
BREAKING NEWS: Het Chinese persbureau Caixin Media weet vandaag te melden dat de Chinese National Development and Reform Commission Pang Da gaat verbieden om een aandeel van 24% te nemen in het noodlijdende Saab. Het gaat welliswaar nog om een anonieme bron, maar op de beurs sloeg het nieuws in als een bom.
Gisteren wisten Pang Da en Spyker/ Swedish Automobile/Saab nog te vertellen dat ze vol goede moed waren over de beslissing van de NDRC, maar vandaag blijkt dus dat de vlag er (wellicht) iets minder vrolijk bijhangt. Deze belangrijke commissie (1 van de 3 Chinese instanties die toestemming moet geven) lijkt er dus niks in te zien dat Pang Da een belang neemt van 24% voor 65 miljoen euro.
Over een eventuele joint venture tussen Saab en Pang Da in de verre toekomst is nog geen besluit genomen, maar daar heeft Saab op dit moment uiteraard weinig aan. Saab hoopte eigenlijk dat ze aanstaande vrijdag een afvaardiging van Pang Da door de fabriek konden rondleiden en daarna de deal konden afronden. Of dat nog doorgaat valt allemaal nog maar te bezien. (via: business.caing.com)
Aw, wat een lief pandaatje.
-edit: check!-
Saab,…R.I.P.
@288gto: facking naaiend;-)
Condoleances…
Fock-a-doodle-doo. Dat wordt spannend voor Victor.
Hoe lang zal dit nog verder gaan.
Victor is vast druk bezig met het bijwerken van zijn CV :)
@Northwestern: bezig met zijn oprotpremie jah :P ach laat Saab gewoon failliet gaan, continu (zonder succes) naar investeerders zoeken terwijl de fabrieken AL te lang stil liggen.
Daar wordt vast iemand voor geëxecuteerd!
Ik wist niet dat panda’s kleren dragen(zie foto)
Vraag me echt af wie er op de overleving van Saab zit te wachten. Ok, leuk als het allemaal lukt, des te beter voor hen. Maar hallo, niemand wil er nog iets mee te maken hebben, buiten Pangdas, maar ik ben pang da dat te weinig zal zijn.
@As_long_as_it_is_fast: :lol: (woordspelinkie)
@Megakix: Heerlijk toch! :D
Het lijkt wel een spelletje ping-pong… De koers klapt 10% omlaag, schiet weer omhoog en klapt weer wat omlaag.
Onduidelijkheid alom…
@robbie: Je bedoelt ping-pang?
@robbie: Ooit weleens van speculanten gehoord ;) Zodra er positief nieuws aan zit te komen kopen ze aandelen voor een flink bedrag en bij slecht nieuws verkopen ze de aandelen gauw. Alleen als belegger kun je deze aandelen beter niet nemen, want je bent dan altijd te laat en pis je naast de pot.
@VeniVidiVici: maar dit zijn wel hele grote klappen omhoog en omlaag in een zeer korte tijd. Bij een “normaal” beursfonds zou je dat niet zo snel zien ;)
@robbie: hedge funds…
@robbie: Onzin, in het aandeel Spyker wordt erg weinig gehandeld dus een beetje volume zorgt al snel voor grote fluctuaties.
@raphael: Inderdaad, zou mij niks verbazen als er werknemers/bekenden van Spyker zelf zitten te handelen met hun eigen aandelen. Aandeeltje laag, hup kopen! en aandeeltje gaat langzaam omhoog, hup verkopen. Dan vliegt de koers dus omlaag en dan begint het weer opnieuw. Als je maar steeds koopt met je startbedrag en de winst zet je steeds opzij. Doe je dit met €500000,- of meer nou dan ziet je rekening er best leuk uit na een tijdje :) En als de heren SAAB maar steeds in gesprek gaan met eventuele investeerders dan helpt dat die koersfluctuaties enorm natuurlijk ;)
Misschien heeft GM wel interesse!
@RickB: Die bouwen op dit moment alweer een Saab,9-4X.
Wat gebeurt er nu met die 30 miljoen die Pang Da heeft overgemaakt?
@bobb:
Daar kregen ze toch een voorraad Saabs voor?
@Hubert: als er geen deal is moet Saab dat geld terugbetalen (volgens Reuters).
@robbie: het geld is toch nog niet ontvangen door Saab ?
@Megakix: Volgens Spyker stond het vorige week dinsdag op hun rekening, dit hebben ze gemeld in de AVA en via een persbericht.
@requist: ok, thanks !
@bobb: Voor zover ik gelezen heb is de aankoop van deze auto’s ook onder voorbehoud van het doorgaan van de eigendomsoverdracht. In dat geval moeten ze dat dus netjes terug betalen…
Nou ik denk dat Victor nu heel erg zenuwachtig op een bamboestengel zit te knauwen.
Alleen ik denk (weet trouwens wel zeker) dat het einde oefening is voor SAAB!
