Nieuwe auto’s in Nederland krijgen vanaf april 2006 mogelijk duizenden microchips ingespoten waarin het chassisnummer is opgenomen, dat schijft BNdestem.nl. Op deze manier moet het moeilijker worden om gestolen auto’s in onderdelen te verkopen. Verschillende partijen, waaronder verzekeraars, politie en autobedrijven, werken aan een systeem dat de afkomst van elk onderdeel makkelijk te achterhalen moet maken.
“Waarschijnlijk zullen door de hele auto heen in alle onderdelen microchips worden ingespoten met het chassisnummer van het voertuig waar het onderdeel deel van uitmaakt”, vertelt Werner Postma van Stichting Aanpak Voertuigencriminaliteit. “In een auto zullen dan ongeveer vijfduizend van die chips verspreid over het hele voertuig te vinden zijn. Een relatief eenvoudige operatie, waarvan de kosten niet erg hoog zullen zijn, hooguit enkele tientjes per auto.”
Het idee komt uit Australië, waar de superkleine chips onder de naam Mighty Dots al in diverse auto’s zijn ingebracht. Doordat de chips erg klein zijn en er dus een grote hoeveelheid in een auto kan worden gebruikt, wordt het haast ondoenlijk om ze er uit te krijgen (via amt.nl).
Ejay zegt
Zoiets is al jaren op scotoers en gietsen en het heet datatag. Daar is het een leuk concept met leuke kortingen op je verzekering. Helaas controleert de politie daar nooit en dan ook echt nooit op. Vraag me af hoe het hiermee zal gaan.
rakker zegt
Ha Ha, st. aanpak….. ha ha de stichting die aanpakt.
Aanpak is dus afwachten totdat een bedrijf in Oz een chip uitvindt…Zo zie je dat alles vanzelf oplost als je maar de tijd hebt om het af te wachten. Daar zijn dus stichtingen voor zodat je de financieele ruimte krijgt om op een oplossing te wachten. Ik wist dat ik iets fout deed.
rakker zegt
Ik heb even op die st. aanpak voertuigcriminaliteit site gekeken. Dat is dus echt lachen he. let op wat ze hebben gedaan en gaan doen:
De doelstelling van de stichting voor de periode 2003-2006 is geformuleerd in een meerjarenplan:
1. Het voorkomen van groei van het huidige diefstalrisico
2. Daarnaast het minimaal handhaven van het percentage gestolen voertuigen dat weer wordt teruggevonden.
Nu blijkt dat diefstal al vanaf 1995 aan het afnemen is,
dus dat meerjaren plan gaan ze wel redden denk ik.
dekster zegt
hoe spuit je dat erin?
rakker zegt
Tja de vraag is niet hoe krijgen ze het erin, maar hoe krijg je het er weer uit. Als ik een onderdeel van de sloperij koop, zitten er 2 chassis nrs. in mijn auto. De politie gaat controleren of een van die nummers gestolen zijn?.. Dus mag ik ervanuit gaan dat wanneer ik 6 verschillende nummers in mijn auto heb die niet geregistreerd staan als gestolen, ik weer kan door kachelen.
Leuk idee hoor maar dat gaat niet werken voor een echte auto dief. Die is wel wat slimmer!
rob zegt
Geachte lezers
Mightydot of wel datadot is een zeer fraude gevoelig product
zeer eenvoudig na te maken
De autodief weet ook wat voor nummer er in gespoten moet worden om dat ze met chassis numers werken
het zou beter werken als ze met een (pindot) zouden werken waar het chassis nummer aan gekoppelt is
Maar bij het avc zullen ze nog veel moeten leren
Jhon westermaas zegt
Zodra een auto gestolen is word hij gebruikt voor de onderdelen of hij word van een ander chaccis nummer voorzien meestal word er het nummer van een totaloss exemplaar ingeslagen en dat is voor het dievengilde een fluitje van een cent (eurocent)
Om dit laatste tegen te gaan heb ik ( nadat mijn motor gstolen was ) een systeem bedacht om chaccis of frame nummers aan te brengen die niet meer uitgeveild of geslepen kunnen worden
Ik heb een prototype vervaardigd tekeningen gemaakt en het geheel gepatenteerd eureka ik ben binnen , niet dus
De fabrikanten vinden het lang niet zo erg dat hun producten gejat worden en je kan wel raden waarom
De verzekeraar sluit ook graag premies af , minder diefstal is minder premie
Ook heb ik contakt gehad met verschillende organisaties en stichtingen maar er is niemand die je kan of wil horen
In het land der blinden is de man met een oog koning