Bugatti heeft een Chiron Super Sport op de rollenbank gezet. Uiteraard is de uitkomst echt bizar veel. Maar dat het zoveel zou zijn, is gaaf.
Een hypercar heeft iets magisch. Als je heel erg hard werkt en dat keer een heleboel geluk vermenigvuldigd, kun je er ooit eentje bemachtigen. En als je er eentje hebt, doe je er waarschijnlijk heel erg voorzichtig mee. Natuurlijk, wanneer je de religie aan je zijde hebt, durf je wel met 417 km/u over de Autobahn te razen, maar dat is neit voor alle stervelingen weggelegd.
Chiron Super Sport op de rollenbank
Die topsnelheid impliceert wel dat er een enorm vermogen zit in die 8.0 liter W16 met 64 kleppen en vier turbo’s. Bugatti geeft zelf aan dat er precies 1.600 pk in zit. Maar ja. Zit het er dan ook echt in? Er zit altijd een verschil in pk’s op papier en asfalt. Sterker nog, de kans dat er precies 1600,00 pk uit komt is bijzonder klein. Maar ja, hoeveel dan wel?
Nou, gelukkig heeft Bugatti daar het antwoord op. Zij hebben namelijk een Bugatti Chiron Super Sport op de rollenbank gezet. Het moet een merkwaardig schouwspel zijn geweest. Een nieuwsgierige blonde presentator met rode microfoon die aan een goedlachse technicus vraagt of het er vermogen er wel inzit. Althans, dat is toch altijd het geval bij een rollenbankmeting?
Resultaat
Enfin, het resultaat is… 1.618 pk! Dat is 18 stuks meer dan Bugatti zelf belooft. Er zijn motoren met een lager vermogensopgave waarbij het verschil (veel) groter is. Dus valt het tegen? Nee, ze zitten er bijzonder dichtbij. Uiteraard hanteert Bugatti de nodige marges om te zorgen dat het vermogen altijd en te alle tijde aanwezig is.
Of de eigenaar van de Bugatti Chiron op de rollenbank in kwestie tevreden is en of hij nog plannen heeft om de auto te gaan chippen (Bugattispeed?), is niet bekend. We zijn erg benieuwd wat het volgende onderwerp is van Bugatti. Een Veyron met 400.000 km op de klok die door een goudeerlijke monteur de maat wordt genomen, lijkt ons wel wat…
Meer lezen? Meer pk’s en koppels voor de Audi S3 van collega @rubenpriest!
Dutchdriftking zegt
Haha de referenties zijn weer goud! Zoals ze bij Top Gear NL zeiden : “een concurrent van een niet nader te noemen tijdschrift dat begint met auto en iedere week op de mat ligt”.
bnny zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pplxsis zegt
als het 1582pk was geweest was het ook acceptabel geweest denk ik. Testbanken hebben ca +/-1% nauwkeurigheid.
melcon zegt
Het vermogen aan de wielen wordt door zowel dynamisch, statische als gecombineerde vermogensbanken zonder afwijking gemeten, het gewicht van de rollen en de periode die gemeten wordt is immers bekend. Afhankelijk van het soort vermogensbank wordt er voor het krukasvermogen een correctie factor toegepast (als die bekend is zoals opgegeven, anders een standaard waarde voor fwd/rwd/awd) of – bij een gecombineerde vermogensbank – berekend door tijdens het door de bank afremmen van de aandrijflijn de massatraagheid te meten. In het laatste geval is de massatraagheid bekend, alle extra massatraagheid zijn dus aandrijfverliezen en van daaruit kun je een berekening maken van het krukasvermogen. In deze berekening zit wel een onnauwkeurigheid, ik ga er vanuit dat je daar op doelt, deze is is niet +/- 1% maar afhankelijk van de bank & auto tussen de 1% en 10%.
De vermogensbank hier gebruikt lijkt een maha te zijn met individuele rollen (en elektromotor in elke rol om af te remmen) per wiel, deze zijn vrij precies in het bereken van de massatraagheid/aandrijfverliezen. De aandrijfverliezen zijn overigens 20% en dat is wel echt behoorlijk fors te noemen, niet geheel ondenkbaar met de complexe transmissie en 4 wiel aandrijving maar weinig is anders.
Als je het over rollenbanken hebt praat je bij voorkeur over het vermogen gemeten aan de wielen, de berekende (of correctie factor) pk’s zijn de zogeheten kroeg pk’s maar daarvan weet je niet met 100% zekerheid of ze er zijn of niet. De enige reden waarom Bugatti z’n ding op de bank zet is 100% marketing, ze weten dondersgoed hoeveel vermogen deze motor aan de krukas produceert aangezien deze echt wel ontwikkeld en afgesteld is op een motortestbank waarbij er direct aan de krukas gemeten wordt.
Ram-G-maN zegt
1,193 MW. Dat is dus 193 kW meer dan de Koenigsegg One:1. Maar ja deze Bugatti is wel weer zwaarlijvig (1996 kg). Dus qua vermogen/gewicht-verhouding ben je beter af bij de Zweden.
sportabgasanlage zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-