Moeten we het nu echt alweer over China hebben? Niets moet, maar het mag wel. Wat nu weer? Ik wil het hebben over de Chinezen die door de lage brandstofprijzen de neiging hebben om steeds grotere auto’s te gaan rijden. Ja, je hoort het goed: lage brandstofprijzen, als gevolg van overheidssubsidie. Op zich een heerlijke maatregel, die Wouter Bos hier wat mij betreft gisteren mag invoeren, maar in China heeft het tot gevolg dat met name de grote SUV’s in toenemende mate in trek zijn. Een beetje de omgekeerde wereld in een tijd dat alles zuiniger en efficiënter moet.
De Chinese overheid voert hierin een dubbel beleid. Aan de ene kant wordt er bij autobouwers op aangedrongen om de modellen zuiniger te maken. Dit wordt met belastingmaatregelen kracht bijgezet. Echter, terwijl in in de meeste landen de brandstofprijzen record na record breken, blijft de Chinese overheid de prijzen aan de pomp juist heel sterk subsidiëren. De reden hiervoor is om de inflatie in de hand te houden en de economische groei te stimuleren.
Een liter benzine kost in China omgerekend ongeveer 50 eurocent. Dit samen met het gegeven dat de Chinezen qua welvaart stevig in de lift zitten, zorgt ervoor dat men in steeds grotere auto’s wil rijden. Een fenomeen dat we kennen uit de Verenigde Staten, maar waar ze inmiddels ook wel beter weten. De Amerikanen kiezen door de hoge brandstofprijzen nu steeds vaker voor kleinere en zuinigere auto’s, maar in China gebeurt momenteel dus het omgekeerde.
China exporteerde ooit olie, maar importeert onderhand de helft van z’n oliebehoefte en is de op één na grootste olie gebruiker in de wereld. Momenteel rijden er in China zo’n 160 miljoen motorvoertuigen rond, waarvan ongeveer 57 miljoen personenauto’s. China telt 1,3 miljard inwoners, dus wanneer je dat per hoofd van de bevolking bekijkt, valt dat nog mee, maar realiseer je wel dat het aantal auto’s per hoofd van de bevolking in enorm tempo toeneemt. Autobouwers zullen het ondertussen natuurlijk niet nalaten om de honger naar grotere auto’s te stillen.
De Chinese overheid realiseert zich dat de lage brandstofprijzen minder zuinige auto’s aantrekkelijker maken. Tevens erkent China dat het wellicht beter was geweest wanneer de prijzen geleidelijk waren verhoogd. Een dergelijke maatregel kun je immers niet met terugwerkende kracht doorvoeren zonder de economie te ontwrichten. Het is voor China dus nog even puzzelen wat voor maatregelen er zullen worden genomen. (via: newyorktimes)
K-Kalkan zegt
Ik ga naar China verhuizen… daar kan je dan emt gemak een ferrari ofso rijden(niet té hoog gegrepen…. ) :P
Thijs zegt
Het is denk ik dat er in venezuela niet zo’n grote opkomende economie is, maar anders hadden ze daar ook rondgereden. Ook daar wordt de benzine gesubsidieerd, kost iets van 17 cent de liter…
Klaas zegt
China lijkt me om een aantal andere redenen weer wat minder aantrekkelijk. Niet alleen de politieke redenen, maar ze hebben ook moeite om even snel autowegen aan te leggen als ze auto’s verkopen. De verkeersproblemen zijn daar erger dan hier. En dat met die benzineprijzen dat komt wel goed vrees ik.
Armada zegt
De wereld waarin we leven wordt met de dag vreemder en vreemder.
Or is it just me?
ggj zegt
Huh? 50 eurocent voor een liter brandstof? :S
the bugcollector zegt
@Armada
nope
frederik zegt
Dat is zo leuk aan de hele milieuproblematiek. Alles wat we hier besparen, wordt daar (indirect) extra geconsumeerd. Maar zoals ook in de VS is gebeurd, zullen er toch hogere brandstofprijzen komen en om de industrie/economie te bevorderen zal ervoor gezorgd worden dat vooral de burgers dit zullen betalen. Deze zullen zuinigere wagens willen en rara wie heeft die? Volkswagen, Toyota, … Europese en Japanse merken. Op zijn minst een boeiende toekomst die ons te wachten staat!
