De toko van Sergio Marchionne probeerde een tijdje lang om andere grote concerns te verleiden tot een fusie. Dat plannetje mislukte en dus mag elke partij met een flinke zak met geld komen praten.
Volgens ingewijden is vorige maand minstens één bod uitgebracht door een Chinese partij die is geïnteresseerd in een overname van Fiat Chrysler. Het bod is echter afgewezen omdat het naar de zin van FCA niet hoog genoeg was. In de tussentijd zouden andere Chinese partijen bezig zijn om een eventuele overname voor te bereiden. Zo zouden hoge bazen bij FCA hebben gesproken met Great Wall Motor en werden Chinese delegaties gezien op het hoofdkantoor van FCA in Amerika.
Welke Chinese bedrijven precies achter FCA aanzitten is niet duidelijk. Het zou (kunnen) gaan om Great Wall, Geely, Dongfeng en de Guangzhou Automobile Group.
Er is overigens wel goed nieuws voor de Italofiel. Bij een eventuele overname zouden wel Amerikaanse als RAM, Jeep, Dodge en Chrysler gemoeid zijn. Ook Fiat zou bij een eventuele deal in andere handen komen. Desalniettemin zouden Alfa Romeo en Maserati net zoals dat eerder met Ferrari gebeurde worden losgeweekt. (via: ANE)
Foto: Lancia Thema, omdat het kan
UPDATE: Marchionne heeft verklaard dat de geruchten van een overname van FCA door een Chinese fabrikant enorm overtrokken zijn.
berlinetta zegt
Een concern van Ferrari, Maserati en Alfa zou ik wel gaaf vinden. Ferrari de supersporters, Maserati de luxe auto’s en Alfa de personenauto’s.
w0o0dy zegt
@berlinetta: ik vraag me af of je dan niet in de problemen komt ivm gemiddelde uitstoot van het aanbod van het bedrijf. Nu compenseren de twin-air torretjes de dikke motoren van Alfa Romeo maar je valt dan niet onder de exclusieve niche-spelers door het (geplande) aantal voertuigen van Alfa Romeo maar hebt ook geen compensatie. Een I3, I8 mini en 1 en 2 serie in het aanbod van BMW zijn er niet omdat ze zo graag dat soort meuk willen maken… Die hebben ze nodig om de gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen.
trustmeiamanengineer zegt
@w0o0dy: Daar heb je wel een punt. Maar als ze inderdaad elektrische Maserati’s gaan maken zou dat goed moeten komen.
perry_snijders zegt
@w0o0dy: “Het geplande aantal voertuigen van Alfa Romeo”. Zit je ook vol verwachting af te wachten hoe Alfa komend jaar 400.000 auto’s gaat produceren? Dat aantal noemde fantast Marchionne ooit. Op zich wel voer voor leuke weddenschappen: produceert Tesla eerder 500.000 auto’s dan Alfa 400.000 en zo.
acizane80 zegt
@perry_snijders: dan moet Alfa ook tijdig met nieuwe en vervangende modellen komen. Dat is de laatste jaren zeer moeilijk gebleken. Ik vraag mij af of ze dan nog mee kunnen kwa R&D zeker als je ziet dat Lancia en Fiat praktisch gedaan is en deels enkel uit verouderde chrysler modellen bestaat.
perry_snijders zegt
@acizane80: Soms denk ik nog wel eens aan die presentatie uit 2014, waarin ze beloofden dat er vóór eind 2018 acht nieuwe modellen zouden verschijnen.
berlinetta zegt
@w0o0dy: Goed punt. Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Zoiets valt echter wel op te lossen met de ontwikkeling van elektrische modellen.
desjonnies zegt
@berlinetta:
En de hele tijd beloftes over 43 nieuwe modellen per jaar !
Per merk welteverstaan !
Het heeft weinig zin om Alfa en Lancia achter te laten bij Maserati en Ferrari, die twee merken kunnen à la VAG gebruikt worden om dezelfde auto, met dezelfde aandrijving op het zelfde platform gebouwd voor astronomische bedragen worden verkocht zoals de Macan en de Q5 en de Touareg?
Trouwens best wel een mooie wagen zo een Macan. En uiterst betaalbaar als leasebak.
berlinetta zegt
@desjonnies: Maar Alfa en Maserati kunnen ook zeker techniek delen. Zelfde platform en multimedia. Deels dezelfde motoren.
Gulli zegt
@berlinetta: Als je minder dan een x-aantal auto’s maakt hoef je daar niet aan te voldoen :’)
Dat was mijn eerste gedachte, maar inmiddels draaien de drie bedrijven toch een stuk beter dan pak hem beet 5 jaar geleden…
posthumus zegt
@berlinetta: geeft misschien ook weer ruimte voor Lancia?
Design_Driven zegt
@berlinetta: Dat zou een ramp voor Alfa Romeo. Weer te klein voor een fatsoenlijk ontwikkelingsbudget, weer verouderde auto’s, liever net als Volvo met Chinees geldt fatsoenlijke auto’s ontwikkelen. Enigste vorm waarin Alfa Romeo dan kan overleven is als sport auto fabricant, onder Ferrari en Maserati.
