Het ongeluk van Top Gear-presentator Freddy Flintoff was ernstiger dan gedacht.
Voor de dinosaurussen die nog steeds lineaire televisie kijken: op de BBC kon je Top Gear in nieuwe stijl kijken. Na het vertrek van het bekende trio kreeg de autoshow andere presentatoren. Sinds 2019 bestond de formatie uit Freddie Flintoff, Chris Harris en Paddy McGuinness.
Eind 2022 kreeg Freddie een ongeluk met een Morgan Super 3 tijdens opnames van een aflevering voor Top Gear. De presentator droeg geen helm en werd na de crash overgebracht naar het ziekenhuis. Vervolgens was het stil, verdween Top Gear tijdelijk van de buis en was Freddie pas recent weer teruggekeerd op televisie.
In een podcast met Joe Rogan deelt Chris Harris voor het eerst hoe het echt ging. De mede-presentator is naar eigen zeggen een persoon die normaal gesproken zijn mond houdt. In de podcast deelt hij echter hoe de crash verliep. Zo stelt Harris dat Freddy eigenlijk dood had moeten zijn, zo ernstig was het incident.
Harris denkt dat de sterke fysieke gezondheid van Flintoff heeft bijgedragen aan het feit dat hij het ongeluk heeft kunnen overleven. De Brit is een voormalige cricketspeler. Verder zegt Chris Harris in de podcast dat hij al maanden voor het ongeluk bij de BBC zijn zorgen had geuit over de veiligheid van het programma. ‘Als we zo doorgaan gaat er nog een keer iemand dood’, zou Harris gezegd hebben.
Met de nodige littekens kan Freddie Flintoff weer z’n ding doen op televisie. Het had echter heel anders kunnen aflopen voor de televisiepresentator. In 2023 werd al bekend dat de BBC niet van plan was Top Gear op de korte termijn terug te brengen op televisie. De opnames stopten na het ongeluk van Freddie en zijn nooit hervat. De medewerkers van Top Gear waren geschokt na de crash.
Dutchdriftking zegt
Ik weet te weinig van het ongeval om er echt een zinnige mening over te hebben, en fitheid zal vrijwel nooit tegen je werken bij een ongeval. Al kan een dikke pens wellicht als ‘natuurlijke’ airbag voor organen fungeren.
Maar bij een Morgan drie wieler die meer met een motorfiets van doen heeft dan een auto was misschien een helm geen gek idee geweest.
Kortom, hij kan wel “Als we zo doorgaan gaat er nog een keer iemand dood” tegen zijn collega’s zeggen, als je zelf geen helm op zet mag je ook de hand in eigen boezem steken.
heckblende zegt
volgens mij gaf Harris dit aan bij de BBC
potver7 zegt
In de laatste paar seizoenen zat er in iedere serie op z’n minst één stunt die heel erg verkeerd had kunnen uitpakken. Veiligheidsmaatregelen of niet. En het was zonder uitzondering dat Flintoff die stunts uitvoerde.
We weten natuurlijk niet waarom hij geen helm droeg, maar ik durf er eigenlijk wel van uit te gaan dat dat onderdeel van het topic was waar ze mee bezig waren. En dat dat dus vooraf is besproken; het was dus niet een beslissing van Flintoff alléén om geen helm te dragen, ook het productieteam draagt daar een zware verantwoordelijkheid.
Juist het feit dat de stunts steeds extremer werden moet de waarschuwing van “Als we zo doorgaan gaat er nog een keer iemand dood” hebben gevoed. En eigenlijk is een Morgan driewieler dan nog een relatief veilige; zo’n ding heeft een laag zwaartepunt en krijg je heus niet zo makkelijk op z’n ‘dak’. Tenzij ze er allerlei rare dingen mee aan het doen waren, maar dat zullen we wel nooit te horen krijgen.
mmax zegt
Relatief veilig? Ik denk dat je omschrijft dat het een relatief laag risico heeft, waarbij risico een som is van de kans dat een incident plaatsvindt x het effect dat dit kan hebben. Daarbij klopt de aanname wel dat een laag zwaartepunt de kans op rollover verlaagt, maar ik denk dat het effect van geen dak hebben (vooral zonder helm) het effect van een incident zo groot maakt dat ik niet denk dat je van een lager risico spreekt.
