Dat de speciale Lexus LFA Nurburgring Edition héél snel is op de ‘Ring weten we inmiddels wel. Lexus was immers zo vriendelijk om een video vrij te geven snelle rondje door de groene hel. Maar toch is het leuk als je er wat commentaar bij hebt van een ‘onafhankelijk’ iemand. En gelukkig voor ons mocht journalist Chris Harris ook even achter het stuur kruipen van deze oranje LFA.
Helaas maakt Chris niet bekend wat voor tijd hij zelf heeft neergezet op de ‘Ring met dit oranje gevaarte, maar we zien wel dat hij een aardig potje aan het sturen is. Een grappig detail vind ik persoonlijk wat er te lezen is op de helm en handschoenen van onze vriend Chris. Zien jullie het grapje?
PS Voor de mensen die het niet meer weten: Deze LFA kan een rondje ‘Ring in 7:14 doen.
Gast kan behoorlijk sturen, en is ook erg te spreken over de auto ondanks de Porsche helm en gloves. Wel een enorm gaaf geluid komt eruit, een van de weinige auto’s die redelijk bij de Formule 1 in de buurt komt. Vind het persoonlijk niet de meest mooie supercar.
@E34M5Touring: Moet een supercar dan mooi zijn?
@norge: Als ik er 5 ton voor moet spenderen zou het wel een mooie bijkomstigheid zijn. Persoonlijk hoor ;)
@norge: uiteraard, het moet tot de verbeelding spreken, iets toevoegen aan het standaardgamma, emoties losmaken…kortom, JA!
@Megakix: Ik vind dat een supercar er beestachtig uit moet zien,Apollo ,Countach of zoiets. Mooi is voor Rijke huisvrouwtjes. ;)
@norge: haha, volgens mij zitten we wel op dezelfde lijn, maar jij omschrijft het met ‘modellen’, waar ik het doe in een omschrijving van het model.
@E34M5Touring: Hij racet regelmatig met een 997 GT3 RS in de 24h’s races op de Ring… kent de baan dan ook erg goed en de LFA NE is door de goede balans en de downforce relatief eenvoudig te rijden. Goede combi.
@w0o0dy: Oh ok wist ik niet, zeker voor een journo goede rijvaardigheid.
@E34M5Touring: zou ook de Porsche helm en handschoenen verklaren.. zijn eigen racespullen.
@w0o0dy: wel een mooi detail toch een directe concurrent (GT2) Hij was toch die gast die op Jalopnik over Ferrari’s testcyclus had geklaagd?
@E34M5Touring: yep.
@robbie: Weet je toevallig of er door Ferrari op gereageerd is?
@E34M5Touring: ongetwijfeld niet.
@robbie: dacht ik al was wel benieuwd, maar ja Italianen he alles onder de pet ;)
@E34M5Touring: je hebt zeker nog nooit een formule 1 wagen in het echt gehoord! Ongveer 500x luider en veeeeel hoger. Vindt het geluid van een 599GTO veel dichter bij (nouja minder ver) van het geluid van een F1 wagen staan.
@lambo4all: Nogal logisch niet, aangezien die geen milieu eisen hebben. Qua toon en geluid komt het het meest in de buurt, zeg nergens dat het hetzelfde is. Oja en heb meermaals F1 van dichtbij gezien.
haha porsche helm en handschoenen :P
@560pkferrari: van hemzelf…
He loves it, en dat voor een 911 fanboy… gotta hurt @Porsche
Lekker geluid maakt ie hoor
Inderdaad prachtig geluid,doe mij maar een zwarte.
Van een auto die geënt is op de Nurburgring mag je wel een retesnel rondje verwachten. Anders sta je mooi voorschut. Helaas dat de standaard versie een ander verhaal vertelt.
Daarnaast ziet deze auto er niet uit en is het veels te duur voor wat het levert. Het geluid daarentegen is wel weer lekker.
@Rick-dos: de standaard LFA is ook retesnel voor een auto op normale banden (god knows why they picked thos S1000 Potenza’s, way below par). De snellere tijden zijn overwegend gereden op semi-slicks (de GT-R is 1 van de uitzonderingen)… Met de Potenza Re70’s van deze NE of de Michelin Pilot cup banden die de Porsches en de Corvette gebruikten zou er zomaar een seconde of 5 van de tijd af gaan, mogelijk nog meer.. dan praten we over 7:33 of sneller..
