De deal hing al maanden in de lucht, maar nu is alles in kannen en kruiken: zowel de Franse staat als het Chinese Dongfeng nemen een aandeel van 14% in PSA (Peugeot-Citroën). Hiermee komt een einde aan de traditionele controle van de Peugeot-familie over het concern.
Frankrijk en Dongfeng (in China de joint-venture partner van het concern, maar ook van Kia) pompen beiden 800 miljoen euro in het noodlijdende concern, de deal is onderdeel van een kapitaalverhoging van 3 miljard euro. Als gevolg hiervan verwatert de positie van de Peugeot-familie dusdanig dat het zich in de toekomst met een bijrol in plaats van een hoofdrol moet schikken.
Waar menig autofabrikant niet onaardig presteert staat het water bij PSA aan de lippen: vandaag werd bekend dat het concern vorig jaar een operationeel verlies leed van 177 miljoen euro, het tweede jaarverlies op rij. Ook de wereldwijde verkopen van het concern liepen in 2013 terug.
GM, dat zich eerder voor 7% bij PSA inkocht, maakte zich onlangs uit de voeten, maar waar de Amerikanen geen toekomst zagen springen de Chinezen in het gat. De toekomst zal uitwijzen wie van de twee gelijk had.
motoragent zegt
Raar eigenlijk, want hun modellen verkopen zo slecht nog niet. De 208 en 508 zie je op elke straathoek staat, en de 2008 gaat ook zo slecht nog niet heb ik het idee. Waar gaat het mis?
sir_smokalot zegt
@motoragent: in het spreiden van de markten. PSA is voornamelijk in Europa aanwezig, en, gelukkig voor hen, steeds meer in China.
Wanneer het op een bepaalde markt tegenzit, is het fijn dat dat elders gecompenseerd wordt. Kijk maar naar Ford, GM, en Fiat-Chrysler, die dekken hun Europese stroefheid ruimschoots af met goede resultaten in Noord-Amerika en Azie.
In Europa worden jaarlijks zo’n 11-12 miljoen auto’s verkocht, wereldwijd zo’n 80 miljoen.
dutchneon zegt
Ik vraag me ook nog af of het verschil maakt dat bijna al die 508’s lease zijn… maken ze daar dezelfde marges op?
eklasse zegt
@dutchneon: daar is geen eenduidig antwoord op te geven. In het kort: Importeurs kopen ook grote aantallen. Leasemaatschappijen kunnen ook gewoon via een importeur inkopen. In dat geval merkt PSA er weinig van.
stamp zegt
@eklasse: Maar waarschijnlijk dwingt een leasemaatschappij grotere kortingen af. Immers, een importeur heeft niet de keuze om naar een ander te gaan. Schrappen van een bepaalde auto of merkt van de lijst, of deze tegen een ongunstig tarief weg zetten: De leasemaatschappij heeft méér mogelijkheden, zonder daarbij direct te strijd met de concurrent te verliezen.
eklasse zegt
@stamp: vandaar mijn eerste zin. In jouw stelling kun je ook omgekeerd redeneren. PSA of de importeur komen tot een verkoopprijs. Bij De leasemaatschappij is er vraag naar bv een 508. Schrappen is geen realistische optie want dan gaan consumenten uiteindelijk ergens anders shoppen.
Maar ik werk niet voor Peugeot noch PSA. Zoals gezegd autoprijzen zijn een ingewikkelde materie waar niet een eenduidig antwoord voor te vinden is.
peugeot205 zegt
@stamp: De winst van PSA (in deze de leverancier) heeft niks of nauwelijks te maken met de verkopen van leaseauto’s. De importeur mag een prijsvoorstel doen aan PSA maar die beslissen uiteindelijk wat de auto hier gaat kosten. De korting die leasemaatschappijen krijgen is de marge van de importeur en met name de dealer, die houden er nagenoeg niets aan over, er wordt zelfs op de proefrit al ‘verlies’ gemaakt. Daarnaast zijn de particuliere kortingen op de auto’s vele malen hoger, denk aan €3000 of €4000 korting.
om een lang verhaal kort te maken, van elk onderdeel wordt geld weggesnoept.
Design_Driven zegt
Het lijkt me helemaal geen slechte deal, Dongfeng is voor Chinese begrippen een ervaren auto bedrijf en staat goed bekend in China. Bovendien werken ze al lang samen.
sir_smokalot zegt
@sketcher: Het is in ieder geval de meest voor de hand liggende keuze. Een cynicus zou zeggen dat ze tot elkaar veroordeeld zijn.
370z_stillen zegt
Neem mee neem mee….
desjonnies zegt
Peugeot heeft in de tijd dat China nog zwaar communistisch was en alle Chinezen nog op de fiets reden , er de 504 laten assembleren, door Dongfeng?
De Peugeot familie is er helemaal klaar mee, met het produceren van auto’s en de Franse arbeids verhoudingen cq perikelen.
audifreak zegt
Chinezen, ze doen maar, PSA stelde toch al niet meer zoveel voor. Maar de Franse staat? Is dat geen ongeoorloofde staatssteun? Of gelden de EU-regels voor iedereen behalve Frankrijk?
desjonnies zegt
@audifreak:
de pot verwijt de ketel…
LaLancia zegt
Iedereen wil tegenwoordig maar die 14% hè?!