Zolang als dat er taxi’s op de wereld rondrijden, rijden er ook illegale taxi’s rond. Een fenomeen dat met name in grote steden voorkomt. Vage lui hebben dan ergens een taxibordje gescoord en klussen een beetje bij voor een paar extra centen. Beschonken uitgaanspubliek neemt het vaak niet zo nauw, zolang ze maar thuiskomen en geregeld worden ook toeristen verleid voor een illegaal ritje.
Als toerist kun je maar beter niet in zo’n illegale taxi stappen en al helemaal niet als je niet bekend bent in de buurt en nauwelijks Chinees spreekt. Voorkomen dat je in een foute taxi stapt, is nog best lastig aangezien de eigenaren van illegale taxi’s tegenwoordig zo ver dat ze legale taxi’s klonen.
Ze tikken een tweedehands auto’s op de kop die veelal als taxi worden ingezet, in Shanghai doorgaans de Volkswagen Jetta’s en Santana’s. Deze worden gespoten in de kleuren van een taxi, krijgen nagemaakte kentekenplaten en zijn zelfs voorzien van een meter.
Een legale taxi heeft in Shanghai meestal twee chauffeurs, die elkaar dag en nacht afwisselen. De auto wordt vaak geleased van een taxibedrijf. De chauffeurs moeten het taxibedrijf betalen voor hun taxi-licentie en voor de huur van de auto. Illegale taxichauffeurs hebben deze kosten niet en hebben op die manier naar Chinese maatstaven een heel behoorlijk inkomen.
Het mag duidelijk zijn dat de echte zich-in-het-zweet-werkende-taxichauffeurs hier op zijn zachtst gezegd niet gelukkig mee zijn. Zij ervaren als geen ander dat het klonen van zaken waar andere mensen hard voor werken of gewerkt hebben, behoorlijk irritant is. Ik denk dan: Zeg het voort, zeg het voort!
Vorig jaar heeft de politie 256 gekloonde taxi’s van de weg gehaald. De eigenaren hebben een boete gekregen, maar de taxi-klonen die in het vervolg worden betrapt zullen een stuk zwaarder worden bestraft. (via: chinacartimes)
CorteX zegt
Nog een leuk weetje: als een taxichauffeur in Shanghai een dag vrij wil, zal hij de dag ervoor 24 uur achter elkaar moeten werken (in plaats van dus 12 uur per dag). En ze rijden daar allemaal in de Volkswagen Santana 2000 of 3000, die gaan wel heel wat kilometers mee, dat moet ik VW nageven.
carsofcoolhaven.nl zegt
Een stukje over snorders? Is niet echt hemelschokkend, of mis ik nu iets? Zie in ieder geval de nieuwswaarde even niet. Oh well, anderen wellicht wel
Klassiekerrally zegt
@ carsofcoolhaven.nl: dit is autoblog.nl, taxi’s zijn auto’s, dus… ;)
carsofcoolhaven.nl zegt
Jajaja maar het is een ’tijdloze’ post… boeboe stoute meneren maken taxi’s na en verdienen daarmee meer geld dan officiële taxi’s omdat ze zich niet aan regels hoeven te houden, tarieven los laten en geen licentie hoeven te betalen. En dat in de categorie ‘China’. Dit speelt ook op Schiphol, de binnensteden van iedere willekeurige grote stad, etc.
Oh well. Misschien gaat er voor anderen wel een wereld open.
Dennis zegt
@carsofcoolhaven.nl:
– We hebben het hier geregeld over de kopieerdrift van de Chinezen.
– We hebben het hier weleens over auto’s. Taxi’s zijn auto’s.
– Een nuttige tip mocht je ooit nog eens in Shanghai terecht komen.
