Xi Jinping: “I Make it rain, make it rain on that Tesla…”
In een verrassende ontwikkeling heeft China besloten Tesla een keihard belastingvoordeel toe te spelen. De Tesla Model S, Model X en Model 3 zijn namelijk pardoes terechtgekomen op een uitzonderingslijstje voor een aankoopheffing van tien procent. Deze vrijstelling bestond in China al voor EV’s, maar niet voor die van Tesla daar Tesla haar auto’s importeert vanuit Detroit Amerika.
Na een bliksembezoek van Elon himself aan Shanghai, heeft de Chinese regering echter besloten om de Tesla’s alsnog op het lijstje van vrijgestelde auto’s te zetten. Opvallend, gezien de trade war tussen Amerika en China die de afgelopen tijd juist weer wat warmer leek te worden. Los van het bezoek van Elon zou de beslissing ook te maken kunnen hebben met het feit dat Tesla de Model 3 (als alles goed gaat) binnen afzienbare tijd in China gaat bouwen. Doch het gaat dan alleen om de lagere specificaties. De dikkere Model 3’s alsmede de Model S en Model X zullen gewoon uit Amerika geïmporteerd blijven worden.
Hoe dan ook is het goed nieuws voor Tesla. Even disclaimer voor degenen die roepen dat een vrijstelling van belasting niet hetzelfde is als subsidie: helemaal mee eens. Desalniettemin kan (en gaat) Tesla indirect per direct een slaatje slaan uit de verminderde belasting die volgens Tesla een verschil tot 13,957.82 Dollar kan betekenen voor klanten. Het bedrijf approprieert namelijk meteen een deel van dit belastingverschil, door de kale vraagprijzen van Tesla’s met zo’n drie procent te verhogen. Jinping, money ain’t a thing.
stfu zegt
Er wordt altijd geklaagd dat China het milieu kapot maakt, dus ‘waarom zouden wij in NL zo ons best doen?’ Doen ze eindelijk wat voor het milieu, mag er alsnog een sneertje gemaakt worden. Want ja, prehistorie was ook vetter dan de 20e eeuw.
jaapiyo zegt
@stfu: welk sneertje?
frank2b zegt
Die 82 dollarcent. Die doet ’t hem.
Dutchdriftking zegt
Als China iets wil doen aan de enorme smog in de steden zullen ze wel moeten. Voor lokale uitstoot is elektrisch vervoer dé oplossing.
daihatsucuore zegt
@dutchdriftking: Wat mij ook opviel is dat veel auto’s in Aziatische landen niet zijn uitgerust met een stop/start systeem. Hier in Nederland is zo’n stop/start systeem leuk voor de paar stoplichten en om het theoretisch gebruik te drukken maar in Azie sta je in de steden 90% van de tijd stil.
Richmond zegt
@daihatsucuore: start stop is verkocht onder het mom van het bespaart brandstof, maar de enige reden dat er gekomen is vanwege de nedc. Nu we over zijn gestapt op WLTP, vervalt het voordeel in het theoretisch verbruik. Hierdoor hebben nieuwe modellen geen s&s meer.
baklava zegt
@daihatsucuore: start stop systemen zijn funest voor je motor. Altijd uitschakelen zo’n systeem.
ericd zegt
Hahaha, hoe Trump’s trade policies backfire! Die malloot moet snel weg uit het Witte Huis.