Design_Driven zegt
@sketcher: *Enigste vorm waarin Alfa Romeo *als kleine fabricant* dan kan overleven is als sportauto fabricant, onder Ferrari en Maserati.
berlinetta zegt
@sketcher: Ja het is ook maar een droomscenario. In dat praktijk zal het inderdaad niet haalbaar zijn wegens een gebrek aan pegels.
tttijn zegt
Kunnen ze vast voor een paar tientjes kopen.
lincoln zegt
Alfa en Maserati ..
Je kan ze er gratis bij krijgen ..
Maar een koper zal zeggen “hou zelf maar” ..
lekbak zegt
@lincoln: alfa heeft net een nieuw platform en moderne motoren. Je koopt dan dus een hoop techniek voor potentieel een prikkie.
Het merk dood laten bloeden en met het nieuwe platform een mooie Chinese sedan ontwikkelen voor de Amerikaanse markt. Lijkt me zakelijk gezien niet eens zo gek…
Ilquadrifoglio zegt
Het is duidelijk komkommertijd.. Wellicht dat de intentie er is, maar absoluut geen mogelijkheden. De Italiaanse overheid en vakbonden gaan dit simpelweg niet toestaan.
De Chinezen zullen binnenkort vast ook de intentie hebben PSA, VAG of BMW-Group te kopen. De ironie is dat het geld geen probleem is, maar de overheidsbescherming eveneens een lastig verhaal wordt. Misschien is dat maar goed ook ;-)
peug206 zegt
@Ilquadrifoglio: waarom zou PSA de toko überhaupt willen verkopen? Die toko draait prima…
mgmgb zegt
Ik zou heb best begrijpen, FCA zit in de gevarenzone qua kwaliteit/betrouwbaarheid en hoeveelheid nieuwe modellen maar zit nog wel boordevol potentie en merkwaarde. Een ideaal concern om er met een flinke buitenlandse kapitaalinjectie bovenop te helpen. Ik maak me wel wat meer zorgen over een losgeweekt Alfa Romeo en Maserati al dan niet samen in één concern met Ferrari. Te lage volumes, te lage winsten (zeker bij Alfa en Masi) en een chronisch tekort aan frisse, nieuwe modellen. Wellicht de Stelvio en Levante uitgezonderd, maar de Giulia is te laat op de markt gekomen en de Ghibli en Quattroporte zijn de nieuwste niet meer. Om over de inmiddels sneue Mito en de nog altijd bloedmooie maar technisch en qua interieur achterhaalde Giulietta nog maar te zwijgen.
tenaci zegt
@mgmgb: het doet pijn, maar je hebt volkomen gelijk.
monsieurleloure zegt
@mgmgb: volgens mij zit het met de betrouwbaarheid wel snor bij FCA. Er zijn bepaalde merken die dat een stuk slechter voor elkaar hebben, welke dat zijn kun je zelf wel invullen.
mgmgb zegt
@monsieurleloure:
Ik zou daar graag zeggen VAG (en daar valt absoluut iets voor te zeggen), maar FCA heeft wel degelijk te kampen met veel (kleine maar irritante) storingen die het toch al niet fantastische imago alleen maar onderstrepen ipv ontkrachten. Het zijn geen slechte auto’s, begrijp me niet verkeerd, maar ze kunnen zich imago technisch geen fouten veroorloven. En die maken ze wel.
E34M5Touring zegt
@monsieurleloure: Goeie vriend van me werkt bij Alfa, schijnen toch wel wat kinderziektes in te zitten hoor. Hij heeft al een aantal auto’s gehad waarvan de kachel het niet deed en ook de electrische stoelen willen nog wel eens problemen opleveren. Ben groot Alfa fan, rij inmiddels m’n 5e maar dat viel me, gezien de aanlooptijd voor beide modellen, toch wel een beetje tegen.
Ilquadrifoglio zegt
@e34m5touring: @e34m5touring: Haha serieus wat een drama!!! Die Italianen met kapotte stoelen en kachels..
Geef mij maar Duitse kwaliteit, daar is tenminste echt wat mis mee. Wat een kneuzen daar in Italië…
https://www.autoblog.nl/nieuws/slechte-avond-voor-pon-olieverbruik-tfsi-bij-tros-radar-80676
E34M5Touring zegt
@ilquadrifoglio: Ja je kan ook objectief proberen te kijken naar zoiets. Als iemand zaterdag de auto ophaalt en maandag weer bij de dealer staat met een niet werkende airco/kachel, beetje zonde he. Verneukt de new car experience een beetje.
Ilquadrifoglio zegt
@e34m5touring: Ik bekijk het objectief want een kapotte motor/versnellingsbak in je Audi is ook klote ervaring. Het is simpelweg het imago wat FCA tegenzit. Het lastige is dat feilloze auto een utopie is, dat bewijst VAG namelijk feilloos.
