Red Bull Racing teambaas is bang dat Formule 1 het nieuwe voetbal gaat worden op deze manier.
De afgelopen Grand Prix van Oostenrijk was een interessante. De FIA was er maar druk mee. Opeens werden er enorm veel tijdstraffen uitgedeeld. Veel meer dan normaal gesproken het geval was. Het had een soort sneeuwbaleffect. Want als je eenmaal iemand gaat bestraffen voor een overtreding, kun je bij de volgende overtreding niet door de vingers kijken. Veel vergelijkbare situaties kwamen voor, waardoor meerdere tijdstraffen werden uitgedeeld. Maar dan nog, ging de FIA niet wat te ver?
Formule 1 en voetbal
Wat Christian Horner betreft moet de Formule 1 gaan oppassen. Natuurlijk, het boek van reglementen is duidelijk. Maar dan is er nog altijd de menselijke maat om naar situaties te kijken. De straffen kunnen ervoor zorgen dat coureurs nog voorzichtiger gaan rijden. En dat levert saaie races op. Daarnaast maakt Horner de vergelijking met voetbal. Net als bij een schwalbe, kan een coureur zich breed gaan houden op de baan met een straf voor de aanvallende partij tot gevolg. Aldus Horner tegenover Motorsport.com
Niet alleen gaan rijders voorzichtiger rijden op de baan door dit soort tijdstraffen. De straffen brengen ook nog eens strafpunten op de superlicentie met zich mee. Een coureur die veel risico neemt en dus theoretisch veel strafpunten incasseert wacht een mogelijke diskwalificatie.
De FIA zit in een constant dubio tussen veiligheid en spektakel. Voor de fans is het niet leuker kijken als er telkens ingegrepen wordt. Vandaar de vergelijking tussen voetbal en de Formule 1. Het is ook super vervelend kijken als de scheidsrechter constant moet fluiten als er weer een voetbalspeler naar de grond gaat.
R zegt
De FIA wordt gerund door watjes tegenwoordig. Kan zeggen wat je wilt maar toen Ecclestone t zaakje in beheer had was er een stuk meer toegestaan. Mss dat die Masi zich beter bezig kan gaan houden met carnavals optochten –
gwnbmw zegt
@notfastalwaysfurious: gelukkig voor iedereen heeft ecclestone nooit de fia onder zijn leiding gehad, en heeft liberty media daar ook niks mee te maken. De fia is een op zichzelf staande organisatie die de wetten en regels binnen de autosport stelt, de FOM doet alles wat met geld te maken heeft.
negennegenzest zegt
Nou qua publiek zijn we daar al helaas, dat was afgelopen weekend duidelijk te zien.
Nanning zegt
@negennegenzest: en welk effect had dit op het racen?
sportevo zegt
@nanning: toen ik de titel las was het eerste wat ik dacht dat er een verwijzing naar het gedrag van het publiek werd gemaakt.
Nanning zegt
@sportevo: je kunt ervan houden of niet maar dit zet de F1 wel op de kaart als sport om te gaan bezoeken.
sportevo zegt
@nanning: een spandoek ophangen met de tekst Hamilton lik mun klote of op de Duitse TV ‘alle Duitsers zijn homo’ zingen bedoel je? Dat zet je inderdaad lekker (negatief) op de kaart.
Sorry, maar dat vind ik absoluut niet passen bij welke sport dan ook.
Nanning zegt
@sportevo: dat krijgt de tv kijker niet mee, die ziet alleen een massaal F1 feest. Ook zelf niets van gemerkt 2 jaar geleden in Hockenheim. Alleen feest, feest en nog eens feest!
escort77 zegt
@negennegenzest: fans van Hamilton en Verstappen slaan elkaar niet de hersens in, ze slopen geen bushokjes in de binnenstad, politie is alleen nodig om het verkeer te regelen (en vooruit, ze stonden er ook als stok achter de deur om te voorkomen dat fans over de hekken klommen om na afloop het circuit op te rennen)
Dat is toch heel wat anders dan bij voetbal…
Nanning zegt
@escort77: precies, prachtig dat het kan!
