De Chinese auto-industrie is op dit moment nog behoorlijk gefragmenteerd, maar dat dat niet handig is, beginnen ze in het Verre Oosten nu ook te beseffen. Er zijn al een aantal kleinere fusies geweest, maar nu staan twee grote fabrikanten op het punt om de banden flink aan te trekken.
Een tijdje terug heeft Geely Jiangbei overgenomen en Zotye heeft Jiangnan gekocht. Dit waren echter kleine spelers op de markt. Nu zijn er geruchten dat Hafei en DongFeng, twee grote Chineze autofabrikanten, gaan fuseren waardoor ze hun ontwikkelings-budgetten kunnen bundelen en waardoor DongFeng toegang krijgt tot de internationale markt.
DongFeng produceert in joint ventures met Kia, Citroën, Peugeot, Honda en Nissan allerlei kekke modelletjes. Ook produceren ze vrachtwagens en bussen met hun eigen ontwerp. Daarmee is DongFeng één van de grootste producenten in China.
Hafei is een staatsbedrijf dat ook actief in een joint venture met PSA waarvoor ze een aantal busjes produceren voor de Chinese markt.
Zowel Hafei als DongFeng, hebben dus nu een overeenkomst met PSA, maar dit kan binnenkort wel eens verleden tijd zijn. Voor PSA was dit interessant omdat de invoerbelasting voor auto’s in China 25% is, waardoor het goedkoper is om de auto’s in China zelf te bouwen. De World Trade Organization oefent nu echter druk uit op China om die belasting te verlagen waardoor PSA Hafei binnenkort misschien niet meer nodig heeft. Hierdoor zijn beide fabrikanten hard op zoek naar andere partners. (Bron: Leblogauto)
musclecar zegt
don’t care…
ken geen van beide merken dus heb geen moeite gedaan om te lezen…
Mustang zegt
@musclecar
Misschien kan het je nu nog niets schelen ; maar wat nou als ze heel goed en goedkoop worden en dat ze miljoenen ervan gaanverkopen ? kan het je dan nog niets schelen?
Stephan zegt
Logo’s waren best orgineel(mooi is anders), ben benieuwd wat het na de fusie wordt
robbie zegt
En vergeet de fusie tussen Nanjing & SAIC niet ;) Die zijn inmiddels net zo groot als FIAT.
autoblogger zegt
@musclecar: voortaan ook maar niet reageren aub.
Mustang zegt
@autoblogger
idd, al te lui om bericht te lezen!:P
Apache zegt
@ Mustang
Je weet toch dat dat niet zal gebeuren… toch zeker niet in de eerste 20 jaar. Misschien vanaf 2030 dus…
Hatechinesecar zegt
Ik hoor het mezelf nog niet tegen mensen zeggen: Ik heb me een ‘Hafei’ aangeschaft. Of ik heb me een nieuwe ‘DongFeng’ gekocht.
De namen van die merken trekken op niks.
En ik ben overigens radicaal tegen die productie in zogenaamde joint-ventures. Ondertussen leren die lui van ons hoe ze auto’s moeten maken. Als ze genoeg geleerd hebben dumpen ze hun Europese partners… om ons daarna te gaan overspoelen met veel goedkopere wagens en onze Europese industrie om zeep te helpen. Hou ze tegen, die gele mannen!!
Mel zegt
Succes met het tegenhouden dan, beginnen eerst met japanse and koreans auto’s op europeese wegen, ik zie daar milioenen lekker rijden :)
Juppe zegt
@Hatechinesecar,
Geef me 1 goede reden. En kom niet aan met het ze-pakken-ons-werk-af lulverhaal.
Debeerop1 zegt
Geef me 1 goede reden. En kom niet aan met het ze-pakken-ons-werk-af lulverhaal.
Vraag maar eens aan de mensen die bij Phillips TV’s maakten, probeer nu nog maar een tv te vinden die hier gemaakt wordt!
De kledingproducenten in Vlaanderen zullen er ook zo over denken!