Maar toch hulde voor Victor! Een echte zakenman/ondernemer neemt risico’s en dat kan weleens mis gaan, maar hij heeft het tenminste wel geprobeerd :)
@VeniVidiVici:
jouw statement : la mij eens met een 747 vliegen, storten we neer heb ik het in ieder geval geprobeerd-ig
Zoals een fabrikant geld nodig heeft om leveranciers te betalen, heeft een piloot een brevet nodig.
@desjonnies: Das geen eerlijke vergelijking hé…
@Esprit_de_Flandre: Ehhh… inderdaad vind de analogie van desjonnies ook een beetje raar :? Maar goed, hij zal waarschijnlijk nog in zijn adolescente fase zitten :)
@VeniVidiVici: Sshh, dat mag je niet zeggen, zelfs niet als het waar zou zijn…
@Esprit_de_Flandre:
Er zijn risico’s en risico’s.
Dat bedoel ik.
Dat ze SAAB gekocht hebben voor een appel en een ei : Chapeau.
Maar met de huidige financiële problemen kan ik maar tot 1 conclusie komen en die is dat ze het ‘draaien’van een fabriek op fianciëel gebied te rooskleurig hebben voorgesteld, ook aan zichzelf overigens.
En dat riekt naar opportunisme.
Daarnaast kwam SAAB vanuit een achterstand, maar juist een achterstand is iets waar je heel goed je voordeel mee kunt doen in de trant van ” Wij zijn klein en zij zijn groot, maar we maken wel hele fijne eigenwijze auto’s ”
Zodat je een publiekslieveling wordt.
Auto’s zijn emotie (alles eigenlijk)
Maar al het nieuws rond SAAB doet het vertrouwen in SAAB verdampen en de emotionele kredieten verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Zelf ik had misschien in de toekomst SAAB op mijn shortlist gezet, maar gezien de perikelen: nee dank u, een fabriek waarvan deCEO steeds meer op een bedelaar in drie delig kostuum begint te lijken, daar heb ik geen vertrouwen in
En ook vertrouwen is een emotie.
@desjonnies: prijzige appel en ei hoor, ze hebben GM toch ruim 500mil us$ betaald, echter dit staat grotendeels in schuld aan GM op de balans (nou ja, in RPS dan).
@bobb die 30 mill staat hier los van, dat is een voorschot op 1.300 auto’s. daar hoeft de overheid geen goedkeuring voor te geven.
@tjaa: maar als Pang Da geen aandeel van 24% mag kopen en/of een joint venture mag starten willen ze die auto’s ook niet en eisen ze hun geld terug.
Erg jammer, deze deal was volgens mij wel een van de laatste mogelijkheden :|
Een maand geleden hing mn vader de lefgozer uit en plaatste een order voor de nieuwe 95 sportestate/-combi. Ziet er onwaarschijnlijk uit dat die nog geleverd gaat worden helaas… Kan Antonov niet gewoon ff het gehele benodigde bedrag overmaken?
Is dit dan het begin van het einde?
@VantageR: Het einde is al wat langer bezig.
Ik heb het VM gegund, maar dit lijkt nergens meer op, vraag me af wat het volgende is.
Damn, jammer. Ik zag het vrij hoopvol in.
Oh jee, dekking. Straks komen de waarzeggers, paragnosten, einde der wereld voorspellers, zelfverklaarde automotive kennerts en trollen weer. “Ik wist het wel”, ik had het allang voorspeld”, “RIP Saab”, Muller dit, Muller dat, Zie je wel dit, zie je wel dat.
@quint: en wat is nu net jouw bijdrage aan dit artikel of deze discussie?
Want je verwijt anderen voorspellers te zijn, maar tegelijkertijd doe je het zelf in je post zonder eigenlijk iets toe te voegen.
Lol. Ja ik doe ook een voorspelling. Maar dan wel op basis van gedocumenteerd materiaal op B zelf. Je kunt je dus afvragen of het dan nog een voorspelling is. Maar wil het je wel uitleggen hoor. Zodra er iets wordt geschreven over Saab met, zoals gewoonlijke, een negatieve teneur (let wel, dit is onafhankelijk van of het een positief of negatief bericht is) Komen er uit alle hoeken en gaat mensen die er ook nog even overheen willen pissen. Er worden negatieve voorspellingen gedaan, de trollen onder ons willen het vuurtje nog wel ff verder opstoken en er worden weer feitenloze meningen ten beste gegeven. 95% van de tijd leg ik het naast me neer. De andere 10% wil ik wel eens weten wat er doordringt in de dikke schedels als je eens een beetje terugprikt in de hoop dat er nog wat substantie in zit.
@quint: Prima, die zelfkennis van je.
Je kan inderdaad niet rekenen, sterker, je kan amper denken. Nog sterker, ben je ziek ?
Heb je trollen in je achtertuintje ?
Geef ajb geen antwoord.
Kan zulke reactie`s amper verdragen zonder overgeven.
ER is NIEMAND die NEGATIEF schrijft over SAAB.
Iedereen wil Saab zien rijden of er in rijden.
Zo langzamerhand ziet 95 % inderdaad dat VICTOR MULLER een
zakkenvullende gluipert is van de 1e orde.
Dat jij graag aanschuift aan de goed belegde tafel toont aan wie jij IS. Snap jij iets ?