87sandyd zegt
@escort77: Nog niet…
Maar zal mij niets verbazen dat dat in de toekomst gaat gebeuren. Vroeger paar keer naar een F1 race geweest. Dat was heel tof. Gewoon een leuk uitje. Totdat ik in 2018 naar Spa ging. Ik schaamde mij oprecht voor het Nederlandse publiek.
mashell zegt
Misschien kunnen ze juist wat van het voetbal overnemen, de rode en gele kaarten. Bij een overtreding eerst een gele kaart uitdelen en bij nog een overtreding een rode kaart die dan de tijdstraf betekent. Dan blijft het spannend maar letten de coureurs wel op.
Henkie zegt
Dat bestaat eigenlijk al door de zwartwitte vlag.
Die misschien meer gebruiken en uiteindelijk na 2 keer die vlag een straf, of als het echt te ver gaat gewoon de zwarte vlag zwaaien.
1001pk zegt
Moment dat je tijdens het racen geen ruimte laat en dus je tegenstander in het grind duwt=penalty.
Moment dat je tijdens het racen geen ruimte laat en dus je tegenstander op run off duwt=altijd individuele gevallen bekijken
geelbarrel zegt
ach.. dan zullen ze binnenkort wel strepen op de baan schilderen bij de bochten… choose your lane! Inderdaad droevig
v10m5 zegt
Qua gedrag op de tribunes lijkt het er iig wel al op😂
pa045 zegt
@v10m5: jij bent er recent nog bij geweest?
sportevo zegt
@pa045: ik niet, voor het laatst in 2015. Maar als ik een oranje tribune op de Duitse TV zie waar Kai Ebel verslag doet van het gezellige sfeertje op de tribune terwijl de Nederlanders op diezelfde tribune ‘alle Duitsers zijn homo’ zingen of zoals er afgelopen weekend een spandoek hangt met daarop de tekst ‘Hamilton lik mun klote’ dan denk ik dat het niveau van de Nederlandse ‘fan’ inderdaad richting dat van de voetbalsupporter is gedaald.
Het uitschelden/uitjouwen van de tegenpartij past niet in de F1.
negennegenzest zegt
Precies dit dus.
Half ontblote tokkies die hun stemmen schor schreeuwen, in een waas van oranje vlees en oranje shirts, beneveld door ‘kordaat’ opgezweept door een dwijlorkest en een man in een leeuwenpak.
Nee daar straalt alle klasse vanaf. Dan ben je trotse dat je Nederlander bent.
wildbeest zegt
@negennegenzest: kaartjes voor 50 euro werken dit in de hand.. vond het zelf wel leuk om volle tribunes te zien. Laat men toch wat roepen
escort77 zegt
@sportevo: dat waren (dit weekend in elk geval) echt uitzonderingen. Op de tribunes zit iedereen probleemloos door elkaar en je kunt er ook gewoon met een Max-shirt en Vettel-pet op zitten als je wilt. Zoals het hoort.
De sfeer was een stuk gezelliger en gemoedelijker dan bij veel voetbalwedstrijden of uitgaansgelegenheden op zaterdagavond.
berlinetta zegt
De regels voor het krijgen van een straf zullen inderdaad moeten worden aangepast, maar ook de straffen zelf voegen in mijn ogen niet zoveel toe. Ja degene die de fout maakt, wordt inderdaad gestraft. Degene die benadeeld wordt, heeft echter niet zoveel aan de straf van de ander. Andere coureurs die er helemaal niks mee te maken hebben, profiteren er juist meer van. Wellicht dat ze een regel kunnen opleggen dat het team van de coureur die de fout maakt een boete moet betalen aan het benadeelde team, dit naast de tijdstraffen.
pomoek zegt
Heeft Raikkonen nog een straf gekregen voor zijn botsing met Vettel?
