Een “kies-maar” waar miljonairs serieus over nadenken: Pagani Huayra of Bugatti Veyron Grand Sport. Heel duidelijk komt het vraagstuk “flair of performance” hier in terug. De Chinese miljonairs lijken een sterke voorkeur voor het eerste te hebben.
Het aantal miljonairs en miljardairs verschuift. Steeds meer geld komt uit Azië en China in het bijzonder. Nieuwe markten met vooral ook een heel eigen cultuur en heel ‘open minded’.
In China hebben supercar fabrikanten nog geen naam, niet zoals ze dat in Europa en de VS wel hebben. De Chinezen beoordelen de auto ook op prestaties en het prijskaartje telt mee. Nog belangrijker lijkt echter de originaliteit, afwerking en hoe de auto werkelijk overkomt. Het automotive charisma. Bugatti, Ferrari, Lamborghini en Pagani doen hun uiterste best om de jonge Chinese miljonairs te overtuigen. De supercars-markt groeit in China op dit moment harder dan de markt voor gewone auto’s. Beloningen zijn dus groot.
Het is allemaal reden genoeg deze maand ook een Top Marques te organiseren in Macau. Zeker 20.000 miljonairs zullen zich daar aan Europa’s snelsten vergapen.
Inmiddels is China Lamborghini’s grootste afzetmarkt. Pagani gooit ook hoge ogen maar heeft natuurlijk zijn prijskaartje. Ongeveer 10% van de klanten koopt de auto’s niet eens voor rij-kwaliteiten of top-prestaties maar slechts als kunstwerk. Geen wonder dat de Lamborghini’s en Pagani hoog scoren. (via Carscoop)
norge zegt
Kwaliteit? Dan zullen de vaggers het moeilijk krijgen.
Northwestern zegt
@norge: Ach, Italianen hebben daar al sinds jaar en dag moeite mee :P
mout zegt
@norge: Kwaliteit boeit mij wel – want ik betaal mijn garagerekeningen. Miljonairs met supercars boeit dat niet of nauwelijks. 1) kilometers maken doen ze in een limo, niet in een supercar. 2) De prijs is deel van de prestige. Ook de prijs van het ondrhoud. 3) Het geeft ze een heerlijk gevoel eigen techneuten in een eigen garage aan het werk te hebben, om die supercar nog eenmaal te laten vlammen. 4) Een supercar is super tot er een opvolger komt – dan hoeft deze alleen nog de garage uit voor onderhoud of een rondje flaneren.
yorick zegt
Jammer dat er geen achtervleugel op zit
Alwood zegt
@yorick: zowel voor als achter is de aerodynamica van de Huayra continue variabel. Daarvoor zitten er dus dubbele spoilers in de carrosserie verwerkt en zijn geen grote windvangende spoilers nodig. Aerodynamisch een erg knap concept/ontwerp.
Megakix zegt
Djeez, wat issie mooi in deze kleur ! Zie ook het filmpje bij Jay Leno…
Vanquish zegt
Maakten ze de Zonda Cinque nog maar… :(
vale46 zegt
@Vanquish: Amen to that!
Huayra kan mij nog steeds niet bekoren, mijn liefde blijft de Cinque!
MAB zegt
ik zou echt niet kunne kiezen, waarom zit de koenigsegg er niet bij misschien dat de keuze dan makkelijker is..
agera zegt
@MAB: JUist moeilijker een Koenigsegg is veel mooier dan een Veyron en ik zou echt niet kunnen kiezen tussen een Agera en een Huayra.
MAB zegt
@agera: nou heel eerlijk gezegt denk ik dat ik voor de agera ga, beide super vet natuurlijk ma toch gaat mij gevoel naar koenigsegg
agera zegt
In mijn ogen een meesterwerk samen met de Zenvo ST1 en de Koenigsegg Agera de drie meest extereme supercars. Ik denk dat een aantal van de mensen hier over een aantal maanden/jaren er anders over gaan denken en dat ze de Huayra wel gaan waarderen.
bloempot zegt
@agera: precies! Van alle ‘hypercars’ vind ik de Zenvo nog het meeste gewaagd. Wat een absurde en heerlijke ontwerp.
DIPSHIT zegt
En toch maak je mij blijer met een Zonda F Cinque Roadster ipv een Hijoewarajaaa
SimonMc zegt
@DIPSHIT: Zonda F Cinque bestaat niet. Het is ofwel Zonda F of Zonda Cinque.