Sagarinos zegt
Ik vind dat rijke Chinezen helemaal niks om de armen geven… Want sommige arbeiders daar worden gemakkelijk gemarteld.. Maar nu over het bericht
We kunnen de prijs in China ook verwisselen met die van Nederland, hebben wij lekker goedkope benzine:P
JH zegt
Dit is ook een groot probleem; de olieprijs is zo sterk gestegen dat de chinese overheid flink in de pot heeft moeten graaien vanwege de subsidie die ze geven en eigenlijk hebben ze dat geld niet meer; zal dan ook niet lang duren voordat de chinese economie en beurs een flinke dreun gaan krijgen en daarmee wij allemaal…
ZOEF zegt
Als een liter benzine ongeveer 50 cent kost denk ik niet dat er veel subsidie bij zal zitten. Dat kost de benzine namelijk ongeveer.
Patrick zegt
@Zoef: inderdaad, als de benzine in China 50 cent kost, is dat de officiele marktprijs, niets meer maar ook niets minder. Van subsidies is er dan helemaal geen sprake. We zullen dit onderwerp maar in het hokje van Chinabashen plaatsen.
Dennis zegt
@Zoef & Patrick: The New York Times schrijft:
China is holding gasoline and diesel fuel prices below $3 a gallon, through heavy subsidies to companies like Sinopec involved in refining and distributing fuel. This has helped China restrain inflation in consumer prices, which accelerated this spring to an annual pace of more than 8 percent.
But price controls on fuel have had the effect of stimulating sales of big vehicles, despite other government policies intended to discourage such sales. Liu Shijin, a vice minister for the powerful State Council Development and Research Center, acknowledged Thursday that the government had missed a chance to raise fuel taxes earlier in this decade and now faced a difficult decision on what to do in the face of inflation.
“If the fuel is priced right, consumers will use energy more carefully,” Mr. Liu said at the conference.
Patrick zegt
@Dennis: je schrijft zelf dat de benzine in China 50 cent kost, dit is de huidige marktprijs, waar zit dan de subsidie?
Dennis zegt
@Patrick: Als je 3 dollar per gallon omrekent naar euro per liter, dan kom je uit op 50 eurocent per liter. Wanneer de Chinese overheid de raffinaderijen en overige betrokken bedrijven niet zo zwaar zou subsidiëren, zou prijs aan de pomp in China een stuk hoger zijn.
RenJie zegt
@Armada
nja, het is maar hoe je het bekijkt. Sommige mensen kunnen gewoon niet begrijpen dat er verschillende culturen zijn, dus ook verschillen de normen en waarden. Ik denk dat wij hier in Nederland niet zo snel een uitspraak kunnen doen over situaties daar, daarvoor moet je echt in het land geweest zijn en niet blindelings vertrouwen op wat de media zegt. “Vreemd” is dan ook een subjectieve term, iedereen ervaart het anders, dus ik vind niet dat je dat zomaar kan zeggen. Ik zie de situatie zo: vroeger heeft de VS echt enorm veel vervuild en alle dingen die erbij horen, nu leven we in 2008, sommige landen komen op en die gaan meer vervuilen dan de VS (China; wat ook logisch is met zoveel inwoners), nu wordt de schuld op die landen gelegd en is de VS er weer onderuit gekomen, dus allemaal niet erg eerlijk vind ik. Bovendien rijden mensen nu in de VS nog steeds vervuilend, als je daar ziet wat voor auto’s er rijden.. boeiend dan, als Chinezen grotere auto’s rijden.
Heel verhaal, maar dit is wel wat ik vind ;)
Patrick zegt
@Dennis: Hier kost benzine (zonder accijnzen) ook slechts 50 cent per liter hoor, en dit zonder subsidies.
Dennis zegt
@Patrick: China subsidieert de brandstofprijzen. Punt.
RenJie zegt
@Patrick
Jup, het is juist ONZE overheid die het zo gek en bizar maakt, niet de overheden van andere landen. Blijkbaar vertrouwen de mensen hier de overheid metéén, maar we worden hier gewoon hard genaaid.
@Armada
ja klopt ja, dit kabinet wordt met de dag gekker.
RenJie zegt
@Dennis
Ja, dat kan wel zo zijn, maar de brandstofprijzen zijn hier zo hoog, doordat er zoveel accijns wordt geheven. Dat moet zeker niet vergeten worden.
Dennis zegt
@RenJie: Klopt, breek me de bek niet open, maar dat is een hele andere discussie dan weer dit bericht feitelijk over gaat.
Brian zegt
Godallemachtig
Omgerekend €0,50!