@w0o0dy: De Potenza s001 bedoel je neem ik aan? Maar dan nog is het niks om voor een auto van meer dan 4 ton over naar huis te schrijven. Dan doen Porsche, Corvette en de GT-R dat toch beter.
@Rick-dos: Beter is een conclusie die je naar mijn mening niet kunt trekken tot je al die auto’s hebt gereden. Dat de LFA duur is staat vast, TE duur is een waardeoordeel en het ding is aanzienlijk sneller uitverkocht dan de Veyron… die is dus pas echt TE duus adus potentiele kopers. Dat er flink wat concurrenten sneller zijn voor minder geld dat is een feit. De sei-slick banden zouden imo beter bij zo’n auto passen, waarom dan die S001 dat snap ik niet. Zal mogelijk te maken hebben met eenvoudige wereldwijde homologatie oid.
@w0o0dy: “Beter” moet je in een andere context plaatsen. Dan kun je zeker wel die conclusie trekken zonder deze auto’s gereden te hebben. Voor de prijs doet de concurrentie het beter. Qua performance doet de concurrentie het beter. Als je naar de kille feiten kijkt doet de concurrentie het gewoon beter. De LFA steekt niet boven de anderen uit. En dat met die prijsstelling, een 5 liter V10, de 10 jaar dat het geduurd heeft om deze auto te ontwikkelen en de hype die er was bij deze auto is het gewoon teleurstellend wat er uiteindelijk is opgeleverd. Ik weet zeker dat als het Porsche zou zijn, die hetzelfde zou presteren, je tot dezelfde conclusie zou komen.
Te duur is zeker een waardeoordeel, maar ook hier geldt uit welk perspectief je het bekijkt. Als we het uit jouw perspectief bekijken dan is het zeker een koopje. Als je het echter vanuit mijn perspectief bekijkt, en daarmee bedoel ik naar de directe concurrentie, dan is deze auto veels te duur. Ik bedoel zelfs een Ferrari 458 is goedkoper…
@Rick-dos:
Check je bron eerst maar eens ff…de LFA heeft geen 5.0 V10 ;)
@speedlimit:
Klopt, het is een 4,8 ltr V10, ontwikkeld door Yamaha ….
@rechercheur:
Check je bron ook maar ff…is ontwikkeld in samenwerking MET yamaha!
En zolang je niet t tegendeel kan bewijzen…mondje dicht GTR ;)
@Rick-dos: WAT doen die auto’s beter (en wat niet)? Iedereen die met de auto heeft gereden is enthousiast. De motor is uniek en extreem, de versnellingsbak is inmiddels wat voorbij gestreefd door de DCG-boxes maar hij is door Lexus zelf ontwikkeld in tegenstelling tot vrijwel alle DCG-boxen bij de concurrenten. Verder is de auto 2 jaar vertraagd en dat hadden ze nooit moeten doen… inmiddels is de concurrentie sterker.
Als laatste kun je je afvragen of vergelijken met een 458 reëel is… de LFA zit tussen de 599 en de 458 in. Meer drivers car dan de 599, minder sportwagen dan de 458, eerder een Supersport-GT.
Lees dit maar eens (anderen mogen dat ook ;-) ) erg intessant stuk over de design details van de auto.
http://jalopnik.com/5388538/2011-lexus-lfa-first-drive
@Rick-dos: Car and Driver schrijft “The LFA is the most exciting car to come out of Japan since the GT-R, as it should be for the money Lexus is charging. But it’s more involving than the Nissan and a much more special experience. In many ways, its closest natural rival is the Ferrari 599GTB, although the Lexus is more visceral and exciting and better balanced and more nimble. At the same time, the LFA is easy to drive at everyday speeds, quiet at cruise, and refined, just like a Lexus should be.”