Jokkebrok zegt
Ik vind ze beide niet heel spetterend qua ontwerp…
betonstaal zegt
waar is het blote meisje nu?
alcantara zegt
in mijn bed
mout zegt
@alcantara: Dan zit je toch echt fout, achter je toetsenbord
gedwongenleaser zegt
Zouden die stoelen uit de Huayra ook als fauteuils voor in de woonkamer te krijgen zijn, wat een prachtige sculpturen zijn dat… :)
bullgod76 zegt
@gedwongenleaser: die fauteuils zullen vast ook wel voor thuis te krijgen zijn als je maar betaald.
Pagani levert in ieder geval al wel een vette design stereo installatie zag ik afgelopen juni bij hun in de fabriek.
Initial_D zegt
Je hebt een goed leven als je grootste dilemma het kiezen tussen een Pagani en een Bugatti is.
kingdecay zegt
@Initial_D: ik zou eerder zeggen dat je dan een egoistische en wereldvreemde eikel bent, maar hey, wie ben ik. Al zou ik stiekem ook wel in die positie willen verkeren. Ah, de eeuwige tweestrijd tussen principes en ego.
Initial_D zegt
@kingdecay: mijn opmerking was lichtelijk sarcastisch bedoeld. Ben het dan ook met je eensch.
kingdecay zegt
Hmm misschien toch wat harder proberen om die Chinese binnen te doen dan.
love4sportcars zegt
ojee, ik ga al vrezen dat straks alle supercars op de chinese markt gaan afgestemd worden… :(
mrbones zegt
@love4sportcars: Is toch niet erg? Misschien worden er dan weer echt vette supercars gemaakt
euro95 zegt
Als die huayra in het wit is, doe mij die maar ;) Wat een lekkere kont, die uitlaatjes en die lampjes :D Goedkoper of niet, als het maar niet zo een lelijke veyron is! Btw, wtf zijn die gaten in de voorstoelen? Bekerhouders?
ilovelamp zegt
@euro95:
Neen.
agera zegt
Hoop dat Jay Leno of TopGear een keer een vergelijkingsrijtest maakt tussen een Koenigsegg Agera, Zenvio ST1 en een Pagani Huayra dat zou echt tof zijn.
Cantago zegt
Dan snap ik wel. De Huayra is met zijn deuren dicht mooier dan met zijn deuren open. En het is gewoon voor 100% een kunstwerk, en nog functioneel ook! De Aventador moet je gewoon gebruiken, mooi als hij is hij is gemaakt om mensen op straat te shockeren, dus niet in je garage laten staan, je moet hem laten brullen!
fiets zegt
de velgen van de Pagani Huayra lelijk. dus.
audicoupe84 zegt
Er was ooit een onderzoek, daaruit bleek dat Chinesen de slechtste chauffeurs zijn. Dus voorlopig kunnen ze blijven sturen.
Zjonnie zegt
De Pagani, een V12 is genoeg.. de auto doet me ook meer als de Veyron.. het liefst de Zonda R
jrmpower24 zegt
ik ga 100% voor de Huayra! wat een ding!!!
Relief zegt
Tja als je voor flair gaat dan moet je inderdaad geen Veyron kopen. Maar als je de ultieme hypercar wil ervaren en performance wil dan is een veyron toch wel het max wat je kunt krijgen. Wel de SS kopen.
Orichy zegt
Goh’s kiezen? Als miljonair? lachen…
Doet er maar van beide één, zei ik één, doe maar minimaal twee….
Maar een Veyron en een Agera zijn wel oké, de Zonda ook, maar die Hoer-IA niet mijn cup-of-tea.
sir_smokalot zegt
Overigens kan je tegenwoordig ook een Gumpert Apollo S kopen in China. Prijs? 1,9 mln USD…
http://www.carnewschina.com/2011/11/17/gumpert-apollo-s-arrives-in-china-not-cheap/
Alwood zegt
@sir_smokalot: ben benieuwd idd of deze Chinese hobby’s ook nog kleine nieuwe supercarfabrikanten kunnen helpen/redden…
Osca zegt
Liever een Zonda F/ Cinque dan de HUYASRYUYUYasr of een Veyron
dakloosinmx5 zegt
-=edit: ja dat weten wij ook wel. Er hoeft geen extra olie op het vuur.=-
dakloosinmx5 zegt
@dakloosinmx5:
En waarom worden dan al mijn comments verwijderd en wordt er aan het andere niets gedaan??
kilum zegt
mensen die dit soort auto’s kunnen kopen hoeven niet te kiezen….
die nemen ze gewoon allebij als ze echte petrol heads zijn.
amateur zegt
Deze mensen gaan gewoon met de mode mee, de veyron is UIT (en oud}, de Huayra is IN en hip!
Een Veyron is zo 2010!!!