Ter vergelijking, ik zou me veiliger voelen wanneer ik volledig push terwijl ik in een hard-top coupe rijd dan wanneer ik hetzelfde doe in een morgan driewieler zonder helm op
potver7 zegt
Bij een rollover is het risico op fataal nekletsel op z’n minst net zo groot als fataal hersenletsel, dus of een helm nou heel veel effect heeft bij zo’n ongeval… sterker nog, het vergroot de kans op nekletsel doordat je nog net weer een paar cm verder uit de carrosserie steekt. Die driewieller heeft wel een paar beugels achter de stoelen, maar als je door ’t gras rolt zakken die weg in de bodem.
De helm maakt je vooral minder kwetsbaar voor rondvliegende voorwerpen (mussen en merels, bijen en hommels, opspattende stenen, etc) omdat die driewieler ook geen fatsoenlijke voorruit heeft.
Allison Burgers zegt
Ik zag hem toevallig vorige week in een programma op de BeeB voorbij komen. Schrok van de littekens in zijn gezicht.
kniesoor zegt
Heb even wat foto’s opgezocht, qua uiterlijke schade lijkt het nog enigszins mee te vallen. Maar begrijp uit een interview met The Guardian, dat-ie m.n. mentaal een stevige tik te verwerken heeft gekregen. Afijn, hij is inmiddels (op de achtergrond) weer doende met cricket, hopen dat dat hem er op mentaal vlak ook weer bovenop helpt.
Allison Burgers zegt
Met praten leek het net of er een deel verlamd was.
heckblende zegt
Flintoff/on
vaakbenjetebang zegt
Echt heel jammer dat dit uiteindelijk heeft moeten gebeuren, maar als je de tendens in de laatste seizoenen zag, zat er bijna een soort onvermijdelijkheid in. In de tijden van Clarkson, Hammond en May werd er ook veel schade gereden en werden er ook vrij dwaze dingen gedaan (niemand knapt immers op van met een Renault Magnum door een bakstenen muur rijden), maar toen leek het risico toch altijd meer beperkt dan in de seizoenen met Harris, McGuiness en Flintoff.
Misschien hadden de ‘illustere drie’ ook meer de neiging om zichzelf heel te willen houden. Flintoff werd vrijwel altijd geportretteerd als een waaghals en adrenalinejunkie; je weet nooit in hoeverre zoiets gescript is maar er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in hebben gezeten. En dan bestaaat helaas de kans dat je op een glijdende schaal terechtkomt waarbij de risico’s zich ineens manifesteren en toch niet beheersbaar blijken. Dat je daar een flinke mentale tik van krijgt vind ik niet raar – ik hoop dat hij wat dat betreft volledig herstelt. Ik heb in ieder geval wel genoten van zijn strapatsen, maar ook af en toe hoofdschuddend voor de TV gezeten met de gedachte: “dat dat goed is gegaaan….”.
AstonMartinDriver zegt
Zou “Had dood KUNNEN zijn” niet betere toetel dit klinkt zo Telegraaf achtig 😟
heckblende zegt
wat er had kunnen gebeuren is de basis van onze hele nieuwsbestel
michaelras zegt
‘should have’ is iets anders dan ‘could have’. Harris ging voor ‘should have’
Edge zegt
De letterlijke quote van Chris Harris is “he should have been dead”, niet “he could’ve been dead” dus de titel is gewoon prima
Vincegail zegt
EDIT: klopt, is aangepast!
speedy1123 zegt
Sorry maar als je geen helm draagt dan lijkt me dat toch eigen schuld. Maar dat de BBC het niet verplicht heeft is ook een vraagstuk in deze. Mij lijken beide partijen nalatig.