@w0o0dy:
“De snellere tijden zijn overwegend gereden op semi-slicks (de GT-R is 1 van de uitzonderingen)”
Ik zou zeggen, het is juist de GT-R die heel deze trend is begonnen!! Bekijk die “standaard” bandjes van een GT-R maar eens goed! http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Nissan-GT-R-Tyres.htm
@Onehp: vergeet electronica, super versnellingsbak, meer vermogen dan opgegeven bla bla bla, het waren heel de tijd de bandjes die het deden/doen ;)
@Onehp: zoek maar eens op wat Pilot sort cup, of Pirelli crsa’s zijn… dat zijn echte semi-slicks. De BMW M3 csl en de 911 gt3 (RS) waren de eerste sportwagens die semi-slicks standaard meekregen bij iedere test waar rondetijden werden geklokt. De banden van de GT-R zijn geen semi-slicks maar hebben wel overeenkomsten met de Bridgestone RE70’s van de LFA NE.
@Rick-dos:
Inderdaad Rock-dos, jij begrijpt het tenminste!
De standaard LFA doet een rondje ‘Ring in “slechts” 7:38, met onafhankelijk journalist Horst von Saurma achter het stuurwiel. Dan heb je een zogenaamde supercar van bijna een half mljn € onder de bips.
Een Porsche 911 Turbo van een paar jaar oud, met standaard bandjes, kost ongeveer de helft, en is even snel, namelijk ook 7:38. Dan sta in -inderdaad- behoorlijk voor schut met je Lexus LFA.
De LFA Nurburgring Edition is speciaal aangepast aan deze baan (de naam doet al iets vermoeden), met o.a. aanpassingen zoals “rollcage, suspension designed for circuit racing and custom wheels for improved maneuverability and stability”… tsja, kun je nog eens iets van zo’n € 70.000,- meer lappen. Hahaha, voor een half miljoen is er wel leuker spul te koop …
:-)
@rechercheur & @w0o0dy: haal het aub niet in jullie lieve hoofdjes om weer een nutteloze discussie te starten hier. Mijn vinger ligt al half op de ban knop. Ik ga niet met jullie in discussie daarover. Dit is de enige waarschuwing die jullie krijgen.
@robbie: grote klasse, vooral de (inhoudelijke) discussies meteen de kop indrukken want dat is waar autoblog groot door is geworden… RIP @autoblogger:
@w0o0dy: je weet heel goed dat de discussies tussen jou en @rechercheur niet altijd meer ‘inhoudelijk’ zijn. De kans dat het verzand in elkaar belachelijk maken en eindelijk dezelfde argumenten herhalen. Ik waarschuw jullie alleen maar even. Kan je daar niet tegen? Prima, jouw probleem.
@robbie: thanks…voelde ‘de niet-discussie’ inderdaad al aankomen!
@robbie:
Robbie a.k.a The Judge
@jack_abarth:
Deze moet er eigenlijk nog wel even bij om het compleet te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=_Vrc2b5qtLk
@jack_abarth: Aaaaaahahahahhaa wat slecht! Ik móest ‘m afkijken… Moeilijk om the judge nu nog als een stoere auto te zien :)
@w0o0dy: ik vond de discussie net entertaining worden… :-(
@robbie:
Jouw reactie is wel heel vreemd Robbie. Indien er over het type banden wat gebruikt wordt bij ring tests dan vind ik het erg on-topic en zeker niet nutteloos..
@rechercheur: fout, von Saurma kwam met de 911 turbo niet verder dan 7:54 op de Nordschleife, de 7:38 is een claim van Porsche zonder bewijs, zonder specificatie van de banden…
@Rick dos: Sport Auto reed maar 4 keer sneller met een auto ZONDER semi-slicks dan dat hij deed met de LFA… alleen met de Carrera GT, Zonda F, de CCX en de GT-R. Met de ZR1, de 458, de LP570-4 (met semi-slicks) en de LFA reed hij dezelfde tijd… (nou kun je wellicht stellen dat die rondes niet optimaal zijn, maar ja… not much to draw any other conclusion on…
P.s ik bestrijd niet dat de auto duur is… maar goed, de materialen zijn duur, vrijwel alles is bespoke en er worden er maar 500 van gemaakt.. van alle genoemde concurrenten worden er VEEL meer gemaakt dus is een lagere (kost)prijs tamelijk voor de hand liggend.
