalificatierondje van Rosberg als voorbeeld van dit weekend genomen..
sportevo zegt
@casanova: en toch kan ik mij voorstellen dat hij baalt van een P5 of P6. De Red Bull is P3/P4 waard, alles daaronder is verliezen, alles daarboven 1 of 2 Mercedessen met pech.
Het enige jammere is dat Ferrari eigenlijk gelijkwaardig is aan Red Bull op het moment. Dus moet die P3/P4 onder 4 auto’s verdeeld worden.
jaccovdzaag zegt
@sportevo: Nou, als je van P14 afkomt, zou ik niet balen van een P6.. ;)
Edge zegt
@casanova: Zo super heeft Red Bull dit weekend anders niet gepresteerd. Vooraf had iedereen het erover dat dit hét weekend was waarop Red Bull op eigen kracht de strijd met Mercedes aan kan gaan. Vervolgens blijkt dat toch niet zo te zijn en maakt Red Bull ook nog eens twee strategische fouten (het verkeerd timen van zijn laatste Q3 run, en het te vroeg naar binnen halen waardoor hij zowel Raikkonen als Vettel ineens voor zich heeft) waardoor Max uiteindelijk om plek 5 moet vechten in plaats van om plek 3 en 4. Dus ik snap Max wel. Als topsporter wil je het maximaal haalbare, en als dat een derde of vierde plaats is wil je geen vijfde worden. Dan heb je als team gewoon haalbare punten laten liggen.
pret zegt
Ik vond de reactie van kimi bij de tweede inhaal manoeuvre op het rechte stuk wel terecht. Als de verdediger een kant mag kiezen nadat de aanvaller dat heeft gedaan dan kun je er op de hungaroring bij droog niet of nauwelijks langs. Dat kan niet de bedoeling zijn van racen.
De eerste inhaal actie bij bocht 3 waarbij kimi eeneen stukje voorvleugel kwijtraakte vond ik slim van max. Binnendoor zou er nooit genoeg ruimte zijn. Dus eerst buitenkant verdedigen en dan insturen voor de bocht.
pinut187 zegt
Niet zoveel zeuren maar gewoon racen!
10us zegt
Sommige F1 coureurs zijn net voetballers…
clarkson zegt
Het was maar 1x uitwijken. Daarna direct insturen van de bocht. Niks aan het handje.
mrmiyagi1982 zegt
Max is gewoon ‘DE’ man en verders ophouden met zeuren!
mashell zegt
Met je voorvleugel proberen iemands achterband lek te prikken mag anders ook. Zowel Kimi als Max komen goed weg.
HZW zegt
Dat hele verhaal van inhalen is belachelijk.
Het begint al met die DRS sh#t waardoor de verdedigende rijder een “Sitting Duck” is als er een aanval komt.
Om het dan nog erger te maken met die stomme “1x van je lijn afwijken” regel.
Gewoon die “DRS vleugel” afschaffen en ook dat “1x van je lijn afwijken” elimineren.
Dan ga je weer echte gevechten op de baan zien, inhalen is nu een ingestuurd toneelstukje geworden waarbij je een positie moet in nemen en dan wachten tot dat je om je oren gereden wordt.
Heeft totaal niets met racen te maken, en als je het dan te gevaarlijk vind worden moet lekker gaan biljarten.
cthijs zegt
Kimi was ooit cool maar nu is het net zo n jankert als vettel en rosberg
jasper_jong zegt
Die lui verdienen echt een godsvermogen, mag er dan een beetje risico genomen worden? Het is aan de ene kant wel jammer dat Verstappen een Hollander/Belg is, want dan zijn we ineens bevooroordeeld. Maar het is echt zo, Verstappen is een enorme aanwinst voor de formule 1 met de soms iets wat brutale acties. Ik zie liever bloeddorstige 22 gladiatoren dan 22 braafste jongetjes van de klas. Bovendien is de sport al enorm verbeterd in veiligheid en dodelijke ongelukken komen nauwelijks meer voor. Deze helden tekenen hier vrijwillig voor en ze krijgen terecht een godsvermogen, maar laat ze in vredesnaam er wel voor strijden. Net als gewoon starten met regen, dat hele aquaplanning vind ik ook zo’n verschrikkelijk zwaktebod. Als je achter een SC kunt rijden, dan kun je in mijn ogen ook racen. Gewoon een kwestie van je snelheid aanpassen naar de weersomstandigheden.