E34M5Touring zegt
@ilquadrifoglio: Als dat nog steeds het imago is moet je dat ombuigen, dan zijn dat soort dingen juist funest. Ik stond naast die vriend van me toen ie telefoon kreeg, dat is echt niet leuk hoor. Man kwam uit een C klasse die geen slag verkeerd had gedaan. Ondanks eigen vooroordelen toch die Alfa genomen, staat 48 uur later weer bij de dealer omdat z’n airco/kachel het niet doet. En hij is daar niet alleen in. Juist door de lange aanlooptijd verwachten mensen beter, lullig als dat dan niet doorkomt. Niks ten nadele van de Giulia, prachtige auto etc. Maar als je mensen uit hun Duitse komozak wil krijgen zul je daar toch echt beter in moeten worden.
Ilquadrifoglio zegt
@e34m5touring: Dat is dus het punt wat ik duidelijk wil maken. Op het moment dat mensen een recente Mercedes met roest minder erg vinden dan een Giulia met een defecte kachel houdt het simpelweg op. Die andere merken komen er door een track-record uit een ver verleden gewoon mee weg.
Als jij de oplossing hebt voor het imago kun je bakken met geld verdienen bij bijvoorbeeld Philips, Microsoft of FCA. Maar een foutloos product is gewoon een utopie…
E34M5Touring zegt
@ilquadrifoglio: Het verschil is dat die Merc nu geen roest heeft, dus dat leeft niet voor zo’n persoon. Probleem van de 33e eigenaar. Zelfde met die VAG argumenten. De mensen die hem nieuw kopen moeten er relatief probleemloos mee rond kunnen rijden, dat zijn immers je repeat customers straks, je weet wel, die het geld in de lade brengen. Als zo’n ding meteen al problemen heeft hang je al in de eerste lijn. Dat lul je nooit meer recht. Dat henkie van t kamp over 10j roestende wielkuipen aan z’n S klasse heeft interesseert degene die hem nieuw koopt geen donder.
Ilquadrifoglio zegt
@e34m5touring: Met die stelling zou VAG al exit zijn.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/28-09-2015/hoog-olieverbruik-tfsi-motor/
http://www.audiclaim.nl/
Zelfs motoren die compleet naar de filistijnen gaan…
pomoek zegt
Het blijft voor mij een raadsel waarom het Fiat niet lukt om wat moois te maken van Alfa Romeo. Je kunt toch mooi platforms delen met Fiat en de andere merken?
E34M5Touring zegt
@pomoek: Fiat maakt niks wat aansluit op het Giulia/Stelvio platform. Die doen alleen nog klein grut en kleding/helmpjes voor Vespa rijders. Maserati heeft net 2 nieuwe platformen onder de Ghibli en de Levante dus daar kan je ook niks delen. En bij Chrysler Dodge houden ze vast aan platformen van Merc uit het jaar kruik.
heidekonijn zegt
@pomoek:
1. Geen geld
2. Want de eigenaars willen verkopen en niet investeren. Dus wordt FCA bestuurd door een specialist in verkopen van bedrijven, niet een specialist in het besturen van een bedrijf
3. Nul beleid als gevolg.
Geen geld en nul beleid. Kompleet mirakel dat ze nog auto’s maken. Helemaal al zulke heerlijke als de Giulia. Stel je voor wat het kon zijn met een Piech of di Montezemolo aan het stuur.
cossiekiller zegt
Is dat Walter White zijne Chrysler op de foto?
4wheels zegt
Als ze maar van de Duitsers afblijven?
Calimero zegt
Er zijn markten waar Lancia niet meer te koop is. Ik dacht zelfs dat je nu enkel in Italië nog een Tpsilon kan kopen. dat is dan ook het enige model wat er over is….
de Amerikaanse omgebadgede Chryslers zijn al een tijdje geschiedenis. Niet dat dit nou zo’n aanwinst was maar er waren in ieder geval modellen met een Lancia badge te koop.
Wat Fiat betreft; daarvoor is Latijns Amerika inmiddels een belangrijkere markt dan Europa, dus richt men zich meer daar op. In de Vs wordt enkel de 500 lijn en de 124 verkocht. Maar die laatste is een nicheproduct. De Ottimo en Viaggo zijn in China mislukt en ,dacht ik, van de markt gehaald.
In Europa leunt het merk te veel op de Panda en de 500. Zelfs de, in mijn ogen, nog steeds mooie Punto is inmiddels een modelletje in de marge en had al lang een opvolger moeten hebben.
Er is lang, veel te lang, geleund op de Twin Air motoren die nu ook al op z’n laatste benen lopen. Op de (meeste) markten buiten Europa werd die al niet eens verkocht.
Wanneer komen de Firefly blokken voor de Europese modellen beschikbaar en wanneer wordt het modellen programma weer eens een compleet programma met voor ieder wat wils en modellen die meer bij de tijd zijn?
Over 2 jaar komt er een nieuwe Panda maar als je het daarvan moet hebben als merk…..
De Tipo schijnt redelijk goed te verkopen maar de tijden waarin Fiat een grote speler was liggen inmiddels ver achter ons. Zonde hoe het merk en de Fiat merken de afgelopen jaren verslonst zijn en er modellen uit productie zijn gegaan waarvoor geen opvolger terug is gekomen.
Dus misschien is overname door een Chinese (auto) fabrikant niet eens een verkeerde zet en wordt het beter.