– Goed voor je algemene ontwikkeling (bijvoorbeeld bij een spelletje Triviant)
Maar de belangrijkste reden is natuurlijk:
– Ik draai de plaatjes. ;)
Pier zegt
Hehe ik heb ook eens in een illegale taxi gezeten in Shanghai, ook na het uitgaan. We wouden wel een keer met een ‘jeep’. Nou dat hebben we geweten, dat ding kwam niet vooruit op de snelweg. Sindsdien altijd maar een Santana of Jetta gepakt, en als we geluk hadden een Passat!
jakob zegt
Ik vind het interessant :)
carsofcoolhaven.nl zegt
Dennis, tuurlijk draai je de plaatjes en wil ik niet zo’n stereotype negatieve commenter uithangen, maar ik vond gewoon erg weinig (lees:geen) informatie in de posting staan. Of spannende foto’s of zo. Als er nou een nieuw onderzoek gepresenteerd was dat 26 procent van de toeristen getild worden, of een hartverscheurend relaas van een taxi-chauffeur die zijn 13 bloedjes van kinederen niet meer kan onderhouden in Shanghai of zo…
Oh well, lekker belangrijk. Ben ondertussen al aan de derde posting, zo ver kom ik zelfs niet eens bij postings die me interesseren, en ik vond juist dat deze nergens over ging ;-) Ik ga maar weer eens elders op de site kijken, wilde Dennis niet aanvallen of tegen de haren strijken iig
Johan zegt
In St. Petersburg moet je goed zoeken wil je een legale taxi vinden. Daar is het gebruikelijk om gewoon langs de weg te gaan staan ‘liften’. Er stopt altijd wel een iemand met wie je een dealtje kunt sluiten. Dit levert de meest hilarische ritten in aftanse Ladaatjes op :) Er zijn zelfs mensen die dit als tweede ‘baantje’ doen.
marcel65 zegt
Voor geinteresseerden die dit geintje ook in nederland uit willen halen heb ik nog een auto met blauwe kentekenplaten te koop voor 2250 euro
Mike zegt
Nog een weetje over shanghai taxi’s:
Er zijn ook veel toeristentaxi’s, vooral bij de vliegvelden en bijv bij het MagLev eindstation (Longyang Lu Metro station). Die lijken allemaal echt (en dat zijn ze ook), alleen hebben ze aan de meter lopen klooien. Het km-tarief is nog steeds hetzelfde, alleen de meter loop 2 a 3 keer zo snel. Dus een normaal ritje van 40km (vanaf vliegveld naar downtown) is dan met gemak 120km, en dus ook 3x zo duur. Als je oplet zie je dat ook…
InfinteNissan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Tribe zegt
haha weten we dat ook weer! :)
geinig toch?
YK zegt
@marcel65,
€250,- en een potje pindakaas (grof), MEER NIET!!! :lol:
ff on-topic.
Foei! Die klonende Chinezen mogen geen taxi’s klonen, straf ze!
Fastback zegt
@Mike
3x zo duur maar nog steeds goedkoper dan in nl?
Ik weet iig dat ze in Hongkong uitstekend openbaar vervoer hebben (met vaste ritprijs ;)). Ook is er in het centrum bijna geen autoverkeer en zie je maar 1 soort taxi rondrijden.
Citrofiel zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
RA999 zegt
@Citrofiel²
Carsofcoolhaven mag toch een verwachtingspatroon hebben? En als dat niet helemaal uit komt mag ie dat toch zeggen?
Daarnaast ben jij volgens mij niet de ‘echte’ Citrofiel, die zou zich namelijk wat genuanceerder uitdrukken. Waarom kopieer jij z’n naam eigenlijk? Beetje zielig toch wel… :?
InfinteNissan zegt
Als je hier stukjes wil schrijven moet je ook wel tegen commentaar kunnen.
Als je toelaat dat mensen zeggen dat ze het interessant vinden moet je ook zo mans zijn om mijn commentaar: “slecht stuk, vreemd geschreven” toe te laten.
Het editen is wel erg zwak
InfinteNissan zegt
oh en dit:
-edit: nutteloze bijdrage-
kan je beter bij het artikel zetten
autoblogger zegt
@InfinteNissan: kritiek is welkom, en daar kunnen we ook wel tegen. Maar het moet wel enige inhoud hebben. Je reactie bestond uit 3 of 4 woorden en was een beetje kort door de bocht, vandaar de edit. Probeer het wat te onderbouwen.
xoun zegt
In St Petersburg en Moskou is het inderdaad gebruikelijk om je hand op te steken en de eerstvolgende Lada stopt, je spreekt een prijs af en op de plaats van bestemming is iedereen gelukkig: de chauffeur met zijn geld, jij met het overleven Ik heb daar veel desintegrerende taxi’s gezien, eentje probeerde het gerammel en gekraak te verbergen door de radio hard aan te zetten, maar helaas trokken zijn speakers dat niet.