Deze geweldige symbiose in beige kan van jou zijn! Daarbij is deze chique Jaguar XK voorzien van een schattig piepklein V8-motortje.
Het is een geweldige week deze week. De komende dagen blijft het droog en vrijdag plus zaterdag wordt het heerlijk warm. Wat ga je dan doen? Inderdaad, toch even kijken wat een leuke cabrio kost.
In dit geval hebben we de Jaguar XK voor je. Een tijdloze cabriolet. En een heel erg leuke uitvoering. Deze is namelijk ‘vol pensionado’. De auto is zo belegen samengesteld dat het weer goed is. Zelfs @jaapiyo gaat nu even kijken wat zijn crypto-verzameling en 944 waard is op het moment. Hij moet namelijk iets minder dan 40 mille (dat is de vraagprijs namelijk) bij elkaar sprokkelen voor deze chique Jaguar XK.
Chique Jaguar XK in het beige. Met extra beige.
Het is namelijk een beige exemplaar! En dan niet alleen het exterieur, ook het lederen interieur is helemaal beige. Dan houdt het nog niet op, want de kap is ook beige! helemaal lekker matchen doen de kleuren niet, maar bij bruin, blauw en beige tinten maakt dat vaak iets minder uit.
Ook heel erg leuk is de motor. Het is namelijk niet de 4.2 liter V8. In 2007, een jaar na de intrudcite van dit type, lanceerde Jaguar deze 3.5. Nu konden ze bij Jaguar vrij eenvoudig de 3.0 V6 erin lepelen, die met 240 pk bijna net zo krachtig was. Maar in plaats daarvan ontwikkelden de engineers een piepkleine 3.5 liter V8. Deze motor werd enkel geleverd in de Jaguar XJ (X350) en dus heel even in deze XK, van 2007 tot 2009.
Prestaties
Het motortje levert 258 pk en 334 Nm. Op zich geen verkeerde waarden, maar een sprintje met een Golf GTI loopt verkeerd af. Van 0-100 km/u accelereren duurt 7,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 243 km/u. Qua verbruik win je niets, want deze 3.5 zuipt net zo veel als de sterkere en snellere 4.2. Maar de man die een beige XK Cabrio rijdt, maalt niet om ordinaire dingen als een GTI of sprintjes trekken.
Die wil juist lekker veel cilinders voor een relaxte loop. Die rijdt cabrio om te genieten met de zon op de vleespet, baret of hamstermat. Lekker ongestoord cruisen op volwassen snelheden. Daarbij klinkt zo’n atmosferische V8 uit de kunst in vergelijking met welke vier- vijf- of zescilinder dan ook. Interesse? Deze Jaaaaaag komt uit 2009 en heeft slechts 59.264 km op de klok staan. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn de 11 coolste moderne cabrio’s op een rij!
okdoei zegt
Bijna €40k?!?? Koekoek
dawwg zegt
Prothese-beige is heel populair bij pensionado’s; vergis je niet hoor !
mijosu zegt
Steunkousen en gehoorapparaten hebben ook die kleur, dus schot in de roos!
racemees1 zegt
Niks mini aan.
StijnB zegt
Idd, bijvoorbeeld bij Ferrari was/is zelfs een lagere cilinderinhoud voor een V8 niet ongewoon…
mattr zegt
Mini V8? De Ferrari 208 GT4 had een mini V8 (van 1990cc)
Edit: https://www.autoblog.nl/nieuws/video-ferrari-dino-208-gt4-is-om-je-vingers-bij-af-te-likken-60760
dondeboer zegt
De eerste Colombo V12 (!) van Ferrari had zelfs maar een inhoud van 1,5 liter.
wimof zegt
1 liter per 100 kg auto, dat was toen de doorsnee waarde.
schreute01 zegt
Rekenfoutje?
pignon zegt
Ja dit vind ik dus geweldig hè. Voor mij nooit een zwart interieur meer
erwh zegt
Helemaal mee eens!
Ik heb nog steeds geen voordeel aan zwarte interieurs kunnen ontdekken. Bloedheet in de zomer, donker en somber in de winter, veel minder ruimtelijk gevoel, het ziet er na een jaar gebruik al smoezelig uit en ja daar komt ie: zwarte interieurs zijn veel moeilijker schoon te houden, je ziet er werkelijk alles op.
Ik had ooit een e46 coupe (een heerlijke 330ci met handbak, maar dat ter zijde ;-)) met beige leren interieur. Dat zag er na 3,5 ton nog zo netjes uit dat een volgende eigenaar het niet meer bij de kilometerstand vond passen en de RDW netjes heeft geïnformeerd dat dit niet logisch was.
sabrerator zegt
Maar dan met de buitenkant donkergroen of donkerblauw graag.
Of het een 3.5 of 4.2 is boeit me niet. Interieur is precies goed zo. Beige, hout, helemaal zoals het hoort. Wil je zwart met aluminium, neem je maar een BMW.
spidermann zegt
Hoezo mini V8? De eerste na-oorlogse MB was de 280 SE 3.5 Coupe/Convertible en die motor werd niet als “klein” gezien, integendeel het model was voornamelijk voor USA gedacht.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het vooral veel geld voor de nét níet motor/uitvoering, maar dat zal mijn idee zijn.
lightisride zegt
mini V8je is toch een beetje raar. De beroemde Rover V8 was ook 3.5, de genoemde Mercedes ook, etc. En de beroemdste en beste V8 ooit zelfs 3 liter (tot later 3.5). Ford Cosworth.
Bovendien. Ik heb altijd begrepen dat het ongeveer de ideale grootte van 1 cyliinder heeft. De beste 4 cylinders zijn 1.8. Dus dat leverte een V8 van ongeveer 3.5.
Vroeger… had je nog verschillende maten van 1 motor. Alfa Nord van 1.3 tot 2.0 bijvoorbeeld. Meestal is de 1.8 de beste, de mooist lopende, de beste verhouding tussen kracht en gebalanceerde loop etc. (ook BMW 318). Japanners kozen ook 1.8 voor hun sportieve VTec dingen (Integra R, Toyota/Yamaha VVtiTiv).