@w0o0dy:
Wat begrijpt je niet van de opmerking van @robbie !? ….
@rechercheur:
“Wat begrijpT je niet…”
Sandor van Es, ja die van autoweek, heeft de LFA ook op de ring getest. Hij is mss nog wel een betere rijder als chris harris. Leuke filmpjes zijn dit altijd.
voor dat geld graag 2x een R8V10: een witte en een blauwe.
@TDI-goeroe:
Waarom 2…omdat je bij voorbaat al denkt dat ze in de fik vliegen?
Chris Harris : Check
Lexus LFA : Check
Nordschleife : Check
:)
Thuis eventjes kijken!
Toch, 3:30 ongeveer, strakke tijd.. Daar gaan er maar weinig onder komen
@baasbas: Hahaha, goeie. Weet je dat ik dat ook dacht? Dat gel*l over 7 minuten en hoger.. kijk naar de lengte van het filmpje.. Chris doet het in 3:41.. :mrgreen:
chris harris altijd +1, auto klinkt ook niet verkeerd trouwens!
Prachtig geluid zeg.. echt een audio streling deze auto. En de hele discussie of die te duur is of wel of niet.. als je dit soort auto’s koopt speelt dat toch geen rol in je budget.
En natuurlijk heerlijk die filmpjes met Chris Harris. Samen met Werner Budding van AutoVisie mijn favo Journo. Is er eigenlijk al een echt testfilmpje van Chris in de nieuwe F10 M5? Ik heb alleen dat filmpje op het netvlies dat ie even in die zwarte testversie mocht glijden op het ijs.
Heb je weer van die anaalridders hier die rondetijden op de ring gewoon als feiten beschouwen. Wat een mafketels. Omstandigheden en verschillende coureurs maken al gauw 30 a 40 seconden uit op deze baan. Dat geneuzel over 3 seconden meer of minder is zooo triest. Grow up.
@raphael:heb je weer zo’n azijnpisser die altijd maar andermans comments en discussies als waardeloos betiteld.
Lees het dan gewoon niet, elke keer maar zoooo triest doen wordt je niet beter van.
@E34M5Touring @raphael:
Die rondjes ‘Ring is ook niets meer of minder dan PR geneuzel, mooi persberichtje er uit sturen, en de halve journalistieke automotive wereld knalt het klakkeloos op hun website.
Vaak is het ook borstklopperij van het betreffende merk, vooral de Japanners hebben hier een handje van, met de Subaru WRX STi met Tommi Makinen als mooiste voorbeeld. Deze auto was totaal niet vergelijkbaar met het exemplaar wat in de showroom staat. Andere remmen, semi-slicks, rolkooi, twintig meter ductape om de halve onderkant dicht te plakken, diverse aërodynamische aanpassing, hele interieur er uit gesloopt (behalve dashboard, want dat zie je natuurlijk op het youtube filmpje), lichtgewicht Recaro kuipstoel, etc. Dus wat is dan de waarde van een snel rondje ‘Ring … ?
@rechercheur: Oh daar gaat het me niet om. Zal mij die rondjes jeuken. Vind het gewoon een beetje jammer als iemand meteen de meningen van anderen (waaronder die van jou) afschildert als Anaalridders en Mafketels. Lees dan gewoon de comments niet of irriteer je er niet aan. Persoonlijk vind ik jullie discussie (wooody en jij) altijd wel leuk om te volgen, ook al gaat het niet altijd over de inhoud, jullie gooien er altijd een hoop wetenswaardigheden tegenaan en dat vind ik dan wel weer leuk om te lezen.
@E34M5Touring:
@Rick-dos heeft mijn rol hier overgenomen, en gaat deze oeverloze discussie met @w0o0dy voeren.
Ook helemaal prima dat @robbie er tussen springt, ga ik een keer lekker meelezen. De discussie wordt nu blijkbaar door anderen alsnog gevoerd, dus het gezever gaat gewoon verder ….
:-)
-edit: nutteloze bijdrage-
@raphael: Nee hoor lijkt me vervelend je constant zo te moeten irriteren in het leven. Maar goed whatever works for you
Blijft geweldige auto, alleen voor het geluid zou ik hem al kopen.