Ik vind het schandalig dat ze door de uitbuiting van de lokale bevolking ook nog eens onze lokale productie vernielen.
Ik stuur niet aan op een boycot ofzo, maar wees er maar zeker van dat het risico voor onze economie reëel is. vandaag stellen deze producenten nog niet veel voor, maar dachten de meesten in 1971 van de japanse wagens ook!
Hoop maar gewoon dat de levensduurte daar snel genoeg stijgt en de hun werknemers ook een deftig loon krijgen, dan kunnen wij daar wagens verkopen en zij hier ook!
Juppe zegt
@Debeerop1,
Dat is wel leuk gezegd, maar hoeveel Japanse auto’s rijden hier rond die ook werkelijk in Japan gebouwd zijn? Dat is allemaal werkgelegenheid in niet-japanse landen. Bv in Borne. Je kunt dus beter een Mitsubishi kopen dan een VW als je het zo bekijkt. Nee, die zogenaamde negatieve invloed geloof ik niet in, want aan de andere zijde van de medialle levert het weer werk op. Amerika heeft zich daar in de jaren ’70 ook in verslikt.
Wist je wel dat er in Japan toendertijd een groot aandeel Japanse auto’s rondreed die in Amerika gebouwd waren? Terwijl er bij de Amerikaanse autofabrikanten ontslagen vielen, kwamen er bij de Japanse fabrieken in Amerika meer banen bij.
Nou is China wel een stukje groter, maar zoals je zelf al zegt zullen de lonen en prijzen daar ook stijgen (gebeurt al, want arbeiders kunnen daar tegenwooridg al geen huis meer kopen).
dikke richard zegt
Is het thema van vanavond china ofzo? Ik ben blij dat ik boerenkool heb gegeten ipv byby pangpang.
Hatechinesecar zegt
@ dikke richard
Je had ook hete bliksem of zoiets kunnen eten. Kwestie van de plaatselijke economie te ondersteunen. ;o)
Mel zegt
heren, dat is onze lieve kapitalisme, die kapitalisten denken alleen maar aan geld, dus als hier a arbeider ontslagen is, jammer dat hij geen kapitalist baas is, zo gaat het in de wereld economie
dikke richard zegt
@ hatechinesecar
Boerenkool met Hema worst is onverslaanbaar ! Groeten van de Veluwe
MGT zegt
Wat een onzinnige ‘economisch’ gezwets. Als je niets over economie weet, zeg er dan ook niets over. Hou het gewoon lekker bij de auto’s, tis tenslotte autoblog.
Overigens produceren chinese merken nog voornamelijk voor de eigen markt en dus zal deze fusie nu nog weinig invloed hebben op de europese markt. Wel goed dat er wordt gefuseerd om meer body te krijgen.
Jan C. zegt
Er staat dat Geely Jiangbei overgenomen heeft. Dat is sterk, want Jiangbei bestaat al een geruime tijd niet meer als automerk. Het is waarschijnlijk Jiangnan.
Jan C. zegt
Aan de mensen die de namen niks vinden. Dong-Feng is vertaald Feniks, tegenwoordig ook wel als Phoenix geschreven, een mythologisch wezen. In die zin is de naam voor ons wellicht niet zo bijzonder, maar als je weet wat het is, is het een fraaie naam.
erik van ingen schenau zegt
Nee Jan, helaas, Dongfeng betekent Oostenwind (in de jaren 60 was er een populair propaganda liedje geheten East Wind prevails the West Wind, daar is het bedrijf naar genoemd).
Fenghuang betekent Phenix (althans de Chinese versie van de phoenix). De eerste personenauto’s uit Shanghai (1958-1964) heetten zo.
Jan C. zegt
@erik: je hebt gelijk. Het staat zelfs nog op mijn site.
Chrizzzie zegt
Het heeft denk k meer consequenties als de vrachtwagen tak van deze bedrijven samengaan want daarin zijn beide merken een stuk groter en wordt Dongfeng nog groter als ze nu al zijn.