Jij behoort bij die door jou berekende 5% zakkenvullers.
DE MULLER_VULLERS !! CQ Graaiers.
In CHINA maken ze loempia`s van jou soort.
JIJ doorziet het spelletje niet eens.
VM gooit Saab te grabbel. China bepaalt alle voorwaarden.
Alle aandelen gaan 100 keer van hoog naar laag.
Wie heeft die aandelen ?
Sufferd, ga buiten spelen met je vrachtwagentjes-vriendje.
vediviliwattie of zoiets.
@boygeorge: Rustig aan, denk aan je medicatie
En ik kan niet rekenen zie ik (-;
@Robbie
Groooote klasse! In de ochtend nog niets negatiefs op het net kunnen vinden, jammer. Dan maar een neutraal stukje met een klein negatief zinnetje over de aandelenkoers.
Maar… gelukkig ’s middags toch weer iets gevonden, met een anonieme bron nog wel, het kan niet op.
Chapeau!
@turbo16s: dit is niet zo moeilijk “te vinden” hoor…
Op het moment dat de beurskoers >10% omlaag klapt en instanties zoals RTL Z, Het Financieele Dagblad en Dow Jones Nieuwsdienst het de moeite waard vinden om hier op hun voorpagina melding van te maken dan is het niet zo vreemd dat wij er ook over schrijven.
We zijn immers een snel medium en brengen het nieuws zodra het ontstaat. Dat doen we ook als er iets positiefs te melden is.
Geen Kung-fu panda?
niet geschoten is altijd mis
@MAB: met ‘nooit richten’ hoef je niet eens te schieten ;-)
@robbie maar jij bent toch saab basher? Je berichten over saab en muller zouden namelijk best objectiever mogen en een beetje positievere benadering zou ook best mogen.
‘Moeilijke bevallingen leveren de mooiste kinderen op’
heb deze discussie niet echt gevolgd maar: Spyker is/was een mooie brand met heel speciale en unieke sportwagens… Men beslist plots om een veel grotere carmaker (in aantallen autos productie) aan tekopen…. Resultaat: dubieuze investeerders, bedrijf op de helling… Euh… begrijp echt niet waarom er nog steeds zo hoog met Dhr Victor zo hoog wordt opgelopen… Again: hoogmoed komt voor de val…
@upstream: uhh ben je al vergeten hoe het met het “mooie merk” Spyker ging? Ook dubieuze investeerders, gerommel met aantal verkochte exemplaren, een beurskoers als een skivakantie. Conclusie: Victor heeft opnieuw een te grote (rode?) broek aangetrokken en niets geleerd van het vorige avontuur.
Het zou heel mooi zijn als Saab overleeft, maar bidden voor een wonder is het meest kansrijke wat ze nu nog rest.
@mashell: Je kunt het ook anders zeggen, Saab was een (tijdelijke) uitweg uit de financiële problemen met Spyker. Direct na de aankoop van Saab begon VM al te roepen dat de problemen bij Spyker er niet meer toe deden omdat ze een te klein gedeelte van Saab waren.
@requist: Spyker is niet meer van Müller…
@Svenska_Aeroplan_AB: Volgens mij irrelevant en ook incorrect. Weliswaar is er in een Memorandum of Understanding overeengekomen dat Spyker Cars, Spyker Automotive zal verkopen aan CPP (Antonov), maar deze deal is nog niet rond.
Waar het om ging is dat Spyker zeer grote financiële problemen had maar deze problemen werden gemaskeerd door de aankoop van Saab. Wie nu eigenaar is staat hier helemaal los van.
@Robbie, ik zou toch wat voorzichtiger zijn met het zo maar even quoten van de door je aangehaalde media. Er is inmiddels duidelijk geworden dat zowel het FD als Reuters nog geen bevestiging van hun bronnen hebben. Internet journalistiek bedrijven vereist meer zorgvuldigheid. En ook bloggen kent zo zijn regels lijkt me. Voor je het weet ga je weer de mist in. Bovendien, ook al mag je wellicht het merk niet, is het niet een klein beetje goedkoop maar te blijven bashen? Wordt autoblog dan niet weer autoblaag?
De les in deze, check bronnen voordat je zaken overneemt en wees zeker dat die bronnen ook echt kloppen.
@brit: Dus een blog moet voorzichtiger berichten dan FD en Reuters? Er staat in het bovenstaande artikel nota bene bij waarvan het is overgenomen en dat het een anonieme bron betreft.
hm, als die anonieme bron gelijk heeft dan kon t wel eens het einde van saab betekenen. Het is überhaupt al een wonder dat ze nog zo lang overeind zijn blijven staan…
Altijd dat gezeik tegen VM.. hij is wel de enige geweest die Saab heeft gekocht terwijl niemand anders het wilde of durfde. Vervolgens koopt niemand die GM zooi zodat hij niet genoeg centjes binnen krijgt om leveranciers te betalen. Schuld ligt imo voornamelijk bij GM (9-5 en 9-4X komen van hen vandaan) en de consument die het niet aandurft maar liever voor een A6 of 5-serie gaat
http://www.nu.nl/economie/2524508/productie-saab-start-vrijdag.html