Eventjes petrolsmuggle naar Holland =P
lincoln zegt
50 eurocent de liter is GEEN subsidieprijs ..
in Indonesie is de prijs inmiddels gestegen naar 35 cent de liter omdat er niet meer gesubsidieerd word ..
je wilt niet weten hoe de mensen daar klagen .. echt he ..
RenesisHP zegt
Iemand interesse om een paar tankwagens spoorloos te laten verdwijnen? :lol:
Dennis zegt
@lincoln: Wanneer op alle goederen en diensten belasting wordt geheven en je de brandstof hiervan vrijstelt, is dit feitelijk ook een (verkapte) vorm van subsidie. Ik heb geen idee wat de exacte kostprijs van een liter benzine is, maar op dit moment wordt in China de brandstof gesubsidieerd (in wat voor vorm dan ook).
Haipeng zegt
Ik moest een keer in China tanken en ik had een Mercedes C-klasse helemaal volgegooid en ik moest omgerekend ongeveer 35 euro betalen:)
bmw zegt
@Patrick: het valt me op dat bij elk onderwerp dat iets te maken heeft met China, je alle daden van dit regime meteen in alle toonaarden probeert goed te praten. Je doet dan uitspraken zoals: “We zullen dit onderwerp maar in het hokje van Chinabashen plaatsen.” wanneer anderen een andere mening hebben. Welnu, met al dat in de bres springen voor China vergeet je compleet de kern van deze post, met name dat de overheid ginds een probleem heeft, want ze kan met dit beleid grote, vervuilende wagens niet ontmoedigen. Daar gaat het hier om, niet om hoe graag jij of iemand anders China zien. Of kan je echt niet genuanceerd zijn over China? Nochtans is dat wat je anderen hier graag verwijt.
Erwin zegt
Zolang de economie daar met gemiddeld 12% per jaar groeit, hoeven ze daar voorlopig niet bang voor te zijn. Het is alleen een kwestie van tijd voordat China in Nederland gaat investeren. En dat zou weer uitstekend zijn voor onze economie en koopkracht. We zitten die chinezen wel allemaal af te zeiken om hun, over het algemeen, belachelijke ontwerpen, maar wij zullen er met de tijd alleen maar van profiteren.
Citrofiel zegt
Als ze de prijzen nu gaan verhogen, dan wordt de economie ontwricht… Hoe moet ik me dat voorstellen?
RenJie zegt
@Citrofiel
juist, daar wordt de Europese economie ook niet veel beter van :)
Citrofiel zegt
@ RenJie; Nee, dat snap ik wel, als de Chinese economie eenmaal is ontwricht. Maar wat wordt er precies ontwricht met verhoogde brandstofprijzen? Mensen betalen meer aan de pomp, en houden minder over voor andere dingen. Dus… Laat maar… Waarom stel ik toch telkens vragen waar ik zelf het antwoord al op kan verzinnen? Was er maar een smiley die zichzelf tegen zijn kop slaat. Die zou ik vaak kunnen gebruiken. ;)
dekster zegt
Volgens mij probeerd china zoveel mogelijk olie van ons weg te houden, onze westerse economie heeft ze even hard nodig als de de chinese, alleen kunnen de chinezen wel olie betalen en gaan ze olie verbruiken die wij met moeite kunnen betalen…
Tom zegt
Als er een volk is dat onze aardbol naar de kl*ten aan het helpen is zijn het wel die Chinezen hoor.
Peter Bos zegt
Aan de andere kant. Als er in China geen accijns op de brandstof zit en de wegen zijn daar (in de stedelijke gebieden in het oosten) overbelast remt dat de economie daar vanzelf weer.
Nu als verschijnen er berichten (Economist) dat grote bedrijven liever in andere landen in de regio investeren omdat de infrastructuur van nieuwe productiefaciliteiten naar havens tot te hoge transportkosten leiden.
Zoals mijn opa al zei; het komt uit de lengte of uit de breedte.
Xenophobische uitspraken over China en de Chinezen helpen trouwens weing bij een serieuze meningsvorming.
Franco zegt
Ik snap er geen R**T meer van!!!
Eerder gebeurde het in de jaren negentig ook, maar dan vanwege de USA-markt;
Nml. omdat, binnen een land of regio, de vraag naar olie stijgt…stijgen de prijzen in EUROPA?!?
Offtopic; Kennelijk heeft het huidige kabinet geen oog voor de Nederlandse economie o.i.d.?!? Zelfs België opteerde voor subsidie toen de benzineprijs boven de 1,50 euro kwam!!!