Gaat het Marchionne dan toch lukken om de toko van de hand te doen?
Als we de berichtgeving mogen geloven is het Chinese Great Wall Motor Co. geïnteresseerd in een overname van Jeep. Het SUV-merk is nu nog eigendom van Fiat Chrysler Automobiles. FCA doet echter al een poosje verwoede pogingen om fusies aan te gaan of partijen te enthousiasmeren voor een overname van (delen van) het bedrijf.
Great Wall is momenteel contact aan het leggen met FCA om de onderhandelingen op gang te brengen. De Chinezen willen namelijk de grootste SUV-bouwer ter wereld worden en een eventuele overname van het merk Jeep zou een flinke stap in de richting zijn, alleen al vanwege de know-how die het merk in huis heeft. Fiat Chrysler wilde niet reageren op de berichtgeving.
Eerder gingen overigens al geruchten dat Geely interesse zou hebben in een overname van FCA. Ook wil Fiat Chrysler de merken Alfa Romeo en Maserati apart losweken, net zoals dat eerder met Ferrari gebeurde.
UPDATE: Fiat Chrysler Automobiles is niet door het Chinese Great Wall Motors benaderd voor de overname van automerk Jeep, zo maakte het Italiaans-Amerikaanse autoconcern bekend.
Foto: Jeep Grand Cherokee SRT
rulefollower zegt
Ze kopen alles op en betalen door middel van het inwisselen van US staatsobligaties die ze verdiend hebben met de productie van plastic zooi en andere spullen. De USA heeft haar hele productie naar China verplaatst en nu kunnen ze alles gaan inleveren. China heeft geen behoefte meer aan het schatkistpapier omdat de drukpers in de USA aanstaat (ja in China ook en FCA is niet echt Amerikaans meer, maar u begrijpt de grote lijn).
desjonnies zegt
@rulefollower:
Ja iedereen vond dat China de fabriek van de wereld moest worden en nu ze dat zo’n beetje zijn gaan er dit soort dingen gebeuren.
Wij zouden het verdienen met onze kennis economie volgens een politicus, helaas studeren Chinezen harder en meer, simpelweg omdat ze willen en kunnen en hebben wij het nakijken met onze grote bekken.
trustmeiamanengineer zegt
Tja, voor FCA lijkt me ’t het beste als ze een zo groot mogelijk concern blijven. De trui heeft zelf ook meermaals gezegd dat alleen de grootste 4 in Europa kunnen overleven. Dus dan een deel verkopen werkt niet echt lijkt me, behalve dat je weer even wat cash op zak hebt…
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: maar hij heeft dan ook een duivels dilemma, als hij niet een deel verkoopt dan is het zeker FCA die niet overleeft want dat is het eerste concern dat dan omvalt.
henkp1 zegt
@trustmeiamanengineer: Zou kunnen. Volgende scenario kan ook: na JEEP wordt Chrysler verkocht; Ferrari, Maserati en Alfa Romeo gaan door op de exclusieve markt met relatief kleine aantallen, maar door de prijsstelling voldoende winstgevend. Fiat spitst zich toe op een paar kleine modellen met goeie marge (500 familie) en de bestelwagens worden gerebadgde Renaults.
Arnoud zegt
Benieuwd wat Uncle Donald hiervan te zeggen heeft…
Past niet echt in zijn strategie van ‘let’s make America great again’
olivier420 zegt
@Original_Arnoud: 100% belasting verhoging op het kopen van een Jeep SUV. Of iets dergelijks.
amersfoorter zegt
Wat je zegt @rulefollower. Onhoudbaar op termijn
eelco74 zegt
Jeep is momenteel de kurk waarop fca blijft drijven. Die gouden kip gaan ze niet zomaar weggeven.
Ironisch genoeg maakte het Chinese bedrijf 20 jaar geleden cherokees in licentie. Was toen de enige fatisoenlijke auto die je als westerling daar kon kopen.
desjonnies zegt
De Agnelli’s ( dat zijn de eigenaren van FCA) zien geen brood meer in een autofabriek, dat heeft ook geen toekomst meer auto’s worden steeds meer low-tech vergeleken met andere producten en ze verliezen hun status in een rap tempo.
De motor is gedegradeerd tot een generator en open je de motorkap ligt er tegenwoordig een stuk zwart plastic met ergens een motor eronder.
De tijden dat je vol trots de motorkap van je Alfa dubbelnokker of BMW 02 serie opendeed liggen ver achter ons.
https://assets.hemmings.com/blog/wp-content/uploads//2013/12/[email protected]
shadowbroker zegt
Laat het aub niet doorgaan! Waarom zouden we willen dat alles naar de Chinezen gaat?
rulefollower zegt
@shadowbroker: Omdat onze leiders denken dat we kunnen overleven als diensteneconomie zonder productie. Zowel NL als USA. Maar van elkaar diensten te verlenen worden we niet rijker. Alleen productie, landbouw, visserij en delfstoffen (of je werknemers het land uitsturen zoals de Filipijnen bijvoorbeeld doen).
vonklausenburg zegt
Is het niet verstandiger om een investeringsconsortium op te richten waarin FCA samen met een Chinese partij bezig gaat om technologieën samen te ontwikkelen alsmede auto’s en platformen? Alfa, Chrysler en Maserati kunnen als apart onderdeel samenwerken, Fiat en Dodge kan samen met de overige normale merken van de Chinezen, Jeep kan met de overige SUV’s. Zo kunnen ze kosten drukken en een groter palet aan auto’s aanbieden om met onder andere VAG aan te gaan. Het algeheel overnemen of fuseren lijkt me niet verstandig. Al heeft het bij Volvo wel gewerkt.
HZW zegt
FIAT heeft geld nodig, om de FIAT range te vernieuwen.
De gewone 500 typ 312 is al 10 jaar op de markt en nodig aan vernieuwing toe, het zusje “Panda typ 319” is ook al 5 jaar op de markt en maak ook nog gebruik van de 10 jaar oude techniek van 500 en zelf nog gedeeltelijk van de Panda typ 169. (er zijn nog onderdelen uitwisselbaar)
Voorheen werd de Fort Ka ook nog naast de FIAT 500 geproduceerd, maar Ford koos voor een andere weg met de nieuwe Ka+
Braziliaanse FIAT’s als basis is ook geen optie voor de nieuwe 500 en Panda.
Dus FIAT zoek naar geld of een Partner voor een Nieuw Modern “Platvorm” om de volgende generatie 500 en Panda op te bouwen.
De Panda (± 15.000 auto’s per maand in Italië) en 500 zijn in grote lijnen de Broodwinners van FCA, ze verkopen in de grootste aantallen met waarschijnlijk de grootste winst marge.
Dus het is zaak dat deze modellen gemoderniseerd worden om dat te blijven doen.
De nieuwe GSE-Firefly motoren serie (3 en 4 cilinder versies) is een eerste stap, nu de rest van de 500 en Panda nog.
henkp1 zegt
JEEP!
JEEP dat meegeholpen heeft om de halve wereld te bevrijden van de fascistische overheersing door Duitsland, Japan en Italië (!). JEEP dat tot in de jaren zeventig goed draaide. Begin jaren 80 werd het overgenomen door de Fransen (Renault), nu dus eigendom van Italianen en straks van Chinezen? Dit op en top Amerikaanse merk?
Trump, doe nou eindelijk eens iets goeds: trek je poeplap en koop JEEP van FCA. ‘ Put your money where your mouth is’, je hebt genoeg volgens mij.
dracae zegt
Hm dussss… de enige echt winstgevende tak moet nu verkocht worden?
Geweldig idee!