Richmond zegt
De huidige regel is dat er minimaal een auto breedte aangehouden moet worden bij inhalen. Die was er volgens masi niet en daarom straf.
mustang750supersnake zegt
ze maken zichzelf de sport kappot zonder het in de gaten te hebben…en vervolgens merken dat er minder toeschouwers komen en kijkers kijken…waarna ze de oplossing gaan zoeken in de verkeerde hoek…met name alles achter een betaalzender zetten en hogere entree vragen……
terwijl het grote probleem zit in het gemis van actie en spanning, en de daarvoor zorgende ‘regels en afspraken’….die overigens ook nog eens nergens op slaan…..
het niet van je lijn mogen afwijken tijdens remactie is dr zo ene….dan hoef je toch niet meer te vechten voor je plek?????
de openklapbare achtervleugel????
het hele race-element wordt zo geelimineerd……
dààr zit het echte probleem….er mág niet meer geraced worden.
Nanning zegt
@mustang750supersnake: Meer kijkers bedoel je zeker? Volgens mij zit de sport momenteel aardig in de lift.
royaledeluxe zegt
je kan er ook bots auto’s van maken natuurlijk.
Je zal zien dat, nu nog meer sinds ze de max budget regel hebben ingevoerd, er zal moeten gelet worden op schade aan voertuigen. Dan gaan ze van op de pitmuur nog harder gaan beginnen roepen.
Het niet veranderen van de lijn meer dan een keer onder het remmen is een goede regel. Dan is er tenminste een echte kans om er voorbij te geraken. Dat is wel eens anders geweest. En Gasly of was het Tsunoda gaat daar niet mee blijven wegkomen.
Die vleugel heeft vooral te maken met de onkunde van die wagens… die zijn allesbehalve voorbij te steken als je erachter rijdt. Kijk maar naar de F3 hoe moeilijk het is op een smaller circuit om over te steken in allemaal dezelfde chassis wagens. We willen het allemaal sneller en beter. En autosport is in wezen dat nu juist niet. Snel wel maar het duurt altijd wel snel enkele rondes als de wagens van hetzelfde kaliber zijn.
Gulli zegt
Het grappige is, toen Perez van de baan werd geduwd zei Christian Horner zelf tijdens de race tegen Sky Sports dat het een racing incident was. Blijkbaar zijn de Stewards uit eigen beweging die straffen gaan uitdelen, niet op aandringen van RB
azuli zegt
Perez nam bewust het risico afgelopen zondag. Niks mis mee maar ga dan als teamleider niet lopen zeuren over straffen.
ponnie zegt
Ze kunnen beter uit die doodscultus stappen waarbij je moet knielen op een gigantisch zwart tapijt.
Wat dat betreft heeft het inderdaad wel wat van voetbal weg.
Als Nintendo niet over de rechten beschikte was er ook al lang een rainbow road circuit geweest.
bernoulli zegt
RasenBallsport Racing
koeckenbacker zegt
Dit zijn de regels, en daar moeten we het mee doen. Straks gaan we weer zeuren dat er niet consequent gestraft wordt. En die van tsunoda is gewoon zwart-wit, ga je er overheen? 10 centimeter of 2 meter? Klaar. Ja maar, wat is 10cm nou? Dat is eroverheen, en dan volgt een penalty. Duw je iemand 2 keer van de baan in het grind vind ik 10 seconden eigenlijk nog mild. Als we niet meer gaan straffen blijft er met deze generatie niets meer over van eerlijk racen.
fredex zegt
Dat is natuurlijk wel preken naar eigen parochie. Perez die tot twee keer toe 5 sec penalty aan z’n broek krijgt. In zijn geval zou beter zijn om zijn personeelslid even serieus aan te spreken. Iets met ezel….